جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


و اینک اسکار هشتادم...


و اینک اسکار هشتادم...
شمارش معکوس با نزدیک شدن به مراسم جوایز اسکار، آغاز شده و هالیوود برای برگزاری این مراسم و قدردانی از ستارگان سینما آماده می شود. هر چند اعتصاب فیلمنامه نویسان، مراسم امسال را تحت تاثیر قرار داد اما به سیاق جشنواره های پیشین، اسکار هشتاد چشم انتظار اشک ها و لبخندهاست.
‌● رقابت۳۰۶ فیلم برای اسکار بهترین فیلم
۳۰۶ فیلم بلند سینمایی شرایط رقابت را برای کسب اسکار بهترین فیلم هشتادمین دوره مراسم اعطاء جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دارند. از شرایط رقابت فیلم ها در بخش اسکار بهترین فیلم نمایش عمومی آنها به مدت حداقل هفت روز پیاپی در سینماهای منطقه لس آنجلس تا نیمه شب روز ۳۱ دسامبر ۲۰۰۷ است. فیلم هایی که نخستین نمایش عمومی یا توزیع آنها در فضایی غیر از سینماهاست، نمی توانند در هیچیک از بخش های اسکار حضور یابند. بر اساس قوانین آکادمی اسکار، تنها فیلم هایی می توانند برای کسب جایزه بهترین فیلم رقابت کنند که زمان آنها حداقل ۴۰ دقیقه باشد و به شیوه ۳۵ یا ۷۰ میلی متری در سینماها به نمایش درآیند. ضمن اینکه نمایش با ساختار دیجیتال هم برای فیلم های این بخش قابل قبول است.
● حاشیه نخست، اعتصاب نویسندگان هالیوود
اعتصاب نویسندگان هالیوود که خطری جدی برای اسکار امسال محسوب می شد، از مهم ترین حاشیه های برگزاری مراسم اسکار امسال به شمار می رفت. به گفته منتقدان در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده، از روز پنجم نوامبر (۱۴ آبان) در لس آنجلس آغاز شد. اگرچه سید گنیس، رئیس هشتادمین اسکار در واکنش به تهدیدهای اتحادیه فیلمنامه نویسان آمریکایی، اعلام کرده که برای بحرانی ترین موقعیت نیز تدابیری اندیشیده ایم اما ادامه این روند همچنان بزرگ ترین حاشیه اسکار سال به شمار می رفت. یاد می بزرگ ترین تظاهرات نویسندگان آمریکا این اعتصاب که از آن با عنوان شود، مورد حمایت بسیاری از چهره های سرشناس از جمله جولیا دریفوس، آیوا لانگوریا، کلسی گرامر و بازیگرانی چون براد پیت، جورج کلونی و. . . قرار گرفت. انجمن نویسندگان تلویزیون و سینمای آمریکا و تهیه کنندگان هالیوودی درباره وجه پرداختی به نویسندگان، مذاکراتی داشتند که همه آنها بی نتیجه ماند.
اعتراض نویسندگان خصوصا روی مبلغ پرداختی به نویسندگان بابت فروش اینترنتی آثار هنری بوده است. کارشناسان همواره بر این اعتقاد بودند که اعتصاب دامنه دار، خطر بزرگی در کمین صنعت سینمای آمریکا به حساب می آید. پادرمیانی آرنولد شوارتزینگر (فرماندار کالیفرنیا و ستاره سینما) برای پایان دادن به این مناقشه به جایی نرسید. امتناع برخی بازیگران هالیوود از بازی در برخی فیلم ها به معنای حمایت آنها از نویسندگان هالیوود ارزیابی شد. در صدر این عده، براد پیت قرار داشت که درست در آخرین لحظه های آغاز تولید تریلر سیاسی
Start of play اعلام کرد در این فیلم بازی نمی کند.
رقبای اسکار در حالی در بیست و هفتمین ضیافت نهار آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در بورلی هیلتن شرکت کرده بودند که بیشتر انتظار داشتند خبرنگاران حاضر در مراسم به رسم سال های پیش سوال های کلیشه ای بپرسند، اما اوضاع تفاوت داشت، چون بیشتر خبرنگاران در جلسه مطبوعاتی به چنین موضوعاتی علاقه نداشتند وترجیح دادند درباره اعتصاب نویسندگان آمریکا و تاثیر آن بر مراسم اسکار سال ۲۰۰۸ پرسش کنند. تونی گیلروی، براد برد، جرج کلونی و ( مایکل مور که همگی از اعضاء )اتحادیه فیلمنامه نویسان آمریکایی WGAهستند درباره این موضوع اظهار نظر کردند. کلونی که برای بازی در فیلم مایکل کلیتن نامزد اسکار شده از انجمن بازیگران آمریکا (SAG ) خواست در اولین فرصت مذاکرات خود را با تهیه کنندگان از سر بگیرند. ویگو مورتنسن که برای قول های شرقی در بخش بازیگری نامزد اسکار شده، مساله نیاز رسیدن به توافق صحیح و نه توافق سریع را مورد تاکید قرار داد. گیلروی و برد نیز مانند کلونی و مور تاکید کردند در صورت نرسیدن به یک توافق منصفانه در مراسم اسکار امسال شرکت نمی کنند. برد که برای انیمیشن راتاتوی در بخش فیلمنامه غیراقتباسی نامزد شده عملا می تواند در مراسم اعطاء جوایز آکادمی حاضر شود، چرا که GAW فیلمنامه های انیمیشن را زیر پوشش ندارد، اما او گفته بود اگر اعتصاب ادامه پیدا کند، در مراسم حضور پیدا نخواهد کرد.
● پایان اعتصاب سه ماهه
اعضاء انجمن نویسندگان آمریکا GAW به اتفاق رای به پایان اعتصاب ۱۰۰ روزه این انجمن دادند که عملا صنعت سرگرمی را در این کشور مختل کرد. هالیوود ریپورتر اعلام کرد نشست اعضاء شعبه های غرب و شرق انجمن نویسندگان با حضور ۳۷۷۵ نفر در لس آنجلس و نیویورک برگزار شد و در نهایت با رای ۵/۹۲ درصد اعضا اعتصاب نویسندگان به پایان رسید. پاتریک ورون رییس شعبه غرب آمریکا GAW با حضور در یک نشست مطبوعاتی در بورلی هیلز گفت: اعضاء ما رای به پایان اعتصاب دادند و نویسندگان می توانند سر کار برگردند. ما دنبال اعتصاب نبودیم، بلکه می خواستیم سهمی مناسب از فروش آثارمان در رسانه های جدید و اینترنت داشته باشیم. اکنون با پیشرفت های عصر دیجیتال جایگاهی مستحکم خواهیم داشت. مایکل وینشیپ رییس شعبه شرق انجمن نیز گفت: موفقیت این اعتصاب دستاوردی قابل توجه نه برای ما بلکه برای کل جامعه هنری، اکنون و آینده است. شعبه های غرب و شرق انجمن نویسندگان آمریکا متعاقبا برای تصویب قرارداد موقت سه ساله با اتحادیه تهیه کنندگان سینما و تلویزیون MPTPA رای می دهند که رای گیری با ایمیل و نشست روز ۲۵ فوریه انجام می شود. هیئت مدیره شعبه های غرب و شرق انجمن نویسندگان روز یکشنبه از رسیدن به توافق موقت با اتحادیه تهیه کنندگان سینما و تلویزیون MPTPA خبر دادند و از اعضاء خود خواستند از این توافق حمایت کنند. بر اساس این توافق سهم نویسندگان از فروش فیلم ها و نمایش های تلویزیونی در رسانه جدید از جمله اینترنت افزایش پیدا کرده است. نویسندگان آمریکا آخرین بار سال ۱۹۸۸ دست به اعتصاب زدند که ۲۲ هفته طول کشید و گفته می شود حدود ۵۰۰ میلیون دلار خسارت بجا گذاشت.
● نماینده ایران بازماند
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فهرست اولیه ۹ فیلم راه یافته به بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را اعلام کرد که در این فهرست آخرین فیلم مرحوم رسول ملاقلی پور از غایبان این بخش بود.
● فهرست اولیه اسکار فیلم خارجی
از شگفتی های فهرست اولیه آکادمی اسکار حذف فیلم تحسین شده و رومانیایی ۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روزساخته کریستیان مونگیو است که ماه مه گذشته جایزه نخل طلا جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد. از این فیلم به عنوان یکی از بخت های اصلی جایزه این بخش یاد می شد. انیمیشن پرسپولیس ساخته مرجانه ساتراپی و ونسان پارانو نیز که جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن را برد از راه یافتن به اسکار فیلم خارجی جا ماند که این مساله به نوعی بی اعتنایی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی به این جشنواره را نشان می دهد. یتیم خانه خوان آنتونیو بایونا نماینده اسپانیا در اسکار نیز نتوانست به فهرست اولیه راه پیدا کند. این فیلم با استقبال بسیار خوب منتقدان مواجه شده بود.
فهرست اولیه بخش اسکار فیلم خارجی را صدها نفر از اعضاء آکادمی علوم و هنرهای سینمایی مستقر در لس آنجلس از میان ۶۳ فیلم انتخاب کردند. شمارش معکوس پس از سه ماه جدال هالیوود برای تجلیل از ستارگان خود آماده می شود. رویترز اعلام کرد ۲۴ فوریه هشتادمین جوایز سالانه آکادمی با حضور ستاره هایی مانند جرج کلونی و کیت بلانشت روی فرش قرمز بیرون کداک تیه تر لس آنجلس برگزار می شود تا بزرگترین رویداد سینمایی سالانه هالیوود شکل بگیرد. با آراء حدود ۵۸۰۰ عضو رای دهنده آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، برندگان جوایز اسکار سال ۲۰۰۸ مشخص می شوند و جان استیوارت مجری مراسم امسال امیدوار است بتواند با همکاری نویسندگان تازه نفس که پس از سه ماه سر کارهای خود بازگشته اند، تماشاگران را تا پایان مراسم سه ساعته که به طور مستقیم از شبکه BCA پخش می شود، سرگرم کند.
● پیش بینی
ناظران اسکار پیش بینی می کنند امسال در بعضی بخش ها اتفاقات عجیب و غریب بیفتد و جایزه به کسی برسد که کمتر انتظارش می رود. تام اونیل کارشناس قدیمی اسکار از وب سایت گفت: بعضی وقت ها دست اندرکاران هالیوود برای رای دادن به دل خود رجوع می کنند فقط به این خاطر که به ما یادآوری کنند دل هم دارند.
● نامزدها
پیرمردها کشوری ندارند برادران کوئن در بخش بهترین فیلم جلوتر از باقی نامزدهاست، چرا که جوایز اصلی هر چهار انجمن تهیه کنندگان، کارگردانان، بازیگران و نویسندگان را به عنوان شاخص اصلی برای موفقیت در آکادمی برده است. اما کارشناسان حس می کنند تریلر حقوقی مایکل کلیتن بخاطر محبوبیت جرج کلونی ستاره فیلم حرف برای گفتن داشته باشد، همین طور کمدی جانو که تنها فیلم فهرست نامزدهاست که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشته است. درام نفتی خون بپا می شود پل تامس اندرسن که مکاشفه ای در فساد ناشی از قدرت پول است و رومانس تاوان دیگر نامزدهای بخش بهترین فیلم هستند. در بخش بهترین بازیگر مرد، دانیل دی لوئیس که در خون بپا می شود نقش یک جوینده نفت را بازی می کند، حرف اول ابن بخش را می زند، اما ناظران اسکار می گویند بخت جرج کلونی خیلی هم کم نیست. جانی دپ برای سوئینی تاد، تامی لی جونز برای در دره الله و ویگو مورتنسن برای قول های شرقی دیگر نامزدها هستند.
یک بازیگر بریتانیایی دیگر در بخش بهترین بازیگر زن پیشتاز است. جولی کریستی برای بازی در نقش یک زن مبتلا به آلزایمر در فیلم دور از او بازیگر محبوب فصل جوایز بود. اما ماریون کوتیلارد فرانسوی برای زندگی به رنگ صورتی و الن پیج بازیگر جوان فیلم جانو را هم نباید از نظر دور داشت. کیت بلانشت برای الیزابت: عصر طلایی و لورا لینی برای سویج ها دیگر نامزدهای این بخش هستند. در بخش اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد و زن نیز خاویر باردم اسپانیایی برای حضور در نقش یک آدمکش بیرحم در پیرمردها کشوری ندارند و تیلدا سوئینتن برای بازی در نقش یک وکیل فریبکار در مایکل کلیتن بختی بیشتر برای دریافت جایزه دارند. در نهایت در بخش بهترین کارگردان این طور به نظر می رسد که برادران جوئل و ایتن کوئن برای پیرمردها کشوری ندارند رقبای خود را شامل جولین اشنیبل برای زنگ شیرجه و پروانه، جیسن ریتمن برای جانو، تونی گیلروی برای مایکل کلیتن و پل تامس اندرسن برای خون بپا می شود کنار بزنند و جایزه این بخش را به خانه ببرند. صرف نظر از اینکه چه کسانی برنده شوند یا ببازند، برگزارکنندگان جوایز آکادمی از یک چیز خوشحالند: امسال نیز نمایش اسکار برگزار می شود.
● شگفتی های اولیه
دو درام تلخ خون بپا می شود و پیرمردها کشوری ندارند هر یک با نامزدی در هشت رشته و مایکل کلیتن و وتاوان با نامزدی در هفت رشته بیشترین بخت را برای دریافت هشتادمین جوایز سالانه آکادمی داشتند. اسکرین دیلی اعلام کرده بود این چهار فیلم در کنار کمدی مستقل جانو در بخش اسکار بهترین فیلم رقابت می کنند، هرچند جو رایت کارگردان فیلم تاوان در بخش بهترین کارگردانی از قلم افتاده و جولین شنیبل برای فیلم زنگ شیرجه و پروانه جای او را گرفته است.
● کلونی نامزد است
جوئل و ایتن کوئن هر یک برای فیلم پیرمردها کشوری ندارند نامزد دریافت چهار جایزه در بخش های بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه اقتباسی و تدوین هستند. آنها در بخش بهترین تدوین با نام مستعار رودریک جینز برای دریافت جایزه رقابت می کنند. از جمله شگفتی های فهرست نامزدهای اسکار امسال که با حضور سید گنیس رئیس آکادمی علوم وهنرهای سینمایی و کتی بیتس بازیگر برنده اسکار برای فیلم میزری در لس آنجلس اعلام شد، می توان به نامزد شدن تامی لی جونز برای فیلم در دره الله اشاره کرد که اولین نامزدی او در این بخش است. او برای فیلم سال ۱۹۹۳ فراری برنده جایزه اسکار نقش مکمل شد. نامزدی لورا لینی برای بازی در فیلم سویج ها یکی دیگر از نکات غافلگیرکننده فهرست اسکار هشتاد است. ویگو مورتنسن برای قول های شرقی و جرج کلونی برای مایکل کلیتن برای اولین بار در بخش بهترین بازیگر مرد نامزد دریافت جایزه هستند. جانی دپ برای فیلم سوئینی تاد: آرایشگر شیطان صفت خیابان فلیت برای سومین بار و دانیل دی لوئیس برای چهارمین بار نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شده اند. گو اینکه، دی لوئیس برای فیلم سال ۱۹۸۹ پای چپ من یک بار این جایزه را به خانه برده است. کیت بلانشت که برای نقش آفرینی در فیلم الیزابت (۱۹۹۷) نامزد اسکار بهترین بازیگر زن شده بود، برای تکرار آن نقش در فیلم الیزابت: عصر طلایی یک بار دیگر برای دریافت جایزه این بخش بخت خود را امتحان می کند. ضمن اینکه او برای بازی در نقش یکی از وجوه شخصیت باب دیلن در فیلم من اینجا نیستم در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل نیز نامزد است. بلانشت دومین بازیگر در تاریخ سینماست که برای بازی در نقش جنس مخالف نامزد اسکار می شود. لیندا هانت در سال ۱۹۸۳ برای فیلم سال زندگی خطرناک پیتر ویر با بازی مل گیبسن و سیگورنی ویور برنده اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد. وی در بخش بهترین بازیگر زن با لینی، الن پیج بازیگر جوان کانادایی فیلم جانو، جولی کریستی در دور از او و ماریون کوتیلارد برای بازی در نقش ادیت پیاف در زندگی به رنگ صورتی رقابت می کند. در بخش جنجالی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، فیلم های جاعل ها اشتفان روزویتسکی از اتریش، بیوفورت جوزف سدار از اسرائیل، مغول سرگئی بودرف از قزاقستان، کاتین آندری وایدا از لهستان و ۱۲ نیکیتا میخالکف از روسیه نامزد شد ه اند. در این بخش فیلم تحسین شده و رومانیایی ۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز کریستیان مونگیو در نهایت تعجب از راه یابی به فهرست کوتاه بازماند و در فهرست نهایی نیز فیلم ایتالیایی ناشناس ساخته جوزپه تورناتوره حذف شد. حذف فیلم انیمیشن پرسپولیس از بخش فیلم خارجی نیز یک شگفتی بود، هرچند این فیلم در بخش بهترین فیلم انیمیشن برای دریافت جایزه با راتاتوی و موج سواری در رقابت است. راتاتوی با نامزدی در پنج رشته از جمله بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، موسیقی، صداگذاری و تدوین صدا برنده بزرگ فهرست جوایز است. در بخش بهترین مستند بلند فیلم هایی با مضمون حضور آمریکا در عراق و افغانستان حضوری غالب دارد. در این بخش افقی پیش رو نیست چارلز فرگوسن، عملیات بازگشت به خانه: نوشتن تجربه های زمان جنگ ریچارد ای. رابینز و تاکسی به سمت تاریکی الکس گیبنی با جنگ، رقص شان فاین و آندره آ نیکس که در اوگانادا اتفاق می افتد و سیکو مایکل مور درباره مشکلات سیستم بهداشت و درمان آمریکا رقابت دارند.
حسین فصیحی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید