سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


رویای کاساندرا Cassandras Dream


رویای کاساندرا     Cassandras Dream
▪ نویسنده و کارگردان: وودی آلن.
▪ موسیقی: فیلیپ گلس.
▪ مدیر فیلمبرداری: ویلموش زیگموند
.▪ تدوین: آلیسا لپسلتر.
▪ طراح صحنه: ماریا دیورکوویچ.
▪ بازیگران: اوان مک گرگور[ایان بلین]، کالین فارل[تری بلین]، هیلی آتول[آنجلا استارک]، سالی هاوکینز[کیت]، تام ویلکینسون[عمو هاوارد]، جان بنفیلد[آقای بلین]، کلر هیگینز[خانم بلین]، فیل دیویس[مارتین برنز]، جیم کارتر[مدیر گاراژ]، دیوید هوروویچ[پدر آنجلا]، کیت فاولر[مادر آنجلا]، تام فیشر[نایجل].
▪ ١٠٨ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا، انگلستان.
▪ ژانر: جنایی، درام، مهیج.
ایان و تری، دو برادر لندنی که از نظر مالی در مضیقه و دربدر به دنبال یافتن راهی برای پیدا کردن پول هستند. از طرف دیگر، هر دو دوست دخترهایی دارند که نگهداری از آنان مسلتزم پول است.
ایان برای ورود به صنعت هتل داری و رفتن به لس آنجلس به همراه دوست دختر بازیگرش نیازمند پول است، اما نیاز تری به پول حالتی ضروری تری دارد چون مبلغ هنگفتی در قمار باخته است.
همزمان سر و کله عموی ثروتمند شان هاوارد پیدا می شود و می پذیرد به آنها کمک کند. اما عمو هاوارد نیز به سهم خود مشکلاتی دارد و نیازمند کمک برادرزاده های جوان خود...
ایان و تری باید شخصی را که قرار است در دادگاه علیه عمو هاوارد شهادت دهند، از سر راه بردارند. چون در غیر این صورت امکان دارد عمو هاوارد تا پایان عمر به زندان برود.
و در نتیجه برادرزاده هایش نیز از کمک های مادی او بی نصیب بمانند. این کار چندان ساده نیست، اما ایان و تری که گریز راه دیگری ندارند سرانجام به قتل یک انسان تن می دهند.
اما مدتی بعد در حالی که به نظر می رسد همه چیز رو به راه شده، تری دچار هراس و کابوس می شود. تنها راه پیشنهادی عمو هاوارد، برداشتن وی از سر راه توسط ایان است....
● چرا باید دید؟
آخرین فیلم آلن مانند فیلم پیشین وی یک کار اروپایی است و بسیار به دور از کمدی های همیشگی یا فیلم های جدی اش که اداهای فلسفی در می آوردند.
و شوربختانه ناموفق تر از فیلم قبلی که به نظر می رسید سرآغاز تازه ای برای یک دوران کاری جدید باشد. یک درام جنایی اخلاق گرا و قدری مسلک که در پایان آن هر دو برادر به سزای جنایتی که انجام داده اند، می رسند و بس!
چهل و سومین فیلم وودی آلن ٧٣ ساله که با صرف ١٣ میلیون دلار و با حضور بازیگرانی مشهور تولید شده و حق خود را با کسب کمتر از ١ میلیون دلار در اکران آمریکا به دست آورده است.
مشکل اینجاست که تماشاگر امروزی در پس این قصه تراژیک بداعت یا هیجانی که لازمه چنین فیلم هایی است را نمی یابد. از طرف دیگر بسیاری از تماشاگران هرگز با فیلم های جدی آلن کنار نیامده اند و کمدی های سبک او را بیشتر ترجیح می دهند.
چیزی در حد استند آپ کمدی های امروزی که آمریکایی جماعت کشته و مرده آن است. رویای کاساندرا سومین فیلمی است که آلن در لندن ساخته، اما نه سرزندگی خبر داغ را دارد و نه قدرت درام جنایی امتیاز نهایی و چیزی که نصیب بیننده می شود یک فیلم جنایی عبوس، کم تحرک با دیالوگ های به سرعت فراموش شدنی است.
تنها امتیاز فیلم بازی ویلکینسون است[به خصوص در صحنه پارک که از ایان و تری کمک می خواهد] اما این تک مضراب ها نمی تواند رویای کاساندرا[نام قایق تفریحی ایان] و آلن را از غرق شدن نجات دهد!
هرگز دوستدار پر و پا قرص وودی آلن نبوده ام، اما گمان می کنم تحمل یک تراژدی وودی آلنی فقط برای من سخت نیست.
پس وودی؛ لطفاً به خانه ات برگرد و باز هم کمدی بساز و دوستدارانت را از نگرانی نجات بده! ممکنه؟
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید