جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نیم نگاهی به نقش امورتربیتی در مدارس از ابتدا تاکنون


نیم نگاهی به نقش امورتربیتی در مدارس از ابتدا تاکنون
دقیقا ۲۹ سال از آن روزهایی که شهیدان رجایی و باهنر نهاد امورتربیتی را در آموزش و پرورش پایه گذاری کردند می گذرد.
یکی از کسانی که آن روزها همراه بااین دوشهید گرانقدر کار تاسیس امورتربیتی را پیگیری می کرد درانگیزه تاسیس این نهادانقلابی می گفت : « بسیاری از دروس دردوره های مختلف تحصیلی ساعتی را به عنوان آزمایشگاه به خود اختصاص داده بودند اما معارف عمیق و تعالیم و دستورات دین اسلام از چنین جایگاهی برخوردار نبود و لذا شهیدان رجایی و باهنر جایگاهی را به نام امورتربیتی در آموزش و پرورش پیش بینی کردند تاجایگاه و وظیفه آزمایشگاه در رابطه با تعالیم دین مبین اسلام و ارزشهای برخاسته از این دین برعهده بگیرد. »
این عزیز می گفت : « خداوند در قرآن مومنین را به سیر در آفاق و انفس فراخوانده است و امورتربیتی بابرگزاری اردوهای دانش آموزی وظیفه تامین این هدف و کمک به تفهیم و جایگزینی دستورات اسلام درروح و جان دانش آموزان و درنتیجه تقویت باورهای اعتقادی نسل جوان و نوجوان این مرزوبوم را عهده دارشد. » او اضافه می کرد که : « تعاون و همکاری ایثارو فداکاری تقویت ارتباط باخداوند توجه به سرنوشت خود ایجاد این باور که انسانها خود درتعیین سرنوشت خود دخیل و موثرند دریک کلام جامه عمل پوشانیدن به آرمانهای امام و انقلاب در آموزش و پرورش ازجمله کارهایی بود که امورتربیتی و مربیان پرورشی مسئولیت نهادینه کردن آن درروح و جسم دانش آموزان و نسلهای آینده این کشور برعهده گرفتند. »
مربیان پرورشی درسالهای اولیه تاسیس امورتربیتی درشرایطی که گروهکهای مخالف انقلاب و اسلام تمام تلاش خود رادرجهت ایجادانحراف و رخنه درفکر واندیشه دانش آموزان به کارگرفته بودند دوران سخت و پرکاری را پشت سرگذاشته ودر جهت جلوگیری از رخنه این گروهک ها در میان دانش آموزان تمامی تلاش خود را به کارگرفتند.
با آغاز جنگ تحمیلی جبهه ای دیگر برای کاروتلاش به روی این قشر پرتلاش گشوده شد. مربیان همراه با تهییج و تشویق دانش آموزان به حضور درجبهه های جنگ و دفاع از اسلام و مرزهای جمهوری اسلامی خود پیشاپیش دانش آموزان راهی جبهه های نبرد حق برعلیه باطل شدند و درهم آمیختن خون دانش آموزان و مربیان شهید سند زنده ای از همراه بودن قول و عمل در زندگی سربازان انقلاب درمدارس رابه تاریخ عرضه کرد.
ضرورت واگذاری فعالیتهای حساس و کلیدی در آموزش و پرورش و خارج از آن به نیروهای متعهد و کاردان پای مربیان امورتربیتی را به مسئولیت های اجرایی در نهادتعلیم و تربیت کشور بازکرد و با گذشت اندک زمانی این مربیان امورتربیتی بودند که مسئولیت های سیاسی و اجرایی را در آموزش و پرورش و خارج از آن برعهده گرفتند.
ازسوی دیگر با پایان جنگ طرح هایی بانام طرح تعمیم فعالیتهای پرورشی و احیای نقش تربیتی معلم ازسوی مسئولین وزارت آموزش و پرورش به مورد اجرا گذاشته شد که تداعی کننده پایان ماموریت و مسئولیت مربیان تربیتی در آموزش و پرورش بود و بدنبال آن باالقای این فکر که شرایط زمانه تغییر کرده است و دیگر نیازی به وجود و حضور قشر پرتلاش مربیان تربیتی در آموزشگاهها احساس نمی شود از طریق حذف معاونت پرورشی در وزارتخانه ادارات کل استانها و آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق درجهت انحلال این نهاد انقلابی گامهایی برداشته شد و علیرغم تاکید دلسوزان نظام و انقلاب ازجمله رهبری معظم انقلاب اسلامی دردیدار با مسئولین وزارت آموزش و پرورش روند حذف امورتربیتی و مربیان پرورشی از مجموعه آموزش و پرورش ادامه یافت .
سخن دلسوزان به انقلاب و نظام این بود که درست است که شرایط تغییر کرده و دیگر روشهای گذشته در فعالیتهای تربیتی دانش آموزان کار آیی چندانی ندارد اما ارزشهای انقلاب درجریان این تحولات دستخوش تغییر نشده اند. حرف دلسوزان نظام و انقلاب این بود که دشمن بجای جبهه نظامی جبهه فرهنگ را به روی جوانان و نوجوانان این مرزوبوم گشوده است و صیانت از مرزهای فرهنگی نه تنها بیانگر عدم نیاز کشور به فعالیت مربیان تربیتی نمی باشد بلکه ضرورت آماده سازی و تجهیز سربازان انقلاب در آموزش و پرورش به سلاح هایی که توان آنها رادرمقابل شبیخون فرهنگی دشمنان افزایش دهد بیش از گذشته احساس می شود. درچنین شرایطی مسئولین وزارت آموزش و پرورش بجای آن که ازطریق برگزاری دوره های آموزشی نسبت به توانمند سازی مربیان پرورشی و مسلح کردن آنها به سلاح علم و فناوری های جدید اقدام کنند گامهای پرشتابی را درجهت بی بهره کردن آموزشگاهها ازحضور مربیان تربیتی برمی داشتند که کاهش میزان حضور مربیان تربیتی در آموزشگاهها به میزان یک ساعت در ازای هر۲۵ دانش آموز ازجمله این اقدامات بود.
درسالهای اخیر خوشبختانه مسئولین نظام و آموزش و پرورش باردیگر ضرورت حضور مربیان تربیتی در مجموعه آموزش و پرورش را پذیرفته و برنامه هایی درجهت ارتقا سطح فعالیتهای این قشر پرتلاش تدارک دیده اند اما اینگونه احساس می شود که هنوز همه بخشهایی که باید درجهت احیای امورتربیتی فعال شوند ازهماهنگی لازم برخوردار نیستند.
برای مثال درحال حاضر ضرورت و نیاز شدیدی به برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت اختصاص امکانات و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای فعالیتهای پرورشی بازنگری درشرح وظایف مربیان تجدید نظر در روش ها وبینش های مسئولان نسبت به مربیان پرورشی اختصاص ظرفیت مناسبی از مراکز تربیت معلم به رشته امورتربیتی پرهیز از موازی کاری در اجرای فعالیتهای فرهنگی هنری و .... احساس می شود که مسئولین آموزش و پرورش می توانند با تلاش درجهت تامین این نیازها درجهت تحکیم جایگاه مربیان تربیتی در آموزش و پرورش گام بردارند.
اینک که در آستانه بیست و نهمین سالگرد تاسیس امورتربیتی قرارداریم ضمن آرزوی علو درجات برای بنیانگذاران نهاد مقدس امورتربیتی روز هشتم اسفند را به همه مربیان پرتلاش امورتربیتی تبریک می گوئیم و رونق مجدد این نهال پرثمر را با ورود جوانان آموزش دیده و آشنا به فنون تعلیم و تربیت آرزومندیم .
سمنان ـ محمدتقی قدس
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید