سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

شش نکته درباره پوست


شش نکته درباره پوست
آیا تصور میکنید که شکلات باعث بروز جوش میشود؟ آیا برای زودتر التیام یافتن یک زخم آنرا نمیپوشانید تا "خشک شود"؟ پس آماده باشید تا با خواندن مطالب دکتر واتنبرگ غافلگیر شوید. اینها نکاتی هستند که شاید از پزشک خود نشنیده باشید اما نکاتی بسیار مهم هستند:
● شکلات موجب بروز اکنه –جوش- نمیشود
تحقیقاتی که درباره رابطه غذا و جوش صورت انجام گرفته اند چندان زیاد نیستند. مردم تصور میکنند که غذاهای چرب مانند شکلات، پیتزا و سرخ کردنیها، به طریقی در منافذ پوست رسوب کرده و روغن آنها درون پوست جمع میشود. در حقیقت، جوشهای صورت یا اکنه، به دلیل پر شدن منافذ پوست از سولهای پوست و باکتری ایجاد میشوند. تحقیقات جدید نشان داده است که شاید ارتباطی میان شیر و محصولات لبنی دیگر با بروز اکنه وجود داشته باشد. چنین تصور میشود که مولکولهای بیواکتیو و هورمونهای موجود در این مواد، غدد ایجاد کننده اکنه را تحریک میکنند. توصیه من برای افراد مستعد به اکنه، مصرف محدود- نه حذف- محصولات لبنی است.
● استفاده از مواد ضد تعرق در شب، اثر آن را افزایش میدهد
افراد بسیاری هستند که از بی تاثیر بودن یا کم تاثیر بودن مواد ضد تعرق یا به عبارت آشناتر دئودورانت ها شکایت میکنند. یک روش زیرکانه برای افزایش تاثیر دئودورانت، استفاده از آن در شب، بر روی پوست خشک و درست قبل از رفتن به رختخواب است. شما میتوانید صبح باز هم مقداری از آن را مصرف کنید. البته افرادی که بیش از حد عرق میکنند، بد نیست با پزشک متخصص پوست مشورت کنند و شاید به تزریق بتاکس نیاز داشته باشند. تزریق بتاکس در زیر بغل و نواحی پر تعرق، موجب میشود که از شش تا نه ماه در این نواحی تعریق انجام نشود. و البته این مورد تنها برای افرادی که "بیش از حد" عرق میکنند و تنها طبق نظر پزشک توصیه میشود.
● خالهای صاف و بدون برجستگی میتوانند نشانه سرطان باشند
افراد معمولا زمانی برای خال به پزشک مراجعه میکنند که خال برجسته شود، اما بنا به دلایل نامعلوم، عموم مردم توجه چندانی به خالها و ضایعات پوستی صاف و مسطح نشان نمیدهند. البته مسطح بودن تنها نشانه سرطانی بودن ضایعه پوستی نیست، خالها یا نقاط رنگینی که نا متقارن-غیر قرینه- بوده، دارای محیطی ناهموار یا رنگ غیر طبیعی باشند و قطر آنها از ۵ میلیمتر بیشتر باشد، حتما باید جدی گرفته شده و به پزشک نشان داده شوند.
● داروهای اکنه باید به تمام صورت مالیده شوند، نه فقط روی جوشها
افراد بسیاری داروی پوست و ضد اکنه را- چه توسط پزشک تجویز شده باشد یا از داروهای آزاد باشد- تنها بر روی جوشها میمالند و باقی صورت را فراموش میکنند. در حالی که بسیاری از داروها برای جلوگیری از بروز جوش بیشتر نیز طراحی شده اند و کار آنها تنها برطرف کردن اکنه های موجود نیست. این داروها در از بین بردن باکتریهای مولد اکنه بسیار موثرند و باید در کل صورت استفاده شوند.
● زخمهای بسته زودتر از زخمهای باز التیام میابند.
همه ما روی زخم را بلافاصله پس از ایجاد شدن با چسب یا نوار زخم بندی میپوشانیم اما پس از یکی دو روز، چسب را بر میداریم تا زخم "خشک شود" و زودتر التیام یابد. در واقع، تحقیقات نشان داده اند که درمان یافتن زخم در محیط مرطوب سریعتر اتفاق می افتد. به این ترتیب، قرار دادن مقداری پماد آنتی بیوتیک مانند جنتامایسین روی زخم و پوشاندن آن با چسب زخم تا زمان درمان کامل، بسیار نتیجه بخش تر خواهد بود.
● ویتامین E مانع التیام یافتن زخم میشود
این نکته کاملا بر خلاف تصور عمومی است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و به جلوگیری از بروز آسیبهای ناشی از اکسیده شدن سلولهای پوست کمک میکند. اما تا کنون هیچ مدرکی از قدرت شفا بخش آن برای زخم دیده نشده است. واقعیت این است که بنابر تحقیقات انجام شده، این ویتامین روند التیام زخم را کند میکند. اما ژلهای سیلیکون در این زمینه میتوانند مفید باشند.
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید