جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


« هوارد روبارد هیوز »


« هوارد روبارد هیوز »
● هوارد روبارد هیوز (پسر)
هوارد روبارد هیوز پسر (۱۹۷۵-۱۹۰۵)، در خانواده ‌ای ثروتمند متولد شد. پدر او شرکتی را تاسیس کرده بود که توانسته بود طرح جدیدی از حفاری ‌های نفتی را ارایه کند. شرکت شارپ – هیوز تول امنیت مالی هیوز را در تمامی طول عمرش تضمین کرد و این امکان را برای او فراهم آورد تا استعدادهایش را شکوفا کند. او قبل از اینکه به سن ۲۵ سالگی برسد، به هالیوود رفت و چندین فیلم موفق ساخت و در کنار آن یک شرکت جدید حفاری هم تأسیس نمود. او بیش از یک صد سالن نمایش فیلم را خرید و در عین حال پرواز کردن را آموخت. او تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۵، یک شرکت موفق هواپیمایی به نام شرکت هواپیمایی ترانس‌ورلد را تاسیس کرد، کسب و کاری را در زمینه‌ سینما به راه انداخت، بخشی از یک مرکز بزرگ تفریحی در لاس وگاس را خرید، چندین مرتبه رکورد سرعت هوایی را شکست، از سه سانحه‌ هوایی جان سالم به در برد و به یک مرد افسانه‌ ای تبدیل شد. کمتر کسی در جهان توانسته همچون هوارد هیوز در تمام طول عمرش چنین کارنامه‌ مهیجی داشته باشد.
▪ ۱۹۰۵. تولد.
▪ ۱۹۰۹. تاسیس شرکت شارپ – هیوز تول توسط پدرش.
▪ ۱۹۲۵. نقل مکان به هالیوود در کالیفرنیا و شروع فیلم‌ سازی.
▪ ۱۹۲۷. کسب جایزه‌ آکادمی برای فیلم دو "شوالیه‌ عرب" به دلیل مضمون کمدی این فیلم.
▪ ۱۹۳۴. تاسیس شرکت هواپیمایی هیوز.
▪ ۱۹۳۵. شکستن رکورد سرعت هوایی.
▪ ۱۹۳۶. شکستن رکورد سرعت بین قاره‌ای در یک پرواز کاملاً ایمن در سن ۳۰ سالگی.
▪ ۱۹۳۸. شکستن رکورد پرواز بین نیویورک – پاریس با ۱۶ ساعت و ۳۵ دقیقه
▪ ۱۹۳۹. کسب بخش اعظم سهام شرکت هواپیمایی غرب و بین قاره‌ ای
▪ ۱۹۴۸. نجات این شرکت از ورشکستگی که حالا به نام شرکت هواپیمایی ترانس‌ورلد تغییر نام داده بود.
▪ ۱۹۵۴. فروش بخش اعظم شرکت RKO و تمرکز بر TWA
▪ ۱۹۵۵. تاسیس انستیتو پزشکی هوارد هیوز در میامی واقع در فلوریدا
▪ ۱۹۶۶. فروش سهام TWA به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار
▪ ۱۹۷۵. درگذشت.
● پیشینه و ظهور
اختلاف نظر‌های زیادی پیرامون حقایق زندگی هوارد هیوز وجود دارد. این اختلاف نظر حتی در مورد زادگاه او نیز وجود دارد. آیا در شهر هوستون متولد شده یا در شهر نفتی هامبل ؟ اما در این زمینه شکی وجود ندارد که هیوز در ۲۴ دسامبر سال ۱۹۰۵ در تگزاس متولد شده است. پدر او مردی ثروتمند با لیسانس بازرگانی از دانشگاه هاروارد و لیسانس حقوق از دانشگاه ایالت آیووا بود. در سال ۱۹۰۹، هوارد پدر، شرکت شارپ – هیوز تول را تاسیس کرد که دستگاه‌ های حفاری مورد استفاده در صنعت نفت را تولید می‌کرد. این شرکت با طراحی یک مته‌ جدید حفاری، ثروتی بی حد و حصر را عاید خانواده‌ هیوز کرد. هوارد پسر که در آن زمان پسر بچه ‌ای بیش نبود، علاقه‌ فراوانی به مهندسی داشت. او همواره لوازم خانه را تعمیر می ‌کرد؛ یک رادیو و موتورسیکلت را برای خودش ساخته بود. جدا از مهندسی، عموی هیوز که یک روزنامه ‌نگار و یک فیلم ‌نامه ‌نویس بود، بارها او را با خود به استودیوی گولدوین برده بود و همین امر او جذب سینما کرد.
والدین هیوز قبل از رسیدن او به سن ۲۰ سالگی درگذشتند. پس از مرگ پدر، هیوز از خانواده ‌اش خواست تا شرکت هیوز تول را به او بفروشند. در سال ۱۹۲۵، او با زنی ثروتمند به نام الا رایس ازدواج کرد و به هالیوود در کالیفرنیا رفت.
در هالیوود، هیوز استعدادهایش را بروز داد و مشاغل مختلف و متنوعی را تجربه کرد.
● لحظات مهم
تا سال ۱۹۲۵، هیوز شرکت تولید مته ‌های حفاری کادو راک را تاسیس نمود، سهم قابل توجهی از شرکت مالتی کالر را خرید، به خانه ‌ای در لس آنجلس نقل مکان کرد و نواه دیتریخ را به عنوان دستیار خود استخدام کرد. دیتریخ به «تثبیت‌کننده‌» امپراطوری هیوز در سال ‌های بعد تبدیل شد. همچنین هیوز بیش از یک صد سالن نمایش فیلم را خرید که به او در آخرین کار بزرگش یعنی فیلم‌ سازی کمک بسیاری نمود.
نخستین فیلم هیوز با عنوان خوک چاق یک شکست بود. فیلم سوم او با نام دو شوالیه‌ عرب، ثروت زیادی برای او به همراه داشت و به دلیل داستان طنزش، موفق شد در سال ۱۹۲۷ جایزه‌ آکادمی را به دست آورد.
سپس هیوز تصمیم گرفت یک شرکت هواپیمایی ایجاد کند. لذا یک مهندس هوا فضا به نام گلن اودکرک را استخدام و کسب و کار خود را در کالیفرنیا آغاز کرد. پس از تاسیس این شرکت، هیوز تا سال ۱۹۳۴ از نظرها دور شد. اما در همین مدت، کارمندی به نام چارلز هوارد در شرکت هواپیمایی آمریکا حضور داشت که مرتب پرسش‌ های زیادی را در مورد صنعت هواپیمایی می ‌پرسید. چارلز هوارد کسی جزء هوارد هیوز نبود. همچنین هوارد طی این دوره‌ غیبتش، به مناطق مختلفی سفر کرد و به عنوان یک عکاس اجتماعی فعالیت می ‌کرد. طی این مدت، او خودش را واین رکتور نام گذارده بود.
در سال ۱۹۳۹، هیوز به شرکت هواپیمایی غرب و بین‌قاره‌ ای کمک مالی کرد و در ازای این کمک، بخش اعظم سهام آن را به دست آورد. بعدها این شرکت به شرکت هواپیمایی ترانس ورلد تغییر نام داد. تا سال ۱۹۴۰، هیوز که مردی بسیار پویا و پر انرژی بود، چندین کسب و کار را در حوزه‌ های مختلف، به طور هم ‌زمان اداره می ‌کرد. او هنوز مالک شرکت هیوز تول بود که آن را از وارثان پدرش خریده بود و ماهانه ۲ میلیون دلار سود برای او در پی داشت. به علاوه، او دوباره به صنعت سینما بازگشت، به اداره‌ شرکت هواپیمایی خویش ادامه داد و در دوران جنگ هم فعالیت ‌های تولیدی خود را حفظ کرد.
در نیمه‌ نخست دهه‌ ۱۹۴۰، هیوز تولید خودروهای تجاری را آغاز کرد. فیلم بی ‌قانون را ساخت، جین راسل را به عنوان یک ستاره به دنیای سینما معرفی کرد، یک کارخانه‌ تولیدی را برای کمک به دولت آمریکا در زمان جنگ افتتاح نمود و بار دیگر با یک هواپیمای کوچک سقوط کرد. او قبلاً نیز با دو هواپیما سقوط کرده بود که در جریان این حوادث دو مسافر جان خود را از دست داده بودند.
در سال ۱۹۴۶ و پس از یک دوره‌ دیگر غیبت، هیوز بار دیگر و این مرتبه با آزمایش هواپیمای XF-۱۱ ظاهر شد. تلاش کرد، با این هواپیما در زمین گلف باشگاه لس آنجلس فرود آید. این اقدام برای باشگاه گلف خوشایند بود ولی برای خود هیوز چنین نبود. زیرا او نتوانست دقیقاً بر روی این زمین بنشیند و با خانه‌ای که در نزدیکی آن محل قرار داشت، برخورد کرد. بلافاصله او به بیمارستان منتقل شد و پزشکان پیش ‌بینی کردند که او آن شب را به صبح نخواهد رساند. جراحات او بسیار شدید بودند: سینه‌ شکافته شده، ۱۲ استخوان شکسته شده، شُش چپ متلاشی شده، شانه‌های از جا در رفته، ستون فقرات خرد شده و ۳۰ درصد سوختگی. اما هیوز خیلی زود بهبودی خود را به دست آورد. آثار سوختگی تا حدی بر روی بدن او باقی ماندند و دست چپ او نیز تا حدی کارآیی خود را از دست داد اما به هر حال او زنده ماند.
او به محض ترخیص از بیمارستان، برنامه‌ توسعه‌ TWA را طراحی کرد. او با اخذ کمکی از شورای هوانوردی غیرنظامی در سال ۱۹۴۸، این شرکت را از ورشکستگی نجات داد و توانست ۱۰ میلیون دلار وام نیز از شرکت فاینانس فعالیت ‌های بازسازی اخذ کند. او کسب و کار خود در سینما را توسعه داد و استودیوی RKO را با قیمت ۹ میلیون دلار خرید. در سال ۱۹۵۴، هیوز، بخش اعظم سهام RKO را فروخت تا کارش را بر TWA متمرکز نماید. در سال ۱۹۵۵، او انستیتو پزشکی هوارد هیوز را در میامی فلوریدا تأسیس کرد. در سوم ماه مه ۱۹۶۶، او ۷۸ درصد سهام TWA را به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار فروخت. این امر باعث شد که در آن تاریخ، او به ثروتمندترین مرد جهان تبدیل شود.
مابقی عمر کاری هیوز تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۵، به سفر و پرواز اختصاص داشت. علیرغم آنکه او از سفر کردن بسیار لذت می ‌برد، اما مجبور بود داروهای ضد درد متعددی مصرف کند. هیوز به جایی رسیده بود که کسب و کارهایش را تنها از طریق تلفن هدایت می ‌کرد. او حتی هتل ‌ها و کازینوهایی را که در اختیار داشت نیز توسعه داد و هتل ‌های جدیدی را خریداری کرد.
سر پا ماندن شرکت ‌های متعدد هیوز تا ۱۲ سال پس از مرگش حکایت از شخصیت برجسته و مستحکم او در اداره‌ فعالیت ‌هایش دارند.
● متن و نتایج
از میان تمامی رهبران و کارآفرینان کسب و کار در قرن بیستم، هوارد هیوز یکی از عجیب‌ ترین، متناقض ‌ترین و پررنگ ‌ترین آنها است. بررسی زندگی او نمایانگر آن است که این امر از تمامی استعدادهایش در زندگی یعنی قدرت، ثروت و آزمندی بهره برده است. اگرچه او همواره مردی خوشگذران بود، اما با درایت کامل تمامی کسب و کارهایش را اداره می ‌کرد و همین امر باعث شد که از بسیاری از همتایانش پیشی بگیرد. دستاوردهای او از سینما تا هوانوردی و از هتلداری تا قمار را دربرمی ‌گرفتند. در صنعت سینما، هیوز مرزها را درنوردید و نشان داد می ‌توان با موفقیت کامل، فیلم ‌ها را به خارج از استودیوها برد. در نوادا ، با موفقیت توانست یکی از بزرگ ‌ترین مراکز تفریحی را در لاس وگاس خریده و مدیریت نماید. در صنعت هوانوردی نیز او یکی از پیشگامان عرضه‌ هواپیماهای تجاری (باری) است.
«واقعیت انکارناپذیر است و شکست غیر قابل انتقال.» رابرت برسون
مترجم: گروه مترجمان میثاق مدیران
برای اطلاعات بیشتر
کتب:
«هوارد هیوز: داستان ناگفته»، پیتر هری براون و پت بروئسکه ، انتشارات برنت ‌وود ، ۱۹۹۶
«هوارد هیوز»، جان کیتس ، انتشارات رندوم هاوس ، ۱۹۷۲
«هوارد هیوز و TWA»، رابرت رامل ، انتشارات مؤسسه‌ اسمیت‌سونیان ، ۱۹۹۱
«هوارد هیوز در هالیوود»، تونی توماس ، انتشارات سیتادل ، ۱۹۸۵
منبع : نشریه میثاق مدیران


همچنین مشاهده کنید