پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فلامینی، گتوسوی آرسنال


فلامینی، گتوسوی آرسنال
۴ سال به طول انجامید تا متیو فلامینی ،ستاره و پدیده این روزهای آرسنال بتواند جایگاه فعلی خود در ترکیب توپچی های لندن را به دست آورد. وی که اکنون یکی از ارکان کلیدی اقتدار خط میانی سرخپوشان لندن محسوب می شود با عملکرد و نمایش فوق العاده خود در فصل جاری نشان داده است که به هیچ وجه قصد واگذاری جایگاه خود را به هیچ بازیکن دیگری ندارد. همچنین به نظر نمی رسد که آرسن ونگر از درخشش مهره فرانسوی خود خوشحال است. شاید پاتو پدیده ۱۸ ساله جوان و تازه وارد میلان بیش از هر کس دیگری به قدرت و شایستگی فلامینی در مرکز خط میانی توپچی های لندن پی برده باشد. او با حضور در دیدار ۲ تیم آرسنال و میلان در بازی رفت مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان اروپا و تقابل با فلامینی به خوبی متوجه شد که این ستاره فرانسوی از چه قدرتی برخوردار است. ۳۱ دقیقه پس از آغاز دیدار، او طی درگیری فیزیکی با فلامینی بشدت به زمین خورد تا با به یاد داشتن درد آن، حواس خود را برای تقابل با اسلحه خطرناک توپچی ها در دیدار برگشت بیش از پیش آماده کند.
● احترام
پاتوی ۱۸ ساله که امروز به سوژه داغ و جدید مطبوعات ورزشی اروپا مبدل شده است با شهرت و آوازه ای خاص راهی لندن شد تا با هنرنمایی و استعداد ناب برزیلی خود قرمزومشکی پوشان میلان را به افتخاری دیگر برساند اما او پیش بینی نکرده بود و نمی دانست که مهره ای مستحکم به نام متیو فلامینی، با اقتدار و قدرت بدنی مثال زدنی همچون کوهی بر سر راه او در مرکز میدان خواهد ایستاد. با مصدومیت و غیبت گیلبرتو سیلوا در ابتدای فصل زمینه برای حضور پر رنگ تر فلامینی در ترکیب ثابت آرسنال فراهم شد تا او از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را برده و ارزش های خود را به آرسن ونگر اثبات کند. هر چند در حالی که مهره ای نه چندان مشهور و پرآوازه همچون نانی در ترکیب منچستریونایتد دست به هنرنمایی می زد و پای خود را به گلزنی باز می کرد جای تعجبی وجود نداشت که فلامینی نیز برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در ترکیب ثابت تیم و کسب شهرت و اعتبار در ترکیب قرمزپوشان پایتخت انگلستان بدرخشد.
● همکاری فوق العاده
برخلاف جریان بازی، درگیری های فیزیکی و جنب و جوش فراوان برای کسب توپ و برای به موفقیت رساندن تیم، فلامینی در خارج از میادین فوتبال فردی کاملاً آرام، مؤدب و مهربان است. این موضوع باعث شده است تا این مهره جوان چه در داخل و چه در خارج زمین فوتبال مهره ای محبوب در نزد هواداران آرسنال باشد و به نظر می رسد که روزبه روز او با این شرایط بیشتر خو می گیرد اما چیزی که فلامینی را بیش از پیش در نزد آرسن ونگر و هواداران آرسنال محبوب کرده است همکاری فوق العاده او با سسک فابرگاس، یکی از ستاره های خط میانی توپچی های لندن می باشد. همکاری زوج بی نظیر فلامینی - فابرگاس در قلب ترکیب شاگردان ونگر از دلایل اصلی حضور سرخپوشان لندن در صدر جدول لیگ برتر انگلستان در فصل جاری فوتبال جزیره است. همچنین حضور این ۲ ستاره در قلب پایتخت نشینان انگلستان باعث خواهد شد تا شاگردان ونگر کماکان امیدوار به صعود به مرحله بعدی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا، با اعتماد به نفس مثال زدنی راهی میلان شوند. تقابل زوج فلامینی - فابرگاس با کاکا ستاره برزیلی میلان در دیدار رفت مرحله یک شانزدهم نهایی این رقابت ها از نکات جالب جدال قهرمان اروپا در فصل گذشته و صدرنشین فعلی لیگ برتر انگلستان محسوب می شد. زوج فلامینی - فابرگاس به خوبی از پس کنترل ستاره های خط میانی مشکی و قرمزپوشان شهر میلان یعنی کاکا، آندره آ پیرلو و گنارو گتوسو برآمدند و اجازه هیچ گونه حرکتی را به مثلث خط میانی ترکیب کارلو آنچلوتی ندادند. در این دیدار برخلاف نیمه دوم که جریان بازی به سود ایتالیایی ها بود در نیمه اول بازی در اکثر مواقع در اختیار شاگردان جوان آرسن ونگر بود. بدون شک با سپری شدن زمان و افزوده شدن تجربیات این ۲ مهره جوان، خط میانی توپچی های لندن بیش از پیش قدرتمند و مستحکم خواهد شد.
● عملکردی بی نظیر
فلامینی که از سوی برخی از همتیمی هایش به «گتوسو»ی آرسنال ملقب شده است، با نبردی جانانه مقابل قهرمان فصل گذشته رقابت های لیگ قهرمانان اروپا به خوبی نشان داد که چرا چنین لقبی برای او انتخاب شده است. عملکرد بی عیب و نقص وی در میانه های میدان حتی برترین بازیکن جهان اروپا را دچار زحمت و مشکل کرده بود. این هافبک ۲۳ ساله در خصوص گتوسو، همتایش در میلان گفت: «او بازیکنی بی نظیر است و احترام فراوانی برایش قائل هستم. فکر می کنم که هر دوی ما در یک پست مشابه و عملکرد نسبتاً شبیه به هم داریم. بازی و درگیری در میانه های میدان آن هم مقابل رقیبی همچون میلان کار بسیار مشکلی بود اما این آرسنال بود که در نیمه دوم کنترل جریان بازی را به دست گرفت. در این نیمه فضای بیشتری برای بازیکنان تیم ما به وجود آمد که کار آنها را برای رسیدن به دروازه میلان آسانتر می کرد اما باید اعتراف کنم رویارویی مقابل میلان واقعاً مشکل است چرا که این تیم از وجود بازیکنان بزرگ و حرفه ای بهره می برد و این موضوع باید باعث شود ما در دیدار برگشت با تمرکز بیشتری وارد میدان شویم و از تمامی فرصت های به دست آمده نهایت استفاده را ببریم. بازی برگشت در سن سیرو به مراتب مشکل تر خواهد بود.»
● فرصت آخر
با توجه به اعتماد به نفس بالای بازیکنان جوان آرسنال بعید به نظر می رسد آنها در سن سیرو دچار ضعف روحیه شوند. اسلحه های جوان و خطرناک فرمانده توپچی های لندن در عین اینکه احترام فراوانی برای حریف پرافتخار و پرآوازه خود قائلند، به توانایی های خود برای کنار گذاشتن قرمزو مشکی پوشان که پس از رئال مادرید پرافتخارترین تیم در لیگ قهرمانان اروپا محسوب می شوند، ایمان دارند. قرمزهای لندن همان طور که ۲ فصل گذشته با رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا نشان دادند از چه توانایی هایی برخوردارند در فصل جاری نیز پتانسیل رسیدن به مراحل بالاتر و حتی فتح این رقابت ها را دارند. فلامینی یکی از مهره های کلیدی آرسنال در صعود این تیم به مرحله فینال این رقابت ها در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ محسوب می شد. پوشش همه جانبه او در سمت چپ دفاع توپچی ها، سرانجام ونگر و شاگردانش را به پاریس رساند. شاید بیش از هر تیم دیگری، یوونتوس و رئال مادرید طعم تلخ شکست مقابل آرسنال و حذف از لیگ قهرمانان اروپا را چشیده باشند. کنار گذاشته شدن صدرنشینان آن زمان ایتالیا و اسپانیا توسط تیمی جوان مانند آرسنال حکایت از آینده درخشان و رو به رشد مردان ونگر داشت.
● اعتقاد
فلامینی پیرامون شرایط آرسنال و همتیمی هایش ادامه داد: «درست است که ما بسیار جوان هستیم اما در این مدت توانسته ایم تجربیات فراوانی کسب کنیم و مطمئن هستم که توانایی صعود به مراحل بعدی لیگ قهرمانان اروپا را نیز داریم. با آغاز فصل جاری تمام بازیکنان تیم با اعتقاد و باور خاصی پا به رقابت ها گذاشتند و به طور حتم این مسأله باعث خواهد شد آنها برای رسیدن به هدفی که ابتدای فصل در سر داشتند نهایت تلاش خود را انجام دهند. گرچه تحت فشار قرار داریم اما فقط برای برد به میدان خواهیم رفت و معتقدم که این کار را انجام خواهیم داد. بازیکنان تیم از اعتماد به نفس فوق العاده ای برخوردارند.» فلامینی که از حضور نصفه و نیمه خود در فصل گذشته در ترکیب آرسنال ناامید به نظر می رسید اعلام کرد که احتمال جدایی او از جمع توپچی های لندن در تابستان وجود دارد. وی همچنین اظهار داشت که به باشگاهی خواهد پیوست که بتواند در آن در پست مورد علاقه و تخصصی اش یعنی مرکز خط میانی بازی کند. این مسأله باعث شد تا توسط آرسن ونگر با تجدید نظر در مورد عملکرد مهره فرانسوی خود فرصتی دوباره برای حضور در مرکز خط میانی به او بدهد. فلامینی یکی از بازیکنان خلاقی بود که آرسن ونگر متخصص استعدادیابی انگلستان، او را در ترکیب مارسی شناسایی کرد و به سرعت او را به لندن و به جمع توپچی های این شهر منتقل کرد اما فلامینی از بدو ورودش به آرسنال نتوانست آن چنان که باید و شاید در ترکیب اصلی تیم قرار بگیرد و خلاقیت خود را به نمایش بگذارد. بی مهری های آرسن ونگر ادامه یافت تا آنکه این جوان فرانسوی در فصل گذشته نغمه جدایی را سر داد اما ناخدای توپچی ها که به خوبی به استعداد و قدرت بازیسازی او ایمان داشت او را در ترکیب تیم خود حفظ کرد. البته باید به فلامینی حق داد زیرا در حالی که سسک فابرگاس در خط میانی قرمزپوشان غوغا می کرد به دور از انصاف بود وی که از قدمت بیشتری نسبت به او در این باشگاه برخوردار است از روی نیمکت شاهد هنرنمایی همتیمی اسپانیایی خود باشد.
الگویی به نام «ویه را» متیو فلامینی با معرفی پاتریک ویه را و روی کین کاپیتان های سابق آرسنال و منچستریونایتد به عنوان ۲ بازیکن فراموش نشدنی آنها را الگویی برای خود قرار داده است. همانند ویه را و کین، فلامینی نیز با حرکتی زیبا و حمله ای سریع در دیدار ۲ تیم آرسنال و نیوکاسل که به یکی از گل های توپچی ها منجر شد، نشان داد که همیشه از شم گلزنی بالایی برخوردار بوده است. او در دیدار مقابل میلان نیز چندین بار دروازه قهرمانی فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا را تهدید کرد. او در این دیدار نخستین بازیکنی از آرسنال بود که به سمت دروازه زلیکو کالاچ شوتی روانه کرد و چند لحظه پس از آن نیز با جای گذاشتن آندره آ پیرلو در خط میانی توانست خود را به محوطه جریمه قرمزومشکی پوشان برساند.
● روحیه ای مضاعف
فلامینی از زمان پیوستن به آرسنال شاهد قرار گرفتن تک تک همتیمی های خود در ترکیب اصلی تیم بود اما او باید انتظار می کشید تا آنکه نظر ونگر در مورد حضور او در ترکیب ثابت آرسنال تغییر کند اما اکنون زمان انتظار به سر آمده تا فلامینی جوان بتواند در قلب توپچی ها بدرخشد. حال که فلامینی توانسته جای خود را در ترکیب آرسنال مستحکم کند، هدف بعدی او حضور در جمع خروس های آبی فرانسه است. وی تا کنون یک بار پوشیدن پیراهن تیم ملی فرانسه را تجربه کرده است و قصد دارد باری دیگر برای کشورش و مخصوصاً در رقابت های یورو ۲۰۰۸ به میدان برود. گرچه هنوز قراردادی قطعی برای ماندن فلامینی در آرسنال بسته نشده است اما نکته مسلم آن است که ورزشگاه امارات فعلاً تنها مکانی است که این ستاره فرانسوی قصد هنرنمایی در آن را دارد. او در این مورد گفت: «در آرسنال روزهای خوبی را سپری می کنم و توانسته ام با سایر اعضای تیم رابطه ای مناسب برقرار کنم. از بودن در این تیم بسیار راضی هستم. در حال حاضر فضای خوبی بر تیم حاکم است و ما باید آن را حفظ کنیم.»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید