سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

برگزاری لیگ برتر در ۵ قاره؟


برگزاری لیگ برتر در ۵ قاره؟
لیگ برتر، بهترین و فعال ترین لیگ انگلستان می باشد. رقابت های این لیگ، در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد، همچنین هفته گذشته خبرهایی در زمینه «مسأله جهانی شدن لیگ برتر انگلستان» منتشر شده است، این موضوع بستگی به تصمیم نهایی سران فوتبال انگلستان و فیفا دارد. آیا لیگ برتر جهانی خواهد شد؟! در همین رابطه بی بی سی اسپورت گزارشی جهت معرفی ۵ کشور از قاره های مختلف که توانایی میزبانی برای رقابت های لیگ برتر را دارند، ارائه داده است. همچنین سپ بلاتر، رئیس فیفا در رابطه با برنامه های آینده لیگ برتر اذعان داشت: «لیگ برتر تا زمانی که بنده رئیس فیفا هستم، جهانی نخواهد شد.»! از طرفی بسیاری از سران باشگاه ها و مسئولان ذی ربط در سراسر جهان نظرات موافقی داده اند.
● لیگ برتر در خاورمیانه
اسا صالح، رئیس اتحادیه فوتبال امارات متحده عربی در گفت وگویی با BBC گفت: دوبی به عنوان یکی از مشهورترین شهرهای دنیا میزبان رشته های مختلف ورزشی نظیر فوتبال می باشد. این شهر می تواند یکی از گزینه های برگزاری رقابت های لیگ برتر تا سال ۲۰۱۱ باشد چرا که استادیوم مرکزی دوبی از بهترین استادیوم های خاور میانه با داشتن ظرفیت ۶۰ هزار نفر اعلام آمادگی کرده است. این تصمیم هم به نفع اتحادیه امارات متحده عربی و هم به نفع لیگ برتر می باشد. در میان کشورهای عربی، عربستان بهتر از قطر می تواند از عهده برگزاری بازی های تیم های بزرگ نظیر منچستریونایتد، چلسی و لیورپول برآید. رئیس اتحادیه فوتبال عربستان سعودی در این رابطه گفت: طرح جهانی سازی لیگ برتر انگلستان، طرح جالبی می باشد چرا که فرصتی است برای مطرح شدن بسیاری از تیم ها در سطح کلاس جهانی و همچنین خارج از انگلستان، این رقابت ها برگزار می شود. به نظر من تنها کشورهایی می توانند نامزد برگزاری رقابت های لیگ باشند که توان مالی بالایی داشته باشند. داشتن تجهیزات قوی نیز غیر از استطاعت مالی مسأله مهمی در این امر می باشد. تبلیغات در چنین بازی هایی نقش بسزایی دارد و شرکت های عربی اسپانسر های خوبی هستند. علی ال نوآمی، دستیار مدیر اتحادیه فوتبال قطر معتقد است لیگ برتر در قطر قابل برگزاری است اما اتحادیه قطر هنوز قابلیت های لازم را کسب نکرده است و هنوز شایستگی های لازم را ندارد. نوآمی در ادامه افزود: «با توجه به اهمیت لیگ برتر در سراسر دنیا، هواداران زیادی برای دیدن این رقابت های به استادیوم خواهند آمد و این مسأله از جنبه جهانگردی اهمیت زیادی خواهد داشت. اما با این وجود، قطر در این امر آمادگی لازم را ندارد.
● لیگ برتر در استرالیا
با وجود ورزش هایی نظیر راگبی، کریکت و... استرالیا، اهمیت کمتری به ورزش فوتبال می دهد. به همین خاطر، فوتبال در جایگاه دوم، سوم و یا چهارم می باشد اما فوتبال استرالیا در زمینه بین المللی پیشرفت های زیادی کرده است. فرانک لویی، رئیس فدراسیون فوتبال استرالیا در این باره اذعان داشت: «اگر این کشور، میزبان رقابت های لیگ برتر باشد، نفع زیادی عاید فوتبال استرالیا و پیشرفت آن نمی شود. به همین دلیل از زمان انتشار خبر جهانی شدن لیگ برتر تاکنون استقبال چندانی از سوی سران فدراسیون فوتبال استرالیا نشده است.
● لیگ برتر در آمریکای شمالی
با وجود ورزش های پرطرفداری نظیر بسکتبال و بیسبال در این قاره، نقش فوتبال کمرنگ تر شده است. سانیل گولاتی، رئیس فدراسیون فوتبال آمریکا گفت: فدراسیون آمریکا، بدون جلب رضایت از سوی فیفا برای لیگ برتر میزبانی نخواهد کرد. سران فدراسیون آمریکا، موافق برگزاری بازی های بسیار رسمی در آمریکا نمی باشند. این پیشنهاد۱۰، سال پیش وقتی تیم لس آنجلس خواهان بازی در لیگ مکزیک بود، از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال آمریکای مرکزی رد شد. همچنین ایده، جهانی شدن لیگ برتر از جنبه پیشرفت بازی های خانگی قابل بررسی می باشد. ایوان گازدیس، مدیر کمیسیون فوتبال آمریکا گفت: ما ابتدا باید این موضوع را سبک و سنگین کرده و بعد هم تصمیم قطعی را اتخاذ کنیم. همچنین آلکسی لالاس مدیر اجرایی لس آنجلس گالکسی با اشاره به پیشنهاد جهانی شدن لیگ برتر انگلستان اذعان داشت: این موضوع را فرصتی برای تجربه تیم های آمریکا می دانم، چرا که با این کار آنها متوجه می شوند در چه سطحی هستند!
● لیگ برتر در آسیا
آسیا به عنوان پهناورترین قاره دنیا، هواداران زیادی در جای جای این قاره دارد. هواداران پروپا قرصی که هر جا باشند با تماشای فوتبال چه پای تلویزیون و چه در استادیوم خود را سرگرم می کنند. محمد بن همام رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا مخالفت خود را جهت طرح برگزاری رقابت های باشگاه های دست اول جهان اعلام کرد. وی افزود: غیر از داشتن قدرت، استطاعت مالی نیز در برگزاری این لیگ مهم است. مخالف بازی های دوستانه نیستم اما این را هم نمی توانم بپذیرم که یک لیگ خارجی در کشور دیگری بازی کند! به نظر من تصمیم نهایی در رابطه با جهانی شدن لیگ، قطعی نخواهد شد. همچنین جانجی آگورا، رئیس فوتبال ژاپن با اعلام مخالفت خود در این رابطه گفت: ما غیر از حمایت از لیگ برتر باید حامی تیم ها و لیگ های خودمان باشیم. این موضوع باعث تداخل در حمایت از تیم های خودمان خواهد شد. کاسام یون، دبیر کل اتحادیه فوتبال کره جنوبی از این ایده پشتیبانی کرد اما حمایت خود را در گرو توافق فیفا دانست. اگر فیفا در نهایت موافق این موضوع باشد ما با توجه به پیامدهای جهانی شدن لیگ برتر، ادامه خواهیم داد. شکی نیست که طرفداران فوتبال کره از این بابت خوشحال شوند اما برای قضاوت در مورد این موضوع بسیار زود است.
● لیگ برتر در اروپا
فوتبال در تمام کشورهای اروپایی اهمیت فوق العاده ای دارد. چنین پیشنهادی درباره لیگ اسپانیا هم داده شده است. این طرح ها هنوز عملی نشده است و سران باشگاه های اروپا نیز مخالفت خود را اعلام کرده اند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید