جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ / Friday, 19 January, 2018

دقیقه‌ای با دانییل دی‌لوئیس


دقیقه‌ای با دانییل دی‌لوئیس
دانییل دی‌ لوئیس یکی از برترین بازیگران نسل خود است که نقش آفرینی‌های ماندگاری از خود به جا گذاشته است; از بازی در نقش یک فلج ذهنی در فیلم «پای چپ من» که به خاطر آن برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد تا فیلم «خون به راه خواهد افتاد» که در انتظار چند اسکار به سر می‌برد.
در فیلم خون به راه خواهد افتاد دانییل دی‌لوئیس بریتانیایی نقش یک جوینده نفت به نام «دانییل پلین ویو» را در اوایل قرن بیستم بازی می‌کند که البته به ثروت بسیار بزرگی دست پیدا می‌کند ولی او در این راه هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کند.
معروف است که دی‌ لوئیس در نقشی که می‌خواهد بازی کند عمیقا فرو می‌رود ولی او در مصاحبه‌ای که انجام داد در مورد نقش‌هایش با طنز و شوخی حرف می‌زد.
▪ از آخرین باری که شما را بر روی پرده سینما دیدیم دو سال می‌گذرد. آخرین فیلمی که در آن بازی کردید «ترانه عاشقانه جک و رز» نام داشت که همسرتان «ربکا میلر» آن را نویسندگی و کارگردانی کرده بود. در این دو سال چه کار می‌کردید؟
ـ کار می‌کردم. ساخت این فیلم سه سال طول کشید. دو سال برای آماده شدن، چهار پنج ماه فیلمبرداری و یک سال هم برای تدوین. الا‌ن انگار سه چهار سال از عمر من صرف این فیلم شد.
من با «پل توماس اندرسون» نویسنده و کارگردان فیلم «خون به راه خواهد افتاد» که صحبت می‌کردم گفت برای گسترش شخصیت «دانییل پلین ویو» همکاری بسیار نزدیکی با هم داشتید.
پل برای نوشتن فیلمنامه به کمک هیچ کس نیاز نداشت. ما وقتی در مورد این فیلم با هم دیدار کردیم تا چندین و چند ماه کارمان این بود که درباره شخصیت دانییل با هم بحث و گفت‌وگو کنیم... من اگر از سوژه‌ای خوشم بیاید حاضرم ۱۰ سال هم روی آن کار کنم.
باید مدت زمان فیلمبرداری را محدود کنی و وقت آماده کردن شرایط برای ساخت فیلمت را طولا‌نی‌تر کنی چون در این مدت می‌توانی حسابی به کارت شاخ و برگ بدهی ولی وقت فیلمبرداری چیز خاصی در چنته نداری که رو کنی.
در طول سه سالی که صرف آماده شدن برای ساخت یک فیلم می‌کنید چه کار‌هایی انجام می‌دهید؟
گفتن اینکه دقیقا چه کار‌هایی انجام می‌دهم کار سختی است. ولی در هر فیلمی که بخواهی بازی بکنی باید سعی کنی دنیایی را در ذهنت تصور کنی و بعد آن دنیا را با نگاه و تجربه انسانی که خودت نیست درک کنی.
▪ دنیا از دید دانییل پلین ویو در فیلم خون به راه خواهد افتاد چگونه است؟
ـ بخشی از وجود ما آدم‌ها به راستی حیوانی است. شما اگر موجود انسانی را در شرایط خاص قرار بدهید آن انسان اگر بقایش وابسته به این باشد که تا حد یک حیوان وحشی تنزل کند مطمئن باشید این کار را خواهد کرد. بخشی از کار که لذتبخش است در هم شکستن محدودیت‌ها است، یعنی دیوار‌هایی که دور تا دور ما را گرفته‌اند.
▪ در اواسط فیلم، دانییل پلین ویو درباره عصبانی و اهل رقابت بودن خود صحبت می‌کند. چه چیزی به دانییل دی‌ لوئیس این انگیزه را می‌دهد که کارش را به نحو احسن انجام بدهد؟
ـ کنجکاوی. غرور. به این معنی که من همیشه از بابت کاری که دارم انجام می‌دهم احساس غرور می‌کنم. از طرفی دوست ندارم کارم را طوری انجام بدهم که مثل آدم‌های احمق به نظر برسم.
معنای ضمنی جواب شما این است که باید دست به ریسک‌های بزرگ بزنید و به قول معروف با انجام ریسک‌های بزرگ آدم به نتایج بزرگ می‌رسد.
آدم البته باید دست به ریسک‌های بزرگ بزند ولی هر وقت که من این جمله را در حین کارم استفاده می‌کنم پیش خودم فکر می‌کنم با انجام دادن این کار بهترین چیزی که گیرت می‌آید چیست؟ اگر کاری که داری انجام می‌دهی نهایتش این باشد که به شکل احمق‌ها به نظر برسی آن کار به هیچ وجه ارزش ریسک را ندارد. به این نوع ریسک می‌گویند ریسک از سر شوخی.
▪ پل توماس اندرسون در اوج حرفه خود قرار دارد. می‌توانید برای ما توضیح بدهید کار کردن با او چگونه است؟
ـ من سعی می‌کنم درباره ارتباط صمیمانه‌ام با همکار حرفی نزنم مخصوصا که ارتباط صمیمانه بین من و پل باشد چون به نظر می‌رسد که اگر این کار را بکنم انگار همه چیز را لوث کرده‌ام. دوست ندارم این رابطه را که برای من خیلی بزرگ و مهم است در چند کلمه خلا‌صه کنم.


منبع : روزنامه حیات نو

مطالب مرتبط

سالی پاتر


سالی پاتر
" سالی پاتر " متولد ۱۹ سپتامبر ۱۹۴۹ بریتانیا است. او در ۱۶ سالگی مدرسه را به هدف فیلمسازی ترک کرد و به گروه فیلمسازان لندن پیوست و شروع به ساختن فیلم های کوتاه تجربی کرد. کم کم به رقص و طراحی حرکات موزون علاقه مند شد و به مدرسه رقص معاصر لندن رفت.
در همین سال ها او توانست جایزه بهترین کارگردانی تئاتر و پرفرمنس را به خاطر اجراهای " کوهنوردی " و " مرگ و دوشیزه و برلین " بگیرد. علاوه بر این او عضو چندین گروه موسیقی نیز بوده است. در گروه هایی چون FIG و ارکستر موسیقی فیلم به عنوان شاعر و خواننده حضور داشته است. فعالیت او در زمینه موسیقی ادامه پیدا کرد و در ساخت موسیقی فیلم " اورلاندو " با دیوید موشن آهنگساز فیلم همکاری کرد. و موسیقی فیلم های " کلاس تانگو " و " Yes " را خودش ساخت.
پاتر در سال ۱۹۷۹ با فیلم کوتاه " تریلر" به فیلمسازی بازگشت و اولین فیلم بلندش " حفاران طلا " را در ۱۹۸۳ بر اساس آن ساخت. او با " اورلاندو " در ۱۹۹۲ توانست موفقیت های جهانی زیادی به دست آورد و فیلم با استقبال زیاد تماشاچیان روبرو شد. " اورلاندو " که بر اساس رمانی به همین نام از ویرجینیا وولف ساخته شده بود علاوه بر این که نامزد دریافت دو جایزه اسکار شد توانست بیش از ۲۵ جایزه بین المللی از جمله جایزه بهترین فیلم اروپایی سال ۱۹۹۳ را از آکادمی فیلم اروپا دریافت کند. " کلاس تانگو " نیز موفقیت هایی را برایش به ارمغان آورد. پاتر در سال ۲۰۰۰ ساختن فیلم " مردی که گریه کرد " را که داستانش در پاریس سال های پیش از جنگ جهانی دوم می گذشت با بازی جانی دپ، کریستیانا و کیت بلانشت به پایان رساند.
" Yes " آخرین فیلم پاتر است که داستان عشقی پرشور را بین یک زن آمریکایی ( یوهان آلن ) و مردی خاور میانه ای ( سیمون اکبریان ) به تصویر می کشد.
سالی پاتر پس از واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شروع به نوشتن فیلمنامه " Yes " کرد. و برای تاکید بر جهانشمول بودن داستان فیلم، اسمی برای دو شخصیت اصلی فیلم در نظر نگرفت و ما فقط آن ها را " she " و " he " می شناسیم. " she " یک میکروبیولوژیست آمریکایی است که ازدواج نا موفقی با یک سیاستمدار آمریکایی داشته است. " He " یک جراح لبنانی است که به آمریکا مهاجرت کرده و در آشپزخانه هتلی مشغول به کار است. بین این دو شخصیت عشق پرشوری شکل می گیرد که داستان فیلم حول این موضوع است.
● به نظرم آخرین اثرتان " Yes " تا امروز جسورترین فیلمتان در رابطه با مسائلی مثل ملیت، جنسیت، سیاست، مذهب و نگرش های زنان به جسمشان محسوب می شود. چرا همه این موضوعات را یکجا بیان کردید؟
▪ سالی پاتر: یه ریسک بود، بعضی از مردم از اینکه می بینند کسی اینقدر بلند پروازه احساس ناراحتی می کنند. این فیلم فقط راجع به ارزش های خانوادگی و یا درامی درباره زنان محجوب خانه دار نیست. حول موضوعات بزرگ جهان صحبت می کند: آیا خدا موجود داره؟ چه ارتباطی بین علم و دین هست؟ مردن مثل چی می مونه؟ و بعد همه اینها را در کنار هم گذاشتم.
ولی فکر می کنم هرکسی با این مسائل به نوعی در ارتباطه. همه ما مدام در حال بررسی افکار و اطلاعاتی هستیم که مخلوقمان در ذاتمان گذاشته است. در لایه های پنهانی مغزمان از خود چیزهایی می پرسیم مثل : اون کسی که باهاش ازدواج کردم را واقعا دوست دارم یا نه یا اینکه می تونم با یه نفر دیگه باشم در حالی که به کش دیگه ای متعهدم؟
● مردم نسبت به این بیان شعرگونه ۵ مضربی چه واکنشی داشتند؟
▪ اکثر مردم اصلا متوجه چنین چیزی نشدند و این از طرفی به نفع من شد. توصیه ام به بازیگرانم این بود که طبیعی رفتار کنند و شعر را نادیده بگیرند و کلماتی را بیان کنند که از قلبشان می آید. برای اینکه چنین چیزی را طبیعی جلوه دهیم سخت کار کردیم. کلمات زیادی در فیلم نداریم فقط زبان عادی و روزمره به نظم در آمده.
شعر ۵ مضربی ایامبیک یکی از قدیمیترین فرم های نضم است و این امکان را به شما می دهد که راجع به مسائل با زبان شعر صحبت کنید و موضوعاتی را که ممکن است چندان قابل فهم نباشد معرفی کنید.
● فیلم با مونولوگی که یکی از شخصیت ها پشت سر فرد دیگری صحبت می کند شروع می شود و با همین مونولوگ هم تمام می شود.
▪ ۱۵ سالم بود که مدرسه ام را رها کردم و اولین شغلی که انجام دادم تمیز کردن منزل بود. و بیشتر شخصیت های اصلیم مستخدم هستند و اغلب به اونها و توهین هایی که بهشون می شه فکر می کنم و واقعیت کارهایی که انجام می دهند را به همه نشان می دهم. آنها در آوار خانه هامان زندگی می کنند و هنوز هم حقشان نادیده گرفته شده است. بنابراین شخصیت مستخدمی که در این فیلم ساختم یه آدم نخبه نیست ولی یه فیلسوف واقعیه. او کسیه که راجع به موجودیت و زندگی مسائل عمیقی را مطرح می کنه. یک ترجیع بند پند آمیز یونانی می گه که: خیلی مهمه که زمانی که با مسائل سنگین فلسفی روبرویید تا می توانید لحظات شاد داشته باشید و از انتقال پیام های جدی دوری کنید.
● مثل سکانس فکاهی در آشپزخانه هتل.
▪ یک سکانس کاملا غیر مذهبی است چون مکالمه ای که آنجا در جریان هست کاملا راجع به مسائل دنیوی است و سرشار از کلمات سوگند آمیزه. شبیه یه موزیکه. ولی این نشون میده که مردم چطور سعی دارند زندگیشون را با رد کردن عقاید دیگران و قبولاندن ایده های متعصبانه خودشان درک کنند. وقتی آخرین سال نوجوانی ام را پشت سر می گذاشتم در آشپزخانه ها کار می کردم و با خودم فکر می کردم آدم هایی که شغل های کاذبی دارند _ مثل بشقاب شورهای همین دنیا _ دنبال کسی می گردند که او را به خاطر اینکه آنها نتوانسته اند زندگی موفقی داشته باشند ، سرزنش و ملامت کنند.
● شما به عنوان یک کارگردان زن شناخته شده اید در حالی که سکانس های قوی برای مردان نوشته اید.
▪ به نظرم یه چیزی اینجا دیده نشده که نمی فهمم چیه. همیشه به عنوان یک کارگردان زن صحبت کرده ام. ممکنه چون شخصیت های اصلیم کمتر زن هستند و این به نظر غیر عادی می رسه. ولی می خوام یه سوال بپرسم، اینکه رمانس یه موضوع زنانه است؟ متوجه نشدید که اکثر شخصیت ها در " Yes " مرد هستند؟ نقش مرد اصلی اهل خاور میانه بود و من زمان زیادی را صرف این کردم که خودم را در موقعیت آنها تصور کنم. سخنرانی شخصیت خاور میانه ای مثل شعر بود و تعداد زیادی از شعرهای خاور میانه را خواندم و به آنها علاقه مند شدم.
● چرا هر دو شخصیت اصلی فیلم دانشمند هستند؟
▪ این ایده به تدریج رشد کرد، چون یک میکروبیولوژیست جهان را به شکل چیزهای کوچک می بیند_ درست مثل مستخدم با ذرات گرد و غبار وسائل ارتباط برقرار می کند. و این نکته وجود داره که هر چیز کوچکی به یه چیز بزرگ ختم می شه ، به سوالاتی در رابطه با خدا و زندگی. مباحثی که مقدار را مشخص می کنند همیشه یک زیر متن بوده اند. همچنین دوست داشتم شخصیت زن خرد گرا باشه کسی که به علم و دنیای مادی اعتقاد داره و یک کاتولیک ملحد است. مذهبش همیشه در پس زمینه ذهنش حضور داره و اون را به سمت خودش می کشه.
● آیا سکانس هایی داشتید که خیلی مشکل باشند؟
▪ همه افراد از انرژی و شوق زیادی برخوردار بودند ولی لحظات دشواری هم داشتیم. مهم ترین بخش فیلم سکانس پارکینگ بود. اونجا یک محیط شهری دلگیر بود که برای ماشین ها و سایر وسائل نقلیه ساخته شده بود. یک محیط خشک و سخت بود. اگر کمی می خواستید به اون فضا لطافت بدید، یه زن چاق با تمام ضعف هاش در اون مکان یک تضاد شدید داشت. وقتی چنین اختلافی بین بازیگر و موقعیتش می بینید بهتره که یک موقعیت به شدت دراماتیک اینجاد کنید. ولی این سکانس همه را خسته کرد، هرگز فکر نمی کردیم این صحنه خیلی خیلی بهتر از اون چیزی بشه که در تمرین بود. از طرفی حرکت ها در این فیلم زیاد بود و ناچار بودیم برای یوهان تمرینات زیادی داشته باشیم که بتواند بدود.
● مانع اصلی شما برای ساختن این فیلم چه بود؟
▪ پول! یه فیلمنامه نوشته شده به زبان شعر با وجود کاراکترهایی که خاور میانه ای بودند دلایل خوبی برای جلب نظر تهیه کنندگان نبودند. ولی هیچ وقت پولی را همینجوری مصرف نکردم. و علتش هم اینه که هر یک از فیلم هایم یه نوع ریسکه. قبل از ساختن " اورلاندو " گفتند تو نمی تونی این فیلم را بسازی. بعد از اینکه فیلم نمایش داده شد، همه می گفتند سالی نمی خوای درامی بسازی که در اون تغییر جنسیت را نشون بدهی؟ بعد از " کلاس تانگو " آنها انتظار فیلم دیگری راجع به تانگو را داشتند. توقع داشتند همون مسائلی که همیشه درباره تانگو مطرح شده را بیان کنم. نمایلم به ریسک پذیری کارم را برای رسیدن به آنچه که می خواهم دشوارتر می کند، و " Yes " از نظر فرم یک ریسک بود. از طرفی با انتخاب بازیگر هیچ مشکلی نداشتم. بازیگرانم همه با استعداد و قوی بودند.

وبگردی
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه - خبر «قرآن مطلا» در روزهای اخیر احساسات بسیاری را جریحه­ دار کرده است. اگربه جامعه و واقعیت ­های آن سری بزنیم چه می توانیم بگوییم؟ گیریم که قران مطلا کار درستی است. آیا با توجه به وجود فقط 100 خانوادۀ زیر فقر در جامعه، باز هم باید برخلاف سیره رسول خدا و امیرمومنان(علیهما السلام) آنان را نادیده گرفت و به کاری ازین دست پرداخت؟ در آن صورت، آیا قرآن مطلا با سیره و سنت رسول...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها