پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بدغذایی بچه ها قابل حل است


بدغذایی بچه ها قابل حل است
یکی از مشکلاتی که اغلب مادرها با آن دست به گریبان هستند، غذا نخوردن کودکان است. متأسفانه زندگی شهری شرایطی را فراهم آورده که غذاخوردن هم مانند بسیاری از امور، با شتاب و نگرانی انجام می شود و سفره پهن کردن و آداب غذا را به جا آوردن و نشستن اعضای خانواده دور سفره یا میز، دیگر چندان معنایی ندارد. افراد خانواده معمولاً تک تک و در ساعات متفاوتی غذا می خورند و غذاهای کم ارزش حاضری، متأسفانه هر روز بیش از پیش، جای غذاهای اصلی را می گیرد و جامعه را دچار عوارض ناشی از سوءتغذیه می سازد، یکی از اساسی ترین علل امتناع کودکان از خوردن غذا همین اضطراب و شتابی است که حتی در زنان خانه داری هم که وقت زیادی دارند تا بتوانند سرفرصت به کودکشان غذا بدهند، دیده می شود. این در حالی است که ظاهراً علتی برای این شتاب وجود ندارد، بنابراین نخستین کاری که مادر باید انجام دهد این است که در محیطی آرام و بدون شتاب و اضطراب، به تغذیه کودک بپردازد و در عین حال که قصد تغذیه جسمی او را دارد، با آرامش و شادمانی، این فرصت را برای خود و کودکش، به فرصت دلپذیر در کنار هم بودن تبدیل کند.
از آنجا که عادات بدغذایی از دوران کودکی در انسان شکل می گیرد، بهتر است که از دوران نوزادی، کودک را به مواد غذایی ارزشمندی چون میوه ها، سبزی ها و مواد لبنی عادت دهیم و حتی الامکان از مصرف مواد پرکالری غیر ارزشمند، از جمله شکلات، شیرینی، پفک، چیپس، نوشابه و امثال آن پرهیز کنیم. این مواد سوای آنکه موجب چاقی و سوءهاضمه می شود، به علت آنکه جای غذاهای ضروری از جمله کلسیم، پروتئین ها و ویتامین ها را می گیرد، به طور مضاعف به بدن آسیب می رساند.
بعضی از کودکان، از خوردن شیر امتناع می کنند و طعم آن را دوست ندارند. بدیهی است می توان در بسیاری از موارد از موادی چون ماست و پنیر استفاده کرد یا به شیر مواد بی ضرری را افزود که طعم آن را تغییر دهد. به هر حال مصرف کلسیم و مواد معدنی و ویتامین های موجود در لبنیات، برای رشد کودک ضرورت دارد و باید با هوشیاری و سلیقه، غذاهایی را که در آنها از شیر استفاده می شود، به کودک داد. انواع فرنی ها، شیربرنج، پودینگ و سوپ ها از آن جمله اند. تنوع طعم و رنگ غذا بسیار مهم است. غذایی که با حوصله و سلیقه طبخ و تزئین می شود، اشتهای کودک را تحریک می کند و او را سرشوق می آورد که غذایش را با اشتها بخورد. از قراردادن غذا در ظروف بدرنگ و شکسته و لب پریده بپرهیزید و از آوردن قابلمه و ظرف طبخ غذا بر سر سفره خودداری کنید.
اگر این عادت خوب، هنوز از خانواده شما رخت برنبسته که همگی سر یک سفره و با هم غذا می خورید، مراقب باشید که جلوی روی کودک، کسی از افراد خانواده، از غذا بد نگوید و بی میلی خود را نسبت به آنها ابراز نکند. بچه ها نسبت به این مسئله بسیار حساس هستند و دقیقاً پا جای پای بزرگ ترها می گذارند و از غذاهایی که آنها اظهار تنفر می کنند، بدشان می آید.
یکی از شیوه های غلط مادران در مقابل بدغذایی کودکان این است که غذا را وسیله ای برای تنبیه و پاداش قرار می دهند، از جمله این که به کودک می گویند اگر فلان غذا را بخوری، جایزه می گیری. از همه بدتر هنگامی است که این جایزه، تنقلاتی مانند شکلات و چیپس و امثال اینهاست، چون به کودک این پیغام را می دهد که تنقلات، خوراکی های دلچسبی هستند، اما غذا، خوراکی ای است که باید از سراجبار و وظیفه بخورد، در حالی که در واقع، کودک باید غذا را با نهایت میل و اشتیاق بخورد و غذا خوردن برای او با لذت و شادمانی همراه باشد.
حجم معده کودکان کم است و بنابراین نمی توان از بچه ها توقع داشت زیاد غذا بخورند. غذای کودکان باید کم حجم، اما از نظر ارزش غذایی، غنی باشد تا با حداقل غذا، بیشترین مواد غذایی به بدن آنها برسد. به همین علت هم نباید معده بچه ها را با تنقلات پر کرد، چون دیگر جایی برای غذاهای اصلی باقی نمی ماند.
کودکان در پذیرفتن طعم های جدید، مقاومت می کنند، بنابراین باید حوصله به خرج داد وگرنه ممکن است در اثر اصرار مادر، کودک تا مدت های مدید از خوردن آن ماده سر باز زند. مواد غذایی به قدری متنوعند که پرهیز از چند ماده غذایی، صدمه ای به کودک نمی زند و می توان به آسانی، جانشین های مناسب را برای این غذاها پیدا کرد.
زهرا مدرس یزدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید