جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خطوط عمیق بالای لب چگونه درمان میشود؟


خطوط عمیق بالای لب چگونه درمان میشود؟
▪ خانم ۶۰ ساله ای هستم که چند خط نسبتا عمقی روی لب بالا دارم، برای برطرف شدن آن چه روشی پیشنهاد می کنید؟
ـ دیدن خطوط چین و چروک روی صورت در آینه برای همه با منظره غم انگیزی است. اکثر ما حساسیت ویژه ای نسبت به پوست خود خصوصا پوست صورت داریم. با وجود همه مراقبت ها و روشهایی که برای جلوگیری از بروز چین و چروک در پوست وجود دارد، پیری فرآیند ناگیزیری است و اگر چه اکثر روشهای درمان پوست معمولا بسیار گران است اما گرایش مردم به جوانسازی پوست و متعاقب آن تلاش دانشمندان برای ابداع روش های تازه روز به روز افزایش می یابد.
در مورد مشکل شما در صورتیکه کل صورت دچار پیری می باشد، بهتر است ابتدا به کمک روشهای جراحی و یا لیزرهای nonablative و یا رادیوفرکوئنسی، فرآیند جوانسازی روی کل پوست انجام شده و سپس برای پر کردن خطوط ذکر شده از ترکیبات پرکننده و یا تزریق فیبروبلاست استفاده گردد، که در زیر شرح مختصری از روشهای جدید جوانسازی مطرح می گردد.
الف) کاربرد تزریق سلولهای فیبروبلاست در جوانسازی پوست:
این روش که به آن سلول درمانی گفته می شود با کمک فناوری جدیدی انجام می شود که اساس آن جایگزینی سلولهای بیمار دوچار اختلال عملکرد با سلولهای سالم است. این سلولها پس از ورود به بدن تمایز یافته و به سلولهای اختصاصی همان بافت تبدیل می شوند.
از این خاصیت در درمان چین و چروک صورت استفاده می شود. در این روش ابتدا قسمت کوچکی از پوست پشت گوش بیمار یعنی حدود ۳ تا ۴ میلی متر مربع را پس از بی حسی برداشته و به محیط کشت اختصاصی انتقال می دهیم. پس از این مرحله سلولهای فیبروبلاست ها استخراج و تحریک به تکثیر می شوند.
سپس ۳ تزریق با فواصل ۲ هفته ای انجام می شود. در این رشو بهبودی به مرور زمان انجام می شود و بیمار با فواصل ۳ ماهه ویزیت می شود. سلولهای بنیادی تزریق شده شروع به تولید کلاژن می کنند که ماده اصلی پوست است و می تواند چروکها را برطرف و ظاهر جدیدی به چهره بیمار بدهد.
در مطالعات انجام شده دوام حداقل ۳ ساله با این روش گزارش شده است و تصور می شود پایداری آن بیشتر از این هم باشد. این روش یک متد اتولوگ است یعنی از سلولهای خود بیمار استفاده می شود و مجددا همان سلولها به بدن فر تزریق می شود و خطر تحریک سیستم ایمنی را ندارد.
ب) میکرودرم ابریشن:
در این روش با استفاده از دستگاهی خاص نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم با فشار تنظیم شده ای با سطح پوست در تماس قرار می گیرد و ایجاد تراش بسیار سطحی در لایه های فوقانی شاخی پوست می نماید. ضمنا یک مکش نیز روی پوست انجام می شود که باعث جمع شدن کریستالها از سطح پوست و همچنین بهتر شدن جریان خون به منطقه و فعال شدن سلولهای فیبروبلاست و نتیجتا ترمیم و طراوت پوست می گردد.
ج) رادیوفرکوئنسی:
رادیوفرکوئنسی روش مطمئن اثر بخش و غیر تهاجمی در رفع چین و چروک های صورت و بازگرداندن جوانی و قوام طبیعی به پوست و رفع چاقیهای موضعی بدن می باشد.
روش رادیوفرکوئنسی، جوانسازی را در تمام مناطق صورت، گردن و به صورت یکنواخت انجام می دهد، پس بهتر است قبل از انجام هر کار دیگر ابتدا به وسیله این دستگاه سن پوستی فرد کاهش یابد، سپس می توان در صورت لزوم در مناطق مورد نیاز تزریق بوتاکس یا ژل انجام داد.
در حین درمان گرمای کنترل شده به لایه داخلی پوست بدون صدمه به لایه های رویی و اپیدرم داده می شود که باعث می شود کلاژن سازی در پوست فرد تحریک شده، گردش خون منطقه افزایش یابد و در اثر لنفاوی و دفع چربیها و توکسین افزایش یابد و سلولهای چربی مفصل شود که در درمان چاقیهای موضعی نیز کاربرد دارد.
تعداد جلسات مورد نیاز برای صورت ۴ دوره درمان با فواصل ۴-۳ هفته می باشد و برای افراد بالای ۴۵ سال هر ۶ ماه بصورت نگهدارنده یک بار انجام می شود. تلفیق روش تزریق فیبروبلاست و رادیوفرکوئنسی که هم اکنون درمرکز تحقیقات پوست در حال اجراست، می تواند اثرات درمانی را دو چندان کند و رویای جوانی را به واقعیت نزدیک کند. بطور کلی مواد پرکننده را می توان به ۳ دسته تقسیم کرد: مواد صناعی- مواد با منشاء حیوانی و مواد با منشاء انسانی.
از مواد صناعی می توان به شکلی از سیلیکون مایع پالایش شده اشاره کرد که تا ۳۰ سال مورد استفاده قرار گرفت.
اما مشکلات متعدد از جمله بروز واکنش حساسیتی منجر به توقف استفاده از آن شد.
از مواد پرکننده با منشاء انسانی می توان چربی، کلاژن خود فرد ودر آخر تزریق فیبروبلاست کشت داده خویش سازگار را نامبرد. تزریق چربی مستلزم انجام جراحی و استخراج بافت چربی از محل هایی مانند شکم است و دوام آن نیز چند ماه بیشتر نیست.
یک ماده پر استفاده، اسید هیالورونیک است که یک ماده طبیعی بوده و توانایی ترمیم چروکها و نقایص متوسط تا شدید را دارد. اسید هیالورونیک در همه بافتهای انسانی و حیوان یافت شده و زیست سازگار است.
منبع : وب سایت محمد علی نیلفروش زاده


همچنین مشاهده کنید