شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ / Saturday, 23 February, 2019

رویای کاساندرا Cassandras Dream


رویای کاساندرا     Cassandras Dream
▪ نویسنده و کارگردان: وودی آلن.
▪ موسیقی: فیلیپ گلس.
▪ مدیر فیلمبرداری: ویلموش زیگموند
.▪ تدوین: آلیسا لپسلتر.
▪ طراح صحنه: ماریا دیورکوویچ.
▪ بازیگران: اوان مک گرگور[ایان بلین]، کالین فارل[تری بلین]، هیلی آتول[آنجلا استارک]، سالی هاوکینز[کیت]، تام ویلکینسون[عمو هاوارد]، جان بنفیلد[آقای بلین]، کلر هیگینز[خانم بلین]، فیل دیویس[مارتین برنز]، جیم کارتر[مدیر گاراژ]، دیوید هوروویچ[پدر آنجلا]، کیت فاولر[مادر آنجلا]، تام فیشر[نایجل].
▪ ١٠٨ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا، انگلستان.
▪ ژانر: جنایی، درام، مهیج.
ایان و تری، دو برادر لندنی که از نظر مالی در مضیقه و دربدر به دنبال یافتن راهی برای پیدا کردن پول هستند. از طرف دیگر، هر دو دوست دخترهایی دارند که نگهداری از آنان مسلتزم پول است.
ایان برای ورود به صنعت هتل داری و رفتن به لس آنجلس به همراه دوست دختر بازیگرش نیازمند پول است، اما نیاز تری به پول حالتی ضروری تری دارد چون مبلغ هنگفتی در قمار باخته است.
همزمان سر و کله عموی ثروتمند شان هاوارد پیدا می شود و می پذیرد به آنها کمک کند. اما عمو هاوارد نیز به سهم خود مشکلاتی دارد و نیازمند کمک برادرزاده های جوان خود...
ایان و تری باید شخصی را که قرار است در دادگاه علیه عمو هاوارد شهادت دهند، از سر راه بردارند. چون در غیر این صورت امکان دارد عمو هاوارد تا پایان عمر به زندان برود.
و در نتیجه برادرزاده هایش نیز از کمک های مادی او بی نصیب بمانند. این کار چندان ساده نیست، اما ایان و تری که گریز راه دیگری ندارند سرانجام به قتل یک انسان تن می دهند.
اما مدتی بعد در حالی که به نظر می رسد همه چیز رو به راه شده، تری دچار هراس و کابوس می شود. تنها راه پیشنهادی عمو هاوارد، برداشتن وی از سر راه توسط ایان است....
● چرا باید دید؟
آخرین فیلم آلن مانند فیلم پیشین وی یک کار اروپایی است و بسیار به دور از کمدی های همیشگی یا فیلم های جدی اش که اداهای فلسفی در می آوردند.
و شوربختانه ناموفق تر از فیلم قبلی که به نظر می رسید سرآغاز تازه ای برای یک دوران کاری جدید باشد. یک درام جنایی اخلاق گرا و قدری مسلک که در پایان آن هر دو برادر به سزای جنایتی که انجام داده اند، می رسند و بس!
چهل و سومین فیلم وودی آلن ٧٣ ساله که با صرف ١٣ میلیون دلار و با حضور بازیگرانی مشهور تولید شده و حق خود را با کسب کمتر از ١ میلیون دلار در اکران آمریکا به دست آورده است.
مشکل اینجاست که تماشاگر امروزی در پس این قصه تراژیک بداعت یا هیجانی که لازمه چنین فیلم هایی است را نمی یابد. از طرف دیگر بسیاری از تماشاگران هرگز با فیلم های جدی آلن کنار نیامده اند و کمدی های سبک او را بیشتر ترجیح می دهند.
چیزی در حد استند آپ کمدی های امروزی که آمریکایی جماعت کشته و مرده آن است. رویای کاساندرا سومین فیلمی است که آلن در لندن ساخته، اما نه سرزندگی خبر داغ را دارد و نه قدرت درام جنایی امتیاز نهایی و چیزی که نصیب بیننده می شود یک فیلم جنایی عبوس، کم تحرک با دیالوگ های به سرعت فراموش شدنی است.
تنها امتیاز فیلم بازی ویلکینسون است[به خصوص در صحنه پارک که از ایان و تری کمک می خواهد] اما این تک مضراب ها نمی تواند رویای کاساندرا[نام قایق تفریحی ایان] و آلن را از غرق شدن نجات دهد!
هرگز دوستدار پر و پا قرص وودی آلن نبوده ام، اما گمان می کنم تحمل یک تراژدی وودی آلنی فقط برای من سخت نیست.
پس وودی؛ لطفاً به خانه ات برگرد و باز هم کمدی بساز و دوستدارانت را از نگرانی نجات بده! ممکنه؟

امیر عزتی

منبع : موج نو

مطالب مرتبط

حکایت رستگاری انسان

حکایت رستگاری انسان
● مروری بر فیلم معرفی شده برای اسكار ؛ "خیلی دور خیلی نزدیك"
فیلم "خیلی دور خیلی نزدیك " حكایت رستگاری آدمی علم زده در دنیای مدرن است كه وقتی با حقیقت مرگ روبه رو می شود،گام در سفری می گذارد كه در نهایت به شناخت و كشف زندگی دست می یابد.
منتقدان سینمایی معتقدندمیركریمی با داستانی یك خطی و سرراست فیلمش را،كه به راحتی می توانست سوژه تكراری بسیاری از آثار سینما را تداعی كند،به خوبی تعریف كرده و با ساختاری سنجیده و بی كم و كاست ،اثری عمیق و ماندگار پدید می آورد. دكتر عالم(مسعود رایگان)،شخصیتی است كه تنها دل به كارش سپرده و هر از گاهی از روی تفریح با دوستانش بر روی اسبها شرط بندی می كند.ارتباط غریبانه ای به پسرش دارد و از روی ناباوری،نیروی غیرزمینی و لطف الهی را با تمسخر می نگرد.وی تنها از درون تلسكوپ پسرش (سامان ) می تواند به فضای بیرون از خویش نگاهی بیاندازد.وی در حالی كه در مطب خود با خانواده بیمار جدی سخن می گوید و با دوستانش از طریق اینترنت بسیار روان حرف می زند.با پسرش به سردی صحبت می كند و رفتار او با منشی خود نیز با نوعی شرم و حیا همراه است.
میركریمی در خیلی دورخیلی نزدیك از همان ابتدا با سخت كوشی بسیار در طراحی فیلمنامه،انتخاب بازیگران، گزینش لوكیشن های مناسب،قاب بندی های دقیق،آكسسوار صحنه ها و ... اثری ماندگار پدید می آورد كه نه آنقدر سانتی مانتال و معناگراست كه به مرز شعار نزدیك شود و نه آنقدر سرگردان كه درونمایه خود را به فراموشی بسپارد. به همین سبب میركریمی در جدیدترین اثرش به مدد اجرایی روان و پخته مخاطب را غافلگیر می سازد.
رضا درستكار عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای كشور با بیان این مطلب درباره «خیلی دور خیلی نزدیك» گفت: چهارمین فیلم آقای میركریمی در مسیر فیلم‌های قبلی او قرار دارد؛"زیر نور ماه"،"اینجا چراغی روشن است" و" خیلی دور، خیلی نزدیك" در واقع سه‌گانه این فیلمساز را تكمیل می‌كنند.
وی اضافه كرد: میركریمی در خاستگاه اولش با فرهنگ و اعتقادات و ایمانی كه در فیلم‌هایش دارد سعی می‌كند با یك نوع فرمالیست دینی -كه در روزگار ما غالب است- مجامله و گفتمان داشته باشد و تلاش می‌كند شخصیت‌هایی را به ما معرفی می‌كند كه در قید مسایل فرمالیستی و شكل‌گرا از دین نیستند.
به گفته وی شخصیت های این فیلم توجه تماشاگران را به مسایل معنوی، بدون ایجاد شكلی خاص جلب می‌كنند.
درستكار درباره ساختار این فیلم گفت: ۵۰ دقیقه اول فیلم بسیار درخشان است و استانداردهای سینمایی بالایی دارد.
سعید ابوطالب‌ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هم گفت: به عقیده من آثاری چون زیر نور ماه و خیلی دور و خیلی نزدیك با توجه به محتوا و سوژه به كار گرفته شده، جذابیتهای فراوانی را برای مخاطب دارد. چرا كه این گونه آثار از جنس سینمای ملی ماست و از طرفی ساخت این گونه آثار اتفاق بدیعی در سینمای كشور ما به شمار می‌رود.
به گفته ابوطالب، نگرش مخاطب ایرانی درباره معنویات ستودنی است و به همین منظور ساخت آثاری با رویكرد معنوی تاثیری دو چندان بر او خواهد گذاشت.
نماینده مرم تهران در خانه ملت افزود: رضا میركریمی در آخرین فیلم خود، با بهره‌گیری از این مفاهیم و دوری جستن از سینمای غرب، اثری متفاوت را برای مخاطب خاص و عام به تصویر كشیده است. در واقع همان مسیری كه باید در سینمای ملی مورد توجه قرار گیرد
غلامرضا میرزایی، عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب به خبرگزاری فارس هم گفت:مسؤولان باید بدانند كه این نوع سینما، راه نجات سینمای ایران است. به گفته وی ساخت فیلمهایی از این دست كه در حال حاضر معناگرا نامیده می‌شوند
و می‌توانند مخاطبان بسیاری را به سوی خود جلب كنند، قدمی رو به جلو در سینما محسوب می‌شود.
میرزایی با اشاره به استقبال مردمی از «خیلی دور خیلی نزدیك» گفت: فكر می‌كنم این فیلم می‌توانست بیشتر دیده شود و ارتباط گسترده‌تری با همه اقشار برقرار كند كه متاسفانه به طور كامل چنین نشد.
این عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نخستین تاثیر مثبت و سازنده ساخت آثاری از این دست را خلق آثاری از جنس مردم با موضوعاتی معناگرا و در عین حال جذاب برای خود مردم دانست
محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی خطاب به میركریمی آورده است: بر این باورم كه فیلم «خیلی دور خیلی نزدیك» چشم‌اندازی تماشایی از جهان هستی را پیش روی مخاطبان خود ترسیم كرده است و خدا را سپاس می‌گویم كه ایرانی فهیم و هوشیار، در استقبال از چنین سینمای فاخر و جذابی اشتیاق نشان می‌دهد.
وی ادامه داده است:اطمینان دارم دریچه‌ای كه شما به دنیای تصویر گشوده‌اید، سینمای ملی ما را در نیل به جایگاه حقیقی خود، بیش از پیش یاری خواهد رساند.بار دیگر، احترام وخضوع بی‌شائبه را به پای هنر جذاب و متعهد شما نثار می‌كنم.
سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز طی پیامی با ابراز خوشنودی از گرمی و رونق بازار سینمای معناگرا و متعالی، این فیلم موفق را حائز مهمترین عناصر این نگرش و بینش سینمایی دانست و هنر و اندیشه خلاق این هنرمند متعهد كشورمان را ستود.
وی در این پیام تصریح كرد: مقوله هنر كه در قرائت متعهدانه دمیدن روح تعهد در كالبد آدمی تعبیر می‌شود در اندیشه سیال هنر وری كه ذهنش از آبشخور اندیشه و معرفت منبعث از وحی سیراب گردیده، دریچه‌ای است رو به بینشی عمیق و اداركی ژرف از راز هستی. این گونه است كه بیان و بنان چنین هنرمندی در تراوش خود آیینه‌ای می‌گردد برای انعكاس شعاع‌های روشنی بخشی مكلوتی بر دیده‌های غبار آلوده ناسوتی. در این هنگام او به مثابه صرافی زبده، گوهر معرفت را به سرانگشت صیقل بیان هنری می‌سپارد و آن را از منظری دل انگیز و شگرف عرضه می‌دارد.
محمدرضا میر تاج الدینی ‌عضو كمیسیون فرهنگی مجلس نگاه رئالیستی موجود در فیلم « خیلی دور خیلی نزدیك» را از جمله دلایل موفقیت این فیلم ذكر كرد و در این باره گفت: با توجه به این كه سازنده این فیلم قصد ساخت فیلمی تجاری را نداشته، اما با بهره‌گیری از نگاه تازه به مسائل تئوریك عقیدتی و معنوی و بیان غیر مستقیم چنین مفاهیمی با ساختاری متفاوت، به فروش قابل ملاحظه‌ای دست یافته است.
میر تاج الدینی حمایت از ساخت چنین آثاری را درجهت تقویت بنیان‌های عقیدتی جامعه ضروری دانست و گفت: « خیلی دور خیلی نزدیك» در زمره آثار دینی قرار می‌گیرد اگر چه به شكل مستقیم به آن نمی‌پردازد.
به نظر من ساخت آثاری در این زمینه باید تداوم یابد و حمایت‌های همه جانبه‌ای از سازندگان آن انجام شود.

وبگردی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی - مدیر مسئول کیهان در حالی مدعی است که سیستم «مکینتاش» بیش از ۴۰ سال است که در کیهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این سیستم اساسا از سال ۱۹۸۴ یعنی ۵ سال پس از انقلاب تولید و نمی‌توانسته است زودتر از این تاریخ در کیهان مورد استفاده قرار گیرد.
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ /  دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ...
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ / دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ... - اخیراً رئیس جمهور حسن روحانی در توضیح علت قاچاق گفته است: علت قاچاق ارزانی است، وقتی جنسی در داخل ارزان است و در خارج گران، خود به خود قاچاق آن به خارج صورت می گیرد. به عنوان مثال چون الان گوشت در عراق گران تر از ایران است، از کشورمان به آنجا قاچاق می شود. درباره قاچاق بنزین نیز همین موضوع مصداق دارد.
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است - مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها…
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد - برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور عادل پیغامی اقتصاددان و سیداحسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.