پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چکش والیبال ساحلی جهان شکست!


چکش والیبال ساحلی جهان شکست!
تا المپیک پکن هنوز ماه ها فاصله داریم. هنوز تکلیف بسیاری از تیم ها برای حضور در بزرگ ترین گردهمایی ورزشی جهان مشخص نیست. تنها چند ابر قدرت والیبال از این بابت نگرانی ندارند. مسابقه های گزینشی زیادی در راه است تا سایر مدعیان جواز ورود به المپیک پکن را دریافت کنند. کار برای همه سخت شده است. هیچ تیمی نمی خواهد این فرصت را از دست بدهد. برای ساحلی بازان هم شرایط خاصی به وجود آمده است. این رشته که حالا در زمره پرطرفدارترین هاست رقابت سختی را در پیش دارد. پیش بینی ها بر این است که بلیت بازی های ساحلی سریع تر از بسیاری رشته های دیگر به فروش برسد. این موضوع تازه ای برای سران فدراسیون جهانی والیبال نیست. آنها مطمئن هستند جذابیت های والیبال ساحلی بازی های پکن را تحت تأثیر قرار می دهد. در نشست ویژه ای که در آخرین روزهای سال گذشته میلادی با حضور سران Fivb و برگزارکنندگان رقابت های المپیک برگزار شد مقامات چینی اطمینان حاصل کردند در المپیک تابستان آینده جذاب ترین مسابقه ها در والیبال ساحلی انجام گیرد و تماشاگران ساعت های خوبی را در کنار زمین های شنی سپری کنند.
از طرفی برگزارکنندگان مسابقه ها قول همه گونه همکاری با فدراسیون جهانی والیبال را هم داده اند. حتی زمین های این رشته در کنار رودخانه ای که خود در یک پارک عظیم و زیبا جریان دارد بنا شده اند و کار احداث سکوها در حال اتمام است. زمین های مینی والیبال که قرار است در کنار محل برگزاری مسابقه ها بنا شوند نیز علاقه مندان به این رشته را سرگرم می کنند. والیبال ساحلی با طرح های ویژه ای که فدراسیون جهانی والیبال در سر دارد همه را شگفت زده خواهد کرده است. Fivb از حالا وعده تماشای مهیج ترین مسابقه ها را به علاقه مندان این رشته می دهد.
● زوج موفق
بی تردید اوج رقابت ها بین زوج های سرشناس والیبال ساحلی در المپیک پکن به معرض نمایش درمی آید. تیم های پرقدرتی که در طول سال در بازی های مختلف پیراهن های باشگاهی را برتن کرده اند این بار با لباس ملی به جنگ یکدیگر خواهند رفت. البته از حالا شرط بندان بیشترین شانس را برای زوج فوق حرفه ای برزیل قائل هستند اما بازیکنان بزرگ دیگری هم هستند که از هیچ تلاشی برای در هم شکستن تیم قدرتمند برزیل کم نمی گذارند. به باور آنها برزیل تیمی از کره ای دیگر نیست. چندی پیش یک تیم باشگاهی آمریکا شگفتی بزرگی خلق کرد. این تیم دررقابت های جایزه بزرگ سوئیس که همواره با حمایت کمپانی سواچ برگزار می شود تیم المپیکی و رعب آور برزیل را دو بریک شکست داد. این پیروزی به آسانی حاصل نیامد و زوج «فیل دالهاسر»و «تاد راجرز» بیشترین فشار را تحمل کردند تا از پس طلایی پوشان برزیلی بربیایند.
«امانوئل رگو» و «ریکاردو سانتوس» به باور کارشناسان والیبال قوی ترین زوج جهان هستند و در بین ساحلی بازان به چکش معروف شده اند. پس از مدت ها در جام سوئیس کنار یکدیگر قرار گرفتند تا هماهنگی خود را از دست ندهند. طبق معمول این دو، بازی ها را با قاطعیت شروع کردند و ضرباتی چکش وار بر سر حریفان وارد می آوردند. تقریباً همه تیم برزیل را قهرمان جایزه بزرگ سوئیس می دانستند ولی در مرحله نیمه نهایی اتفاقی افتاد که هنوز هم تجزیه و تحلیل های زیادی درباره آن وجود دارد. برزیلی ها هرچه تلاش کردند اسیر قدرت غیرقابل باور «دالها سر» و «راجرز» شدند. این زوج قدرتمند پیش از غلبه بر برزیل مهارت خود را نشان داده بود و نام خود را بارها بر سر زبان ها انداخت ولی کسی پیروزی آنها بر برزیلی ها را پیش بینی نمی کرد. آنها قبل از رسیدن به نیمه نهایی سه مسابقه را با قاطعیت بردند. ابتدا پرتغال را پشت سر گذاشتند. پس از آن برابر اتریش برنده شدند و سپس اجازه ندادند اتریشی ها حرفی برای گفتن داشته باشند. روند پیروزی های زوج «دالها سر» و «راجرز» در فینال قطع نشد. آنها در مسابقه پایانی به رؤیای روس ها برای کسب نخستین قهرمانی در یکی از بزرگ ترین جام های والیبال ساحلی خاتمه دادند. روس ها که تا این مرحله خوب پیش آمده بودند به ناگاه با تیمی مواجه شدند که در مدت زمان ۴۵ دقیقه پیروزی را جشن گرفت. «دیمیتری بارسوک» و «ایگور کولودینسکی» اعضای تیم روسیه پس از این باخت با شگفتی از قدرت پدیده های جدید والیبال ساحلی یاد کردند. کولودینسکی که به بازوکا معروف است، ادعا دارد در المپیک پکن شگفتی های زیادی رخ می دهد و حاکمیت برزیلیان بر والیبال ساحلی جهان پایان می یابد.
● پروفسور والیبال
«فیل دالهاسر» و «تاد راجرز» که از سال ۲۰۰۶ کنار هم قرار گرفته اند زوجی را تشکیل داده اند که ثبات توازن و قدرت را به ذهن می آورد. این دو والیبالیست باتجربه در زمینه های انفرادی هم بسیار قدرتمند نشان داده اند. هماهنگی آنها به دلیل حضور مستمر در تورنمنت های مختلف جهان هر روز بیشتر می شود. غلبه بر برزیل و قهرمانی در بزرگ ترین جام والیبال ساحلی آخرین شاهکار بازیکن های یاد شده است. پیروزی در جام سواچ سوئیس برای دالهاسر طعم خاصی داشت چرا که او در ۲۶ ژانویه ۱۹۸۰ از پدری آلمانی و مادری سوئیسی به دنیا آمده است. این بازیکن دو ملیتی اروپایی قهرمانی در سرزمین مادری را بسیار هیجان انگیز دانست. همبازی آمریکایی او «تاد راجرز» چیزی حدود هفت سال از «دالها سر» بزرگ تر است و به پروفسور معروف شده است. این لقب تا حدی معرف بازی این والیبالیست باتجربه است.پروفسور که متولد سانتاباربارا است در سال ۲۰۰۶ میلادی حتی عنوان دومین مدافع ساحلی جهان را هم به خود اختصاص داده است. وی در رقابت های سوئیس عنوان بهترین بازیکن تورنمنت را به خود اختصاص داد. وی پس از نائل شدن به این عنوان گفت: قهرمانی ما به خاطر تلاش های دالهاسر است. او در سرزمین مادری اش همه کار کرد. من شرط می بندم «دالها سر» بهترین بود و این جایزه باید به او تعلق می گرفت. او به یک بازیکن جهانی تبدیل شده و من بسیار خوش شانس هستم که هم تیمی مثل او دارم.اگر در المپیک این دو بازیکن مقابل هم بایستند صحنه های جالبی رقم خواهد خورد. فراموش نکنیم برزیلی ها در انتظار انتقام از این دو هستند.
مهستی وهاب زاده‎
منبع: fivb
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید