شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

لبخند زیبا، مدیون دندان های زیباست


لبخند زیبا، مدیون دندان های زیباست
بهداشت این کلمه زیبا را همراه با آهنگ سلامتی و شادابی هر روز از زبان مربیان و سایر افراد می شنوید که به شما امید زندگی، نشاط و تندرستی می دهد.
بهداشت به معنای بهتر زیستن و بهتر زندگی کردن است. امروز سلامتی را بیمار نبودن معنی نمی کنند بلکه انسانی را سالم گویند که از آسایش و رفاه کامل جسم و روان و اجتماع برخوردار باشد. بهداشت از درمان مهمتر است زیرا کم خرج تر و آسان تر است و به وقت کم نیاز دارد، در صورتی که درمان این خصوصیات را ندارد و احتیاج به وقت زیاد، هزینه زیاد و مشکل تر است.
برای مثال شما با استفاده از یک مسواک و خمیردندان می توانید بعد از هر غذا دندان هایتان را مسواک بزنید و این کار از خراب شدن و پوسیده شدن دندان های شما پیشگیری می کند. اما اگر در انجام این کار سستی کنید دچار پوسیدگی دندان می شوید که برای معالجه آن باید چندین ساعت وقت صرف کنید و چند برابر قیمت مسواک و خمیر دندان بابت آن بپردازید. با این وصف باز هم دندان اولیه به شما بر نمی گردد. بهداشت شاخه های مختلف دارد که عبارتند از: بهداشت جسم، بهداشت روان و بهداشت محیط و تغذیه.
● بهداشت دهان و دندان
بیش از نیم قرن است که علت پوسیدگی دندان و بیماری های لثه و راه های جلوگیری از آنها به خوبی شناخته شده است. علت پوسیدگی دندان بدین ترتیب است که میکروب های موجود در دهان، مواد قندی غذا را به اسید تبدیل می کنند. این اسید سطح خارجی دندان را در خود حل می کند و حفره ای ایجاد می کند، حفره ایجاد شده پوسیدگی نام دارد. پلاک میکربی لایه نازک و بی رنگ و غیرقابل رویت و مملو از میکروبی است که به طور منظم و مداوم روی دندان ها تشکیل می شود. این لایه در ابتدا از بزاق و مایع ترشح شده از شیار لثه مشتق می شود و فاقد میکروب است، سپس میکروب های خاصی به طرف سطح چسبنده آن جذب می شوند این میکروب ها تکثیر یافته و از خود موادی ترشح می کنند که اتصال آنها را به یکدیگر محکم تر می کند. پلاک میکروبی می تواند در بالای لثه یا زیرلثه (شیار لثه) به دندان متصل گردد. پلاک در بالای لثه در بروز پوسیدگی دندان نقش مهمتری دارد در حالی که پلاک زیر لثه ای بیشتر موجب بیماری های لثه و استخوان فک می شود. پلاک میکروبی در آب قابل حل نیست و در نتیجه نمی توان انتظار داشت که با شستن عادی دهان و غرغره کردن با آب از بین برود. در اینجا نیاز به اعمال فشار بیشتری است که این فشار توسط مسواک صورت می گیرد.
استفاده از مسواک موثرترین و عملی ترین روش حذف پلاک میکروبی است و حتی بدون خمیر دندان هم می شود مسواک زد.
● مزایای مسواک زدن با خمیر دندان مناسب:
▪ اولا : مسواک زدن را مطبوع تر می کند
▪ ثانیا: فلوراید موجود در آن به استحکام دندان ها کمک می کند.
▪ ثالثا: خاصیت سایندگی و حذف میکروبی دارد.
استفاده از خمیردندان به مقدار بسیار کم (به اندازه یک نخود) کفایت می کند و نیازی به پوشانیدن سطح روی مسواک با خمیردندان نیست.
استفاده از نخ (مسواک بین دندان ها) نیز قبل از مسواک زدن ضروری است.
ترکیبات فلوراید سطح دندان را تغییر می دهد و نوع بلورهای آن را به نوع دیگری تبدیل می کند که حلا لیت کمتری در اسید دارد. در عین حال خود ماده فلوراید یک اثر ضد میکروبی و ضد آنزیمی نیز دارد.
علا وه بر استفاده از مسواک استفاده از مواد غذایی متعادل به خصوص ویتامین مین C در سلامت لثه ها اهمیت زیادی دارد ویتامین C مقاومت شخص را در مقابل بیماری های لثه زیاد می کند.
لبخند زیبایی که بر سیمای شما نقش می بندد مدیون دندان های زیبای شماست. پس با رعایت بهداشت دهان و دندان در حفظ این گوهر گرانبهای طبیعی کوشا باشید.
● چه کارهایی را باید انجام دهیم؟
▪ هر روز بعد از غذا به خصوص شب ها اول نخ دندان بکشیم و بعد مسواک بزنیم.
▪ فقط از مسواک شخصی خود استفاده کنیم.
▪ غذاهای مفید و سالم مانند: شیر، لبنیات، سبزی و میوه های تازه حتما استفاد کنیم.
▪ شیر مادر بهترین غذا برای ساختمان دندان های محکم و سالم کودک می باشد.
▪ به محض احساس کوچک ترین درد و ناراحتی یا مشاهده لکه روی دندان هایمان باید به دندانپزشک مراجعه کنیم.
● چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟
▪ مواد قندی مثل شیرینی و شکلا ت و بیسکوییت و نوشابه های گاز دار زیاد نخوریم.
▪ هرگز با دندان هایمان اجسام سخت مثل پوست پسته، فندق و گردو را نشکنیم.
▪ از تمیز کردن دندانهایمان به وسیله اجسام سخت و نوک تیز مثل مداد، خودکار، سوزن و چوب خودداری کنیم.
نویسنده : لیلا مومنیاند
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید