پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

قاتل عماد مغنیه کیست؟


قاتل عماد مغنیه کیست؟
‍● پرده اول: برنامه «سید حسن نصرالله خطرناکترین مرد جهان» از شبکه فاکس نیوز
▪ گری برنستن، مأمور ارشد سابق سیا: بخش تروریستی حزب الله را نصرالله اداره نمی کند و این بخش در اختیار عماد مغنیه است. وی دومین فرد در این سازمان به شمار می رود.
عماد مغنیه، مسئول امنیتی حزب الله و مسئول حفاظت از سید نصرالله است. وی همچنین از متهمان پرونده آمیا است، که دادستان آرژانتین برای وی درخواست بازداشت کرده است.
▪ مجری فاکس نیوز: ما همیشه درباره خصومت ها با ایران صحبت می کنیم آیا شما می گوئید که ما نباید ایران را تحریک کنیم، چون اگر این کار را انجام دهیم باعث خواهد شد که بازوی تروریستی حزب الله توجه خود را به سوی آمریکا جلب کند؟
▪ گری برنستن: خیر به نظر من ایرانی ها و حزب الله در کنار یکدیگر بارها به آمریکا حمله کرده اند. از جمله این حملات، بمب گذاری در پادگان تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت بود که با هماهنگی ایران و حزب الله انجام شد و بسیاری از عملیات که ضد امریکا انجام شدند. همچنین بمب گذاری علیه آرژانتین هم با هماهنگی ایران و حزب الله انجام شد.
ما موضوعات خود را با ایرانی ها داریم و باید به مسئله هسته ای ایران بپردازیم و به این نکته توجه داشته باشیم که اگر با تهران تقابل داشته باشیم، اگر چه ممکن است که این مسئله رخ دهد و شاید ما نتوانیم از آن اجتناب کنیم، آنگاه حزب الله یک فاکتور خواهد بود که توانایی های تروریستی دارد و ساختارهایی در سراسر جهان دارد که تروریستهای خود را به خارج می فرستد.
حزب الله از جمعیت شیعه در غرب آفریقا، آمریکای لاتین، آمریکا و سایر مناطق دنیا استفاده خواهد کرد و با برقراری تماس با آنان حملات انجام خواهد شد.
▪ مجری شبکه فاکس نیوز: عماد مغنیه که شما به نامش اشاره کردید، واقعا سال ها با اسامه بن لادن و نصرالله رابطه داشته و مرکز تمام این فعالیتهاست. این طور نیست؟
▪ گری برنستن: وی زمانی که در دهه سوم زندگی خود قرار داشت حملات خود را آغاز کرد. اما رابطه مغنیه و القاعده نزدیک نیست البته گزارشهایی بوده است که در اواخر دهه هشتاد وی با القاعده در سودان تماس داشت اما این مسئله صددرصد تائید نشد اما اکنون القاعده و مغنیه نمی توانند با یکدیگر کار کنند، چون اهداف متفاوتی دارند. مغنیه به ایرانی ها وفادار است و با نصرالله کار می کند، اما با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران هم همکاری دارد و باید گفت که وی یک وفاداری دو گانه دارد، یعنی ایرانی ها علاوه بر آن که به حزب الله به عنوان یک نهاد سیاسی پول می دهند، به بخش تروریستی این سازمان هم پول می پردازند.
این ایرانی ها بودند که حزب الله را ساختند، حزب الله یعنی حزب خدا. این یک حزب شیعه است که ایران آن را تاسیس و تأمین مالی کرد. ایرانی ها دیگر سازمان های حزب الله را هم تاسیس کردند. از جمله حزب الله حجاز این گروه شیعیانی بودند که در عربستان سعودی در برج های خبر حمله کردند. این ایرانی ها بودند که سازمانهای شیعه تندرو را تاسیس کردند و در این میان موفق ترین سازمان ها حزب الله لبنان بود.
● پرده دوم: هفته نامه آمریکایی نیوزویک با تیتر «هراس آمریکاییها از بازگشت یک ابرتروریست»
کاخ سفید احتمال بازگشت عماد مغنیه به صفوف عملیاتی حزب الله لبنان را درصورت حمله به ایران محتمل می داند.
قبل از اسامه بن لادن نام عماد مغنیه تروریست وابسته به حزب الله لبنان در صدر لیست تروریست هایی بود که امریکاییها از او می ترسیدند و به عنوان خطرناکترین تروریست جهان از او حساب می بردند اما هم اکنون آمریکاییها از آن هراس دارند که این ابرتروریست باز گردد.
یکی از عوامل سیا که به تازگی بازنشسته شده است، درباره این موضوع گفت شکی نیست که در صورت رویارویی آمریکا با ایران، حزب الله از مغنیه استفاده خواهد کرد. مغنیه این روزها درطراحی برنامه های عملیاتی حزب الله فعالیت می کند و به عنوان تهدیدی جدی تلقی می شود.
بر اساس این گزارش، عماد مغنیه در سالهای دهه هشتاد به عنوان عامل یک سلسله بمب گذاریها و آدم ربایی ها علیه نظامیان آمریکایی در لبنان معرفی شده که از جمله مهمترین آنها دو بمب گذاری در سفارت امریکا در بیروت است اما حزب الله بعدها با تصمیمی راهبردی بر آن شد تا از حمله به هدف های امریکایی منصرف شود و آن ها را بطور موقت تعطیل کند.
مقامات و عوامل اطلاعاتی امریکا معتقدند حتی هم اکنون نیز حزب الله تصمیمی برای حمله به منافع امریکا ندارد مگر اینکه واشنگتن تصمیم به حمله به حزب الله یا حامی مهمش یعنی ایران بگیرد. آنها بر این باورند مغنیه میان بیروت، دمشق و تهران در رفت و آمد است. برخی گزارش ها حاکیست وی حتی از بغداد بازدیدی داشته است و حزب الله در آموزش لشکر مهدی مقتدی صدر نقش دارد.
یکی از مقامات سیا گفت مغنیه مسئول عملیات خارجی حزب الله است و اف بی ای و دیگر سازمانهای امنیتی غربی معتقدند حزب الله حتی در داخل خاک امریکا مراکز بکارگیری عوامل جدید و جمع آوری کمکهای مالی دارد.
فرمانده عملیاتی گردان جلیل ارتش اسرائیل که در مرزهای شمالی اسرائیل مستقر است، می گوید مغنیه مغز متفکر همه عملیاتهای نظامی حزب الله است.
این هفته نامه افزود: اما یک مقام ایرانی دراین باره گفت توجه امریکایی ها به مغنیه نشان دهنده بی اطلاعی و سردرگمی آن ها درباره مسائل درونی حزب الله است. مغنیه بیش از یک دهه است که هیچ عملیاتی نداشته و حزب الله فرماندهی جدیدی را برای امور عملیاتی به کار گرفته است که امریکایی ها چیزی درباره آن نمی دانند و من هم در این باره چیزی نخواهم گفت!
● پرده سوم: بازتاب خبری شهادت عماد مغنیه پس از یک ساعت
روزنامه "هاآرتص" پرتیراژترین روزنامه صهیونیستی گزارش کامل ترور را با ذکر جزییات کامل در وب سایت خود منتشر کرد.
سایت شبکه خبری "CNN" نیز زندگی نامه کامل وی را بر روی سایت خود قرار داد. روزنامه صهیونیستی "اورشلیم پست" باذوق و شوق نوشت یکی از عاملان انفجار مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) کشته شد.
مارک رگو سخنگوی ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی هر گونه دخالت در این ترور را رد کرد.
هنوز یک ساعت از بیانیه حزب الله در مورد شهادت "عماد مغنیه" نگذشته بود که برخی منابع خبری کشورمان با انتشار اخباری مبنی بر شهادت "حاج حسین خلیل" معاون سیاسی حزب الله با فراهم کردن زمینه های رسانه ای انتشار این خبر، سعی در شاد کردن هر چه بیشتر صهیونیست ها کردند.
این خبر در روزنامه "اورشلیم پست" به نقل از برخی از منابع خبری کشورمان انعکاس نیز یافت.
● پرده چهارم: انتشار اولین تصاویر درباره عماد مغنیه در خبر گزاری های بین المللی!
▪ هواپیمای ربوده شده آمریکایی ۱۹۸۵
▪ انفجار در مقر نظامیان آمریکایی در بیروت ۱۹۸۲
● پرده آخر
▪ روزنامه الوطن: سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) با همکاری یک گروه ویژه از رژیم صهیونیستی، عملیات ترور مغنیه در محله کفرسوسه در دمشق را انجام دادند.
مغنیه بعد از انفجار بمب در بامداد چهارشنبه به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد اما ساعاتی بعد در بیمارستان به شهادت رسید.
دستگاه "بلک اوپن" امریکا وی را در یک کشور منطقه شناسایی کردند تا آنکه ۳ روز پیش از روز انفجار به سوریه رسید اما به علت آنکه تحرکاتش کاملاً سری و محتاطانه بود، بلک اوپن رد وی را گم کرد تا آنکه با کمک واحد "ایگور" وابسته به موساد اسرائیل در سوریه ردیابی وعملیات تروریستی علیه وی انجام شد.
به گفته منابع غربی، ابتدا امریکایی ها تصمیم داشتند مغنیه را زنده بربایند اما به دلیل دشواری بسیار زیاد انجام این مهم، تصمیم به انجام نقشه ترور وی گرفته شد.
یک کارمند ارشد بخش برون مرزی "موساد" در گفتگو با اشپیگل، ترور عماد مغنیه را نتیجه کار اطلاعاتی طاقت فرسا و صرف هزینه های هنگفت دانست.
مغنیه پرونده ای بود که هرگز بسته نمی شد. او توانسته بود در طول سال ها فعالیت خود چنان از دید رادارهای اطلاعاتی اسرائیل مخفی بماند که موساد مستأصل شود. با این حال، او همواره جزء اهداف اصلی در طرح های ترور موساد بوده است.
با توجه به اینکه این ترور در مرکز شهر دمشق روی داده، چنین کاری بدون به بکارگیری لشکری از مأموران، رابطین، مخبران محلی و مهمتر از همه تکنولوژی بالا در ردگیری هدف ممکن نبوده است.
این کارمند ارشد موساد که نویسنده روزنامه "هاآرتص" چاپ تل آویو نیز هست معتقد است چنین عملیاتی بزرگترین عملیات ترور موساد از تاریخ تشکیل آن بوده است.
محمد جواد ریحان
منبع : رجا نیوز


همچنین مشاهده کنید