جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

لیگ قهرمانان اروپا، هدف اصلی میلان


لیگ قهرمانان اروپا، هدف اصلی میلان
کاکا، ستاره خط میانی میلان و برترین بازیکن اروپا و جهان در سال ۲۰۰۷ که باید به همراه تیمش برای مصاف با آرسنال در نخستین مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا راهی لندن شود، امیدوار است همتیمی هایش با ارائه یک بازی مناسب بتوانند دست پر از ورزشگاه امارات بازگشته و تمام ناکامی های این فصل خود در سری A را به این طریق جبران کنند.
ریکاردو ایساکسون سانتوز ملقب به «کاکا» به طور حتم با درخشش مجدد خود روحی تازه به بازی شاگردان آنچلوتی در آغاز دوباره رقابت های لیگ قهرمانان اروپا خواهد دمید. او که تنها در سن ۲۵ سالگی تمامی افتخارات دنیای فوتبال، از فتح جام جهانی تا توپ طلای اروپا و جایزه برترین بازیکن سال را به خود اختصاص داده است، بدون شک قهرمانی میلان در لیگ قهرمانان فصل گذشته و افتخارآفرینی این تیم در جام باشگاه های جهان، مرهون خلاقیت و نبوغ سرشار این ستاره برزیلی بوده است اما حتی چنین ستاره ای هم از رویارویی با تیمی همچون آرسنال واهمه دارد و شاید از آن رو بود که وی نتوانست لرزه صدایش هنگامی که داشت در مورد توپچی های لندن سخن می گفت را حفظ کند. او گفت: «آرسنال همان فوتبالی را که بازیکنان برزیلی ارائه می کنند، اجرا می کند؛ درست با همان سبک. تغییر موقعیت های مکرر از سوی بازیکنان، ارسال پاس های زیاد و سریع از ویژگی های بارز آرسنال است. اکثر هواداران در مورد منچستریونایتد، لیورپول و تاریخ این ۲ باشگاه صحبت می کنند اما اگر کمی دقت کنید، متوجه خواهید شد آرسنال امروزه به چه تیم قدرتمندی در فوتبال اروپا و انگلستان تبدیل شده است. گرچه پاتریک ویه را و تیه ری آنری این باشگاه را ترک کرده اند اما با این وجود آرسنال هنوز حریف خطرناکی برای هر تیمی می باشد. آرسنالی ها تاکنون چندین بار فاتح لیگ برتر انگلستان شده اند؛ ضمن آنکه در فصل ۲۰۰۶- ۲۰۰۵ این تیم توانست به فینال لیگ قهرمانان اروپا دست یابد.
به نظر ما آرسنال هم به اندازه منچستریونایتد و لیوپول خطرناک است.» اما آرسنال، تیمی که قبل از تعطیلات کریسمس گمان می رفت حتی در آستانه حذف در مرحله گروهی قرار داشت، اکنون باید برای صعود به مرحله یک چهارم نهایی در ۲ دیدار رفت و برگشت به مصاف میلانی برود که ۷ قهرمانی این رقابت را در کارنامه خود ثبت کرده و با توجه به نتایج ضعیف در فصل جاری کالچو، قصد دارد با فتح مجدد لیگ قهرمانان اروپا ناکامی های خود در سری A را جبران نماید. از طرفی کاکا با به ثمر رساندن ۲ گل مقابل منچستریونایتد در اولدترافورد در فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا، نشان داد او، میلان و کلاً ایتالیایی ها راه و رسم حذف انگلیسی ها را به خوبی می دانند. او با هنرنمایی در دیدار فینال مقابل لیورپول زمینه ساز هر ۲ گل میلان که توسط فیلیپو اینزاگی به ثمر رسید شد تا صحت مطلب فوق را کاملاً اثبات کند.به ۷ سال پیش بازمی گردیم. زمانی که کاکا در باشگاه سائوپائولوی برزیل حضور داشت. او در آن زمان طی یک حادثه کاملاً تصادفی در استخر شنا بشدت از ناحیه کمر دچار مصدومیت شد و بسیاری از پزشکان گمان می کردند او فلج خواهد شد و از حضور در میادین فوتبال باز خواهد ماند.
اما کاکا به طور معجزه آسایی بهبود یافت تا بازگشتش به میادین تحولی را در فوتبال برزیل ایجاد و او را به عنوان پدیده نوظهور مهد استعدادهای فوتبال دنیا معرفی کند. شاید از همین رو است که او با درج مطلب «من به خدا تعلق دارم» روی پیراهن خود و نشان دادن آن در هنگام به ثمر رساندن گل، تشکر و قدردانی خود را از خدا به خاطر بازگرداندن سلامتی اش ابراز می کند.مهارت فوق العاده در زمین، همچون حفظ توپ عالی و ارسال پاس های دقیق و موقعیت ساز و هدایت بی نظیر او برای جلو راندن سایر اعضای تیم، از کاکا در میلان اسطوره ای بی مانند ساخته است. البته نباید از نقش آندره آ پیرلو و گنارو گتوسو در حمایت از کاکا به راحتی گذر کرد اما یک تئوری در مورد عملکرد کاکا وجود دارد که می گوید «اگر کاکا متوقف شود، میلان متوقف خواهد شد.»ستاره برزیلی میلان در مورد اهمیت موفقیت مجدد در لیگ قهرمانان اروپا گفت: «هنگامی ارزش قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را خواهید دانست که نتوانید آن را فتح کنید. پس از شکست مقابل دپورتیوو لاکرونیا در مرحله یک چهارم نهایی فصل ۲۰۰۴- ،۲۰۰۳ شکست مقابل بارسلونا در نیمه نهایی فصل ۲۰۰۶- ۲۰۰۵ و از همه مهمتر شکست مقابل لیورپول در فینال لیگ قهرمانان اروپا فصل ۲۰۰۵- ۲۰۰۴ بیش از پیش ارزش قهرمانی در این رقابت ها را درک کردیم اما فتح لیگ قهرمانان اروپا در آتن طعم تلخ حذف از این رقابت ها در ۳ فصل گذشته را از یادمان برد. اکثر هواداران معتقدند نبرد میلان و آرسنال جدال سالخورده ها و جوانان است.
به نظر من حق با آنها است. میانگین سنی در میلان ۳۲ سال است اما این به آن منزله نیست که این تیم ترکیبی ضعیف داشته و از مقابله با آرسنال ناتوان است زیرا به نظر من این تجربه است که در لیگ قهرمانان اروپا حرف اول و آخر را می زند. گرچه ۴ سال است که برای میلان بازی می کنم اما قبل از ورود من هم ستارگان بزرگی مانند پائولو مالدینی و سیدورف با این تیم افتخارات فراوانی کسب کرده بودند. به نظر من دیدار با آرسنال رقابتی هیجان انگیز و جذاب خواهد بود زیرا سبک بازی بازیکنان آرسنال به کلی با سایر تیم های لیگ برتر انگلستان متفاوت است.
سال گذشته ما در مرحله نیمه نهایی مقابل منچستریونایتد و در فینال با لیورپول روبرو شدیم. معتقدم سبک بازی آرسنال تا حدودی مشابه منچستریونایتد باشد اما شیوه بازی لیورپول کاملاً انگلیسی و بر پایه بازی مستقیم، تاکتیک های تیمی و اصول دفاعی است. به نظر من رویارویی میلان با آرسنال به مراتب جذاب تر از دیدار با تیم های همچون لیورپول و چلسی خواهد بود زیرا این ۲ تیم هنوز فوتبال را به شیوه سنتی انگلستان ارائه می کنند. باید توجه داشت آرسنال در لیگ قهرمانان اروپا هرگز نتوانست به عنوان قهرمانی دست یابد و تنها افتخار این تیم یک نایب قهرمانی که حاصل شکست مقابل بارسلونا در فینال این رقابت ها در فصل ۲۰۰۶- ۲۰۰۵ بود، محسوب می شود. در سوی دیگر تصور می شد آرسنال با خروج ستارگان خود یعنی رابرت پیرس، پاتریک ویه را و در نهایت تیه ری آنری به کلی از هم پاشیده و شانس دیگری برای افتخارآفرینی در لیگ برتر انگلستان نداشته باشد اما شاگردان ونگر نه تنها با خروج ستارگان باتجربه خود دچار افت نشدند بلکه روز به روز بهتر شدند تا اکنون با ۵ امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم جدول یکه تاز لیگ برتر انگلستان باشند.شاید بتوان کاکا و فابرگاس ستاره این روزهای آرسنال را از یک جهت مشابه هم بدانیم. همان طور که آندری شوچنکو با رفتن از میلان زمینه رشد و شکوفا شدن استعدادهای کاکا را در این تیم فراهم آورد، تیه ری آنری نیز با خروج از آرسنال باعث بروز خلاقیت و آشکار شدن هنر و استعداد فابرگاس جوان شد.
کاکا در این خصوص گفت:« زمانی که تیه ری، آرسنال را ترک کرد به هیچ وجه در حد و اندازه های آنری چند فصل گذشته نبود. در سمت مقابل شوچنکو در اوج دوران بازیگری خود میلان را ترک کرد.» شاید همه هواداران چلسی تصور می کردند ورود آندری به استمفوردبریج باعث بهبود و افزایش قدرت خط حمله تیم محبوبشان شود اما او به هیچ وجه آنچنان که انتظار می رفت نتوانست هنرنمایی و درخشش خود در میلان را تکرار کند.کاکا در ادامه افزود:« خروج شوچنکو شرایط را برای میلان کمی دشوار کرد اما در ادامه بازیکنان روز به روز خود را با شرایط وفق دادند و توانستند به خوبی با غیاب او کنار بیایند. زمانی که آندری از میلان جدا شد، بیشتر نقش یک مهاجم دوم را ایفا می کردم. غیبت شوچنکو باعث شده بود تک تک بازیکنان خود را برای کسب نتیجه و بهبود اوضاع میلان قربانی کنند. مسلم است که شوچنکو بازیکن فوق العاده ای است اما به طور حتم اگر او در میلان می ماند، شرایطش بهتر از حال حاضر بود. در انتها همگان دیدند که میلان حتی بدون شوآ هم قابلیت فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد.
غیاب او کمی دشوار بود و ما را متحمل فشار کرد اما بازیکنان مزد زحمات خود را دریافت کردند.» شاید حق با کاکا باشد اما شرایط میلان در رقابت های فصل جاری سری A از چیز دیگری حکایت دارد. حضور در میانه های جدول، عدم نتیجه گیری و عملکرد مناسب در دیدارهای خانگی و عقب ماندن این تیم از جمع ۴ تیم برتر ایتالیا نشان می دهد قرمز و مشکی پوشان به برخلاف افتخارآفرینی های اخیر خود در عرصه بین المللی، در دیدارهای داخلی به هیچ وجه موفق نبوده اند. این در حالی است که اینتر حریف دائمی و دیرینه میلان با عملکردی حیرت آور یکی پس از دیگری رقبای خود را پشت سر می گذارد تا با ۱۱ امتیاز اختلاف با تیم دوم جدول صدرنشینی قاطعانه خود را به رخ همگان بکشاند. بدون شک اوج گیری همشهری تأثیر بسزایی بر روحیه شاگردان آنچلوتی برجای گذاشته و خواهد گذاشت. ستاره میلان در ارتباط با شرایط میلان در رقابت های سری A اظهار داشت: «میلان در فصل جاری سری A فاقد ثبات عملکرد بوده است. نتایج خیره کننده مانند پیروزی ۵ بر یک لاتزیو در رم و شکست ۵ بر صفر سامپدوریا و شکست هایی ناامید کننده مانند مغلوب شدن مقابل کاتانیا در سن سیرو نشان می دهد میلان چه فصل پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.
به هر حال فکر می کنم با آغاز سال جدید عملکرد میلان دچار تغییر و تحول شده است. نشان به آن نشان که از ابتدای سال جدید تنها یک شکست داشتیم اما با این وجود هنوز راه طولانی تا رسیدن به رده های بالای جدول در پیش داریم. این مسأله باعث افزایش اهمیت موفقیت در لیگ قهرمانان اروپا را برای ما دوچندان می کند. در حالی که قهرمانی در رقابت های سری A دیگر دست نیافتنی به نظر می رسد، اولویت میلان بر قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفته است.» از این رو به نظر می رسد آرسنال باید از هم اکنون خطر تقابل با میلان را حس کرده و خود را برای نبردی سخت با شاگردان آنچلوتی آماده کند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید