پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا
هـنـر حـل مـعـادلات زنـدگـی
پیشــرفــت ســـریع تکــنولــوژی و ارتباطی، موجب به هم ریختگی بسیاری از معادلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ارتباطی در دنیای امروز شده است.
به طوری که هر روز، دهها و صدها مسئله و مشکل ذهن انسان را به خود مشغول میکند. امروزه افرادی که توانایی حل مسائل خود را داشته باشند، قطعاً در زندگی موفّقترند. توانایی حل مسئله علاوه بر جسارت، نیازمند آموزش اساسی است که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده است.
از آن جایی که توانایی «حل مسئله» یکی از مهارتهای اساسی زندگی محسوب میشود، در این مقاله به گامها و راهکارهای کسب این مهارت اشاره میکنیم.
امید است که با کسب توانمندی در حل مسئله بیاموزیم که اکثر مشکلات قابل حل شدن است و یاد بگیریم مشکلات هرچند بزرگ را هم میتوان ذرهذره حل کرد، چنان که از ظریفی پرسیدند: یک فیل را چگونه میتوان خورد؟ پاسخ داد: لقمه، لقمه.
● مراحل حل مسئله
۱) شناسایی یا طرح مسئله:
مرحلهای است که در آن ذهن (افکار یا احساس) شخص با مسئله یا مشکلی روبهرو میشود.
۲) جمعآوری اطلاّعات:
برای این که مشکل یا مسئله دقیقاً مشخص و معلوم شود، ضروری است اطلاعات دقیق درباره آن موضوع را جمعآوری کند. جمعآوری اطلاّعات معمولاً از طریق گفتگوی با دیگران، خصوصاً متخصصان، تجارب، کتابها و سایر منابع رسانهای و اطلاعاتی صورت میپذیرد. هرچه اطلاعات دقیقتر و مناسبتر باشد، فرد برای رسیدن به «حل مسئله» موفقتر خواهد بود.
۳) تعریف دقیق مسئله:
در این مرحله شخص با بررسی اطلاّعات جمعآوری شده به ریشه و ماهیت مشکل خود پیمیبرد.
۴) تولید و خلق راهحلهای مختلف:
در این مرحله شخص سعی میکند راهحلهای مختلف را از طریق بارش فکری، تعامل و هماندیشی با دیگران به دست آورد، همه راهحلهای مختلفی که به ذهنش خطور میکند را بنویسد. هدف در این مرحله، فقط پیدا کردن راهحلهای گوناگون است، نه این که کدامیک از راههای انتخاب شده بهتر و قابل قبولتر است!
۵) بررسی راهحلهای گوناگون و انتخاب بهترین راهحل:
در این مرحله فرد هریک از راهحلهایی که در مرحله قبل یادداشت شده بود را با غره ارزشگذاری میکند تا دریابد، کدامیک از راهحلها کارآیی بهتر و قابلیت اجرایی بیشتری دارد و به نوعی زودتر و بهتر میتواند مشکل یا مسئله را حل کند. هدف در این مرحله برخلاف مرحله قبل، قصاوت و داوری است فرد به بررسی کیفیت و محتوای راه حلّ ارائه شده میپردازد، سپس راهحلهای نادرست را حذف میکند و بهترین راهحل ارائه شده را انتخاب میکند و به مرحله اجرا میگذارد.
۶) اجرا و ارزیابی:
پس از انتخاب بهترین راهحل و اجرای آن، ارزیابی از مشکل یا مسئله، آغاز میشود.
اگر راهحل انتخاب شده موفقیتآمیز باشد، مشکل حل میشود. اگر موفقیتآمیز نبود، اولویت بعدی را به مرحله اجرا میگذارد. در صورتی که فرد نتواند با پیاده کردن راهحلهای ارائه شده به حل مشکل برسد، امکان دارد تعریف درست و دقیقی از مشکل نداشته باشد، پس توصیه میشود مجدداً مراحل را از تعریف دقیق مسئله شروع کند و ادامه دهد.
● راهکارهای علمی برای حل مسئله
۱) کمک کنیم تا دیگران به کسب توانایی مهارت «حل مسئله» در زندگی خود بیشتر احساس نیاز کنند.
۲) برای تقویت مهارت «حل مسئله» در خود یا دیگران باید به خصوصیات شخصیتی، احساسی و رفتاری خود و آنان توجه ویژه داشته باشیم.
۳) در طرح «حل مسئله» به شرایط زمان و مکان نیز توجه داشته باشیم که، آیا شرایط برای بیان آن مسئله آماده است یا خیر؟
۴) از طریق همدلی با دیگران میتوانیم آنان را در «حل مسئله» کمک کنیم بدون آن که در آنان مقاومت ایجاد کنیم.
۵) برای «حل مسئله» ضروری است اطلاّعات دقیق و لازم را از منابع مطمئن کسب کنیم.
۶) با ایجاد باور و نگرش مثبت میتوان در «حل مسئله» گامهای موثرتری برداشت.
۷) اگر کسی برای حل مسئلهای از ما کمک خواست، بلافاصله راهحل ارائه ندهیم، بلکه ابتدا از او بپرسیم: خودت چه راهحلهایی به ذهنت میرسد؟ و بعد او را در مسیر «حل مسئله» راهنمایی کنیم.
۸) از طرح مسئله یا مشکل از سوی فرزندان یا دوستان و نزدیکان استقبال کنیم.
۹) از به کار بردن کلماتی مانند «مشکل خودت است»، «به من ربطی ندارد» و ... خودداری کنیم.
۱۰) همیشه اوّلین راهحل، بهترین راهحل نیست، حتماً نیاز به بررسی بیشتر و دقیقتری دارد.
۱۱) به یاد داشته باشیم که همیشه کوتاهترین راه، بهترین راه نیست.
۱۲) در رویارویی یا انبوهی از مشکلات به هم تنیده سعی کنیم تا مشکلات را از نظر اهمیت و مهم بودن اولویتبندی کنیم.
۱۳) اگر راهحلّی را انتخاب کردیم ولی به نتیجه نرسیدیم، مأیوس نشویم و به دنبال راهحلهای دیگری برای پیدا کردن حل مشکل یا مسئله باشیم، چرا که شکست یک راهحل، پایان تمام راهحلها نیست.
۱۴) اگر اجازه دهیم کودکان پاسخ سؤالاتشان را خودشان کشف کنند، تا در سنین بالاتر توانایی حل مسئله بیشتری را خواهند داشت.
۱۵) تمسخر راهحلهای اولیه در کودکان، کسب توانایی، «حل مسئله» را در آنها به تأخیر میاندازد.
سهیلا مقدم
منبع : نوآوران فناوری اطلاعات
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران اسرائیل رژیم صهیونیستی ایران و اسرائیل ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت وعده صادق دولت سیزدهم جنگ ایران و اسرائیل جنگ مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران
سیل قوه قضاییه هواشناسی سیلاب تهران سلامت پلیس شهرداری تهران دبی وزارت بهداشت سازمان هواشناسی محیط زیست
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا خودرو بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی دلار بورس قیمت سکه مسکن مالیات
تلویزیون سینمای ایران فضای مجازی احسان علیخانی سریال موسیقی تئاتر دفاع مقدس کتاب ژیلا صادقی
دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
فلسطین عملیات وعده صادق آمریکا حمله ایران به اسرائیل غزه جنگ غزه روسیه چین طوفان الاقصی اسراییل حماس لبنان
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید منچسترسیتی بارسلونا کشتی فرنگی بازی تراکتور لیگ برتر پاری سن ژرمن
هوش مصنوعی تلگرام تبلیغات اپل دوربین سامسونگ ناسا ایلان ماسک وزیر ارتباطات عیسی زارع پور
ورزش چاقی هموفیلی دیابت درمان و آموزش پزشکی مغز کاهش وزن