چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


کیش گنجینه ای ملی از نگاه صنعت گردشگری


کیش گنجینه ای ملی از نگاه صنعت گردشگری
فرهنگ و تمدن ایران زمین به قدیمی ترین ادوار زندگی بشر در سطح کره زمین می ر سد. فرهنگ و تمدن دیرپایی که ریشه های آن را می توان در جای جای این سرزمین پهناور جست وجو کرد. ذوق و خلاقیت هنری مردمان این دیار کهن که با اعتقادات و رسوم آنان در هم آمیخته، در آثار هنری آنان نمود پیدا کرده است.
سرزمین ما آثار ارزشمند بسیاری را در دل خاک خودی جای داده، آثاری که هر کدام به تنهایی می تواند برگ زرینی بر تمدن هر سرزمین باشد.
امروزه حراست از این میراث گذشتگان نیازمند عزمی ملی است تا با جلوگیری از تخریب این آثار ارزشمند، نیاکان خویش را و آثار ماندگارشان را بیشتر به جهانیان و حتی خود ایرانیان معرفی کنیم.
در میان هزاران اثر تاریخی کشورمان، آثار باستانی کیش از جمله آثاری است که در سال های اخیر با معرفی آن میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی بازدیدکننده از آن، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.
صنعت گردشگری بی تردید یکی از مهم ترین صنایع در جهان محسوب می شود به طوری که براساس آمار سازمان جهانی توریسم درآمد حاصل از درآمد گردشگری بین المللی پس از صنعت نفت و خودرو بالاترین میزان و سهم ارزش صادرات جهان را به خود اختصاص داده است.
همچنین براساس آمار این سازمان منافع مستقیم به دست آمده از صنعت جهانگردی حدود ۶ درصد تولید ناخالص داخلی جهان و ۱ شغل از هر ۱۵ شغل متعلق به این صنعت است.
گرچه به نظر کارشناسان، رسیدن به این مقصود عزم ملی و مدیریت جامع را می طلبد تا با استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل، به آن جامه عمل پوشاند.
به دست آوردن درآمدی بیش از درآمد صنعت نفت از بخش توریسم منوط به ایجاد بسترسازی های مناسب برای جذب گردشگران است.
وجود اقامتگاه های مناسب، راه های خوب، پایانه های هوایی و دریایی مناسب، وسایل حمل و نقل و برخورد مناسب با گردشگران همگی از جمله بستر لازم برای گسترش صنعت گردشگری می باشند.
به عبارت دیگر وجود جاذبه های بالقوه گردشگری در یک کشور شرط لازم برای جذب گردشگران است، ولی کافی نیست.
اما دومین عامل جذب گردشگر خارجی بحث فراهم کردن امکانات رفاهی، اسکان و در کنار آن آموزش به ارایه کنندگان خدمات است.
شهر باستانی کیش، بازمانده شهر پیشین کیش در میانه کرانه شمالی جزیره قرار دارد. آثار شهر به گونه پشته های بزرگ از بناهای سنگی با ملات ساروج و گچ دیده می شود. بناها از قلوه سنگ های شنی ساخته شده و روی بعضی از دیوارها پوشش گچی دیده می شود. این بنا با توجه به نوع معماری به اواخر دوره ساسانی باز می گردد. این شهر در جزیره کیش واقع است. جزیره کیش امروزه به صورت مدرن و زیبا مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد، درگذشته به نام های کیان، کامتینا، قیس و … نامیده می شده.
بازسازی و تجهیز فرودگاه بین المللی کیش به آخرین امکانات ناوبری، توسعه امکانات مخابراتی، ایجاد شبکه منظم راه های درون شهری و ارایه خدمات شهری مناسب از جمله اقدامات اساسی برای فراهم آوردن در زمینه های لازم در جهت جذب سرمایه گذار و به تبع آن جذب گردشگر می باشد.
توسعه امکانات و تسهیلات توریستی از جمله مجتمع های ورزشی و تفریحی، احداث مرکز همایش های بین المللی و برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های تجاری مختلف در سطح بین المللی، جذب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در محور جهانگردی و ایجاد امکانات مناسب و جاذبه های جهانگردی ویژه از دیگر اقدامات برای توسعه گردشگری کیش است.
علاوه بر این جزیره کیش از امکانات تفریحی و جاذبه های جهانگردی مناسبی نیز برخوردار است.
● قلعه پرتغالی ها
قلعه پرتغالی ها در سال ۱۵۰۷ میلادی همزمان با ورود آنها به جزیره هرمز بنا شده است و در مدت ۱۱۵ سال کم کم گسترش یافته است. پایگاه نظامی پرتغالی ها، زمینی به طول ۲۶۰ متر و عرض ۱۷۶ متر را در برمی گیرد. در حیاط دروازه ورودی این دژ، آب انباری وجود دارد که به دلیل نمایش یک نمونه از هنر تاق مهندسی اواخر دوره گوتیگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
● معبد هندوها
این معبد که به نام بت گوری نیز نامیده می شود در بندرعباس قرار دارد و سبک معماری آن متاثر از معماری هندی است. این بنا از یک اتاق چهارگوش میانی که درون آن گنبد معبد قرار گرفته تشکیل شده است. ساختمان معبد بت گوری در سال ۱۳۱۰ در زمان حکومت محمدحسن خان سعدالمک احداث شده است.
● جنگل های حرا
جنگل های حرا از نادرترین پوشش گیاهی ایران و جهان است که با شرایط ویژه ای در آب دریا رشد می کند.
جنگل های حرا در استان هرمزگان به ویژه جزیره قشم قابل مشاهده است که در نواحی مختلف آن پراکنده است. برگ درختان حرا خوراکی است و دارای ارزش غذایی برابر یونجه و جو است.
مسجد و مناره ملک بن عباس
این مسجد در بخش باختری شهر بندرلنگه در نزدیکی دریا قرار دارد. این بنا در سال ۱۲۸۰ هجری قمری توسط حاج محمد ابن عباس ساخته شده است. مناره و شبستان مسجد ملک بن عباس از لحاظ دیرنیگی ساختمان با سایر بناهای تاریخی شهر یکسان نیست و سبک معماری از ویژگی های محلی برخوردار است.
مجموعه قنات کیش با قدمت ۲۰۰۰ سال، شهر باستانی حریره، مجتمع تفریحی پارک جنگل، مجموعه اسکله تفریحی، امکانات ورزش های دریایی و بازارهای مدرن از جمله جاذبه های گردشگری کیش است.
قابلیت های گردشگری کیش همچون سواحل و دریای زیبا، اقلیم مساعد در نیمه سرد سال و امکانات اقامتی مناسب آن باعث شده در برنامه سوم توسعه اقتصادی ـ اجتماعی کشور و در مصوبات شورای عالی مناطق آزاد، جهانگردی یکی از راهبردها و چشم اندازهای توسعه این منطقه باشد.
در حال حاضر جزیره کیش دارای ۶۰ هتل و مرکز اقامتی مدرن با حدود ۹ هزار تخت می باشد که سالانه پذیرای بیش از یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.
وحید صابری
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید