سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

اعتیاد آنلاین


اعتیاد آنلاین
لفظ اعتیاد، بیشتر تداعی کننده اعتیادهای سنتی همچون اعتیاد به الکل، نیکوتین، موادمخدر و قمار است، اما اعتیاد از طریق اینترنت با وجه جدیدی روبه‌رو شده است. گسترش رایانه‌های شخصی و افزایش اتصال به اینترنت در خانه و محل کار، منجر به ظهور اعتیاد آنلاین شده است. اعتیاد به اینترنت شامل اعتیاد به اتاق‌های گپ، هرزه نگاری به قمار آنلاین و خریدهای اینترنتی می‌شود. همچون دیگر اعتیادها، اعتیاد به اینترنت، فرد معتاد را از خانواده و اطرافیانش منزوی می‌سازد. اعتیادهای رفتاری، همچون اعتیاد به شبکه‌های اینترنت می‌تواند موجب تخریب سلامت، روابط، احساسات و نهایتا روح و روان فرد گردند. بنابراین، همان طور که رایانه‌های شخصی روز به روز در خانه‌های‌ ما همچون دستگاه‌های تلویزیون جای پای خود را پیدا می‌کنند و اتصال به شبکه اینترنت افزایش می‌یابد، می‌بایستی گام‌هایی در راستای مقابله با مضرات این تکنولوژی نوین برداریم.
«اعتیاد به اینترنت»، »اختلال ناشی از استفاده بیش از حد از اینترنت» یا «استفاده نامعقول و بیمارگونه از اینترنت» همگی عبارت‌هایی هستند که برای توصیف یکی از بیماری‌های نوین ناشی از اینترنت به کار می‌روند. بدون توجه به نامی که بر این بیماری می‌نهند، باید گفت، به سختی می‌توان پزشک یا روانپزشکی را پیدا کرد که تا به حال با این عارضه مدرن و دیجیتال مواجه نشده باشد. وکلای حقوق خانواده، از میزان بالای طلاق‌های ناشی از عشق مجازی، سایبرسکس و دیگر امور جاری در اینترنت خبر می‌دهند.
چه بسیارند کارکنانی که به علت استفاده بیش از حد از پست الکترونیک، دانلود پورنوگرافی و یا وب‌گردی‌های بی‌پایان در محل کار، شغل خود را از دست داده‌اند. هیچ شکی نیست که اینترنت پیشقراول انقلاب صنعتی دیجیتال است. اما این پدیده وقتی تاثیرات روانی قوی خود بر زندگی برخی افراد می‌گذارد، نشان می‌دهد که خطرات بالقوه‌ای نیز در چنته دارد. اینترنت آن گونه که ما فکر می‌کنیم نیست، بلکه دارای اثرات بالقوه اعتیادی قدرتمندی است.
به نظر می‌رسد که استفاده اعتیادی از اینترنت، همانند دیگر انواع اعتیاد، دارای دوره تحمل و ترک مشابهی است. همچنین شواهد تحقیقاتی فزاینده‌ای تاکید می‌کنند که بسیاری از کاربران اینترنت، تحت تاثیرات منفی استفاده از اینترنت قرار گرفته‌اند. این گونه به نظر می‌رسد که هنگامی که شما نیازمند صرف وقت بیشتری در اینترنت هستید یا می‌خواهید به محتویات تحریک‌برانگیزی دست پیدا کنید، می‌توانید دایره صبر و تحمل خود را در قبال این وسوسه افزایش دهید. البته وب‌سایت‌های اعتیادآور و تحریک‌زا، لزوما سایت‌های سکسی و غیر اخلاقی نیستند بلکه اغلب اوقات،این سایت‌های بسیار معروف اینترنت هستند که فرد را به خود معتاد می‌سازند. طبق یک نظرسنجی، ۶۲ درصد کاربران اینترنت اظهار داشته‌اند که به‌طور مرتب به سایت‌‌های پورنوگرافی سر می‌زنند و اضافه کرده‌اند که برخی اوقات دچار برانگیختگی جنسی نیز می‌گردند. طبق این تحقیق این افراد به‌طور متوسط در طول یک هفته چهار ساعت را به گشت و گذار در سایت‌های غیر اخلاقی بزرگسالان می‌گذرانند.
چرا اینترنت این قدر اعتیادآور است. برای پاسخ دادن به این سوال، اجازه بدهید نگاهی گذرا به ماهیت قمار که بیشترین شباهت را به اینترنت دارد، بیندازیم. معتادان به قمار ممکن است در راه بازی قمار، خانه، اتومبیل‌، خانواده و شغل خود را از دست بدهند. هدف آنها پیروزی در این قمارهاست. این رفتارها با بالا رفتن میزان «سروتونین» عصبی- شیمیایی همراه است. که ما به هنگام احساس شادی موقت، آن را حس می‌کنیم. این فرایند، کوتاه اما بسیار شدید، لذت‌بخش و اعتیادآور است. آنها تجربه‌هایی را که لذت‌بخش بدانند تکرار می‌کنند. بسیاری از اعتیادات از زمانی آغاز می‌شوند که فرد احساس ملالت و کسالت می‌کند. اعتیادات شاید تا حدی نتیجه جامعه‌ای باشند که توانایی‌اش را در درمان طولانی مدت معضلات، از دست داده باشد. جامعه‌‌ای بدون تحمل درد و بدون طاقت تغییر و دگرگونی. اعتیادات، راه جداسازی ما از تجارب درونی‌ترمان هستند و این کار به واسطه تائید ضمنی هر کس چیزی که ما می‌بینیم، از جمله رسانه‌ها، صورت می‌گیرد. هیچ کس نمی‌خواهد حسی از درد و رنج داشته باشد. بنابراین ما سعی می‌کنیم، ناراحتی‌های خودمان را به طرق گوناگون رفع کنیم و اینترنت موخرترین نمونه این طرف است. البته ما نمی‌گوییم که اینترنت تماما بد است، چرا که مطمئنا این گونه نیست. اینترنت هم حالتی از ارتباط است و هم مکانی مجازی برای برقراری ارتباط و صرفا یک ابزار ارتباطی نیست. با این وجود، بی‌گمان پتانسیل اعتیادی اینترنت روی دیگر سکه آن است.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید