جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


آموزش اوریگامی : ساخت مدل مولکول DNA


آموزش اوریگامی : ساخت مدل مولکول DNA
● مختصری از کاربردها و فایده های اریگامی
اریگامی فواید زیادی از جمله ، هماهنگی بین چشم و دست ، مهارت در کارهای فکری که نیاز به انجام ترتیب و توالی خاص دارد ، مهارت در دقت ، افزایش شکیبایی و صبر ، افزایش مهارتهای خاص جسمانی ، افزایش نتیجه گیری های منطقی و ریاضی و ... دارد.
۱) وقتی مشغول ساخت مدلهای اریگامی هستید چون مجبورید با هر دو دست کار کنید ،تمام مغز شما در حال فعالیت است. طبق آخرین تحقیقاتی که دکتر کاترین شماکوف و یوری شماکوف روی مغز انجام داده اند ، وقتی هر دو دست مشغول انجام کاری هستند ، مغز پالسهای محرک بیشتری را دریافت می کند. در نتیجه کرتکسهای مغز افزایش یافته و شاهد به روز خلاقیتهای بیشتری، در افرادی که اریگامی کار می کنند ، خواهیم بود.
۲) ساختمان بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان بنام چشم شیشه ای ، بر اساس قوانین اریگامی طراحی گردیده است. مساحت این تلسکوپ در حالت باز، بیشتر از مساحت یک زمین فوتبال می باشد.
۳) ساختمان کتابخانه عمومی شهر سیاتل بر اساس اریگامی ساخته شده است.طراح این بنا رم کولهاس آلمانی و جوشا راموس هستند. یکی از کاربردهای اریگامی ساخت بناهای زیبا و مقاوم در برابر زلزله است.
۴) اریگامی در ساخت نقشه ها، چادر ها، ظرفهای غذا و گنبد استادیومها کمک شایان توجهی کرده است.
۵) اریگامی دنیای ریاضیات، مهندسی و علوم و هنرهای دیگر را دچار تحول کار آمدتری نموده است.
● اسرار حیات در مولکول DNA
DNA یا دی اکسی رایبوناکلیک (Deoxy ribonuclic) یک گروه مولکولهایی هستند که توسط سلولهای زنده ساخته شده اند. این مولکولها مبنای سازواره(ارگانیسم) تمام موجودات زنده هستند ،آنها کنترل وانتقال مشخصات ویژه و ژنتیک موجود زنده، ازجمله اطلاعات وراثتی و راهبری تولید پروتینها در بدن، را برعهده دارند. ژنها که پایه خصوصیات وراثتی هستند و در سلولهای موجودات زنده وجوددارند از مولکولهای DNA ساخته شده اند. انواع ممکن مولکولهای DNA درعمل بی نهایت است. این مولکولها قدرت همانند سازی دارند وتحت شرایط ویژه ای می توانند جهش یابند وموجود زنده با خصوصیات جدید، بوجود آورند. به این فرایند تکامل میگوییم. DNA سازنده ژن، که ناقل صفات ارثی است می باشد و DNA وظیفه کنترل متابولیسم وهمانند سازی را نیز به ژن اضافه می کند. بنابراین مولکولهای DNA اساس حیات به شمار می آیند و اسرار حیات در آنها نهفته است. تا کنون حدود صد هزار ژن مختلف شناسایی شده است. تعیین هویت به وسیله DNA درسال ۱۹۸۴ پایه گذاری شد.این کار انقلابی را در تعیین کشف جزئیات صحنه جنایی، تعیین هویت ودستگیری قاتلان، شناسایی والدین نوزادان و حل اختلافات دادگاهی در زمینه تعیین هویت انسانها بوجود آورد.یکی از جدیدترین طرحهای ژنتیکی انسان در آپریل ۲۰۰۳ انتشار یافت. مهمترین قسمت کروموزمها نیز، مولکول DNA می باشد.مهمترین مواد تشکیل دهنده مولکولهای DNA نوکلوتیدها هستند، که آنها نیز از سه قسمت تشکیل شده اند، شکرها که دی اکسی ریبوز نیز نامیده می شوند.دیگری گروه فسفات ها هستند وسومین قسمت یکی از چهار بنیان آدنین- تایمین وگوانین- سایتوزین، می باشد.کدهای ژنتیکی توسط صورت های مختلفی که این موادمی توانند با یکدیگر ترکیب شده ومولکول DNA را بسازند، بوجود می آیند. یک نمونه کوچک خون یایک بافت کوچک بدن برای شناسایی کامل، کافی است.
قبل از هر کار برای ساخت مدل DNA از تصویر زیر درست در اندازه یک برگه ی A۴ پرینت بگیرید. بقیه کار هارا طبق راهنمایی ارائه گردیده ، انجام دهید.
محسن موسوی زاده


همچنین مشاهده کنید