شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

داروخانه گیاهی


داروخانه گیاهی
● چای:
براساس یک داستان قدیمی حدود پنج هزار سال قبل تعدادی برگ چای در اثر وزش باد به درون یک فنجان آب داغ که در دست شن نونگ nong shen امپراتور چین بود افتاد و حاکم نتیجه این حادثه را به عنوان یک تحول بزرگ برای آب ساده و بی طعم اعلام کرد و در پی آن مصرف چای همه گیر شد. در تحقیقات امروزه مشخص شد، چای ممکن است در کاهش خطر برخی بیماری های مزمن عمده مثل سکته، حمله قلبی و بعضی سرطان ها مفید باشد این مطلب را دکتر جان وایسبرگ عضو بلندپایه موسسه بهداشت آمریکا واقع در یک مرکز تحقیقاتی در نیویورک اعلام می کند. نوشیدن چای می تواند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند چون چای حاوی فلوراید است. روزانه یک میلیارد فنجان چای در دنیا نوشیده می شود.
در بسیاری فرهنگ ها در سراسر تاریخ چای به عنوان یک معجون شفابخش تلقی شده است. بیش از هزار سال قبل راهبان بودایی به دلایل مذهبی چای می نوشیدند و معتقد بودند که درزمان مدیتیشن به بیدار ماندن آنها کمک می کند. راهبان معتقد بودند چای دارای نیروهای شفابخش است. با گسترش بودیسم، چای و تقاضای آن نیز افزایش یافت. یکی از بزرگان ژاپنی قرن سیزدهم به نام شوگون در اثر پرخوری در آستانه مرگ قرار گرفته بود که یک راهب به او رژیم چای را توصیه کرد و همین شد که ژاپنی ها به خوردن چای روی آوردند.
هلندیان در قرن هفدهم چای را از چین به اروپا بردند. در اروپا چای در مغازه های عطاری عرضه می شد. نیکلاس تولپ tolf nicolas پزشک هلندی در کتاب خود تحت عنوان مشاهدات پزشکی در سال ۱۶۴۱ اعلام کرد با نوشیدن چای از همه بیماری ها در امان هستید و عمرتان طولانی می شود. درقرن ۱۸ زمانی که آن ملکه انگلیسی به عنوان نوشیدنی صبحانه خود چای را به جای آبجوی انگلیسی انتخاب کرد بر مباحث پزشکی غلبه کرد. دلیل دیگر رواج چای اجازه رفتن خانم ها به چای خانه ها به جای قهوه خانه ها بود و این باعث شد چای در بین زن ها عمومیت یابد برای مدتی نوشیدنی چای در مستعمرات آمریکا تحریم شد زمانی که بریتانیایی ها بر خریداران چای حتی برای اهداف درمانی مالیات تحمیل کردند مستعمره نشینان در برخی جوامع به اعتراض برخاستند بعدها همین معترضان تند خو مخفیانه سوار کشتی های بریتانیایی شدند.
● هل:
بدی تنفس با جویدن هل که ضدعفونی کننده و کشنده باکتری ها است بهبود می یابد. سعی کنید از هل تازه استفاده کنید برای خوشبو کردن دهان مقداری هل را به صورت آدامس مدتی بجوید و بعد دور بریزید.
● نعناع:
نوشیدن چای نعنا توصیه می شود ماده معطری که در نعناع وجود دارد باعث معطر شدن دهان و رفع بدبویی آن می شود. با مصرف یک فنجان چای نعناع از بدبویی دهان نجات پیدا کنید امروزه این چای به صورت کیسه ای در دسترس همگان قرار دارد.
● زنجبیل:
این گیاه دارای ماده ای است که کاهش دهنده موادی است که جدار عروق خونی را متسع می کند بخور زنجیل تازه با آب لیموترش از سردردهای میگرنی پیشگیری می کند. چنانچه دچار آسم یا آلرژی مواد هستید با مصرف زنجبیل می توانید از آن رهایی یابید مخلوط دارچین و زنجبیل برای تهوع و استفراغ موثر است یک دوم قاشق چایخوری از هر دو را در یک فنجان آب جوش ریخته و بعد از ۱۰ دقیقه میل شود.
● رزماری یا اکلیل کوهی:
رزماری گیاهی بسیار موثر برای سردردهای میگرنی در اثر انقباض عروقی در سر ایجاد می شود. رزماری باعث باز شدن عروق سر می شود. با مصرف این جوشانده سردرد بر طرف می گردد.
● آویشن Avishan:
این دارو را جهت دردهای سینوس (sinus) مصرف کنید. اگر ترشحات و آب ریزش بینی شما صاف و سفید است احتیاج به یک گیاه گرم نظیر آویشن دارید. آویشن ضدعفونی کننده و درمان کننده عفونت های ریوی، پوستی است. همواره یک فنجان آویشن بنوشید و در موارد احتیاج تا روزی سه مرتبه تکرار شود. سرفه های احتناقی نیز با مصرف آویشن بر طرف می گردد چون جوشانده آویشن ضدعفونی کننده است و خلط آور است و اسپاسم (Espasm) برنشی deroneshi را برطرف می کند.
● پونه:
برای درمان گزیدگی حشرات و خارج ساختن نیش آنها، محل گزیدگی را خوب مالش داده پونه را پودر کرده و در آن محل قرار دهید روغن اسانس نعناع را در محل گزیدگی بمالید که به آسانی نیش را خارج نماید. نعناع صحرایی محیط را سرد کرده و شما احساس درد نخواهید کرد. در چنین حالاتی باعث افزایش جریان خون در آن ناحیه می گردد و کمک زیادی برای خروج نیش حشره کرده و ورم را کمتر می نماید. بعد از مصرف نعناع صحرایی حتما دست ها را خوب بشویید و دست های خود را به چشم نزنید زیرا بسیار تحریک کننده است. همیشه با پزشک خود درباره چگونگی استفاده از داروهای گیاهی مشورت کنید. چنانچه با مصرف داروهای گیاهی درعرض یک هفته به نتیجه نرسیدید آن را قطع کنید.
نویسنده : محمدرضا عبدلی قهی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید