سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


نظم و ترتیب در خیاط‌خانه کوچک شما


نظم و ترتیب در خیاط‌خانه کوچک شما
بی‌نظمی در نگهداری لوازم خیاطی، هم دسترسی به آنها را سخت‌تر می‌کند و هم ممکن است خطرناک باشد؛ پس برای هر کدام جای مخصوصی تعیین کنید.شما هر چقدر هم که اهل خیاطی و دوخت و دوز نباشید، بالاخره مجبور هستید موقع شکافته شدن درز لباس یا کنده شدن دگمه، انجام کارهای جزئی خیاطی و مانند اینها، دست به نخ و سوزن برده و خودتان برای رفع مشکل اقدام کنید.
البته در خانه همه ما لوازم ابتدایی خیاطی شامل نخ، سوزن، دگمه، قرقره و امثال اینها وجود دارد، چه برسد به آنکه خانم خانه، خیاطی نیمه‌حرفه‌ای یا حتی حرفه‌ای هم باشد و بسیاری از کارهای خیاطی و حتی دوخت و دوز بعضی لباس‌ها را نیز خودش برعهده داشته باشد.
در این شرایط، حتما این تجهیزات بیشتر و کامل‌تر خواهد بود ولی با توجه به اینکه اغلب لوازم مورد استفاده برای کارهای خیاطی جزء خرده‌ریزها هستند، نظم بخشیدن به آنها نه‌تنها می‌تواند به دسترسی سریع‌تر به آن لوازم کمک کند بلکه از بروز احتمالی بعضی خطرها مانند فرو رفتن سوزن در دست و پای اهالی خانواده نیز جلوگیری می‌کند.
البته این قبیل لوازم معمولا در جعبه یا سبدی تحت عنوان قوطی نخ و سوزن نگهداری می‌شوند ولی وقتی تنوع اقلام کاربردی افزایش یابد، مشکلات فوق را نیز همراه خواهد داشت. ما نیز با همین هدف، قصد داریم به ارائه راهکارهایی برای ایجاد هر چه بیشتر نظم و ترتیب در نگهداری لوازم خیاطی شما بپردازیم. پیشنهادات ما به‌طور قطع برای شمایی که به عنوان خیاط حرفه‌ای مشغول به کار هستید نیز مفید خواهد بود.
● جاسوزنی‌های متفاوت
یکی از خطرسازترین لوازم خیاطی، سوزن است. بنابراین برای نگهداری سوزن‌ها در شرایط مختلف باید به فکر جایی مناسب و مطمئن باشیم. البته در هر قوطی نخ و سوزن، یک جاسوزنی پارچه‌ای که داخل آن را با الیاف یا ابر یا مواد دیگری مانند اینها پر کرده‌اند، وجود دارد ولی قرار نیست هر چه سوزن داریم روی جاسوزنی فرو کنیم.
این قبیل جاسوزنی‌ها تنها مخصوص چند عدد سوزن خیاطی و سوزن ته‌گردی هستند که باید در دسترس باشند و دیگر سوزن‌ها باید در جایی مطمئن نگهداری شوند. برای این منظور راه‌های مختلفی وجود دارد که به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:
۱) دفترچه‌ای با نوشته‌های سوزنی:
یکی از بهترین و مناسب‌ترین راهکارها که به‌خصوص به خیاطان باسلیقه و حرفه‌ای نیز پیشنهاد می‌شود دوخت دفترچه‌ای از پارچه‌های ضخیم، ‌مانند پارچه‌های کتانی یا فوتر است. این دفترچه باید حداقل ۴ برگ داشته باشد. به این ترتیب، شما می‌توانید هر یک از این برگ‌ها را برای سوزن‌هایی با قطری نزدیک به هم تعیین کرده و از این پس آن سوزن‌ها را در برگ مربوطه در دفترچه به‌صورت کوک کنار هم قرار دهید.
حالا اگر این دفترچه را مانند تصویر بالا به صورت فانتزی و با استفاده از پارچه‌های رنگارنگ درست کرده و جلد آن را نیز با تکه‌ پارچه‌های ساده تکه‌دوزی کنید، این سلیقه و هنر شماست که به نمایش گذاشته می‌شود.
۲) جاکبریتی یا جاسوزنی:
قوطی‌های کبریت ـ حتی از نوع کتابی نیز جای خوبی برای سوزن‌های نازک و کوچک خیاطی هستند. کافی است در این نوع قوطی‌کبریت‌ها مانند تصویر سرسوزن‌ها را در قسمت دولای مقوا فرو کرده و آنها را مانند چوب کبریت در کنار هم قرار دهید.
سپس با جای دادن سر مقوایی در قوطی در زیر این تکه مقوای دولا شده، در آن را ببندید. قوطی‌کبریت‌های معمولی هم تنها با اختصاص فضای کشویی داخلشان به سوزن‌های باریک و ظریف به یک جاسوزنی مناسب تبدیل می‌شوند.
▪ با توجه به اینکه در قوطی‌کبریت‌ها در هر ۲نوع چندان محکم نیست که شما از بیرون نیفتادن سوزن کاملا مطمئن باشید، برای اطمینان خاطر بیشتر روی در آن نوارچسبی کاغذی یا شیشه‌ای بزنید.
▪ قوطی‌کبریت‌های معمولی نه‌تنها برای جای‌دادن سوزن مناسب هستند بلکه شما می‌توانید از آنها برای نگهداری دیگر خرده‌ریزهای خیاطی – به‌خصوص از نوع تزئینی – شامل پولک، منجوق، ملیله و غیره نیز استفاده کنید.
۳) نوکی با کاربرد سوزن
جای نوک مدادهای اتود (نوک‌دار) نیز برای قرار دادن سوزن‌های نازک انتخاب خوبی است. بنابراین اگر خود شما یا فرزندتان برای نوشتن از این مدادها استفاده می‌کنید، از این پس قوطی نوک‌های آن را دور نیندازید. شما می‌توانید در هر کدام تعدادی سوزن نازک انداخته و روی آن را برچسبی حاوی اندازه و نوع کاربرد سوزن‌ها بچسبانید.
در ضمن با توجه به اینکه اغلب این قوطی‌ها (به‌خصوص از نوع کشویی) بسیار محکم هستند، شما می‌توانید از این قوطی‌ها به عنوان جای سوزن و نخ مسافرتی استفاده کنید. بنابراین چند سوزن را پس از نخ‌کردن، داخل قوطی گذاشته و در کیف دستی‌تان برای مواقع ضروری نگهداری کنید.
۴) سوزن در قوطی‌های آرایشی:
قوطی بعضی از لوازم آرایشی مانند رژلب و ریمل نیز برای نگهداری سوزن‌ها مناسبند. شما می‌توانید پس از تمام شدن مواد آرایشی، قوطی آنها را خوب با آب داغ و مواد شوینده شست‌وشو دهید. سپس از فضای داخلشان برای نگهداری سوزن‌ها استفاده کنید.
البته اگر جای ریمل را برای این منظور انتخاب کرده‌اید، بهتر است که قلم آن را بیرون آورده یا از پایه بشکنید تا هنگام باز کردن در و خارج کردن قلم، سوزن همراه آن بیرون نیامده و روی زمین نیفتد
▪ اگرچه اختصاص جایی مناسب برای نگهداری سوزن‌ها در میان دیگر لوازم خیاطی از اهمیت زیادی برخوردار است ولی قرار دادن یک یا حتی چند آهن‌ربای قوی در قوطی نخ و سوزن یا حتی کشوی مربوط به لوازم خیاطی را نباید فراموش کرد.
وجود آهن‌ربا اطمینان خاطر شما را هنگام استفاده از لوازم خیاطی بالا می‌برد زیرا در صورتی که سوزن به هر دلیلی از جاسوزنی آن در قوطی نخ و سوزن یا کشو بیرون بیفتد، به سرعت جذب آهن‌ربا شده و از احتمال افتادن آن روی زمین کاسته می‌شود.
علاوه بر این، آهن‌ربا برای پیدا کردن سوزن‌های افتاده روی میز خیاطی یا زمین نیز بسیار کاربردی است.
● کاربرد قوطی‌های فیلم دوربین و شیشه‌های قرص
قوطی‌های مخصوص فیلم خام دوربین‌های معمولی نیز جای مناسبی برای نگهداری انواع و اقسام خرده‌ریزهای خیاطی به‌خصوص لوازم تزئینی مربوط به آن هستند. شما می‌توانید مانند تصویر زیر هر کدام را با نوعی از این لوازم پر کرده و برای اینکه دسترسی و پیدا کردن آنها سریع باشد، یکی از آنها را با چسب حرارتی روی در قوطی بچسبانید.
این پیشنهاد را در مورد دگمه‌ها، پولک، منجوق، ملیله و به طور کلی انواع سنگ‌ها، سنجاق قفلی و بسیاری اقلام ریز دیگر مانند اینها امتحان کنید.
▪ با توجه به اینکه این روزها به خاطر کاربرد دوربین دیجیتال، کمتر از دوربین‌های معمولی و فیلم‌های آن استفاده می‌شود، ممکن است نتوانید به تعداد مورد نیاز قوطی فیلم پیدا کنید؛ بنابراین به جای آن از قوطی‌های کوچک و بزرگ قرص استفاده کنید. البته علاوه بر اینها شیشه‌های بزرگ مربوط به سس و مربا را برای لوازم خیاطی بزرگ‌تر از یاد نبرید.
● آلبومی از لوازم اضافی
وقتی خودتان لباسی را می‌دوزید یا سفارش دوخت آن را به خیاط می‌دهید، حتما تعدادی دگمه و لوازم اضافی مربوط به آن شامل قرقره، تور و... اضافی باقی خواهد ماند. علاوه بر این، بسیاری از کارخانه‌های معتبر دوخت لباس نیز به همراه مارک آویز آن، پاکت یا کیسه کوچکی حاوی این لوازم اضافی شامل دگمه، مقداری نخ و حتی در مورد لباس‌های کار شده تعدادی پولک و منجوق به لباس متصل می‌کنند که اغلب هنگام پوشیدن لباس با سرعت تمام آنها را با قیچی از لباس جدا کرده و به گوشه‌ای از جعبه نخ و سوزن پرتاب می‌کنیم ولی امان از روزی که دگمه لباسمان گم شود؛ آن وقت است که دربه‌در دنبال دگمه اضافی می‌گردیم تا شاید بتوانیم میان لوازم و خرده‌ریز‌های دیگر آن را پیدا کنیم؛ در حالی که می‌توانیم از همان ابتدا جعبه‌‌ای فلزی یا مقوایی به این قبیل لوازم اضافی اختصاص داده و آنها را همیشه در دسترس قرار دهیم.
پیشنهاد جالب‌توجه برای این منظور، ترتیب‌دادن آلبومی از لوازم اضافی است؛ به این صورت که یک عدد آلبوم عکاسی خریداری کرده و جای هر عکس را با یک پاکت کاغذی حاوی دگمه، نخ و هرچه مربوط به لباس است پر کنید. سپس روی پاکت توضیحات مربوط به لباس را بنویسید یا درصورت دلخواه نمونه‌ای از لوازم اضافی مربوط به لباس را روی پاکت بچسبانید. به این ترتیب، هنگام ایجاد مشکلی در لباس، با مراجعه به این آلبوم به سرعت به لوازم اضافی مربوطه دسترسی پیدا خواهید کرد.
▪ اگر آلبوم در دسترس نداشتید، یک دفترچه نقاشی بزرگ سیمی خریداری کنید و روی هر صفحه آن همان ۲ پاکت را بچسبانید.
● گردنبندی از سنجاق قفلی
سنجاق قفلی‌های کوچک را در سنجاق قفلی‌های بزرگ قرار داده و همه سنجاق قفلی‌های بزرگ را توسط روبان یا یک عدد پیپ‌پاکن به هم متصل کنید. به این ترتیب، دیگر سنجاق‌‌قفلی‌ها در جعبه لوازم خیاطی شما پراکنده نخواهند بود.
● یک جیب بزرگ برای همه چیز
اگر این روزها مشغول دوخت یا تعمیر لباسی هستید و اتاق مخصوصی هم برای کار خیاطی ندارید، معمولا این کارها را در اتاق نشیمن و همان‌طور نشسته روی مبل انجام می‌دهید سپس پیش از آنکه قیچی یا دیگر لوازم به کف پای اهالی خانواده فرو برود و برای آنها مشکل‌ساز شود یا در به در دنبال وسیله‌ای بگردید، مانند تصویر زیر یک جیب بزرگ بر تکه پارچه مستطیل‌شکلی از جنس کتان ضخیم دوخته و آن را روی دسته مبل پهن کنید. به این ترتیب، تمام لوازم را داخل جیب گذاشته و با خیال راحت به خیاطی‌تان ادامه دهید.
منبع : سایت سیمرغ


همچنین مشاهده کنید