جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سرنوشت شوم ستارگان میلان


سرنوشت شوم ستارگان میلان
ریکاردو کاکا، ستاره میلان پس از آخرین بازی تیم خود داور مسابقه را مقابل رسانه های عمومی به باد انتقاد گرفت و وی را به خاطر عدم عکس العمل مناسب در برابر خطاهای بازیکنان حریف متهم به ناکارآزمودگی کرد. پس آن یکشنبه شوم که ادواردو، بازیکن آرسنال استخوان های ساق پایش را آمیخته با رگ و خون جلوی چشمانش دید این هراس که سرنوشت هر یک از ستارگان فوتبال می تواند این چنین باشد مقامات فوتبال را نگران کرد.
هر کسی که بازی های میلان را طی چند ماه گذشته به دقت تماشا کرده باشد می تواند در مورد این موضوع که کاکا در تمام بازی های اروپایی و جهانی به خاطر آمادگی بدنی اش درگیر کشمکش بوده است، شهادت بدهد. البته علت اصلی مشکلات این ستاره برزیلی بسیار مشخص است. در تمام این دوران، کاکا، از مصدومیت های گوناگون و عدم آمادگی بدنی رنج می برده است. اکثر مصدومیت های این ستاره مربوط به ناحیه زانوی او می شود و به همین خاطر ریکاردو از ناحیه زانو بشدت آسیب پذیر نشان داده است.
با این حال خود را به عنوان بهترین بازیکن حاضر در جهان ثابت کرده که شاید همین واقعیت موجب قرار گرفتن وی به عنوان هدف مسلم مدافعان، مهاجمان و بازیسازان بسیاری شده است. عملکرد اخیر این ستاره ۲۵ ساله در یکشنبه گذشته، مقابل پالرمو نمایشی بسیار دلخراش و دردناک بود. وی پس از چالشی سخت برای باز پسگیری توپ از روبرتو گانا، هافبک پالرمو، کاکا فریادی جانخراش سر داد اما لنگان لنگان به دویدن ادامه داد و سعی داشت با وجود درد تا نیمه بازی در زمین باقی بماند! با همه اینها او نه تنها بازی مقابل کاتانیا را از دست داد بلکه بعید به نظر می رسد که به بازی مقابل لاتزیو هم برسد. بنابراین شاید بهتر باشد که خود را برای بازی سه شنبه شب مقابل آرسنال آماده کند. دوشنبه گذشته، کاکا عنان از کف داد و سرانجام داور را در رسانه های عمومی به عدم دقت کافی در محافظت از وی مقابل خطاهای مدافعان حریف متهم کرد. او گفت: هیچ خوشم نمی آید که با داورها صحبت کنم اما آنها باید کاری انجام می دادند چون در آن بازی من هدف چندین خطا شدم. این روزها، اخبار رسیده از سوی پزشکان این ستاره قرمز و مشکی ها او را بیش از پیش نگران کرده است. از نظر پزشکان ریکاردو، وی ممکن است به یک استراحت طولانی مدت نیاز پیدا کند. زانوی او برای ترمیم جدی نیازمند حداقل ۴ ماه استراحت است و حتی شاید عمل جراحی لازم شود. بی شک مقامات باشگاه میلان نیز از این اخبار بشدت نگران شده اند. این اتفاقات، قرمزومشکی ها را به یاد مارکو فان باستن می اندازد. آنها از تکرار آن واقعه تلخ وحشت دارند!
اسطوره هلندی آماج خطاهای مدافعان شرور سری A قرار گرفت. کسانی که قادر به برکنار کردن وی از راه های قانونی نبودند و حضور این ستاره آنها را آزار می داد، با حرکات شرورانه خود، مارکو را در سن ۲۸ سالگی به بازنشستگی زودهنگام فرستادند. جراحت عمیق مچ پای مرد هلندی او را برای همیشه از پرواز بر فراز زمین های چمن باز داشت. آیا این نفرین میلان است که گریبانگیر ستارگانش می شود؟ پس از فان باستن، رونالدوی نگون بخت، ناگزیر به عقب نشینی شده.
آیا اکنون نوبت کاکا است؟ آنچه که به نقاط تراژیک داستان می افزاید، اظهارات یکی از اعضای باشگاه قرمزومشکی ها است. به گزارش آنها روند درمانی کاکا دقیقاً مانند دوران دست و پنجه نرم کردن اسطوره هلندی میلان با مشکلات ناشی از مصدومیت بود. مشکلاتی که منجر به خداحافظی همیشگی او شد. این عضو باشگاه در این رابطه اظهار داشت: اسطوره هلندی، آخرین بازی حرفه ای خود را در نوامبر ۱۹۹۲ در سن ۲۸ سالگی انجام داد و پس از آن فان باستن برای همیشه بازنشسته شد اما نباید بگذاریم این اتفاق برای کاکا هم بیفتد. اکنون سؤال اینجا است، برای محافظت از ستارگانی چون کاکا چه باید بکنیم؟ اگر روند بازی های کنونی را با ۲۰ یا ۳۰ سال پیش مقایسه کنیم خواهیم دید که بازی ها این روزها محتاطانه تر شده است. از جام جهانی ۹۰ ایتالیا که فیفا تکل صحیح و غیرصحیح را از هم جدا کرد و قوانین کارت قرمز را سفت و سخت تر اجرا کرد فوتبال حرفه ای رنگ جدیدی به خود گرفت.
● رنگی شبیه به بازی جوانمردانه!
پیش از آن، مدافعان به نوعی برای قتل مهاجمان و هافبک ها به کار گرفته می شوند. بله دقیقاً قتل! دور کردن یک نفر از بزرگترین عشق زندگی اش، مانند کشتن اوست! بنابراین قتل کلمه مناسبی است! هیچ کس نمی تواند کلودیو جنتیله را فراموش کند. خشن ترین مدافع تاریخ فوتبال که با وجود بازی فوق العاده اش، او را به مدافعی در سطح جهانی تبدیل کرده بود، از مصدوم کردن بسیاری از بازیکنان دست بر نداشت تا آنکه لقب خشن ترین را به خود اختصاص داد. علت مصدومیت مارادونای افسانه ای و زیکو در جریان جام جهانی ۱۹۸۲ کسی جز او نبود. البته در اینجا بردن نام پاسکال برونو لزومی ندارد چون همه از جنایات وی نیز کاملاً باخبر هستند اما آنچه که اکنون اهمیت دارد این است که این روزها جنتیله و برونو دیگر در فوتبال ایتالیا وجود ندارد.
مدافعان سری A البته هنوز هم جزو خشن ترین فوتبالیست های جهان محسوب می شوند اما مطمئناً راه پیشکسوتان فوتبال خود را پیش نگرفته اند. کسانی چون مارکو ماتراتزی یا جورجیو چلینی شاید فکر کنند مانند افسانه های قدیم فوتبال کشورشان تکل می زنند یا لقب جلاد بعدی را از آن خود کرده اند اما سخت در اشتباهند! جنتیله و برونو بیش از ۲۵ سال است که از صحنه فوتبال محو شده اند. اما هر کس که مصدومیت دهشتناک ادواردو را دیده باشد با این عقیده که هنوز هم دایره خطر نزدیک است و باید کاری کرد، موافق خواهد بود. آرسن ونگر در مورد مارتین تیلور بازیکن خطاکار بیرمنگام که مسبب شکستن ساق پای ادواردو شده است، گفت: تکل بسیار دهشتناکی بود. تیلور حق ندارد دیگر فوتبال بازی کند. ونگر نظر خود را داده است اما باید دید که این اقدامات جامه عمل خواهند پوشید یا نه؟ مدت ها است که تکل از پشت سر، تکل ۲ پا و خطای حرفه ای ممنوع شده است اما چرا هنوز هم شاهد چنین مصدومیت های جبران ناپذیری هستیم؟
مطمئناً کارلو آنچلوتی هم با نقطه نظر همتای آرسنالی خود موافق است، با این حال طبق گفته خودش باور ندارد که کسی قصد از کار انداختن کاکا را داشته باشد اما مسأله مهم این است که کاکا به تدریج از مستطیل سبز دور می شود. چیزی که هیچ کس تحمل رویارویی با آن را ندارد!
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید