چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تاریخچه اتومبیل


تاریخچه اتومبیل
هر گاه ارابه ای سه چرخ و خشن که درجلو آن ماشین بخار حجیمی قراردارد در نظر آورید پدر بزرگ اتوموبیل های امروزی را خواهید شناخت . این ارابه که آنرا فارادیه نامیدند امروز در موزه پیشه و هنر پاریس موجود است . و می توان آن را از نزدیک مشاهده کرد . این اسباب توسط کونیو ساخته شده است . می گویند هنگام نخستین . . . و آخرین آزمایش در ۱۷۶۸ این وسیله نقلیه یک مرتبه از جا کنده شده و دیوار را فروریخته است .
عرابه « کونیو » ساعتی ۴ کیلومتر راه می پیمود اما با دیگ بخار آب بیش از یک ربع ساعت حرکت خود کار ممکن نبود . با وجود آنکه کونیو نمونه دیگری ساخت اما این نمونه ها جزبرای نگهداری در موزه بکار دیگری نیامد . اما این امر مانع از آن نیست که بگوئیم کونیو راه باز کرده و پیشقدم بوده است و با تکمیل موتور و مواد و مصالح بعدها نتیجه گرفته است .
در ۱۷۷۳ آمده بوله اتومبیل بخاری اختراع کرد که محور چرخهای جلو روی دو محور دیگر قرار داشت و در پیچ و خم راه و جاده تاثیر فرمان چرخهای جلو وضع درست و مناسبی پیدا می کرد .
در ۱۷۸۵ دملر یک کالسکه نفتی ساخت و با مهندسی بنام لواستر شریک شدند و در ۱۸۹۰ کاربراتور با سطح ثابت اختراع کردند . در همان سال مهندس دیگری به نام لئون سرپله دیگ بخار منفجر نشدنی ( نترک ) را ابداع کرد و ساخت . پس از آن یک رشته تکمیل توسط جمعی از محققان در کار اتومبیل صورت گرفت از جمله کارل بنز در ۱۸۹۶ نخستین کالسکه اتومبیل را که پدر بزرگ تاکسی های امروزی است در پاریس بحرکت در آورد .
نام مارکی آلبردودیون را هم باید برد . وی در ۱۸۸۹ موتور ستاره ای شکل دارای استوانه گردان و در ۱۸۹۹ انتقال حرکت بوسیله دو صفحه متمایل را ابداع کرد . رنه پانار در ۱۹۰۷ موتور بی دریچه را ساخت . هانری فرد در امریکا نمونه اتومبیل جهانگردی را پدید آورد . لوئی رنو فرانسوی در ۱۸۹۹ آلتی را برای تغییر سرعت اختراع کرد و همچنین . . .
اگر بخواهیم از کلیه مخترعان چه معروف و چه گمنام و صاحبان صنایع چه خوشبخت و چه بد اقبال که اتومبیل را به صورت امروزی با این پایه از تکمیل پدید آوردند نام ببریم سخن به درازا خواهد کشید . با این حال برخی از این اختراعات که راه رسیدن به اتومبیل های کنونی را نشانه گذاری کرده است توجه کردنی و نام بردنی می باشد . فرنان فر که به سال ۱۸۵۰ در کلرمن به دنیا آمد هم خود را مصروف ساختن موتور کرد . وی نخست از موتور های افقی کار را آغاز کرد بعد موتور های قائم سپس موتور های ۲،۴،۶ سیلندر را پدید آورد ؛ کار دیگر او اینکه دریچه های خود کار را تبدیل به دریچه های فرمانی کرد .
طریقه روشن کردن ماشین را با قرقره و جسم لرزان و بعد با ماگنت را او یافت . بین سالهای ۱۸۸۵ و ۱۸۹۹ موتور ۳۲ سیلندر شعاعی و موتور مرکب ۵ شعاعی را بوجود آورد . همین که اتومبیل سازی رونق گرفت فره یقین کرد که صاحب مکنت و ثروت سرشار خواهد شد . . .
اما سازندگان ماشین کارهای سابق را ندیده گرفتند و آنچه را خود در نظر داشتند در ساختن اتومبیل در نظر گرفتند . در حالی که فره ۲۰ سال بود ماگنت استعمال می کرد . دارندگان اتومبیل رنج روشن کردن ماشین با اجسام سوزنده را برخود هموار می کردند و با تمام این احوال فره دلسرد نشد .در ۱۹۰۶ م انحراف مدخل و مخرج دریچه ها را نسبت به نقاط متحرک اختراع کرد .حق آن است که بگوییم فره مخترعی با نبوغ و مخترع ماشین انفجاری به شمار می رود .
در زمینه جلو راندن یا کشش رودلف دیزل آلمانی ( در سال ۱۸۵۸ در پاریس متولد شد ) موتور سوختی را اختراع کرد که به نام وی معروف شدکترنیگ هم کارهای برای کشش ( رانش ) با اتومبیل انجام داد .و طریقه روشن کردن ماشین به وسیله باتری را بنام دلکو ابداع کرد .
در رانش با واکنش موضوعی بود که اپل کوشش بسیاری راجع به دان کرد .همچنین رانش بوسیله توربین بسیاری از اهل تحقیق را مشغول داشت اما این امر مربوط به کارها و اختراعات جمعی بود و اختصاص به اتومبیل هم نداشت بلکه مربوط به تکنیک عمومی هر وسیله بود که رانش و کشش در آن منظور باشد .
کترنیگ راجع به اجسام ضد انفجار بنزین و جعبه نیمه خود کار سرعت ومقداری تکمیلات دیگر بررسی های فنی کرده و وسایلی در نظر گرفته بود با این همه باید گفت مخترعان دارای حق امتیاز بسیار بودند که با هم رقابت می ورزیدند کترنیگ هم یک تن از آن جمله بود . یکی از همین مخترعان رنو معروف دارای ۷۰۰ اختراع در این زمینه بود از جمله پریز مستقیم ، روشن کردن مضاعف توسط ماگنت و باتری و میرا کننده ارزش هیدرولیکی و غیر آن .
آنچه گفته شد چند مثال از کار صدها مخترع و هزاران اختراع است که ترقیات فنی و رونق کار اتومبیل را به پایه و مایه امروزی رسانده و صنعتی نیرومند از پدپد آورده است ، چنان هم پیش تر اشاره شد با شیوه نوین زندگی در عصر اتومبیل زمان و مکان ارزش پیشین خود را از دست داده اما کار به همین جا پایان نیافته است .رانش به وسیله واکنش با ساختن هواپیمای جت و موشک های قاره پیما و فضا پیما از صورت قضایای علمی و نظری وارد مرحله عمل گردیده است . از سوی دیگر موضوع اینکه نیروی اتم جانشین نیروی محرکه پیشین گردد خود بحثی جداگانه است که مجال گفتگو در باره آن در اینجا نیست .
منبع : کتاب دائره المعارف مصور زرین
منبع : ایرانیکا


همچنین مشاهده کنید