شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

متن کامل پیش‏نویس قطعنامه سوم علیه ایران


متن کامل پیش‏نویس قطعنامه سوم علیه ایران
اعضای گروه ۱+۵ شب گذشته در نشستی در نیویورک مفاد قطعنامه سوم علیه ایران را بررسی کردند.
پیش نویس این قطعنامه سوم با اندکی اصلاحات نسبت به آنچه که مقامهای ۱+۵ در نشست برلین توافق کرده بودند، در اختیار اعضای دائم وغیردائم شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.
نکته قابل توجه آنست که این قطعنامه نسبت به قطعنامه قبلی تفاوت تعیین‏کننده‏ای ندارد و به عقیده کارشناسان صرفا برای راضی کردن و جلوگیری از آبروریزی ایالات متحده به نگارش درآمده است.
متن کامل پیش نویس قطعنامه شورای امنیت علیه ایران به این شرح می باشد:
شورای امنیت، با یادآوری اظهارات رئیس شورا در ۲۹ مارس ۲۰۰۶ و قطعنامه ۱۶۹۶ در ۳۱ جولای ۲۰۰۶ و قطعنامه ۱۷۳۷ در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۶ و قطعنامه ۱۷۴۷ در ۲۴ مارس ۲۰۰۷ و با تایید مفاد آنها، با تاکید بر تعهدات خود در قبال پیمان منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای ، لزوم تعهد همه کشورها در قبال این پیمان مبنی بر اجرای کامل وظایف خود در این زمینه و یادآوری حق همه طرفین در چارچوب بندهای اول و دوم این پیمان برای توسعه تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی اتمی در مسیر اهداف صلح آمیز بدون وجود هیچگونه تبعیضی در میان آنها، با نگرانی جدی یادآور می شود:
- همانگونه که در گزارش های قبلی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است، ایران به صورت کامل و پایدار فعالیت های غنی سازی و بازفرآوری و پروژه های مربوط به آب سنگین که در قطعنامه های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ ذکر شده است، عمل نکرده، همکاری های خود با آژانس بر اساس پروتکل الحاقی را از سر نگرفته و به اقداماتی که شورای حکام آژانس از آن خواسته بود نیز عمل نکرده، و به مفاد قطعنامه های مذکور که برای اعتماد سازی ضروری هستند پایبند نبوده و نسبت به خودداری ایران از انجام این اقدامات ابراز تاسف می نماید.
- با نگرانی اشاره می کند که ایران نسبت به حق آژانس در بازبینی اطلاعات مربوط به طراحی که از طریق تلاش های ایران برای قانون اصلاح شده ۱۰۳ مخالفت کرده است، و تاکید می کند بر اساس بند ۳۹ توافقنامه ایران با پادمان، قانون ۱۰۳ را نمی توان به صورت یکجانبه اصلاح و یا به حالت تعلیق در آورد و حق آژانس در بازبینی اطلاعات طراحی که در اختیار آن قرار گرفته است یک حق دایمی است که به مرحله ساخت و وجود مواد هسته ای در تاسیسات هسته ای هیچ ارتباطی ندارد.
- ضمن ستایش از آژانس برای تلاش های آن جهت حل مسائل باقی مانده مربوط به برنامه هسته ای ایران در برنامه کاری میان مدیر کل آژانس و ایران با استقبال از پیشرفت های صورت گرفته در اجرای این برنامه کاری که در گزارش ۱۵ نوامبر ۲۰۰۷ دبیر کل نیز به آن اشاره شده است، بر اهمیت ارائه نتایج سریع و محسوس و اجرای موثر این برنامه کاری توسط ایران از جمله با ارائه پاسخ به تمامی سئوال های مطرح شده از سوی آژانس تاکید می کند، تا آژانس بتواند از طریق اجرای اقدامات شفاف ساز لازم بتواند صحت و کمال اظهارات ایران را تایید کند.
- اعلام می کند تعلیق یاد شده در پاراگراف دوم قطعنامه ۱۷۳۷ و همچنین پایبندی کامل و بازبینی شده الزامات تعیین شده توسط شورای حکام آژانس به حل دیپلماتیک، راه حل حاصل از مذاکرات که تضمین می کند برنامه هسته ای ایران صرفا برای اهداف مسالمت آمیز است منجر خواهد شد.
- تاکید می کند کشورهای چین، فرانسه ، آلمان، روسیه ، انگلیس و آمریکا تمایل دارند اقدامات اساسی بیشتری را جهت بررسی یک راهبرد کلی برای حل مساله هسته ای ایرانیان از طریق گفت وگو و بر اساس پیشنهاد ژوئن ۲۰۰۶ خود انجام دهند.
- از رهنمود ارائه شده توسط نیروی کار اقدامات مالی بمنظور کمک به کشورها در اجرای تعهدات مالی خود بر اساس قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت استقبال می کند.
- مصمم است با اتخاذ اقدامات مناسب برای متقاعد کردن ایران به پایبندی به قطعنامه ۱۶۹۶ ، قطعنامه ۱۷۳۷، قطعنامه ۱۷۴۷ و الزامات آژانس عمل کند . همچنین تا زمانی که شورای امنیت تشخیص دهد اهداف این قطعنامه ها برآورده شده است، شورا برای جلوگیری از توسعه فنآوری های حساس ایران در زمینه برنامه های هسته ای و موشکی خود تلاش خواهد کرد.
- با ابراز نگرانی از اینکه خطرات تولید و تکثیر ناشی از برنامه هسته ای ایران و طبق این متن، قصور ایران در اجرای تعهدات خود در قبال شورای حکام آژانس و اجرای قطعنامه های ۱۶۹۶، قطعنامه ۱۷۳۷، قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت و همچنین با توجه به مسئولیت خطیر شورای امنیت در چارچوب منشور سازمان ملل برای حفظ صلح و امنیت بین المللی
- با اجرای بند چهل و یکم فصل هفتم منشور سازمان ملل؛
۱) شورا با تایید اینکه ایران باید بدون هیچ تعللی گامهای مورد نظر شورای حکام آژانس در قطعنامه ۱۴/۲۰۰۶ که برای ایجاد اعتماد در خصوص صلحآمیز بودن برنامه اتمی ایران و همچنین حل مسائل باقی مانده ضروری هستند، بردارد و طبق این متن ، بر تصمیمات خویش مبنی بر اینکه ایران باید بدون تعلل بیشتر گام های مورد نظر در پاراگراف دوم قطعنامه ۱۷۳۷ را بردارد، تاکید می کند و تاکید می کند آژانس به دنبال این تاییدیه است که ایران بند اصلاح شده ۱۰۳ را بکار بندد.
۲) شورا از همه کشورهای عضو نیز می خواهد تا در مورد ورود یا گذر افرادی که مستقیما در فعالیتهای اتمی حساس تولید و تکثیر یا توسعه سیستم تحویل تسلیحات اتمی ایران نقش دارند یا از آن حمایت می کنند، از خاک خود مراقب باشند.
شورا همچنین از کشورها می خواهد تا کمیته ای را که بر اساس بند ۱۸ قطعنامه ۱۷۳۷ تشکیل شده است(در این متن با عنوان کمیته از آن یاد می شود) از ورود یا گذر افراد مورد نظر از خاک خود مطلع کند. منظور افرادی است که در پیوست ۱۷۳۷، پیوست اول قطعنامه ۱۷۴۷ یا پیوست اول این قطعنامه نامشان ذکر شده است. آنها همینطور باید افرادی را که شورای امنیت یا کمیته اعلام کرده است مستقیما در پیشبرد یا حمایت از فناوری اتمی حساس تولید و تکثیر یا توسعه سیستم های تحویل تسلیحات اتمی از جمله از طریق مشارکت در تامین قطعات، کالاها، تجهیزات، مواد و فناوری ای که بر اساس پاراگراف های سوم و چهارم قطعنامه ۱۷۳۷ممنوع اعلام شده اند، نقش دارند، زیر نظر بگیرند و ورود و گذر آنها را از خاک خود به اطلاع کمیته برسانند مگر در مواقعی که سفر آنها مستقیما مرتبط با بخشهای ب ، قسمت اول و دوم پاراگراف سوم قطعنامه ۱۷۳۷ است.
۳) شورا تاکید می کند که هیچ چیز در پاراگراف بالا مستلزم این نیست که یک کشور مانع از ورود اتباع خود به خاک خود شود و همه کشورها باید در راستای اجرای پاراگراف بالا ملاحظات بشردوستانه از جمله موازین مذهبی و همینطور اهداف مطرح در این قطعنامه، قطعنامه ۱۷۳۷ و قطعنامه ۱۷۴۷ از جمله بند ۱۵ منشور آژانس بینالمللی انرژی اتمی را رعایت کنند.
۴) شورا تصمیم می گیرد که تمامی کشورها باید اقدامات لازم بمنظور جلوگیری از ورود یا گذر افراد نامبرده در فهرست دوم این قطعنامه و همچنین افراد دیگری که توسط شورای امنیت یا کمیته از آنها به عنوان افرادی که در فعالیتهای اتمی حساس تولید و تکثیر یا توسعه سیستم تحویل تسلیحات اتمی ایران مستقیما نقش دارند یا از آن حمایت می کنند را اتخاذ نمایند. آنها همینطور باید افرادی را که شورای امنیت یا کمیته اعلام کرده است مستقیما در پیشبرد یا حمایت از فناوری اتمی حساس تولید و تکثیر یا توسعه سیستم های تحویل تسلیحات اتمی از جمله از طریق مشارکت در تامین قطعات، کالاها، تجهیزات، مواد و فناوری ای که بر اساس پاراگراف های سوم و چهارم قطعنامه ۱۷۳۷ ممنوع اعلام شده اند، نقش دارند، زیر نظر بگیرد، مگر در مواقعی که سفر آنها مستقیما مرتبط با بخشهای "ب" ، قسمت اول و دوم پاراگراف سوم قطعنامه ۱۷۳۷ است و اینکه هیچ چیزی در این پاراگراف نباید مانع از آن شود که کشوری به اتباع خود اجازه ورود به خاک خود را ندهد.
۵) شورا تصمیم می گیرد اقدامات تحمیل شده توسط پاراگراف چهار فوق نباید شامل مواردی شود که کمیته در مورد مواردی خاص تصمیم می گیرد چنین سفرهایی بر اساس نیازهای بشردوستانه ، از جمله فرایض دینی ، یا در زمانی که کمیته به این نتیجه برسد که چنین استثنایی باعث پیشرفت اهداف قطعنامه کنونی می شود نباید اجرا شود.
۶) شورا تصمیم می گیرد که تدابیر مورد نظر در پاراگراف ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ قطعنامه ۱۷۳۷ باید شامل اشخاص و سازمانهای فهرست شده در پیوست اول و سوم این قطعنامه و هر شخص یا سازمانی که از طرف آنها یا در مسیر آنها فعالیت می کند و یا سازمانهایی که مالکیت یا اداره آن در اختیار آنها است، و افراد یا سازمانهایی که شورا یا کمیته تشخیص می دهند به افراد یا سازمان های یاد شده در طفره رفتن از تحریم ها، یا نقض مفاد این قطعنامه ، قطعنامه ۱۷۳۷ یا قطعنامه ۱۷۴۷ کمک کرده اند شود.
۷) شورا تصمیم می گیرد که ایران نباید اقدام به تامین، فروش یا انتقال مستقیم یا غیر مستقیم مواد یا سلاح مربوطه از طریق خاک، اتباع، ناو یا هواپیمای خویش کند و همه کشورها باید تامین این قطعات را از ایران از طریق اتباع خود یا استفاده از کشتی یا ناو هواپیمابر خویش، در داخل یا خارج از ایران ممنوع اعلام کنند:
الف) تمامی اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فن آوری که تعیین شده است، بجز تامین، فروش یا انتقال ، بر اساس الزامات پاراگراف قطعنامه ۱۷۳۷، اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فنآوری تعریف شده در بخش اول و دوم پیوست آن سند، و بخش ۳ تا ۶ که پیشتر به اطلاع کمیته رسیده است، تنها زمانی که صرفا جهت استفاده در رآکتور آب سبک تهیه می شود و زمانی که چنین تامین، فروش یا انتقالی برای همکاری های فنی که توسط آژانس در اختیار ایران قرار خواهد گرفت یا تحت نظارت آن همانگونه که در پاراگراف ۱۶ قطعنامه ۱۷۳۷ تعیین شده است نباید از آن جلوگیری به عمل آید.
ب) تمامی اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فن آوری تعریف شده در بخش دوم سند ۸۱۵/۲۰۰۶- شورا از تمامی کشورها می خواهد در پذیرفتن تعهدات جدید عمومی برای کمک های مالی جهت تجارت با ایران، از جمله ارائه اعتبارات صادراتی ، تضمینها یا بیمه ، به اتباع خود یا سازمانهایی که در چنین تجارتهایی دست دارند هوشیار باشند تا از چنین کمک های مالی که ممکن است به تولید و تکثیر فعالیت های حساس هسته ای یا توسعه سیستم های تحویل تسلیحات هسته ای همچون مواردی که در قطعنامه ۱۷۳۷ به آن اشاره شده است اجتناب شود.
۹) شورا از تمامی کشورها می خواهد بر فعالیت های موسسات مالی کشور خود با تمامی بانک های موجود در ایران، خصوصا بانک ملی و بانک صادرات و شعبات و زیر مجموعه های آنان در خارج از این کشور هوشیار باشند تا از اینکه چنین فعالیتهایی به گسترش فعالیت های حساس هسته ای یا توسعه سیستم های تحویل تسلیحات هسته ای، همانگونه که در قطعنامه ۱۷۳۷ به آن اشاره شده است اجتناب شود.
۱۰) شورا از تمامی کشورها می خواهد مطابق با قوانین و اختیارات حقوقی ملی خود و مطابق با قوانین بین المللی محموله هایی را که توسط کشتی ها و هواپیماهایی که به سمت ایران و یا از ایران توسط شرکت هواپیمایی ایران و یا شرکت حمل و نقل دریایی جمهوری اسلامی ایران وارد فرودگاه ها و بنادر آنها می شوند را مورد بازرسی قرار دهند، زیرا دلایل منطقی وجود دارد که تصور کنیم آن کشتی یا هواپیما در حال حمل کالاهایی است که بر اساس این قطعنامه و قطعنامه ۱۷۳۷ یا قطعنامه ۱۷۴۷ ممنوع اعلام شده اند.
۱۱) شورا از تمامی کشورها می خواهد در صورتی که بازرسی که در پاراگراف فوق به آن اشاره کردیم صورت گرفت، طی پنج روز کاری گزارشی کتبی در مورد بازرسی، خصوصا توضیح در مورد دلایل بازرسی و همچنین اطلاعات مربوط به زمان، مکان، شرایط و نتایج به دست آمده مرتبط با آن بازرسی را اعلام کنند.
۱۲) شورا از تمامی کشورها می خواهد طی ۶۰ روز از زمان تصویب این قطعنامه اقداماتی را که در راستای اجرای موثر پاراگراف های ۹ - ۸ - ۷- ۶ - ۴ - ۲ - ۱۰ که در بالا به آنها اشاره شده بود انجام داده اند را به کمیته گزارش کنند.
۱۳) شورا تصمیم می گیرد کمیته ای که متعاقب پاراگراف ۱۸ قطعنامه ۱۷۳۷ تشکیل شده است باید بررسی کند و اقدامات مناسبی را در مورد اطلاعات مربوط به نقض احتمالی اقدامات اعمال شده در قطعنامه های ۱۷۳۷، قطعنامه ۱۷۴۷ و این قطعنامه انجام دهد.
۱۴) شورا بر آمادگی چین، فرانسه ، آلمان، روسیه ، انگلیس و آمریکا بمنظور بهبود تلاش های دیپلماتیک بمنظور ترویج از سرگیری مذاکرات، و مشورت ها بر اساس پیشنهاد خود به ایران، با این دیدگاه که به یک راه حل جامع، بلند مدت و مناسب برای این مساله دست یابد و در نتیجه آن امکان برقراری تمامی روابط و همکاری های گسترده تر با ایران بر اساس احترام متقابل و اعتماد سازی بین المللی در مورد اینکه برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز است تاکید می کند و اعلام می کند در صورتی که ایران تمامی فعالیت های مرتبط با غنی سازی و بازفرآوری، از جمله فعالیت های تحقیقاتی و توسعه ای که آژانس آنها را تایید کرده است، به حالت تعلیق در آورد مذاکرات مستقیم خود با آن را آغاز خواهد کرد.
۱۵) شورا نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا را تشویق می کند تا به ارتباطات خود با ایران بر اساس پیشنهادات در بسته ارائه شده از سوی چین، فرانسه ، آلمان، روسیه ، انگلیس و آمریکا با این دیدگاه که شرایط لازم برای از سر گیری مذاکرات را ایجاد کند ادامه دهد.
۱۶) شورا از توافق میان ایران و آژانس به منظور حل تمامی مسائل باقی مانده در ارتباط با برنامه هسته ای ایران و پیشرفتهایی که در این خصوص صورت گرفته استقبال و آژانس را تشویق می کند فعالیت های خود را برای مشخص شدن مسائل باقی مانده ادامه دهد، و تاکید می کند این اقدام باعث خواهد شد جامعه جهانی بار دیگر به صرفا صلح آمیز بودن طبیعت برنامه هسته ای ایران اعتماد کند و از آژانس در تقویت پادمان های خود در مورد فعالیت های هسته ای ایران مطابق با توافقنامه پادمان بین ایران و آژانس حمایت می کند.
۱۷) شورا بر این مهم تاکید می کند که تمامی کشورها، از جمله ایران، اقدامات لازم را اتخاذ کنند تا اطمینان حاصل شود که هیچ ادعایی نباید اعلام کند که به عنوان مثال دولت ایران، یا هر شخص یا سازمانی در ایران، یا اشخاص یا سازمانهایی که در قطعنامه ۱۷۳۷ و قطعنامه های مربوطه به آنها اشاره شده، یا هر شخصی که از طریق یا به نفع آنها در هرگونه قرارداد و یا دیگر تبادلات دست دارد و از فعالیت آنها بخاطر دلایل ذکر شده در قطعنامه کنونی ، قطعنامه های ۱۷۳۷ و قطعنامه ۱۷۴۷ جلوگیری شده است دروغ بگوید.
۱۸) شورا از دبیر کل آژانس می خواهد طی ۹۰ روز گزارشی مبنی بر اینکه آیا ایران تمامی فعالیت های ذکر شده در قطعنامه ۱۷۳۷ و همچنین در مورد پایبندی ایرانیان به تمامی اقداماتی که شورای حکام از ایران خواسته و دیگر مفادی که در قطعنامه های ۱۷۳۷، قطعنامه ۱۷۴۷ و این قطعنامه از آنها خواسته شده است به شورای حکام آژانس و در موازات آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.
۱۹) شورا مجددا تاکید می کند که باید اقدامات ایران را در سایه گزارشات مربوطه در پاراگراف فوق را بررسی کند؛
الف) این شورا باید اجرای تدابیر را تا زمانی که ایران همه فعالیتهای بازفراوری و غنی سازی را متوقف کرده است، از جمله تحقیق و توسعه که آژانس راستی آزمایی کرده، به حال تعلیق درآورد تا مذاکرات را با حسن نیت پیش ببرد و یک نتیجه قابل قبول دوجانبه و زودهنگام محقق شود.
ب) این شورا باید تدابیر مورد نظر در پاراگراف های ۷، ۶، ۵، ۴، ۳ و ۱۲ قطعنامه ۱۷۳۷ و همینطور پاراگراف های ۶، ۵، ۴، ۲ و ۷ قطعنامه ۱۷۴۷ ، و پاراگراف های ۹، ۸، ۷، ۶، ۴، ۲ و ۱۰ این قطعنامه را در زودترین زمان ممکن بعد از دریافت گزارش مورد نظر در پاراگراف فوق مبنی بر اینکه ایران کاملا به تعهدات خود در قطعنامه های مذکور شورای امنیت و برآوردن درخواست های شورای حکام طوری که به تایید شورای رسیده باشد، عملی کند.
ج) این شورا باید در صورتی که گزارش مورد نظر حاکی از آن باشد که ایران به قطعنامه ۱۶۹۶، قطعنامه ۱۷۳۷، قطعنامه ۱۷۴۷ و این قطعنامه عمل نکرده است، تدابیر مناسب دیگری را بر اساس بند ۴۱ منشور هفتم سازمان ملل اتخاذ کند تا ایران را متقاعد نماید که به این قطعنامه ها و درخواست های آژانس پاسخ مثبت بدهد، و تاکید می کند که تصمیمات بعدی زمانی لازم خواهند شد که چنین تدابیر ضروری شوند.
۲۰) شورا این مساله را همچنان پیگیری خواهد کرد.
▪ پیوست اول:
امیر علایی بخاطر مدیریت و مهندسی سانتریفیوژها.
محمد فدایی آشتیانی بخاطر شرکت در تولید کربن آمونیوم اورانیل و مدیریت مجموعه غنی سازی نطنز
عباس رضایی آشتیانی از مقامات ارشد اداره اکتشافات و استخراج معادن سازمان انرژی اتمی ایران
هاله بختیار بخاطر دست داشتن در تولید مگنزیوم با غنای ۹۹ و ۹ دهم درصد
مرتضی بهزاد بخاطر دست داشتن در تولید اجزاء دستگاه های سانتریفیوژ
دکتر محمد اسلامی رییس موسسه تحقیقاتی و آموزشی صنایع دفاع
سید حسین حسینی در پروژه رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک دخالت دارد
.م.جواد کریمی ثابت رییس شرکت انرژی نوین که در قطعنامه ۱۷۴۷ نامبرده شده بود.
حمید رضا مهاجرانی بخاطر دست داشتن در مدیریت تاسیسات تبدیل اورانیوم.
سرتیپ محمد رضا نقدی معاون سابق تحقیقات لجیستیک و صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح / رییس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در تلاش ها برای دور زدن تحریم های اعمال شده توسط قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد دست داشته است.
هوشنگ نوبری بخاطر دست داشتن در مدیریت مجموعه غنی سازی نطنز
عباس رشیدی بخاطر دست داشتن در فعالیت های مربوط به غنی سازی در نطنز
قاسم سلیمانی مدیر عملیات حفاری اورانیوم در معدن اورانیوم ساقند
▪ پیوست دوم
الف) افرادی که نام آنها در قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد ذکر شده است:
محمد قنادی معاون تحقیقات و توسعه
داود آقاجانی، نطنز
بهنام عسگرپور مدیر عامل اراک
ب) افرادی که نام آنها در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد ذکر شده است:
سید جابر صفدری - مدیر تاسیسات غنی سازی نطنز
امیر رحیمی رئیس مرکز تحقیقات و تولید سوخت اتمی اصفهان که بخشی از شرکت تولید و تهیه سوخت هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران است و در فعالیتهای غنی سازی مشارکت دارد.
▪ پیوست سوم
شرکت ابزار برش کاوه بخاطر دست داشتن در تولید اجزاء دستگاه های سانتریفیوژ
شرکت های بازرگانی تجارت توانمند ساکال و شرکت های سیستم ساکال. این شرکت سعی کرده بود برای نهادی که در قطعنامه ۱۷۳۷ به آن اشاره شده است محصولات حساسی را خریداری کند.
شرکت الکترونیکی صنام - زیر مجموعه صنایع هوا و فضای وزارت دفاع که در برنامه موشک های بالستیکی ایران دست دارد.
گروه فنی اتحاد - زیر مجموعه سازمان صنایع هوا و فضای وزارت دفاع که در برنامه موشک های بالستیکی ایران دست دارد.
کارخانه های صنعتی ماشین های دقیق، کارخانه کاربردی آکا که زیر مجموعه سازمان صنایع هوا و فضای وزارت دفاعاست که برای تهیه برخی تجهیزات مورد استفاده قرار می گرفته است.
لابراتوار جابر ابن حیان در فعالیت های چرخه سوخت هسته ای فعالیت دارد.
شرکت صنعتی جزا زیر مجموعه سازمان صنایع هوا و فضای وزارت دفاع که در برنامه موشک های بالستیکی ایران دست دارد.
صنایع متالورژی خراسان زیر مجموعه صنایع مهمات است که به وزارت دفاع ایران وابسته است. این گروه در تولید اجزاء دستگاه های سانتریفیوژ شرکت دارد.
شرکت تولیدی باتری نیرو ، این شرکت زیر مجموعه سازمان صنایع دفاعی ایران است .وظیفه آن ساخت واحدهای نیرو برای ارتش ایران از جمله سیستم های موشکی است.
صنایع انرژی پیشگام در ساخت تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان مشارکت داشته است.
شرکت تهیه تجیزات ایمنی زیر مجموعه سازمان صنایع هوا و فضای وزارت دفاع ه در برنامه موشک های بالستیکی ایران دست دارد .
شرکت تماس در فعالیت های مربوط به غنی سازی شرکت داشته است. تماس یک نهاد پوششی است که چهار شرکت تحت پوشش آن تاسیس شده اند. یکی از آنها در زمینه استخراج اورانیوم، یکی در زمینه کنسانتره و دیگری در زمینه فرآوری اورانیوم، غنی سازی و پس مانده های آن فعالیت می کنند.
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید