پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خصوصیت اساسی انتخابات و عملکرد ما


خصوصیت اساسی انتخابات و عملکرد ما
مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران را برگزاری انتخابات برای ارکان گوناگون نظام اسلامی دانسته اند که رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی، از ابتدا تاکیدی ویژه و غیرقابل انکار بر آن داشته و حتی در شرایط ویژه کشور به تعطیلی و توقف موقت آن هم رضایت نداده اند. ...
مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران را برگزاری انتخابات برای ارکان گوناگون نظام اسلامی دانسته اند که رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی، از ابتدا تاکیدی ویژه و غیرقابل انکار بر آن داشته و حتی در شرایط ویژه کشور به تعطیلی و توقف موقت آن هم رضایت نداده اند.بدیهی است تاکید ویژه ایشان نه از باب مانور تبلیغاتی بیرونی، که از سر استحکام بخشی و مردمی سازی ارکان مهم حکومت بود. بدان جهت که صیانت انقلاب، کشور و نظام را در استواری آن میان مردم می دانستند که می توانست هر گونه خطری را از کشور مرتفع کند و با همین روش عقلانی و با دست و توان همین مردم توانسته بود سخت ترین حملات دشمن را درهم کوبیده و کشور و نظام را حفظ کند. لذا هیچ گاه در برابر حق مردم و زمینه حضور موثر آنها کوتاه نیامد. راست قامتی او در برابر دشمن نتیجه فروتنی اش در برابر مردم و تاکید بر حضور و حق آنها بود که پشتوانه یی قابل اعتماد می ساخت. او حتی بقای اسلام و نظام اسلامی را نیز در گرو آن می دانست. این اعتقاد راسخ و بدون شائبه بود که توان حرکت جامعه را دوچندان می کرد.
با چنین نگاهی به انتخابات باید آن را مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی دانست و ضامن تحقق، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به عنوان برجسته ترین شعارهای انقلاب. لذا اهتمام و وسواس در این امر به معنی پاسداشت از اساسی ترین رکن انقلاب اسلامی و بزرگ ترین میراث امام بزرگوار و شهیدان سرفراز است. انتخابات زمانی ارزشمند و تاثیرگذار است که سه خصوصیت آزادانه بودن، سلامت بودن و رقابتی بودن در آن لحاظ شده باشد و هر گونه محدودیتی یا سیاستی به یکی از این سه رکن اساسی انتخابات خدشه وارد کند، عملاً انتظار از آن را کاهش داده و شکلی عاری از تاثیر به آن خواهد بخشید. آنچه انتخابات قبل و بعد از انقلاب را از یکدیگر متمایز می کند، شکل ظاهری آن نیست (که آن در همه دنیا همانند است) بلکه دقیقاً به همین سه خصوصیت اساسی آن بازمی گردد. لذا صیانت از انتخابات در گرو دفاع از این خصوصیات است تا شکل واقعی انتخابات حفظ شود. حضور جدی و بابرنامه اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم، نه از باب ولع برای حضور در مجلس است بلکه به منظور حفاظت از مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی است که مبادا با اعمال سلایق سست بنیاد، پایه های صیانت این نظام متزلزل و دستاوردهای عظیم این انقلاب کم اهمیت تلقی شود.
آنچه تا این مرحله از مقدمات کار برگزاری انتخابات مجلس هشتم گذشته و روندی که در بررسی صلاحیت ها طی شده، روند ناپسند و تکراری است که تداوم آن اولین خصیصه انتخابات را که همان آزادی آن است خدشه دار می کند و مطمئناً زیان آن به کلیت نظام اسلامی خواهد رسید. آنچه در این مرحله اهمیت دارد حساسیت در برابر میان تهی شدن اصولی است که تحقق آن رنج و هزینه بسیاری بر این کشور تحمیل کرده است و این خطر تنها به جمهوریت نظام بازنمی گردد بلکه به اسلامیت آن نیز قابل تصور است. داشتن نام و شکل اسلامی همان مقدار خطرآفرین است که جمهوریت اسمی و این هر دو احساس نگرانی اصلاح طلبان است که مبادا به مرور و با اعمال سلایق خدشه دار شود. حرکات امروزین و تکراری هیات های مرکزی نظارت و اجرایی و قلع و قمع افراد سرشناس، باتجربه و خوشنام و اعمال اتهامات نگرانی آفرین به فرزندان انقلاب چنین نیست که فقط آزادی انتخابات را دچار خدشه کند، بلکه به اسلامیت آن نیز لطمه می زند.
به نام اسلام و انقلاب، عده یی مسلمان و معتقد را به بی دینی و عدم التزام به اسلام نواختن، آن هم با نام دینی که آبروی مسلمان را باارزش تر از خون او می داند ابداً سازگار نیست. لذا چاره یی نیست جز اینکه گفته شود دینی که امروز برای عده یی مطرح است آن نیست که امام از آن سخن گفت و همه مردم این کشور را در لوای آن متحد کرد. این دین و دینداری از نوع دیگری است که ظرفیت آن محدود و افراد منتسب به آن خاص و مشخص است و جز آنان چون بیگانه اند پس بدان ناملتزم اند، توجه به این نکته بدان جهت است که اصلی ترین پایه های نظام را نشانه رفته و هر گونه اهمال سست بینی و محافظه کاری ممکن هستند هویت و جوهره این نظام را بازستاند و از میان تهی کند. پایداری و حفظ هویت و جوهره جمهوری اسلامی و عدم محافظه کاری در آن و عدم غفلت از مهم ترین میراث انقلاب و امام، مهم ترین خط حرکت اصلاح طلبان است که می بایست پیش از نتایج انتخابات بدان پرداخته شود و آنچه امروز در سیاست های دست اندرکاران انتخابات متاسفانه دیده می شود نوعی بازی با انگیزه ها و ایجاد دلمردگی در فرزندان انقلاب است که با کمال تاسف دستمایه یی بس خطرناک را برای آن برگزیده اند. لذا حساسیت بیشتر بزرگان انقلاب و نظام را می طلبد.
منبع : مجلس هشتم


همچنین مشاهده کنید