شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

رویای باغ


رویای باغ
خوابیدن یکی از عجیب‌ترین کارهائی است که هر انسان انجام می‌دهد. هر فرد به‌طور معمول به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز احتیاج دارد و در صورت کم خوابی، روز بعد کسل و گیج خواهد بود. در طول این ساعات مغز انسان مسائل را تبدیل به رویا می‌کند.
هر رویا زمانی بین ۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد که به‌صورت فیلم‌های تلویزیونی است و خود فرد نیز در آن حضور دارد. خواب‌ها معمولاً به آن‌چه در زندگی ما بسیار اهمیت دارد اختصاص داده می‌شوند. ثبت رویاها می‌تواند بسیاری از حقایق را در مورد زندگی ما روشن کند. کسانی که به تعبیر رویا علاقه دارند معمولاً دفتری برای ثبت خواب‌های خود تهیه می‌کنند. ثبت خواب، باید بلافاصله پس از بیداری صورت گیرد.
ضمناً در طی روز نیز هر زمان که قسمتی از آن یادآوری شد بلافاصله ثبت شود. بسیار شگفت‌آور است که پس از مدتی ثبت و بررسی خواب‌ها، رویاها گویاتر شده و معنای واضح‌تری پیدا می‌کنند. گوئی ضمیر ناخودآگاه شروع به ارتباط با خودآگاهی می‌کند.
رویای باغ یکی از خواب‌هائی است که قابل تعبیر می‌باشد.گیاه از نظر محتوای نمادین پیشرفته‌تر از حیوان است. حیوان در خواب نقش غرایز را دارد اما گیاه محتوای روانی را که ریشه در اعماق وجودی انسان دارد بیان می‌کند. جریان مراحل مختلف زندگی گیاه شباهت بسیاری به رشد روانی انسان دارد. هم‌چنان که از تخم بلوط درخت بلوط به عمل می‌آید انسان نیز به رشد معنوی خود دست می‌یابد و آن چیزی می‌شود که هدف نهائی خلقت اوست. در رویا گاهی گیاهان، پژمرده می‌شوند چون آب به آنها نمی‌رسد. این مسئله معنائی دارد که به زندگی انسان مربوط می‌شود. گل‌ها در خواب نشانهٔ زیبائی و عشق هستند. وقتی دسته گلی رنگین دریافت می‌کنیم چیز مثبتی به سراغ ما می‌آید. گل‌های سرخ یا نیلوفر بیش از همه در رویا ظاهر می‌شوند. نیلوفر گیاهی مقدس است که ریشه در گِل و لای دارد ولی به‌سوی آسمان اوج می‌گیرد هم‌چون انسان که ریشه در غرایز و شهوات حیوانی دارد ولی به سمت تحقق هدف الهی خود پر می‌کشد. گل رز نشانهٔ عشق است و نوید فرا رسیدن فصلی پر عشق و محبت را می‌دهد. وقتی گل‌های تازه با رنگ‌های درخشان در خواب دیده می‌شوند جنبه‌های روشن و مثبت زندگی خواب‌بین مد نظر است وقتی گل‌ها پژمرده هستند، چیزی در زندگی رویابین در حال پژمردن است.
دختر جوانی که خواب می‌بیند دسته گلی دریافت کرده است، تحسین‌کنندگان فراوان خواهد داشت. اگر فردی در خواب ببیند که یک دسته گل رنگی و زیبا دریافت کرده است، نشانه آن است که از یک فامیل ثروتمند و ناشناخته، هدیه گرانبهائی دریافت خواهد کرد. هم‌چنین جوان‌ها با شادی و خوشی دور هم جمع می‌شوند. دسته گل پژمرده، نشانه بیماری و مرگ است. گل سرخ اغلب نشانهٔ معنویت است. گل سرخی که خار داشته باشد سعادت همراه با رنج را وعده می‌دهد. گل‌ها معمولاً در باغ یا باغچه به رویای ما می‌آیند. رویابین اغلب مجبور است دور دیوار باغ بچرخد تا درِ ورودی آن را پیدا کند. این نشان‌گر یک تحول روانی طولانی است. اگر در مرکز باغ یک درخت باشد تمثیلی از خود فرد خواب‌بین است. درخت تازه به معنی برکت و سرزندگی است. درخت بی‌برگ و بار و توفان‌زده نشانهٔ نگرانی شما دربارهٔ مسائل زندگی است. دیدن درخت سیب در خواب، به معنای دریافت خبرهای بسیار خوب و خوشحال‌کننده است. درخت کاج نشانهٔ موفقیت در کارهائی است که برعهده می‌گیرید. کاج مُرده برای زن ،نشانهٔ نیاز به مراقبت و دلسوزی است.
میوه‌ها نیز در خواب از معنای خاصی برخوردارند. میوه‌های شیرین به معنای احساسات و ماجراهای عاشقانه هستند. گیلاس سیاه به وسوسه‌ای تیره و خطرناک مربوط است. پرتقال تصویری بسیار مثبت است. اگر کسی در خواب پرتقالی به‌دست آورد میوهٔ عشقی کامل به‌دست آورده است. محلی که میوه‌ها چیده می‌شوند بسیار اهمیت دارد. توت‌فرنگی جنگلی نشان از آرزوئی شیرین دارد. توت سیاه نشان‌گر میل به ازدواج است. در تعبیر خواب علمی، نوع گیاهان، گل‌ها و میوه‌ها و محلی که دیده می‌شوند مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به روحیات فرد خواب‌بین، رویای مربوطه تعبیر می‌شود.
به هر حال هیچ رویائی بی‌دلیل نیست و بررسی‌ خواب‌ها مسائل مهمی را روشن می‌سازد.
محبوبهٔ مقدم
منبع : فصلنامه جهان گل


همچنین مشاهده کنید