جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چند پرسش و پاسخ در مورد جراحی پلاستیک بینی


چند پرسش و پاسخ در مورد جراحی پلاستیک بینی
● آیا استفاده از لیزر در عمل جراحی پلاستیک بینی با نتایج بهتری نسبت به شیوه‌های متعارف اعمال جراحی همراه است؟
▪ کلاً استفاده از هر فن‌آوری جدید در هر یک از اعمال جراحی می‌تواند با نتایج بهتر همراه باشد. ولی در مورد عمل جراحی پلاستیک بینی این شیوه هنوز چندان رایج نشده است و هم‌چنین از امتیاز و ارجحیت خاصی نیز برخوردار نیست. بنابراین این‌جانب به همه افرادی که در نظر دارند بینی خود را عمل نمایند توصیه می‌نمایم که زیاد دنبال استفاده از این روش نباشند و به خاطر آن هزینه گزافی را بر خود تحمیل ننمایند.
● آیا استفاده از تامپون بینی در اعمال جراحی پلاستیک بینی حتماً ضروری است؟
▪ تامپون بینی یک تکه گاز (مش) آغشته به پماد آنتی‌بیوتیک است که در خاتمه عمل گذاشته می‌شود. ولی امروزه ثابت شده است که ارزش چندانی در جلوگیری از خونریزی بعد از عمل ندارد و از آن گذشته باعث مزاحمت برای بیمار گشته و مانع تنفس وی از بینی و موجب تنفس دهانی و در نتیجه خشکی دهان می‌گردد و آزار دهنده است. این‌جانب در اعمال جراحی پلاستیک هرگز از تامپون استفاده نمی‌کنم و فقط به مالیدن پماد تتراسیکیلین یا اریترومایسین در داخل بینی (بدون مش) اکتفا می‌نمایم و تاکنون حتی یک مورد هم خونریزی بعد از عمل نداشته‌ام و از نتیجه آن هم من و هم بیمارانم راضی بوده‌اند.
● آیا استفاده از گچ (گچ‌گیری) روی بینی بعد از عمل جراحی پلاستیک ضروری است؟
▪ گچ‌گیری بینی در انتهای عمل جراحی و به چند منظور صورت می‌گیرد و حتماً لازم است.
اول‌) به خاطر این‌که بینی شکل و فرم ایده‌آل خود را حفظ نماید. دوم) برای این‌که از تورم نسوج نرم بینی بعد از عمل جلوگیری به عمل آید و بینی ورم نکند. سوم) برای این‌که تا حدودی از بینی در مقابل ضربه‌های احتمالی و فشارهای خارجی محافظت گردد. البته امروزه به‌جای گچ می‌توان از قالب‌های پلاستیکی پیش‌ساخته نیز استفاده نمود. این قالب‌ها سبک‌تر از قالب‌های گچی بوده و بهتر تحمل می‌گردند و نیاز به چسب‌کاری روی بینی هم ندارند و از کارائی خوبی نیز برخوردار می‌باشند و به عقیده این‌جانب به گچ‌گیری ارجحیت دارد.
● برای عمل پلاستیک بینی بیهوشی عمومی بهتر است یا بی‌حسی موضعی؟
▪ جراحی پلاستیک بینی هم می‌تواند تحت بیهوشی عمومی انجام شود و هم با استفاده از بی‌حسی موضعی. ولی مواردی وجود دارد که انجام بیهوشی عمومی برای شخص ممنوع است مثلاً در مواقعی‌که فرد دارای ضعف عمومی شدید و یا کهولت و یا بیماری‌های مزمن ناتوان‌کننده و یا بیماری‌های قلبی شدید باشد که در آن‌صورت یا اصولاً آن شخص نباید تحت عمل جراحی قرار گیرد و یا می‌بایست عمل جراحی پس از مشاوره با پزشک داخلی و متخصص قلب و با در نظر گرفتن کلیه احتیاطات لازم و تحت بی‌حسی موضعی انجام پذیرد و همین‌طور مواردی هستند که ممکن است بی‌حسی موضعی برای فرد خطرناک باشد مثلاً در مواقعی‌که آن فرد به داروهای بی‌حسی موضعی حساسیت داشته باشد که در آن‌صورت می‌بایست از آن داروها استفاده نشود و برای عمل جراحی روش بیهوشی عمومی به‌کار گرفته شود.
● نتیجه عمل در بینی‌های استخوانی بهتر است یا بینی‌های گوشتی؟
▪ به‌طور کلی نتیجه عمل در بینی‌های استخوانی بهتر از بینی‌های به اصطلاح گوشتی می‌باشد. ولی در حال حاضر در اثر ارتقاء کیفیت تکنیک‌های اعمال جراحی نتایج عمل بینی‌های گوشتی نیز بهتر شده است و درصد بالائی از این‌گونه بینی‌ها نتایج خوبی از عمل می‌گیرند. البته مهارت جراحی شرط اساسی در نتیجه عمل می‌باشد و بعضی از جراحان در انجام عمل جراحی بینی‌های گوشتی مهارت بیشتری نسبت به سایرین دارند.
● استراحت بعد از عمل چند روز است؟
▪ استراحت کامل فقط برای روز اول عمل است و از روز دوم شخص می‌تواند از بستر خارج شده و کارهای شخصی خود را انجام دهد. راه رفتن، نشستن و مطالعه بلامانع است. ولی شخص باید حداقل تا یک ماه از انجام کارهای سنگین و حرکات ورزشی شدید خودداری نماید. زیرا این کارها خطر خونریزی و تورم و یا تغییر شکل بینی را بالا می‌برند و برای کسی که مورد عمل قرار گرفته مضر هستند.
● طراحی کامپیوتری بینی چیست و چه فوایدی دارد؟
▪ حقیقت این است که هر فردی که می‌خواهد بینی خود را عمل نماید، در ذهن خود یک طرح دلخواه برای بینی خود کشیده است. یعنی آرزو دارد که بعد از عمل بینی وی آن شکل ایده‌آل را پیدا نماید و این را در موقع مراجعه به جراح خود می‌گوید. از آن طرف جراح نیز وقتی‌که شخص را می‌بیند در ذهن خود یک طرح که به نظر خودش ایده‌آل است برای او مجسم می‌نماید. ولی ممکن است که این دو طرح با هم متفاوت باشند. در نتیجه وقتی‌که بینی عمل می‌شود ممکن است حتی اگر خوب هم از آب درآمده باشد و جراح از نتیجه عمل خود راضی باشد ولی آن شخص از نتیجه عمل خشنود نباشد و به جراح خود ایراد بگیرد و یا حتی کار به شکایت هم برسد. طراحی کامپیوتری روش جدیدی است که در آن به کمک عکسبرداری‌های کامپیوتری و در حضور خود شخص و با در نظر گرفتن کامل نظریات وی قبل از اقدام به عمل جراحی یک طرح ایده‌آل که مورد قبول او و جراحش باشد و برای صورت و بینی او هم مناسب باشد و از هر جهت دلخواه او باشد کشیده می‌شود و سپس در موقع عمل جراح با استفاده از آن طرح سعی می‌نماید که بینی را در حد توان به آن‌صورت که در طرح می‌باشد درآورد و تا آن‌جا که امکان دارد بینی دلخواه و ایده‌آل فرد را بسازد و بدین وسیله اسباب رضایت بیمار خود را فراهم آورد. به عقیده این‌جانب استفاده از طراحی کامپیوتری قبل از عمل جراحی روش بسیار خوبی در جهت راهنمائی و آگاهی مراجعین و متقاضیان اعمال جراحی پلاستیک بینی می‌تواند باشد و روز به روز جایگاه مهمتری برای خود پیدا خواهد نمود.
دکتر محمد جلالی، جراح بینی
منبع : فصلنامه جهان گل


همچنین مشاهده کنید