سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ / Tuesday, 20 November, 2018

چشم The Eye


چشم    The Eye
▪ کارگردان: دیوید مورو، زاویر پالود.
▪ فیلمنامه: سباستین گونیه رز بر اساس فیلمنامه جو جو یئوت-چون هی، اوکسید و دنی پنگ.
▪ موسیقی: مارکو بلترامی.
▪ مدیر فیلمبرداری: جف جور.
▪ تدوین: پاتریک لوسیه.
▪ طراح صحنه: جیمز اچ. اسپنسر.
▪ بازیگران: جسیکا آلبا[سیدنی ولز]، آلساندرو نیوولا[دکتر پل فاکنر]، پارکر پوزی[هین ولز]، راده سربدژیا[سایمون مک کولاگ]، فرناندو رومرو[آنا کریستینا مارتینز]، ریچل تیکوتین[رزا مارتینز]، اوبا بابتونده[دکتر هاسکینز].
▪ ٩٧ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ ژانر: درام، ترسناک، مهیج.
سیدنی ویولنیستی جوان و با استعداد که از کودکی نابینا شده، شانس آنها را می یابد تا پس از عمل پیوند قرنیه چشم برای اولین بار دنیای اطراف خود را ببیند. در آغاز همه چیز محو و شبح گونه است، اما دکترها به او قول می دهند به زودی قدرت بینایی یک فرد عادی را به دست خواهد آورد.
ولی سیدنی که تاکنون به حس شنوایی خود متکی بوده، ابتدا شروع به شنیدن صداهایی هراس آور و سپس دیدن اشباحی خوف انگیز در اطراف خود می کند.
به نظر می رسد که سیدنی به شکلی ناخواسته قادر به دیدن اشباح شده و همین امر سبب ترس روزافزون وی می شود.
دیدن اشباح در مجتمع مسکونی و کابوس های مکرر باعث می شود تا سیدنی همه این حوادث را ناشی از پیوند چشم ارزیابی کرده و به جست و جوی صاحب قبلی چشم ها برآید. سیدنی به همراه دکترش راهی مکزیک می شود.
در آنجا با رزا مارتینز مادر آنا کریستینای متوفی روبرو شده و درمی یابد که دختر متوفی به جادوگر بودن شهرت داشته است. دلیل این امر اطلاع آنا کریستینا از حوادثی مرگبار پیش از وقوع شان بوده است. سیدنی پس از رویارویی با شبح آنا کریستینا به سوی آمریکا به راه می افتد.
اما با رسیدن به گذرگاه مرزی می فهمد کابوس هایی که تاکنون دیده در حال تحقق یافتن است و باید برای نجات مردم بیگناهی که در خطر مرگ قرار دارند، کاری بکند. کاری که بار دیگر به قیمت از دست دادن چشم هایش تمام خواهد شد...
● چرا باید دید؟
بازسازی فیلم ترسناک اینک کلاسیک برادران پنگ که گویا برای افزودن شباهت بیشتر توسط دو نفر کارگردانی شده است. آقایان دیوید مورو و زاویر پالود که یکی از یکی ناشناس ترند و جست و جو در منابع مکتوب و دنیای مجازی نیز چیز زیادی در اختیارمان نمی گذارد.
تنها ردپای موجود فیلم ترسناک دیگران/آنان[٢٠٠٦] است که در حد و اندازه سینمای فرانسه اثری قابل اعتنا و دیدنی بود و همین!
چشم به عنوان دست گرمی و ابراز وجود حضرات در هالیوود فیلم بدی نیست و در هفته اول نمایش خود ١٢ میلیون دلاری هم به جیب تهیه کننده اش سرازیر کرده است.
تنها نقطه ضعف فیلم سعی در آمریکایی کردن هر چه بیشتر داستان است که سبب شده تا همذات پنداری با شخصیت ها اندکی دشوار شود[سکانس پایانی فیلم: انفجار نفتکشی عظیم و در نتیجه کوری مجدد سیدنی که برای نجات مردم بیگناه خود را به خطر افکنده، نمونه بارز آن است].
پذیرش جسیکا آلبا نیز در نقش دختری کور شاید ابتدا سخت به نظر بیاید، اما باور کنید از انتخاب اول تهیه کننده-رنه زلوگر بسیار پذیرفتنی تر است و تمامی تلاش خود را برای بازی درست انجام می دهد. استعداد به هدر رفته فیلم پارکر پوزی است که از سینمای هال هارتلی به میان یک فیلم تجاری صرف پرتاب شده است.
چشم به عنوان یک بازسازی کاری متوسط است، مخصوصاً برای کسانی که نسخه اصلی و واقعاً هراس انگیز آن را دیده باشند.
هرچند فیلمنامه نسخه فعلی بسیار کوشیده تا جوهره فیلم اصلی را حفظ کند، اما میان وفاداری و خوش ساخت بودن فاصله بسیار است.
بعد از دیدن نسخه اصلی تماشاگر دوست داشت چشم به روی دنیا ببندد و با گوش خود پیرامونش را بشنود، اما نسخه فرانسویان مهاجر از روی دست برادران آسیایی قادر به القای چنین حالتی نیست و تنها تاثیر آن ایجاد حالت راضی به رضای خدا نزد افراد معلول است تا با نقص جسمی خود ساخته و گور بابای علم و پیشرفت دانش پزشکی- دست به ترکیب خلقت خود نزنند!!! امیدوارم شما جزو این تماشاگران نباشید!!!

امیر عزتی

منبع : موج نو

مطالب مرتبط

محموله ٢٠٠

محموله ٢٠٠
▪ نویسنده و کارگردان: الکسی بالابانوف.
▪ مدیر فیلمبرداری:الکساندر سیمونوف.
▪ تدوین: تاتیانا کوزمیچیووا.
▪ طراح صحنه: پاول پارخومنکو.
▪ بازیگران: آگنیا کوزنتسووا[آنگلیکا]، الکسی پولویان[سروان ژوروف]، لئونید گروموف[آرتم]، الکسی سربریاکوف[الکسی]، لئونید بیچووین[والرا]، ناتالیا آکیمووا[آنتونینا]، یوری استپانوف[میخائیل]، میخائیل اسکریابین[سونکا].
▪ ٨٩ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ روسیه.
▪ نام دیگر: Gruz ۲۰۰، Freight ۲۰۰، Cargo ۲۰۰.
▪ برنده جایزه بهترین کارگردانی و نامزد جایزه بزرگ بهترین فیلم از جشنواره گیخون، برنده جایزه KNF از جشنواره روتردام، نامزد جایزه بزرگ از جشنواره فیلم های روسی Sochi Open.
▪ ژانر: درام، مهیج.
سال ١٩٨٤، شوروی. اتومبیل آرتم استاد دانشگاه در رشته الحاد علمی هنگام بازگشت از خانه برادرش سروان میخائیل میان راه خراب می شود. آرتم پس از طی مسافتی به خانه ای رسیده و از ساکنان آنجا تقاضای کمک می کند.
صاحب خانه الکسی که به کار ساخت و فروش مشروب قاچاق اشتغال دارد، بعد از سپردن اتومبیل به کارگرش سونکا برای تعمیر، از آرتم می خواهد تا در باده پیمایی با او مشارکت کند. بعد از چند گیلاس بحث بر سر وجود خدا و روح میان آنها در می گیرد.
همزمان والرا نامزد دختر سروان میخائیل که به یک دیسکو رفته، به همراه آنگلیکا-دختر سرپرست حزب در منطقه- از آنجا خارج و برای خرید مشروب به مزرعه الکسی می روند. آرتم نیز بعد از تعمیر اتومبیل اش از نزد الکسی خارج و برای خوابیدن به منزل برادرش بازمی گردد. والرا در خانه الکسی مشروب خورده و از حال می رود. مرد سادیستی نیز که در اطراف خانه می پلکد بعد از کشتن سونکا، آنگلیکا را اسیر کرده و به خانه نزد مادر الکلی اش می برد. خیلی زود مشخص می شود که او سروان پلیس ژوروف است و از قدرت خود برای ارضای امیال خود سو استفاده می کند. آنگلیکا از ژوروف می خواهد تا رهایش کند، چون به زودی نامزدش از افغانستان بازگشته و در صورت خبردار شدن از ماجرا دست به انتقام خواهد زد. اما همزمان سروان میخائیل به فرودگاه رفته تا محموله ای از اجساد سربازان را تحویل بگیرد. محموله ای که شماره ٢٠٠ به آنها داده شده و این بار یکی از اجساد متعلق به نامزد آنگلیکاست....
● چرا باید دید؟
الکسی اوکتیابرینوویچ بالابانوف متولد ١٩٥٩ سوردلوفسک[یکاترینبورگ فعلی]شوروی سابق، از فیلمسازان محبوب روسیه است. غربی ها او را با فیلم جنایی برادر در ١٩٩٧ کشف کردند و بعدها با رغبت به تماشای قسمت دوم همین فیلم[یکی از پرفرش ترین فیملهای تاریخ سینمای روسیه] نشستند که سرگئی بودروف جونیور فقید در هر دو فیلم نقش اصلی را بازی می کرد. بالابانوف فیلمسازی را ١٩٨٩ با فیلم یگور و ناستیا آغاز کرده و غیر از دو فیلم فوق، آثار موفقی مانند Of Freaks and Men، جنگ و درد نمی آورد را در کارنامه اش دارد که در جشنواره های بین المللی فراوانی به نمایش درآمده و جوایزی هم به دست آورده اند. محموله ٢٠٠ آخرین فیلم اوست که بر اساس ماجرای قتل های ویتبسک در ١٩٨٤ ساخته شده و در روسیه توانسته بیش از ٣ و نیم میلیون روبل در گیشه به دست آورد.
بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی موج ساخت فیلم هایی علیه هر آنچه در گذشته وجود داشت، به راه افتاد. دیگر فیلمسازان غربی نبودند که در رد اردوگاه کمونیسم فیلم می ساختند، بلکه کسانی این کار را می کردند که دهه ها درون این سیستم زیسته و به زیر و بم آن آشنا بودند.
اما پشت پرده آهنین خیلی زودتر از آنچه تصور می شود جذابیت خود را برای تماشاگران از دست داد. با این حال هنوز فیلم هایی درباره فضا، شرایط و وقایع آن دوران ساخته می شود. هنوز تسویه حساب ادامه دارد و بالابانوف نیز در قالب فیلمی خشن و تکان دهنده به سراغ آخرین روزهای حکومت کمونیستی رفته است.
مطابق معمول این فیلم ها نیز در کنار حادثه پردازی و نمایش رفتار سادیستی پلیسی که دچار ناتوانی جنسی است-تمثیلی ساده و رو از نازایی سیستم قبلی-بحث هایی در رد بینش ماتریالیستی، تناقض های حل نشدنی مانند وجود روح و خدا و ... دارد که در دهان شخصیت ها قرار داده است. حتی با انتخاب شغلی مانند استاد مطالعات الحادی برای آرتم جنبه ای آشکار به آن بخشیده است. بالابانوف با محموله ٢٠٠[نام رمزی که روی اجساد سربازان کشته شده در افغانستان گذاشته شده بود] از سبک و سیاق مردم پسند فیلم های برادر دور افتاده و به سوی کمدی سیاه و خشونت آمیزی روی آورده که در برخی لحظات در انتقال فضای آن دوران بسیار کوبنده عمل می کند. ممکن است با دیدن فیلم و مخصوصاً خانه سروان ژوروف به یاد کشتار با اره برقی در تگزاس بیفتید، پس اگر نازک نارنجی یا دارای قلبی ضعیف هستید، دیدن فیلم را نوصیه نمی کنم. فیلم فاقد موسیقی اریژینال است و از ترانه های مشهور روسی در همه جای فیلم به شکل انتخابی، استفاده شده است.

وبگردی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی - با اینکه عوامل اطلاعاتی عربستان، پیش از آغاز عملیات بازداشت و قتل خاشقجی، دوربین‌های امنیتی را از کار انداختند، اما روز گذشته تصاویر زیر در شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی سایت‌های عربی مخالف رژیم سعودی منتشر شده است. هنوز مشخص نیست که این تصاویر، واقعاً مربوط به این جنایت است، یا اینکه آن را شبیه‌سازی و صحنه‌سازی کرده‌اند. و همینطور هیچ مرجع رسمی این تصاویر را تایید نکرده است.
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.