جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

معیارها و روش های ارزیابی نتایج در برنامه تحلیل روغن موتورهای دیزل


معیارها و روش های ارزیابی نتایج در برنامه تحلیل روغن موتورهای دیزل
نخستین پرسشی که در هر برنامه تحلیل روغن مطرح می‌شود معیار و نحوه تحلیل و ارزیابی نتایج به‌دست آمده از آزمایش‌ها می‌باشد. نگرش‌ها و رویه‌های مختلفی برای ارزیابی نتایج وجود دارد که سعی شده است این رویه‌ها و نگرش‌ها معرفی و بررسی شوند.
به‌طور کلی معیارها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول معیارهای عملکردی هستند و دسته دوم معیارهای قابلیت اطمینان یا معیارهای پیش‌بینانه و پیش‌گویانه هستند. در معیارهای دسته اول محدوده‌هائی برای خواص روغن تعیین می‌شود که در صورتی‌که خواص روغن در آن محدوده‌ها باشد روغن برای کارکرد موردنظر قابل استفاده است.
در این دسته معیارها برای عواملی همچون ویسکوزیته، عدی بازی، مواد نامحلول و آلاینده‌های موجود در روغن تعیین می‌شود و روغن در صورتی باید استفاده شود یا استفاده از آن ادامه یابد که با این معیارها همخوانی داشته باشد.
دسته دوم معیارها برای عواملی تعیین می‌شوند که بررسی آنها می‌تواند منجر به ارزیابی وضعیت دستگاه و پیش‌بینی وضعیت آینده آن شود. مثال بارز این عوامل عناصر فرسایشی است. البته بدیهی است که اگر تغییر خواص روغن و یا افزایش آلاینده‌ها در مدت زمانی کمتر از آنچه انتظار می‌رود اتفاق بیفتد نشان از وجود عیب در دستگاه می‌باشد. بنابراین این معیارها برای عوامل دسته اول نیز قابل تعریف می‌باشند.
محمدرضا رستگار
منبع : مهندسان نگهداری و تعمیرات ایران


همچنین مشاهده کنید