چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه پنجم اسفند سال ۱۳۸۶ هجری شمسی، در تاریخ


امروز یکشنبه پنجم اسفند سال ۱۳۸۶ هجری شمسی، در تاریخ
امروز یکشنبه پنجم اسفند سال ۱۳۸۶ هجری شمسی مقارن است با شانزدهم صفر سال ۱۴۲۹ هجری قمری و برابر است با بیست و چهارم فوریه سال ۲۰۰۸ میلادی.
● ملاقات علا و هندرسن
در چنین روزی در سال ۱۳۳۱ه ش علا نخست وزیر وقت ایران به ملاقات لوی هندرسن رفت و او را از مذاکراتی که با هفت نفر از نمایندگان مجلس شورای ملی در جریان بود مطلع کرد. این نمایندگان معتقد بودند افسران ارتش باید از نخست وزیر دستور بگیرند، دشمنان دکتر مصدق به دربار راه داده نشوند و تقسیم اراضی سلطنتی میان رعایا متوقف گردد.علا یک مهره خود فروخته به بیگانه بود . همچنین در چنین روزی در سال ۱۳۳۱حسین مکی در یک تماس تلفنی با حسین علا از او خواست که شاه را از مصالحه با دکتر مصدق باز دارد.در همین روز در سال ۱۳۳۱ نه تن از نمایندگان فراکسیون نهضت ملی در منزل مصدق حاضر شدند و پیام شاه مبنی بر پشتیبانی از مصدق را به اطلاع وی رساندند.
● تشکیل دادگاه انقلاب اسلامی
در چنین روزی در سال ۱۳۵۷ حضرت امام خمینی طی حکمی حجه الاسلام خلخالی را به تشکیل دادگاه انقلاب اسلامی فراخواندند . متن حکم به این شرح است
● جناب حجه الاسلام آقای حاج شیخ صادق خلخالی دامت افاضاته
به جنابعالی ماموریت داده می شود تا در دادگاهی که برای محاکمه متهمین و زندانیان تشکیل می شود حضور به هم رسانده و پس از تمامیت مقدمات محاکمه با موازین شرعیه حکم شرعی صادر کنید .
روح الله الموسوی الخمینی
( صحیفه نور ، ج۶ ، ص ۲۱۵)
این حکم را می توان نقطه آغازین تشکیل دادگاه انقلاب اسلامی دانست . دادگاه انقلاب اسلامی پس از تصویب قانون اساسی به عنوان یکی از دادگاههای بدنه دادگستری جمهوری اسلامی در آمد که دارای صلاحیت ذاتی نسبت دیگر دادگاههای دادگستری است .
● آغاز عملیات والفجر ۹
درچنین روزی در سال ۱۳۶۴ هجری شمسی عملیات والفجر ۹ با رمز یا الله، یا الله، یا الله آغاز شد. از نیمه دوم سال ۱۳۶۴ ه ش زمینه های اصلی شدن جنگ در جبهه شمال بروز کرد و نخستین نبردی که با این هدف پنهان به اجرا در آمد والفجر نه بود . این عملیات با هدف گشودن جبهه ای گسترده در منطقه سلیمانیه و جلوگیری از تمرکز ارتش عراق در منطقه عملیات والفجر هشت به اجرا در آمد و طی آن منطقه وسیعی آزاد شد که در صورت تثبیت تاثیر آن در سرنوشت جنگ محتمل بود . اما دو هفته بعد به دلیل پاره ای نابسامانی ها منطقه آزاد شده سقوط کرد . این عملیات در منطقه عمومی سلیمانیه وچوارتای عراق با تک نیمه گسترده و به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد . در عملیات یاد شده دشمن بعثی بیش از ۱۵۰۰ کشته و زخمی و ۱۳۴ نفر اسیر داد . همچنین یک هواپیما ، یک بالگردان ، بیست تانک و نفر بر و نود نفربر از دشمن بعثی منهدم شدند .
● عملیات نامنظم ظفر ۶
درچنین روزی در سال ۱۳۶۶ هجری شمسی، عملیات نامنظم ظفر ۶ تحت فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرق استان کرکوک آغاز شد. در نتیجه این عملیات ارتفاعات گرده ناصر، گرده مقبره ، گرده قالی ، گرده سو و ارتفاع ۶۰۶ به تصرف نیروهای اسلام در آمد. در این حمله همچنین بیش از ۲۲۰ نفر از نیروهای عراق کشته و زخمی شدند . همچنین رزمندگان اسلام پس از تسلط بر پل مهم باصره سه پایگاه دیگر از جمله پادگان گردان مستقل پیاده مکانیزه از سپاه یکم را به تصرف خود درآوردند و تعداد ۱۰۰ تن از آنها را کشته و ۲۰ نفر را به اسارت گرفتند. در محور شرق سنگاو نیز پایگاهها و مواضع عراق مورد تهاجم و ضربات سنگین سپاه اسلام قرار گرفت .
● ترور احمد ماهر پاشا
در چنین روزی در سال ۱۹۴۵ میلادی احمد ماهر پاشا نخست وزیر مصر ترور شد. وی پس از آنکه متن اعلان جنگ مصر به کشورهای آلمان و متحدانش را در پارلمان مصرقرائت کرد به ضرب گلوله یکی از مخالفان کشته شد.
● استقلال مکزیک
در چنین روزی در سال ۱۸۲۱ مکزیک استقلال یافت .مکزیک کشوری است نیمه کوهستانی در جنوب ایالات متحده آمریکا و در طرفین مدار راس السرطان ، بین خلیج مکزیک و اقیانوس کبیر. نژاد مردم این کشور سفید و سرخ و سیاه و دورگه و زبان رایج در میان آنان اسپانیولی است . اکثر مردم این کشور کاتولیک اند. نوع حکومت این کشور جمهوری فدرال است که در سال ۱۸۲۱میلادی پس از مبارزات فراوان از اسپانیا مستقل شد و در تاریخ هفتم نوامبر سال ۱۹۴۵ میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .
● استقلال بنگلادش
در چنین روزی در سال ۱۹۷۴ میلادی دولت پاکستان بنگلادش را برسمیت شناخت . بنگلادش کشوری است در جنوب آسیا در ساحل شمالی خلیج بنگال بین هند و میانمار. مردم آن از نژاد زرد و سفید هستند . نزدیک به نود درصد از مردم این کشور مسلمان و بقیه برهمایی و مسیحی و بودایی اند. زبان رسمی آنان بنگالی و نوع حکومتشان جمهوری است . بنگلادش تا هفدهم آوریل ۱۹۷۱ تابع پاکستان بود و پاکستان شرقی خوانده می شد و در این سال نمایندگان انتخابی مردم مجمع موسسان را تشکیل دادند و اعلامیه استقلال کشور را که به وسیله شیخ مجیب الرحمان اعلام شده بود تصویب کردند . کشور جدید بنگلادش نهایتا در سال ۱۹۷۴ میلادی تشکیل شد و در هفدهم سپتامبر ۱۹۷۴ به عضویت سازمان ملل متحد در آمد.
● استقلال استونی
در چنین روزی در سال ۱۹۱۸ کشور استونی استقلال خود را به دست آورد. استونی کشوری است تازه استقلال یافته در مرکز اروپا و در شمال غرب روسیه . این کشور پس از سالها کوشش استقلال طلبانه قبل جنگ دوم جهانی در ۱۴ ژوییه ۱۹۴۰ با امضای معاهده ای میان هیتلر و استالین توسط روسیه شوروی اشغال شد و رسما ضمیه آن کشور گردید .در سالهای جنگ یعنی بین سالهای ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴ در اشغال نیروهای آلمانی بود. این کشور پس از جنگ هم در اختیار شوروی قرار گرفت اما نهایتا در پانزدهم شهریور سال ۱۳۷۰ ه ش به استقلال دست یافت . بیشتر مردم استونی استونیایی و سی درصد آنان روس هستند. حکومت این کشور در حال حاضر جمهوری است .
● پایان جنگهای شمال آفریقا
در چنین روزی در سال ۱۹۴۱ دوره اول جنگهای شمال آفریقا میان نیروهای ایتالیایی به فرماندهی مارشال گرازیانی و ژنرال ویول فرمانده نیروهای انگلیس پایان یافت. در این جنگ که با بیش از یکصد و پنجاه هزار کشته به انجام رسید انگلستان توانست با اشغال بندر بنغازی و لیبی در جنگ پیروز شود .
● آتش بس میان فرانسه و اسرائیل
در چنین روزی در سال ۱۹۴۹ قرارداد آتش بس و متارکه جنگ میان رژیم صهیونیستی و جمهوری مصر امضا شد . مصر از مدت ها قبل علیه رژیم صهیونیستی وارد مبارزه شده بود که سرانجام با این پیمان میان آنها جنک متارکه شد .
● آغاز حکومت روزنامه نگاران در فرانسه
درچنین روزی در سال ۱۸۴۸ میلادی دومین دوره جمهوری فرانسه با استعفای لویی فیلیپ آغاز شد. در این دوره یازده تن از روزنامه نگاران جمهوریخواه به اداره امور مملکتی مشغول بودند.
● تولد امیا فون بهرینگ
در چنین روزی در سال ۱۸۵۴ میلادی دکتر امیل فون بهرینگ پزشک و محقق آلمانی دیده به جهان گشود . وی سرم دیفتری را کشف کرد و در اثر این کشف مهم در سال ۱۹۰۱ میلادی نخستین جایزه نوبل را در رشته طب، در یافت داشت .
● تولد کاترین اول
در چنین روزی در سال ۱۶۸۴ میلادی کاترین اول امپراطور روسیه به دنیا آمد. وی بین سالهای ۱۷۲۵ تا ۱۷۲۷ میلادی بر این کشور حکومت کرد .
● تولد جرج ای مور
در چنین روزی در سال ۱۸۵۲ میلادی، جرج ای مور نقاش و نویسنده ایرلندی به دنیا آند .« استر واترز» عنوان مهمترین اثر اوست .
● تولد ماکس بلاک
در چنین روزی در سال ۱۹۰۹ میلادی ماکس بلاک فیلسوف آلمانی به دنیا آمد. «فلسفه تحلیلی» عنوان مهمترین اثر اوست .
● درگذشت هنری کاوندیش
در چنین روزی در سال ۱۸۱۰ میلادی هنری کاوندیش فیزیکدان و شیمیدان انگلیسی چشم از جهان فروبست. او در حوزه عناصر متشکله در هوا تحقیقات فراوانی کرد .
● ساخت سانتیاگو
در چنین روزی در سال ۱۵۴۱ میلادی شهر سانتیاگو توسط پدرو دو والویدیا تاسیس شد .
● اشغال جنوب هلند
در چنین روزی در سال ۱۷۹۳ میلادی نیروهای فرانسوی وارد جنوب غربی هلند شدند و این منطقه را به اشغال خود در آوردند .
● اشغال پایتخت هندوراس
در چنین روزی در سال ۱۸۹۴ میلادی نیکاراگوئه تگو سیگالپا پایتخت هندوراس را به اشغال خود در آورد .
● آغاز مبارزات در کوبا
در چنین روزی در سال ۱۸۹۵ میلادی جنگ های استقلال طلبانه در کوبا آغاز شد .
● جمهوری در یونان
در چنین روزی در سال ۱۹۲۰ میلادی مجلس یونان اعلان جمهوری کرد.
● آزادی گاندی
در چنین روزی در سال ۱۹۲۴ میلادی مهاتما گاندی از حبس آزاد شد .
● خروج از منچوری
در چنین روزی در سال ۱۹۳۳ میلادی جامعه ملل از ژاپن خواست که از منچوری خارج شوند اما ژاپن به این در خواست وقعی ننهاد . منچوری پیشتر به اشغال نیروهای ژاپنی در آمده بود. جامعه ملل به دلیل فقدان ید اجرایی نتوانست بر ژاپن اعمال قدرت نماید .
● نشست ضد نازیسم
در چنین روزی در سالذ۱۹۴۱ میلادی نشست ضد نازیسم در آمستردام شکل گرفت .
● علیه نازی ها
در چنین روزی در سال ۱۹۴۵ میلادی سوریه و مصر نیز علیه نازی های آلمان اعلان جنگ کردند .
● قدرت در دست پرون
در چنین روزی در سال ۱۹۴۶ میلادی خوان پرون به عنوان رییس جمهور آرژانتین انتخاب شد .
● سقوط سگنی
در چنین روز ی در سال ۱۹۶۰ میلادی دولت آنتونیو سگنی در ایتالیا سقوط کرد. وی دو بار بین سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۷ و ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۰ نخست وزیر این کشور شد .
● ملی شدن نفت در الجزایر
در چنین روزی در سال ۱۹۷۱ میلادی الجزایر کمپانی های نفت فرانسوی در این کشور را ملی اعلام کرد .
● کوبا و قانون اساسی
در چنین روزی در سال ۱۹۷۶ میلادی کوبا دارای قانون اساسی شد .
● روز آزادی در غنا
همه ساله چنین روزی به عنوان روز آزادی در این کشور گرامی داشته می شود .
● روز پرچم در مکزیک
همه ساله در کشور مکزیک به عنوان روز پرچم گرامی داشته می شود .
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید