سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

آرایش سیاسی جدید تعیین کننده خواهد بود


آرایش سیاسی جدید تعیین کننده خواهد بود
انتخابات مجلس هشتم برای همه گروه های سیاسی از اهمیت به سزایی برخوردار است. چرا که به زودی شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود که بعید به نظر می رسد نتیجه دوره نهم در آن تکرار شود. از این رو آرایش سیاسی جریانات سیاسی نیاز به بررسی زیادی دارد.
انتخابات پیش رو، بنا به آنچه در منظر عمومی می توان ملاحظه کرد، از جهاتی با سایر انتخاباتی که تاکنون در کشور برگزار شده متفاوت خواهد بود.
ابتدا می توان به مصوبه مجلس درباره زمان استعفای نامزدها که تقریبا مدت زمان استعفاهای انتخاباتی را دو برابر گذشته کرد، اشاره نمود. البته این کار باعث شد که فضای کشور تقریبا ۶ ماه قبل از برگزاری انتخابات مجلس هشتم رقابتی شده و به زعم برخی کارشناسان کشور، هزینه ای بیش از آنچه این مصوبه برای جلوگیری از آن به تصویب رسید، پرداخت نماید.
اما باز باید از تصمیمات مجلس که باعث ایجاد امواج پیش از موعد حزبی و گروهی سنگین در کشور گردید گذر کرد و به نحوه فعالیت احزاب پرداخت، چرا که این مقدمه ای در تبیین شروع فعالیت های انتخاباتی گروه ها برای مجلس هشتم و گوشه ای از تفاوت های این مجلس با سایر مجالس گذشته است. پس از همه کشمکش های حزبی و گروهی در جریانات مختلف سیاسی، امروز به ایامی رسیده ایم که می توان صدای روز شمار برگزاری انتخابات ۲۴ اسفند را شنید لذا در این شرایط پرداختن به وضعیت فعلی دو جناح قالب کشور، خالی از لطف نیست.
در بررسی اولیه جریان اصولگرا که جریان حاکم فعلی است می توان گفت که این جریان سیاسی با توجه به تمامی اختلافات و مناقشاتی که همواره می تواند در جریانات سیاسی وجود داشته باشد، نمی خواهد حاکمیتش را از دست داده و تلاش می کند تا همچنان نام اصولگرایی را بر مسند حکومت دو قوه مقننه و مجریه حفظ کند.
اصولگرایان از آغاز فعالیت خود در عرصه انتخابات مجلس هشتم سعی کرده اند که برای جلوگیری از هشداری که اصلاح طلبان بار دیگر در انتخابات شوراها به آنها دادند، با طراحی سازو کاری با عنوان جبهه متحد اصولگرایان، زمینه ائتلاف و وفاق فراگیر این جریان سیاسی را در انتخابات مجلس هشتم فراهم کرده و از پراکندگی نیروهای اصولگرا در این انتخابات جلوگیری کنند.
اما با تمام تلاشی که صورت گرفت، با وجود جریانی دولتی در این جبهه و تاثیر این جریان بر سایر اعضا، آنها هنوز نتوانسته اند زمینه شکل گیری جبهه ای فراگیر را فراهم سازند و نوع نگرش دولتی مبتنی بر سهم خواهی، باعث شده تا گروهی از دل اصولگرایان با عنوان ائتلاف فراگیر اصولگرایان یا اصولگرایان ناراضی بیرون آید که با توجه به حضور برخی چهره ها نمی توان به راحتی از کنار این ائتلاف گذر کرد.
هرچند برخی اعضای جبهه متحد اصولگرایان به این نکته که به می تواند به عنوان چالش جدی این جبهه در انتخابات مجلس هشتم محسوب شود، توجه کرده اند، اما با این همه، جریان دولتی اصولگرا از جلب نظر اصولگرایان ناراضی سر باز زده و سایر اعضا را وادار به چنین موضع گیری در قبال ائتلاف فراگیر اصولگرایان کرده است. این در صورتی است که جریان سنتی جبهه متحد خطر دوگانگی اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم را احساس کرده و با تمایلی که ائتلاف فراگیر اصولگرایان از خود نشان می داد، در صدد ایجاد تفاهمی در میان جریان به اصطلاح اصولگرا بود. در هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا تلاش برای وحدت در بین اصولگرایان نتیجه خواهد داد و یا بازهم شاهد تعدد لیست ها در رقابت های انتخاباتی حتی در بین گروه های سیاسی همسو خواهم بود.
اما در جناح مقابل هم با توجه به شرایطی که در بررسی صلاحیت ها به وجود آمد شاهد چنین تلاشی برای همگرایی و وحدت هستیم.
غیر از عده ای که بدون توجه به اصولگرایی یا اصلاح طلبی موج سوم اعتدال گرایی را در جامعه ایجاد کرده اند، می توان جدای از جریان اصولگرا طیف های عمده دیگری را برای انتخابات آتی نام برد که بر این اساس برجسته ترین این گروه ها، ستاد ائتلاف اصلاح طلبان، حزب اعتماد ملی و ائتلاف مردمی اصلاحات هستند.
پس از رد صلاحیت جمع کثیری از نامزدهای اصلی اصلاح طلب از سوی هیات های اجرایی و نظارتی، گروه های اصلاح طلب آن چنان که قبل از این اتفاقات شاهد آن بودیم بر حفظ استقلال خود تاکید نمی کنند; به نحوی که بنا بر شنیده ها باید شاهد اتفاقات جدیدی میان گروه های اصلاح طلب بود که به احتمال فراوان به ارائه فهرستی واحد منجر شده یا حداقل باعث اشتراکی بیش از ۹۰ درصد می شود. آخرین نقطه امید اصلاح طلبان برای ارائه لیستی قوی تر در انتخابات مجلس هشتم به خصوص در تهران، بررسی های نهایی شورای نگهبان است که می تواند با تائید چند تن دیگر رقابت جدی تری را برای آنها با اصولگرایان به همراه داشته باشد.
در هر حال خواسته اصلی اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم رسیدن به ائتلافی فراگیر و جامع است که علاوه بر جلوگیری از پراکنده شدن آرا، باعث کسب رای و مقبولیت اجتماعی بیشتر از سوی مردم شود، بنابراین پیش بینی می شود آرایش سیاسی جدید این جناح ها تعیین کننده مسیر انتخابات مجلس هشتم باشد.
بهداد مهرباور
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید