سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


هنر چیدمان منزل برای زندگی سالم تر و ثروت افزون تر


هنر چیدمان منزل برای زندگی سالم تر و ثروت افزون تر
هر گونه بی نظمی و در هم بر همی یا نگهداری انبوهی از اشیای غیر لازم و مواد زائد، بر سر جریان نرم و همواره و آزادانه ی انرژی پیرامون یک فضا مانع ایجاد می کند. این امر نیز به نوبه ی خود، در زندگی ساکنان آن امکان اغتشاش و گرفتگی تولید می کند.
انباشتگی زمانی ایجاد می شود که انرژی وجودتان راکد و ایستاست. انرژی وجودتان نیز زمانی راکد و ایستا می شود که انباشتگی به وجود آمده باشد. در نتیجه انباشتگی عارضه ای نمایانگر حال و روزتان است.
مثالی می زنیم: در حال عبور از خیابانی هستید و می بینید یک نفر بی فکرانه پاکت خالی سیگارش را به گوشه ای از خیابان انداخته است. روز بعد که از همان نقطه می گذرید می بینید دور پاکت خالی سیگار چند آشغال دیگر نیز جمع شده است. چندی نمی گذرد که همین چند تکه آشغال به انبوهی از زباله تبدیل می شود. انباشتگی خانه تان نیز به همین شکل جمع می شود. از تکه ای کوچک آغاز می شود به تدریج فزونی می یابد، و انرژی پیرامونش را ایستا و راکد می کند. آنگاه این انرژی ایستا و راکد، بر زندگی شخص تاثیر می نهد.
به هر جهت یکی از راه های پالایش انباشتگی، پرداختن به نوعی خویشتن سازی و رشد شخصی است، تا شخص به طور طبیعی به نقطه ای برسد که دیگر نتواند انباشتگی یا در هم ریختگی پیرامونش را تاب آورد. اما از آن جایی که شاید این فرایند به درازا بکشد تا در شخص انگیزه یا الهام پالایش انباشتگی پدید آید، راه تازه ای را توصیه می کنم. «با حذف اشیای غیر لازم خود، زندگیتان را تنظیم کنید؛ تا شاهد تجدید حیات و جریان انرژی و فوران نیرو در رگ های زندگیتان باشید. این لطف عملی و محسوسی است که می توانید در حق خود روا دارید.»
دلیل تاثیر پالایش انباشتگی هم این است که هنگامی که جهان بیرونتان را منظم می سازید، در درونتان نیز دگرگونی هایی پدید می آید. بنابراین هر آنچه در پیرامونتان است- به ویژه خانه تان- آینه ای نمایانگر ضمیر درونتان است. از این رو، با ایجاد تغییر در خانه تان، امکانات زندگیتان را نیز دگرگون می سازید. از میان برداشتن موانع از سر راه جریان هماهنگ انرژی در محیط زیست تان سبب هماهنگی افزون تر در زندگیتان و آفرینش فضایی برای پدید آمدن مجال های شگفت انگیز می شود.
به پا خیزید و اشیا زاید را دور بریزید و خود را از انباشتگی برهانید.
اما، قبل از آموزش نحوه ی از بین بردن انباشتگی ها در نقاط مختلف خانه یا محل کار به توضیح علل انباشتگی می پردازیم.
● نگه داری از اشیا به منظور احتیاط
این نخستین دلیلی است که مردم برای حفظ انباشتگی خود ارائه می دهند. می گویند: «نمی توانم آن را دور بیندازم. شاید یک روز به دردم بخورد.»
مسلما بهتر است همه ی آنچه را که به طور منظم استفاده می کنید نگاه دارید. ولی خودتان بگویید (و روی یک برگ بنویسید) که آیا نگه داشتن همه ی ... که تمامی این سالها نگه داشته اید لازم بوده و آیا به آنها نیازی داشته اید؟
نگه داشتن اشیا به منظور احتیاط نمایانگر عدم اعتماد به آینده است. اگر پس از دور انداختن چیزی، نگران باشید که به آن نیاز خواهید داشت، چندی نخواهد گذشت که ذهن نیمه هوشیارتان وضعیتی خواهد آفرید که به چیزی که دور انداخته اید نیاز داشته باشید. آنگاه با خود می گویید: «می دانستم که روزی به دردم خواهد خورد.» ولی حقیقت این است که می توانستید از این نیاز بر حذر بمانید، اگر به گونه ی دیگری می اندیشیدید. خودتان با این باور که به آن نیاز خواهید داشت، آن نیاز را آفریدید! اگر انباشتگی زیادی دارید که به دلیل این نوع طرز تفکر به آنها چسبیده اید، در واقع این پیام را برای کائنات می فرستید که اعتماد ندارید که کائنات شما را تامین خواهد کرد، و همواره درباره ی آینده بیم ناک و آسیب پذیر و نا ایمن هستید.
جالب توجه است که به محض این که نقش خودتان را در آفرینش نیاز ناگهانی به چیزهایی که سرانجام تصمیم به دور انداختن شان گرفته اید دریابید، دیگر به آن شکل رخ نمی دهد. آن گاه وقتی تصمیم به رها کردن چیزی می گیرید، یا دیگر هیچ گاه به آن نیاز نخواهید داشت یا اگر هم نیاز داشته باشید، چیزی مشابه یا حتی بهتر در زمان درست و مناسب به سراغتان خواهد آمد. در این تدبیر رازی هست به این مضمون که هر چه بیشتر معتقد باشید که زندگی از شما مراقبت خواهد کرد، بیشتر مورد حمایت زندگی قرار خواهید گرفت.
● هویت
یکی دیگر از دلایل چسبیدن به متعلقاتتان می تواند این احساس باشد که هویت تان بسته به آنهاست.
مثلا احساس می کنید با دور انداختن هدیه ی یک دوست، مهربانی او را نیز دور می اندازید. واقعیت این است که تداوم هستی و آسایش و سعادت ما کوچکترین ارتباطی به تداوم متعلقات ما ندارد و دست کشیدن از این اشیا نه تنها کوچکترین خسراتی در بر ندارد بلکه بسیار عالی است. اگر به شدت نسبت به چیزهای خاصی احساس همسانی می کنید و می خواهید کنار گذاشتن آنها را برای خود هموارتر سازید، این گونه ببینید که آنها به خانه ای خوب و تازه می روند. بگذارید با عشق رهسپار شوند، و آنها را به کسی بدهید که قدرشان را می داند.
● امنیت
تبلیغات نوین به طرزی سنجیده و کاملا از روی تعمد با احساس نا امنی ما بازی می کند. این پیام که: «اگر این کالا (یا کالاهای) ما را نخرید، انسان کاملی نیستید» یکی از پیام های مداوم و نهفته ای است که دریافت می کنیم.
اما نکته اینجاست که هر اندازه نیز که تعداد متعلقات شما زیاد باشد، هیچ گاه احساس امنیت نمی کنید، زیرا همین که چیزی را به دست می آورید، به چیز دیگری «نیاز» پیدا می کنید. به علاوه این نگرانی افزوده همواره با شماست که مبادا مال و منالی را که پیشاپیش جمع کرده اید از دست بدهید. بعضی از نا ایمن ترین افرادی که تا کنون دیده ام میلیاردرهای بسیار ثروتمندند. امنیت راستین زاییده ی این شناخت است که کیستید و در اینجا چه می کنید.
● انباشتگی ناشی از ارث
بیشتر الگوهای رفتاری خود را از والدین خویش می آموزیم و اگر یکی از آنها معتاد به انباشتگی باشند، به احتمال زیاد این خصیصه را از یکی از والدین شان به ارث برده اند. و این الگوها همچنان از نسلی به نسل بعد سرایت می کند.
با انتخاب آگاهانه ی متفاوت اندیشیدن می توانید خود را از واهمه ها و دلهره های کسانی که شما را بار آورده اند برهانید. و هرگاه گامی پیش نهید و به جای نگرانی درباره ی کمبود، بر فراوانی متمرکز شوید، شادمانه از همه چیزهایی که دیگر به آن نیاز ندارید دست خواهید کشید. در واقع مشتاق خواهید بود که آنها را رها کنید تا فضایی برای ورود موهبت های نیکوتر و افزون تر به زندگیتان بیافرینید.
تصور کنید اگر خودتان شیوه ی رهایی از بیماری انباشتگی را نیاموزید، چه بر سر فرزندانتان خواهد آمد؟ اکنون این مجال در اختیارتان قرار گرفته تا شجره ی خانواده تان را برای همه ی نسل های آتی بپالایید.
● خساست
عده ای دست از سر آشغال هایشان بر نمی دارند، مگر اینکه مطمئن شوند به اندازه ی هر ریالی که صرف کرده اند از مایملک خود بهره برده اند.
به آنها باید بگوییم اگر به این دلیل به اشیا بچسبید، خواهید دید که زندگی در نهایت لطف و مهربانی با شما رفتار نمی کند. اگر با چسبیدن مداوم به انباشتگی قدیمی منسوخ خود، جریان آزادانه ی انرژی را بند آورید، طبیعتا موهبت های نیکو نمی توانند به آسانی به سراغ زندگیتان بیایند. اندکی سر کیسه را شل کنید تا ببینید چه پیش می آید.
منبع : پایگاه اینترنتی خانواده ما


همچنین مشاهده کنید