چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نقش یهودیان صهیونیست در سیاست‌های امریکا


نقش یهودیان صهیونیست در سیاست‌های امریکا
ایالات متحده مرکز اصلی یهودیان در جهان است. لابی یهودی در امریکا نه تنها در حیات سیاسی و اقتصادی بلکه بر بخش های تبلیغاتی، سینمایی و کلا فرهنگی امریکا نیز نفوذ کرده اند. به رسمیت شناخته شدن اورشلیم به عنوان پایتخت دولت اسراییل از سوی کنگره امریکا یکی از دلایل نفوذ لابی یهودی در فرآیند و دستگاه سیاستگذاری و تصمیم گیری امریکا است. هم اکنون اسراییل با دریافت کمک سالانه ۳ میلیارد دلار در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که بیشترین کمک های مالی را از امریکا دریافت می کند. نفوذ لابی های صهیونیستی در درون ساختار سیاسی امریکا باعث شده است سیاست خارجی این کشور در انتخاب میان منابع ملی امریکا و منافع اسراییل دچار سرگشتگی شود و همین مساله خود باعث دل نگرانی واعتراض متحدین عرب امریکا شده به طوری که چالش عجیبی را بین اعراب و امریکا سبب شده است.
ایالات متحده که اسراییل را حامی استراتژیک خود می داند، بهای گزافی برای حمایت از این کشور پرداخت کرده است. نفرت مردم خاورمیانه از ایالات متحده، اقدامات اعتراض آمیز متعدد، خیزش فرهیختگان غرب و شرق علیه واشنگتن و … تنها بخشی از بهای گزافی است که حمایت از اسراییل بر کاخ سفید تحمیل می کند. دامنه فعالیت های صهیونیستی آنچنان گسترده است که برخی از متفکران شرقی، امریکا را حیاط خلوت اسراییل می دانند. لابی ها در ساختار قدرت امریکا، نقش و تاثیرگذاری آنها برسیاست های اقتصادی، سیاسی و نظامی واشنگتن، متوجه تاثیرپذیری شگرف سیاستگذاران واشنگتن از این سازمان های صهیونیستی خواهیم شد. در آخرین آمار منتشر شده تعداد سازمان های یهودی امریکایی به ۳۴۸ مورد بالغ می شود. به این تعداد باید کنیسه ها را نیز افزود. مراکز عبادی یهودیان امریکا، امروزه به عنوان موسسات اجتماعی مدرن نه فقط مرکزی برای عبادات به شمار می روند، بلکه برنامه های متنوع و متعددی را برای یهودیان ارایه کرده و هر یک به فراخور توان، سعی می کنند از نقطه نظر اجتماعی، فرهنگی و حتی بعضا سیاست به فعالیت در راستای اهداف کلان بپردازند. از دیگر سازمان ها می توان به مواردی چون مراکز مخصوص جوانان، آژانس های ارتباطی، موسسات خیریه، لژهای برادری و … اشاره کرد. در جامعه یهودیان امریکا ضرب المثلی وجود دارد که گذشته از طنز موجود در آن می تواند نشان دهنده نوعی نگرش عام یهودیان به این سازمان ها باشد، یهودی بودن یعنی عضویت در یک سازمان یهودی.
رئوس فعالیت های تبلیغاتی این سازمان ها را می توان در موارد زیر دانست:
۱) دفاع از تصمیما ت دولت اسراییل و تلاش برای توجیه آن در افکار عمومی
۲) دعوت از شخصیت های سیاسی و تلاش برای موجه جلوه دادن حکومت اسراییل با استفاده از انعکاس این اخبار
۳) دعوت مکرر از رهبران اسراییلی برای بازدید از موسسات و سازمان های مختلف امریکایی و مانور وسیع تبلیغاتی
۴) تلاش برای متحدسازی جامعه یهود ساکن امریکا با برپایی تظاهرات و راهپیمایی های متعدد
۵) انعکاس وسیع اخبار در مورد فعالیت های خیریه سازمان های صهیونیستی و تلاش برای کسب اعتبار برای دولت اسراییل در سایه این اقدامات
▪ فعالیت های تخریبی این سازمان ها را نیز می توان در موارد زیر خلاصه نمود:
۱) تاکید بیش از حد بر نقش حیاتی نفت در اقتصاد جهان به ویژه امریکا
۲) تاکید به نقش کشورهای عرب صادرکننده نفت در کنترل بهای نفت
۳) تاکید بر نقش دلارهای نفتی اعراب در حمایت از مبارزان فلسطینی
۴) ایجاد احساس خصومت میان اعراب و امریکا با تاکید بر اختلافات مذهبی
۵) تاکید بیش از حد بر ضربات ناشی از بالا رفتن قیمت نفت بر اقتصاد امریکا و ایجاد توهم توطئه علیه دولت امریکا
۶) تروریست جلوه دادن مبارزان فلسطینی
۷) تشبیه گروه های مبارز فلسطینی به گروه های تروریستی و تاکید بر خطرات وجود چنین گروه هایی بر صلح جهانی
۸) ایجاد ارتباط عاطفی میان شهروندان یهودی وامریکایی الاصل و اسراییلی و مرتبط دانستن مبارزه سازمان های فلسطینی با نظامیان اسراییلی و مبارزه با مردم امریکا
۹) تاکید بر عدم تمایل اعراب به مذاکره و متجاوز و خشن جلوه دادن اعراب
نکته جالب در این است که برخی از متفکران آزاداندیش امریکایی نیز بارها نسبت به نفوذ لابی های صهیونیستی اظهار نگرانی کرده و معتقدند نیروهای طرفدار اسراییل با اعمال قدرت خود، عملا باعث شده اند ایالات متحده برخلاف موازین اخلاقی که خود را اساسا پایبند به آن می داند و حتی برخلاف منافع اقتصادی - سیاسی خود به حمایت نامحدود خود از دولت اسراییل ادامه می دهد. دولت های ایالات متحده نیز با توجه به استراتژی کلی کشور که بر حمایت از اسراییل استوار بوده است، عملا دست لابی های صهیونیست را برای پیگیری خواسته های خود کاملا باز گذاشته اند و عملا هیچ مخالفت جدی با گسترش نفود این گروه ها در ساختار سیاست خود نشان نداده اند. از سوی دیگر احزاب ایالات متحده نیز به صورت مستقیم از مواهب حضور سازمان های یهودی در ساختار قدرت این کشور برخوردارند.
وجود لابی های قدرتمند سیاسی اسراییل در ایالات متحده باعث شده است این سازمان ها توجه چندانی به حضور نمایندگان خود در کنگره و یا سنای امریکا نداشته و در عوض تمامی تلاش های خود را معطوف به تاثیرگذاری بر افراد انتخاب شده نمایند در حقیقت لابی های صهیونیستی در این کشور، همواره ترجیح می دهند از حضور در مقابل عامه مردم خودداری کرده و مقاصد سیاسی خود را از پس پرده ها دنبال کنند. اما قسمت عمده فعالیت لابی های صهیونیستی معطوف به خارج از کنگره و در سطح جامعه است.
به طوری که مبارزه با لابی اعراب در دهه ۱۹۹۰ توجه محافل یهودی را به خود معطوف کرده بود. احساس همدردی شدید در میان دانش آموختگان لیبرال ها، دانشجویان و عامه مردم نسبت به مردم فلسطین و همزمان افزایش آگاهی مردم از اقدامات اسراییل علیه فلسطینیان از جمله مسایلی بود که لابی های یهودی را شدیدا تحت فشار قرار داده بود. بر این اساس کمیته امور عمومی آمریکایی ـ اسراییلی به عنوان یکی از لابی های یهود برای مبارزه با این احساس همدردی که باعث قدرت گیری لابی اعراب می شد، تصمیم گرفت از همان حربه قدیمی استفاده کند. به همین دلیل تبلیغات وسیعی در مورد فساد اخلاقی و مالی رهبران عرب صورت گرفت و صلاحیت آنان برای رهبری بر کشور خود به شدت زیر سوال رفت.
اهداف خاص لابی های یهود
▪ به طور کلی لابی های صهیونیستی در امریکا پیگیر اهداف ذیل هستند:
۱) تجزیه کشورهای اسلامی: لابی افراطی صهیونیستی به منظور تقویت جایگاه اسراییل در منطقه به دنبال تقسیم و تجزیه کشورهای اسلامی و عربی است تا بدین وسیله با ایجاد کشورهای کوچک و ایجاد تفرقه و دشمنی میان این کشورها، موقعیت خود را به عنوان قدرت برتر و بلامنازع در صحنه خاورمیانه تثبیت کند.
۲) اسراییل قطب منطقه: لابی افراطی یهودی به دنبال این است که با هدایت استراتژی امریکا در منطقه، حداکثر حمایت اقتصادی، سیاسی، نظامی و مالی را از اسراییل به عمل آورد و ضمن تضعیف دیگر کشورهای منطقه، اسراییل را به قطب سیاسی، اقتصادی و نظامی منطقه تبدیل کند.
۳) جنگ های زنجیره ای: این لابی که به طور عمده در وزارت دفاع و شورای امنیت ملی این کشور نفوذ کرده اند، به دنبال استراتژی زنجیره ای هستند.
بدین معنی که دولت امریکا را تشویق و ترغیب می کنند که یک سلسله از جنگ های بدون وقفه را علیه کشورهای مخالف اسراییل در منطقه خاورمیانه انجام دهد و در این راه، هیچ نوع وقفه و توقیفی صورت نگیرد. لابی افراطی یهودی از این موضع نگران است که در صورت بروز وقفه در اقدامات نظامی امریکا درمنطقه شرایط داخلی امریکا و صحنه بین المللی به گونه ای تغییر کند که دولتمردان امریکایی تمایل خود را برای ادامه این جنگ ها از دست بدهند.
۴) روابط امریکا با کشورهای اسلامی: این لابی با استفاده از روش ها و وسایل مختلف درصدد تخریب روابط امریکا با کشورهای عربی و اسلامی است و در این راه نه تنها به دنبال تشدید دشمنی امریکا با کشورهایی همچون ایران و سوریه است، بلکه در جهت تخریب روابط سنتی امریکا با کشورهایی همچون عربستان و مصر تلاش می کند.
مهدی عراقی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید