جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ / Friday, 25 May, 2018

بازی با الفبا


بازی با الفبا
دنیای کودکان ، دنیای تازگی ها، شادی ، شادابی و شگفتی هاست . بازی پشتوانه بزرگ شکل گیری شخصیت و رشد مناسب جسمی ، هوشی و روانی کودک است . بازی ، پل دوستی کودکان ، فرصت کسب مهارت ها و هماهنگی رشد کودک از نظر جسمی ، ذهنی و عاطفی است.
در فرهنگ دینی ما، بازی متن زندگی کودک است و والدین نه تنها باید فرصت هایی را برای بازی کودکان فراهم آورند که خود نیز با کودکان همبازی شوند و با فراهم کردن موقعیت هایی لبریز از نشاط و سر زندگی و انجام بازی های مناسب ، دنیای تجربی کودک را وسعت بخشند و از طریق بازی ، به شکوفایی و پرورش استعدادهای کودکان کمک کنند.
تجربه نشان داده است در آموزش ، اجبار نباید عامل انجام کار باشد بلکه انگیزه و محرک اصلی باید حس کنجکاوی و شوق کشف باشد. از طرف دیگر، بچه ها بسیار به بازی علاقه مندند. بنابراین در سنین دبستانی ، اگر آموزش را با بازی توام سازیم یا از طریق برانگیختن حس کنجکاوی ، آنان را آموزش دهیم ، موفقیت چشمگیر خواهد بود. در ادامه ، به چند روش آموزش حروف از راه بازی اشاره می شود.
● آموزش حروف الفبا از راه لمس کردن
معمولا در آموزش ، بیشتر از حواس شنوایی و بینایی استفاده می کنند که این نوع آموزش را آموزش سمعی و بصری نامیده اند. برای این که آموزش عمیق تر باشد. باید از حواس دیگر هم استفاده کرد، یکی از این حواس ، حس لامسه است.
در آموزش الفبا با حس لامسه ، لازم است حروف الفبا را در اشکال مختلف از جسم جامدی مثل چوب یا نایلون بسازیم سپس چشم بچه ها را ببندیم و یکی از حروف مثل «ص» را به دست کودک بدهیم و از او بخواهیم پس از لمس ، نام آن حرف را همراه با نوع آن ، آخر یا غیرآخر و غیره بگوید.
در بازی از طریق لمس می توان حروف را وارونه به دست کودک داد یا پس از دادن حروف ، تعدادی نقطه در اختیارش بگذاریم تا با استفاده از نقطه «سین» را «شین» و یا «ب» را «پ» کند؛ البته آموزش از طریق لمس برای نابینایان نقش اساسی دارد. ولی برای کودکان سالم ، نقش تفریح و تنوع در آموزش و تمرین می تواند داشته باشد.
این قبیل وسایل از سوی وزارت آموزش و پرورش و سازمان های دیگر، با استفاده از تجربیات و نظرات کارشناسان خبره بدون نقص تهیه شده و در اختیار همگان و بویژه معلمان کلاس های پایه اول قرار گرفته است.
در کودکستان ها بسیاری از مطالب را به کمک بازی های متنوع به کودکان می آموزند. دنباله کار کودکستان ها یعنی آموزش از طریق بازی و فعالیت های اجتماعی دیگر باید در دبستان ها دنبال شود تا کودک ، ضمن ارضای حس کنجکاوی به وسیله بازی های علمی عملی ، شادابی و طراوت خود را حفظ کند.
● بازی روش جدا کردن کلمات
شناخت اجزای یک کلمه ، یکی از اهدافی است که معلمان درصدد آموزش آن به دانش آموزان هستند. برای این که آموزشی مفید و لذت بخش داشته باشید، از کودکتان بخواهید در منزل ، کلمات جدید را روی کارت های کوچکی بنویسد، سپس هر یک از حروف آن را با قیچی جدا کنند.
به آنان کمک کنید اجزای جدا شده کلمات را بخوبی بررسی کنند و با کنار هم قرار دادن آن ، مجددا کلمه را بسازند. پس از آن که کودکتان اجزای کلمه را خوب یاد گرفت با مخلوط کردن حروف و صداهای به دست آمده یا حذف بعضی از آنها، کلمه جدیدی بسازند و آن را باصدای بلند بخوانند. از این روش ، می توانید برای ساختن جمله هم استفاده کنید.
به این ترتیب که با جدا کردن حروف چند کلمه ، جمله جدیدی تشکیل می دهید. با این روش هم قدرت خلاقیت کودکتان افزایش می یابد و هم با کلمات و جملات با معنا و گاه بی معنایی که ساخته می شود، لحظات شاد و نشاطانگیزی فراهم خواهد آمد.
● بازی جعبه شن
این هم روش دیگری برای تقویت مهارت دیداری دانش آموزان و رفع مشکلات املایی آنهاست . اگر حیاط منزل شما، بزرگ است ، می توانید مقداری شن و ماسه در گوشه ای از حیاط خانه بریزید، سپس یک کلمه روی تخته بنویسید و از کودکتان بخواهید با راه رفتن روی شن ها، آن کلمه را بنویسند.
کودکان می توانند اثر پای خویش را روی شن ها ببینند و ضمن مقایسه کلمه نوشته شده با کلمه روی تخته ، صحت نوشته خود را بررسی کنند. پس از اتمام فعالیت ، باید اثر پای خود را از بین ببرند تا زمینه برای فعالیت نفر بعدی آماده شود.
● بازی جمع آوری حروف اول
لوازم مورد نیاز برای این کار، فقط یک کیسه است که داخل آن ۳۲حروف الفبا وجود دارد. هر بازیکن یک کارت از داخل کیسه بیرون می آورد و سعی می کند چیزی را در اتاق یا محیط پیدا کند که اسمش با آن حرف شروع می شود. اگر بازیکن توانست چنین شیئی را نام ببرد، حرف درآورده شده را نگه می دارد.
در غیر این صورت ، آن را به داخل کیسه برمی گرداند. هنگامی که کیسه خالی شد، بازیکنی که تعداد حروف بیشتری را جمع آوری کرده ، برنده است.
● بازی اسامی هم قافیه
برای انجام این بازی چندین جفت کارت تهیه کنید. در این بازی ، از عکس اسامی که دارای قافیه همسان هستند مانند میخ ، سیخ ، کیف ، یا لیف استفاده کنید و اسم هر شکل را پشت کارت آن بنویسید. کارت ها را بر هم بزنید، سپس از فرزندتان بخواهید تا کارت های هم قافیه را پیدا کند و کنار هم بگذارد.
● بازی با چه حرفی تمام شد
برای انجام این بازی ، از کارت های عکسدار استفاده کنید، اما نام اشیا را زیر آنها ننویسید. به جای نوشتن اسم کامل شیئی سه حرف را با فاصله مناسب از یکدیگر طوری که یکی از آنها حروف آخر آن شی ئ باشد، بنویسید.
از فرزندتان بخواهید تا شکل درست صدای حرف آخر هر عکس را تعیین کند. سعی کنید از عکس اشیایی استفاده کنید که حرف آنها به یک حرف با صدا ختم می شود مانند کلاه ، سگ ، کت و از کلماتی مانند نرده و سینی که برای تلفظ آن دو حرف بی صدا نیاز است ، استفاده نکنید.
● بازی من دارم به کلمه ای فکر می کنم که شروع می شود با...
این بازی که در مورد کلماتی است که با حروف بی صدا شروع می شوند، نیاز به هیچ وسیله ای ندارد و برای مسافرت های طولانی ، بسیار مناسب است . هر بازیکن به نوبت به شیئی که بهتر است در معرض دید باشد فکر می کند و حرف اول آن کلمه را می گوید. برای مثال می گوید: من دارم به چیزی فکر می کنم که با «ت » شروع می شود. بازیکنان دیگر سعی می کنند آن شیئی را حدس بزنند.
در صورت لزوم بازیکنی که کلمه مورد نظر را اعلام کرده می تواند راهنمایی بیشتری به بازیکنان دیگر بدهد (برای مثال ، توپ).
● بازی سوپر مارکت
برای این بازی نیاز به ۳سبد خرید داری . روی هر سبد، یک حرف بنویسید، حالا مجموعه ای از خواربار و اقلامی که با آن ۳حرف شروع می شوند، در کنار شما قرار گرفته است ، حال وانمود کنید که با فرزندتان به خرید می روید و از او بخواهید تا اقلام را بردارد و طبق حرف اول شان داخل سبد مناسب بگذارد.
● بازی طراحی پوستر یک حرف
یک مجله یا روزنامه باطله به فرزندتان بدهید. روی یک کاغذ رنگی یک حرف را به شکل (ب غیر آخر و ب آخر) بنویسید. از او بخواهید تا با قیچی ، این حرف را از تیترها و قسمت های تبلیغات یا قسمت دیگر درآورد. از این طریق کودک متوجه می شود حروف ممکن است در جاهای مختلفی دیده شوند، ولی یک شکل دارند، هنگامی که کودک به اندازه کافی از این حروف تهیه کرد، می توانید از او بخواهید با آنها پوستر درست کند.
● بازی معمای خط ها
سه حرف پلاستیکی را روی سه کارت قرار دهید و با مداد دور آنها خط بکشید. حالا کارت ها و حروف را جداگانه به فرزندتان بدهید و از او بخواهید هر حرف را در جای خودش قرار دهد.
● بازی با حروف در حمام
هنگام استحمام می تواند لحظات خوبی برای یادگیری از طریق بازی باشد. می توانید از این فرصت برای آشناکردن کودک با حروف الفبا استفاده کنید. هنگامی که او در وان حمام نشسته است ، با انگشت خود یکی از حروف را پشت او بنویسید و از او بخواهید تا حرفی را که شما نوشته اید، حدس بزند.
هنگامی که کودک خیلی کوچک است ، می توانید حروف ساده را پشت او بنویسید یا با طرح سوال هایی او را به طرف جواب راهنمایی کنید. پسرم به من بگو، من ت نوشتم یا ب؟ بتدریج از راهنمایی های خود برای حدس زدن او کم کنید.
● بازی ساختن حروف با سیم
کودکان از خم کردن سیم های رنگی ، نرم و پوشش دار و ساختن اشکال مختلف لذت می برند. در این بازی ، از سیم برای تقویت مهارت حرف نویسی کودکان استفاده می شود. به کودک چند سیم نرم بدهید و او را تشویق کنید تا با نگاه به حروف الفبا روی کارت یا هر نوشته ای که برای او تهیه کرده اید با سیم ها شکل حروف را بسازد. هنگامی که بازی تمام شد، می توانید از او بخواهید تمام سیم ها را صاف کند و برای استفاده های بعدی کنار بگذارد.
● نتیجه گیری
روش هایی که برای آموزش حروف الفبای فارسی در کودکان گفته شد. همه روش های مفید و اثربخش در یادگیری هستند. با توجه به تفاوت نظریه های قدیمی و جدید اگر آموزش با تکرار و تمرین زیاد همراه باشد، یادگیری موثر خواهد بود. همچنین اگر آموزش حروف الفبا با تکیه بر فعالیت های عملی در خانه نیز همراه شود، یادگیری عمیق تر خواهد شد. ولی فراموش نباید کرد اگر شوق و علاقه و نشاط در یادگیری کودکان برقرار نشود، نمی توان به نتیجه مطلوبی دست یافت.
بیشتر طراحان شیوه های آموزش ، اعتقاد به روش ترکیبی دارند که در اجرا نیز نتایج بهتری داشته است . ما هم می توانیم با آگاهی از این شیوه ها و روش های نو و اجرای آنها در خانه و کلاس ، همان نتایج را کسب کنیم . امید است برای شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزان ، گام های بهتری برداریم.
● آموزش حروف الفبا از طریق جعبه حروف
در این جعبه ، از هر حرف الفبا تعداد لازم در خانه های مخصوص چیده شده است . مثلا از حرف «ل » آخر یک عدد و از شکل غیر آخر «ل » یک عدد با رنگ سیاه و از هر کدام آنها ۵عدد با رنگ قرمز موجود است.
همچنین همراه این جعبه یک صفحه مقوایی خطکشی شده با ابعاد ۲۰*۳۰ سانتی متری موجود است . نحوه بازی به این طریق است که ابتدا کلمه ای را مثل «استکان» دیکته می کنیم . کودک باید به ترتیب حروف «استکان» را با رنگ سیاه از جعبه بیرون بکشد و در جای مناسب پهلوی هم بچیند تا کلمه «ا س ت ک ا ن» درست شود. ممکن است کودک این کلمه را به این صورت بنویسد «ا ص ت ک ا ن» در اینجا از حروف قرمز برای تصحیح کلمات استفاده می کنیم.
فورا «س» قرمز را برمی داریم و به جای حرف «ص» می گذاریم . به این وسیله کودک از طریق بازی ضمن حفظ شادابی خود، دیکته کلمات مشکل را به سهولت می آموزد. پس از اتمام بازی ، کودک باید تمام حروفی را که استفاده کرده از روی لوحه بردارد و در جای خود قرار دهد.
با این بازی ، علاوه بر آموختن املای کلمات ، نظم و ترتیب جای حروف را در جدول الفبا (که بعضی از باسوادان ترتیب حروف الفبا را نمی دانند) به او یاد داده ایم . آشنایی با ترتیب الفبا کودک را آماده می کند تا بعدها بتواند از کتاب لغت استفاده کند.

صابر محمدی

منبع : روزنامه جام‌جم

مطالب مرتبط

نوآوری و خلاقیت در آموزش

نوآوری و خلاقیت در آموزش
روزی در زنجان به ما گفته شد که معلمی در روستا سیگار را ریشه‌کن کرده (!) و مدرسه را زیباسازی نموده است. بعد متوجه شدیم با کمک بچه‌های همان دبستان کاری کرده که کسی در آن روستا جرئت نمی‌کند سیگار بکشد. گفتیم: «آقا برویم ببینیم»!
من آن موقع با این‌ که پست معاونت عمرانی را داشتم ولی نسبت به مسایل فرهنگی به‌شدت حساس بودم. چون اصل کار آن معلم زیباسازی ساختمان مدرسه بود، این بنده‌ی خدا با این‌ که یک معلم روستایی بود همین‌ که در جلسات شنیده بود ژاپنی‌ها مدرسه‌هایشان را این طوری اداره می‌کنند، چون وجودش عاشق معلمی بود شنیده‌هایش را به نمادهای بیرونی تبدیل کرده بود؛ مقواهای تخم‌مرغ را به سقف چسبانده و با کمک بچه‌ها رویش اکلیل پاشیده بود، سقف کلاس‌ها با رنگ زیبایی جلوه‌گری می‌کرد و بچه‌ها هم قطعه‌قطعه از خانه‌هایشان موکت آورده و کف مدرسه پهن کرده‌ بودند، یک شیر آب دم در مدرسه نصب کرده و با پول بچه‌ها برای آن‌ها دمپایی خریده بود - صبح به صبح بچه‌ها کفش‌هایشان را درمی‌آوردند، پاهایشان را می‌شستند و با دمپایی وارد کلاس می‌شدند - و یک سماور چای هم گذاشته بودند تا بچه‌ها هر وقت دلشان خواست بروند چای بخورند. این‌ها همه مدل‌هایی است که در ژاپن وجود دارد.
یک روز به بچه‌ها گفته بود: «اگر شما با من دست بدهید و قول مردانه بدهید که درس بخوانید من مهر تجدیدی و مردودی را طی یک مراسمی آتش می‌زنم». بعد دو - سه هفته با آن‌ها کار فکری کرده بود که این قول مردانه چی باید باشد ... باید سعی کنید هیچ دانش‌آموزی تجدید نیاورد، به همدیگر کمک کنید، سر کلاس بیخودی حرف نزنید تا معلم بتواند با آن‌هایی که درسشان خوب نیست بیش‌تر کار کند و ... بعد یک روز همه‌ی افراد روستا و بچه‌ها را دعوت کرده، با همه‌ی بچه‌ها دست داده و مراسم جشن آتش زدن مهر تجدیدی و مردودی را به صورت نمادین اجرا کرده بود (البته مهر اصلی را پیش خودش نگاه داشته بود). از فردا همه به همدیگر کمک می‌کردند که نکند یکی تجدید بیاورد.
یک روز دیگر هم به بچه‌ها گفته بود که سیگار آفت است، ما می‌توانیم با کمک هم سیگار را در روستا ریشه‌کن کنیم و بعد به بچه‌ها یاد داده بود که شما مرتب به پدرها و پدربزرگ‌هایتان بگویید که دیگر سیگار نکشند. او از عاطفه و محبت بین نوه‌ها و پدربزرگ‌ها استفاده می‌کند و باعث می‌شود بچه‌ها مرتب نق بزنند که ما به معلم قول داده‌ایم که شما دیگر سیگار نکشید. خلاصه پدرها و پدربزرگ‌ها متوجه می‌شوند که نباید جلوی بچه‌ها سیگار بکشند. بعد از مدتی بچه‌ها به پدر و پدربزرگ‌ها نق می‌زنند که شما چرا سیگار در جیب‌های خود دارید و ... پدر بزرگ‌ها می‌فهمند که یا باید قید نوه‌ی خودشان را بزنند یا این‌که سیگار را برای همیشه کنار بگذارند. بعدها روزی همه‌ی پدرها و پدربزرگ‌ها را جمع کرده و گفته بود: «من از شما گله دارم، من می‌خواهم بچه‌های شما را متدین کنم اما شما مقاومت می‌کنید».
طی کردن این مسیر یک سال طول کشیده بود، ولی توسط یک معلم عاشق و با یک درک درست توسعه‌یی که علتش یک‌سری فهم درونی بود چنین تحول فکری و رفتاری را به وجود آورده بود. البته به موازات آن از ابزارهای روستا در محوطه‌ی ‌‌مدرسه، وسایل ورزشی مناسبی برای بچه‌ها به وجود آورده بود؛ وسیله‌ی ورزش که از چند درخت بریده درست شده بود، لاستیک‌های فرسوده که دورش را رنگ کرده و گذاشته بودند که بچه‌ها بالای آن بروند و برای حفظ تعادل مهارت پیدا کنند و انواع و اقسام وسایل دیگر که همه با وسایل فرسوده و خارج از رده‌ی محیط اطراف مدرسه درست شده بود.
این معلم موتور محرک این روستا شده بود؛ یک وانت خریده و آن را به آمبولانس تبدیل کرده بود و بچه‌ها سالی یک دفعه کمک آمبولانس می‌شدند. شبی که نوبت آن‌ها می‌شد، روز می‌خوابیدند و شب بیدار می‌ماندند تا اگر در روستا مریضی باشد، کمکش کنند؛ برای آن شب بیداری، مشخص شده بود که کدام کتاب را بخوانند چرا که ممکن بود مریض هم نداشته باشند اما باید بیدار می‌ماندند. جالب این است که مسئولان آن‌وقتِ آموزش و پرورش تصمیم گرفته بودند که بچه‌هایشان را هر روز با مینی‌بوس بفرستند به مدرسه‌‌ی آن روستا؛ ایشان هم با کمال شهامت گفته بود: «من شرمنده‌ام، من معلم روستا هستم نه معلم بچه‌های شما ...». یک نکته‌یی لابه‌لای صحبت‌های ایشان بود که خودش موقع‌ گفتن گریه‌اش ‌گرفت و من خیلی ناراحتم که چرا آن را ضبط نکردم. من دنبال این بودم که نظام انگیزشی این معلم چه چیزی می‌تواند باشد. در یکی از خاطراتش گفت: «بچه‌یی مادرش مرده بود و پدرش هم زن دیگری گرفته بود، پیش پدربزرگش زندگی می‌کرد و من هم نقش پدر و هم نقش مادر را برای او بازی می‌کردم. یک روز سر کلاس، کار بدی انجام داد و من فکر کردم که الآن موقعی است که برای تربیت او لازم است یک زیرگوشی به او بزنیم؛ صدایش کردم و گفتم که این چه کاری بود که کردی؟ بعد هم زدم توی گوشش». می‌گفت: «بعد از این ‌که چند ثانیه‌یی گریه کرد، یک دفعه مرا در بغل گرفت و اسم مادرش را آورد». در این‌جا این آقای معلم ‌زد زیر گریه و ‌گفت: «ده سالی از این ماجرا گذشته و من هنوز یادم نمی‌رود که چه‌طور این بچه به آن نقشی که من برای خودم قایل شده بودم، پی برده بود؛ در ناخودآگاه ذهن او، من مادرش بودم و حالا که من او را زده بودم مرا مادرش فرض کرده بود و از من گله داشت که چرا زدی توی گوشم». ‌می‌گفت که مدت‌ها طول کشید تا من از عذاب وجدان این اتفاق خلاص شدم!
بعضی از آدم‌ها در ذاتشان عنصر اصلاح‌کننده‌ی فرهنگی وجود دارد و می‌توانند بعد از مدتی مهندس مکانیک بشوند ولی همین که در رفتارش دقت می‌کنی، می‌بینی که این آدم حتی در سلام و علیکش تأثیر فرهنگی دارد؛ نمی‌تواند تنها ناهار بخورد، بین کارگران ناهار می‌خورد و وقتی خبردار می‌شود یک کارگری زنش مریض است، آرام و قرار ندارد و مدام از این و آن می‌پرسد که زن فلانی خوب شد؟ این بازی نیست تا بخواهد محبوبیت کسب کند. این شخص در درونش یک انسان کمال‌یافته است؛ برایش فرق نمی‌کند که زن معاون مریض شده باشد یا زن کارگر، تا خبر سلامتی آن مریض به او نرسد آرام نمی‌نشیند.
▪ چرا در کلاس درس این‌گونه می‌نشینیم؟
من وقتی معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش بودم این سؤال برای من پیش آمد که چرا نیمکت سه‌نفره باشد، چرا یک‌نفره نباشد؟ رفتم تا پاسخ‌ علمی خود را پیدا کنم، متوجه شدم بحث آرایش نشستن در کلاس، بحث علمی و پیچیده‌یی است و این ‌که‌ آیا آرایش‌ نشستن‌ دانش‌آموزان‌ در کلاس‌ تأثیری‌ در پیشرفت‌ یا پسرفت‌ تحصیلی‌ آن‌ها خواهد داشت‌؟
در اصل‌ ما باید همواره‌ به‌ مدیران‌ تذکر بدهیم‌ که‌ شما باید یک‌سری‌ سؤال‌ روی‌ بدیهیات ‌طرح‌ کنید و توجه داشته باشید که آیا برای‌ آن‌ پاسخی‌ وجود دارد، اگر وجود داشت ادامه‌ بدهید در غیر این صورت به دنبال پاسخ‌ آن‌ باشید.
همین‌ سؤال‌ موجب‌ شد تا متوجه‌ شویم‌ که‌ در دنیا کلی‌ کار علمی‌ بر روی‌ چگونگی نشستن دانش‌آموزان‌ هنگام‌ حضور در کلاس‌ درس‌‌‌های مختلف‌ صورت‌ گرفته‌ است اما متأسفانه‌ تا آن‌ زمان‌ حتی‌ فکرش‌ هم‌ به‌ ذهن‌ ما خطور نکرده‌ بود چه‌ رسد به‌ کار علمی‌! پس‌ از کمی‌ کنکاش‌ متوجه‌ شدیم‌ که‌ ۷۰ سال‌ پیش‌ تحقیقی‌ در فرانسه‌ صورت‌ گرفته‌ و نتیجه‌ی‌ تحقیقات‌ نشان‌ داده‌ است‌ که هر چه‌ از جلوی‌ کلاس‌ به‌ سمت‌ عقب‌ برویم‌ و همین‌طور هر چه از وسط کلاس به سمت دیوارها برویم میزان‌ یادگیری‌ به سرعت‌ کاهش‌ می‌یابد، چرا که‌ دامنه‌ی‌ توجه‌ دانش‌آموزان‌ پایین‌ می‌آید.
در کشور ما بدبخت‌ کسی‌ است‌ که‌ از بدشانسی‌ قد بچه‌اش‌ بلند باشد و جایش در آخر کلاس و آن هم در گوشه‌ی کلاس باشد. بعد دریافتند که‌ در هر کلاس‌ یک‌ مثلث‌ طلایی‌ وجود دارد که‌ قاعده‌ی آن جلوی کلاس و رأس آن عمقی‌ از وسط‌ را شامل‌ می‌شود و ... ما تا این‌ها را مطالعه‌ نکنیم‌ متوجه‌ ماجرا نمی‌شویم.‌ خود دانش‌آموزان‌ هم‌ تأیید می‌کنند که‌ وقتی‌ در گوشه‌ی‌ کلاس‌ می‌نشینند یک‌ ده‌ دقیقه‌یی‌ گوش‌ می‌دهند و بعد از آن‌ شروع‌ می‌کنند به بازیگوشی؛ بعد هم‌ نتیجه‌‌گیری‌ می‌شد‌ آن‌هایی‌ که‌ قدشان‌ بلندتر است ‌عقلشان‌ کم‌تر‌ است‌، در حالی که‌ ممکن‌ است‌ بسیاری‌ از این‌ معضلات‌ به‌ آرایش‌ نشستن‌ دانش‌آموزان در کلاس‌ بازگردد. توضیح بیش‌تر مسئله‌ این است که به‌طور معمول بچه‌هایی‌ کــه‌ جلـو می‌نشینند، حرکات‌ معلــم‌ را همراه‌ با حرف‌هایش‌ می‌بینند و اعتماد بیش‌تری پیدا‌ می‌کنند، ارتباط‌ قوی‌تری پیدا می‌‌نمایند و دامنه‌ی‌ توجهشان‌ ادامه‌ می‌یابد؛ در ضمن معلم با لبخندش‌ به‌ این‌ دانش‌آموزان باج‌ تصویری‌ می‌دهد و با هم‌ دوست‌ می‌شوند، بدون‌ این‌که‌ با هم‌ حرف‌ بزنند.‌ پیش‌فرض معلم این‌ است که بچه‌هایی‌ که‌‌ جلو نشسته‌اند باسواد هستند و هر بار می‌خواهد مسئله‌یی‌ را حل‌ کند یکی‌ از آن‌ها را می‌برد پای‌ تابلو و این‌ دانش‌آموز‌ از انتخاب‌ معلم ‌خوشحال‌ می‌شود، تعریف‌ معلم‌ را می‌کند و رابطه‌‌ی‌ حسنه‌‌‌یی شکل‌ می‌گیرد و استمرار پیدا می‌کند. بچه‌ هم درسخوان‌ می‌شود و این خیلی‌ وقت‌ها ربط‌ چندانی‌ با‌ هوش‌ و استعداد او‌ پیدا نمی‌کند، فقط شانس‌ آورده‌‌ که‌ قدش‌ کوتاه‌ بوده‌ و جلوی‌ کلاس‌ نشسته‌ است‌. از طرف‌ دیگر‌ بچه‌هایی‌ که‌ در ته‌ کلاس‌ می‌نشینند بعد از مدتی‌ متوجه‌ می‌شوند که‌ توجه ‌معلم آن‌ها‌ غیرعادلانه‌ توزیع‌ می‌شود، با بعضی از بچه‌های جلوی کلاس روابط عاطفی دارد و باقی‌ بچه‌ها را عقب‌افتاده‌ فرض‌ می‌کند. اگر یکی - دو نفر از جلو و عقب‌ کلاس‌ خطایی‌ بکنند، توبیخ و داد و بیداد‌ برای‌ نفری‌ که‌ ته‌ کلاس‌ نشسته‌ خیلی‌ بیش‌تر است.
‌ در ضمن اگر‌ بچه‌های آخر کلاس بخواهند در درس‌ مشارکت کنند و به‌ سؤال‌ معلم‌ پاسخ‌ بدهند، باید بلندتر جواب دهند تا ‌صدا به‌ معلم‌ برسد و وقتی‌ شک‌ و تردید وجود دارد که‌ جواب‌ درست‌ است‌ یا نه،‌ از نظر روانی‌ سخت‌ است‌ که‌ پاسخ‌ با صدای‌ بلند گفته شود بنابراین‌ پاسخ‌ معلم‌ را نمی‌دهند. کسی که‌ جلو نشسته‌ یک‌ حرفی‌ می‌پراند و معلم‌ می‌گوید همین‌ که‌ گفتی‌ درست‌ است‌، بلندتر بگو. این‌ها پیش خودشان می‌گویند تو این‌ جلویی‌ را این همه‌ تشویق‌ می‌کنی‌ ولی همین که‌ نوبت‌ به‌ ما می‌رسد، حرف‌ ما را قطع‌ می‌کنی؛‌ می‌گویند در یک چنین شرایطی دانش‌آموزان انتهای کلاس به‌طور ناخودآگاه‌ نسبت‌ به معلم‌ دچار گله‌مندی‌هایی‌ می‌شوند چرا که احساس می‌کنند او در تنظیم ارتباط، عادلانه رفتار نمی‌کند، ‌تصمیم‌ می‌گیرند حالش‌ را بگیرند بنابراین‌ یک‌ نفر از آخر کلاس‌ حرفی می‌زند و بقیه‌ تأییدش‌ می‌کنند و می‌خندند، زنگ‌ تفریح‌ هم‌ بچه‌ها می‌گویند: «خوب‌ حالش‌ را گرفتی‌، نمی‌دانستیم‌ تو این‌قدر شجاع‌ هستی»،‌ او هم‌ می‌گوید: «ما اینیم‌ دیگه»!
در فرانسه‌ و اروپا تحقیق‌ کرده‌اند که‌ اگر یک‌ دانش‌آموز پنج‌ سال‌ متوالی ته‌ کلاس‌ بنشیند و سبب‌ اخلال ‌نظم‌ کلاس‌ بشود و بچه‌ها هم تشویقش‌ کنند، این‌ برای‌ آن‌ دانش‌آموز ملکه‌ می‌شود و بعدها برای جلب توجه جامعه به خود اقدام به شکستن قوانین و هنجارهای جامعه کرده و‌ شروع‌ به‌ عصیانگری می‌کند‌. بعد فرضیه ساخته‌اند که اگر این پیش‌فرض‌ها درست باشد، باید در مراکز نگهداری‌ از بزهکاران‌ نوجوان و جوان زیر ۱۸ سال، تعداد قدبلندها به‌ مراتب‌ بیش‌تر باشد و با بررسی قد بزهکاران موجود این فرضیه تأیید شده تا این‌ نتیجه‌ حاصل‌ شده است؛ گفتند: «غیر از درس‌ ریاضی‌ در هیچ‌ کلاسی‌ حق‌ ندارید دانش‌آموزان‌ را پشت‌ سر هم‌ بنشانید، فقط‌ در درس‌ ریاضی‌ که‌ تمرکز را می‌توان‌ در تابلو ایجاد کرد به‌ شکل‌ گذشته بنشینند و در بقیه‌ی‌ درس‌ها این‌ها دور هم‌ بنشینند تا نگاه‌ معلم‌ تقسیم‌ شود». حالا همین‌جا باید یک‌ حاشیه‌ برویم‌ که‌ چرا حضرت‌ رسول‌ اکرم‌ (ص) مردم‌ را در یک‌ دایره‌ می‌نشاندند و نگاهشان‌ را تقسیم‌ می‌کردند، چون‌ ایشان‌ به‌ علم‌ مطلق‌ متصل‌ بودند و می‌دانستند که‌ افراد هر طور بنشینند پایین‌ و بالا دارد مگر این‌که‌ دایره‌وار بنشینند.

وبگردی
نخل طلای کن در فرودگاه به جعفر پناهی رسید
نخل طلای کن در فرودگاه به جعفر پناهی رسید - عوامل فیلم «سه رخ» با استقبال جعفر پناهی به ایران بازگشتند و جایزه جشنواره فیلم کن را به او رساندند. جعفر پناهی به همراه نادی ساعی ور، برای فیلم "سه رخ" جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کن امسال را دریافت کردند اما به دلیل آنکه پناهی ممنوعیت قانونی برای خروج از کشور داشت، موفق به حضور در جشنواره و دریافت جایزه نشد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور! - حمله ور شدن ماموران سد معبر شهرداری به ماموران راهنمایی رانندگی
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه - شرور سطح یک که در آخرین اقدام خود یکی از دوستانش را در منطقه ولنجک به قتل رسانده بود؛ در ۵۰۰ متری مرز ترکیه دستگیر شد.
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز!
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز! - ریزش ناگهانی کوه که توسط مسافران به ثبت رسیده است...!
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد - قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از صحبت های خسرو معتضد، مورخ را می شنوید که نتیجه تحقیقاتش را درباره مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم بیان می کند.
پهلوانان این روزهای ما
پهلوانان این روزهای ما - تصویری زننده و به شدت ناراحت کننده بر جا مانده از مسابقه انتخابی تیم ملی کشتی ایران که به کتک کاری و جنجال کشید. خانواده عبدولی باز هم پای ثابت این درگیری بود که چهره ورزش پهلوانی ایران را تیره کرد
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان - در این ویدئو تشویق اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر عوامل فیلم «همه میﺩﺍنند» در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان را مشاهده می‌کنید.
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم - عوامل فیلم «به وقت شام» روز گذشته با حضور عجیب و رعب آور در پردیس سینمایی کوروش مردم را وحشت زده کردند. در این حرکت تبلیغاتی بازیگران نقش داعش، با گریم و پوشش داعشی ها، سوار بر اسب راهی پردیس سینمایی کوروش شدند و با حضور در مرکز خرید و فودکورت مجموعه، رفتارهای عجیبی نشان دادند که باعث وحشت و اعتراض مردم شد.
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم - این گزارش حاوی تصاویری از بزرگترین مرکز فروش و مصرف مواد مخدر در جنوب شرق تهران است که مخفیانه ضبط شده‌است.
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم - متاسفانه طی یک ماه گذشته دستکم سه نوبت و هر نوبت دستکم 30 اسب باربر متعلق به کولبران در جنگل میرآباد شهرستان اشنویه با شلیک گلوله از پای درآمده‌اند.
سید احمد خمینی معمم شد
سید احمد خمینی معمم شد - سید احمد خمینی فرزند آیت‌الله سید حسن خمینی در حضور جمعی از علما و پدر و پدربزرگ خود در حسینیه جماران معمم شد.
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی!
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی! - امروز عکسی از 5 تماشاگر بازی روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد 5 دختر جوان با گریم‌های عجیب و حرفه‌ای خودشان را به عنوان پسر جا زده و وارد ورزشگاه شده‌اند.
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت - از ملتی که ستون فقراتش شکسته انتظار مقاومت دارید؟ بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!