پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


من قهرمان اکشن هستم!


من قهرمان اکشن هستم!
هلن میرن بازیگر زن ۶۳ ساله بریتانیایی ۱۶ ماه پس از اکران عمومی «ملکه» و چند ماه و اندی بعد از فتح جایزه اسکار برترین بازیگر زن سال به خاطر این فیلم به صحنه بازگشته و در فیلم جدید «گنج ملی: کتاب رازها» باز در مقابل تماشاگران قرار گرفته است. عجیب تر آن که او سرپیری حتی حرکات دشوار و اکشن محوله به وی در این فیلم پر هزینه و پر تحرک را هم انجام داده است. با این حال مشخص است که این فیلم پر ماجرای عادی هیچ جایزه هنری ای را به وی و یا سایر دست اندرکارانش ارزانی نمی دارد و چیزی از این قبیل را به او نمی افزاید و اصولاً با چنین هدفی ساخته نشده و به سمت و سویی دیگر می رود و میرن که سابقه حضور در «گاسفورد پارک» رابرت التمن را هم دارد، در آن بازی کرده است تا یک حضور سبک و ساده را تجربه کند و از فشار روحی نقش های دشوار مانند آن چه در «ملکه» و با ایفای هنرمندانه رل ملکه الیزابت در روزهای پس از مرگ پرنسس دایانا تجربه کرد، رها باشد. با این حال او در زمستان سرد ۲۰۰۸ نیز حرف هایی برای گفتن در باره دیروز و امروز و آینده اش دارد.
● چرا در «گنج ملی» بازی کردید
نمی دانم چرا این را می پرسید. آیا نباید در فیلمی سرگرم کننده و پر ماجرا و جذاب حضور یافت و در کاری شرکت کرد که محبوب باشد و از توانایی برای جذب مردم بهره ببرد و همه ابزار در خدمت آن باشند
نکند دیوانه شده ام که آن را پذیرفته و بازی کرده ام یعنی باورتان این است.
● نمی دانیم!
ببینید، این یک نوع کار تفریحی است و بد نبود که در فیلمی سرگرم کننده حضور می یافتم. دقیقاً می دانستم که چه انجام می دهم و راهم چه باید باشد و واقعاً از این فیلم لذت بردم. یک کارگروهی و با در برداشتن افرادی پر شمار و قرار هم نبود که من و یا یک فرد خاص دیگر ستاره این نمایش با شیم و بر دیگران سایه بیندازیم. پیشتر در فیلم های بسیاری پر هزینه کمتر شرکت کرده بودم و در نتیجه می طلبید که آن را تجربه کنم. شاید همیشه پیش نیاید و در نتیجه در زمان های وقوع باید از آن استقبال کرد. در اکثر فیلم هایی که من در آنها بازی داشته ام، خبری از هزینه های کلان نبوده است و در نتیجه دستور کار در چنان فیلم هایی کار شدید در مدت زمانی کوتاه است و باید دائماً فداکاری کرد. با این حساب از این که این بار در فیلمی بازی کردم که چنین محظوراتی نداشت و می شد در آن راحت بود، احساس رضایت کردم.
فیلم های جری بروک هایمر مانند «گنج ملی» معمولاً سرگرم کننده و پرفروش و از ژانراکشن هستند، ولی انگار برای شما بازیگری، همیشه همان هنر بازیگری است و فرقی برایتان نداشته است.
البته در هر فیلمی، نوع بازیگری فرق می کند و باید در هر پروژه ای به همان اساس و مبنایی حرکت کرد که می طلبد. علاوه بر این حتی نام و نشان و پیشینه بازیگران این فیلم خبر از مسئولیت های زیادی می داد که بازی در آن در بر دارد. اد هریس، هاروی کیتل ، جان وویت، نیکولاس کیج و خودم از آن قبیل هستیم و باید بر این اساس از تمامی تجربه ها و مهارت ها سود جسته می شد تا کاراکترهای پر شمار فیلم شکل بگیرند و متولد شوند و فیلم، جواب بدهد. این که یک فیلم فقط به خاطر دستاوردهای فنی خود و بویژه جلوه های بعدی اش موفق باشد، کافی نیست و باید حتماً از نظر بازیگری و هنرکسانی هم که در آن ایفای نقش می کنند، موفق باشد. اگر قرار باشد بهترین جذابیت های عالم را بیافرینید و فیلم تان نهایت تحرک باشد، اما کاراکترها و آدم های ایفا کننده آنها نقشی در قضیه نداشته باشند، فایده ای ندارد و اسباب تأسف خواهد شد و جای خالی عامل دوم به چشم خواهد خورد.
آیا کارهای پر تحرک و اکشن مربوط به کاراکترتان را به طور تمام و کمال خودتان انجام دادید
بله، خودم آنها را انجام دادم. از چرخش ها و حرکت ها بر روی سیم ها و بندها گرفته تا صحنه های مربوط به طی طریق در آب.
● اوضاع چطور بود
شاید از جالب ترین حوادث زندگی ام بوده باشد و چیزی فوق العاده نام گیرد. مردم و ناظران و تهیه کنندگان و سایر بازیگران فیلم نیز متوجه این مسئله شده بودند و هیجان و شادی را در من می دیدند. این نکته را و رضایت درونی را به جان ترتل تاب (کارگردان فیلم گنج ملی: کتاب رازها) هم گفتم.
آیا آسیبی ندیدید و در آن صحنه های اکشن مصدوم نشدید
شاید جراحتهایی برداشته باشم اما این جزیی از کار است و حتی وقتی در تئاتر بازی می کنید و روی صحنه هم هستید، احتمال دارد که برایتان روی دهد.
دو سه ماهی است در فصل اهدای جوایز سالانه سینما بسر می بریم و پس از گولدن گلاب، اسکار از دور نزدیک می شود.
با این حال در ماه های اخیر من بیشتر مشغول کار و فیلم ساختن بوده ام و در ماجراهای اخیر هم که به اعتصاب سناریست ها در هالیوود و سپس عدم شرکت بازیگران در مراسم گولدن گلاب مربوط می شد نقش و جایی نداشتم و وقت هم نکردم که به آن فکر کنم. دائماً در سطح انگلیس در حال حرکت و رفت و آمد بودم و برنامه ریزی برای این کار و انجام آن وقت و نیروی زیادی را می گیرد. آدمی احساس می کند که زمینگیر شده است. به این ترتیب من امسال احساس سال پیش را در ارتباط با فصل اهدای جوایز نداشته ام و اصولاً فیلمی هم نداشته ام که کاندیدای جوایز مهم باشد و یا مرا در چنین مسیری قرار دهد.
آیا بردن اسکار سال پیش زندگی شما را بسیار عوض کرده است
این نکته بیش از آن که هر روز در زندگی ما فاتحان اسکار جای داشته باشد در دیدگاه دیگران نسبت به ما قرار دارد. یعنی آنها این طور به ما نگاه می کنند و باورشان این است که ما پس از فتح این جایزه به چیز دیگری بدل شده ایم. ولی نظر خود ما را بخواهید، ما همان هستیم که پیشتر بودیم و این، لااقل در مورد شخص من بسیار صدق می کند.
آیا واقعاً دوست دارید که پس از حضور در «گنج ملی» یک ستاره فیلم های اکشن هم محسوب شوید
این هم برای خودش تجربه ای تازه و چیزی خاص است و اگر مردم راضی اند در این سن و سال بالا مرا چنین ببینند و بخوانند، من نیز مخالفتی ندارم. این قطعاً از نقاط خاص در زندگی هنری من خواهد بود، هرچند که شاید غنی ترین و عمیق ترین نباشد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید