شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کوتاه از کوبا


کوتاه از کوبا
▪ ۱۸ آبان ۱۳۷۸ در مجمع عمومی سازمان ملل ۱۵۷ کشور جهان خواستار لغو تحریم های واشنگتن علیه کوبا شدند. این درخواست تنها دو رأی منفی آورد؛ آمریکا و رژیم صهیونیستی.
▪ خبرگزاری فرانسه در مرداد سال ۱۳۷۸ گزارش داد تاکنون ۶۳۷ سوءقصد علیه فیدل کاسترو انجام شده است. هاوانا آمریکا را مسئول این اقدامات می داند. سیگارهای مسموم، صدف های دریایی انفجاری و سلاح های متعارف از جمله وسایل این سوءقصدها بوده اند.
▪ ششم اسفندماه ۱۳۷۶ کاسترو با ایراد یک نطق بدون وقفه به مدت هفت ساعت و ۱۵ دقیقه رکورد جدیدی از خود بر جای گذاشت. رکورد قبلی شش ساعت و۴۰ دقیقه از آن خود کاسترو بود.
▪ اول بهمن ۱۳۷۶ پاپ ژان پل دوم وارد هاوانا شد و با کاسترو دیدار و گفت وگو کرد. پنج هزار خبرنگار این سفر پنج روزه را پوشش خبری دادند.
▪ ۲۹ بهمن ۱۳۷۵ «انریکه تروخیو را پایو» سفیر وقت کوبا در تهران در مصاحبه اختصاصی با کیهان گفت: ۳۶ سال تحریم آمریکا علیه کوبا روحیه مردم ما را انقلابی تر کرده است.
▪ اوایل اسفند ۱۳۷۴ کوبا دو هواپیمای آمریکایی از نوع «سسنا» را به دلیل تجاوز به حریم هوایی این کشور سرنگون کرد.
▪ در اردیبهشت ۱۳۷۴ پنتاگون پس از تحقیقات مفصل در گزارشی به «بیل کلینتون» رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد، کاسترو به این زودی ها سرنگون نمی شود که این مسئله باعث خشم کلینتون شد.
▪ اسفند ۱۳۷۳ کاسترو در مصاحبه با نشریه تایم در مورد علت موفق نبودن صدها توطئه آمریکا علیه جان خود گفت، این موضوع دو دلیل دارد، اول اقبال من و دوم بی لیاقتی مجریان. آنها به کار خود اعتقادی ندارند و تنها برای پول کار می کنند.
▪ سوم مهر ۱۳۷۳ کاسترو در مصاحبه با روزنامه ناسیونال گفت: حاضرم سرم را برای استقلال کوبا بدهم.
▪ اوایل دی ماه ۱۳۷۲ واشنگتن به لینا فرانددنز دختر کاسترو که آن زمان ۳۷ ساله بود پناهندگی سیاسی داد.
▪ ۱۷ آوریل ۱۹۶۱ فراریان کوبایی با حمایت واشنگتن از طریق خلیج خوک ها به کوبا حمله کردند اما شکست سختی خوردند. کاسترو اعلام کرد هر کدام از اسیران را با یک دستگاه تراکتور با آمریکا مبادله می کند!
▪ سپتامبر ۱۹۶۰ کاسترو برای شرکت در پانزدهمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد. کاسترو که با یک کوله پشتی سفر کرده بود، مستقیما به کافه ای در محله ای سیاهپوست نشین هارلم رفت.
▪ اسفند ۱۳۷۰ وزیر خارجه کوبا در پاسخ به ابراز تمایل بوش پدر- رئیس جمهور وقت آمریکا- برای سفر به کوبا گفت، او تنها برای مسائل اقتصادی می تواند به اینجا بیاید.
▪ شهریور ۱۳۷۰ جرج بوش پدر گفت: اطمینان می دهم کاسترو به زودی سرنگون می شود.
▪ تیرماه ۱۳۷۰ آمریکا کمیته ای را برای تدوین برنامه های دوران پس از کاسترو تشکیل داد. ریگان رئیس جمهور اسبق آمریکا در دیدار با این کمیته ۲۰ نفره گفت: روزهای کاسترو به سر آمده است. خود را برای کوبای بعد از فیدل آماده کنید.
▪ ۱۴ اسفند ۱۳۶۹ روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت، اعطای وام از سوی آمریکا به شوروی منوط به همکاری مسکو برای سرنگونی کاسترو است و این مسئله در ملاقات آتی بوش و گورباچف بررسی خواهد شد.
▪ ۲۱ تیرماه ۱۳۶۸ پس از چند روز حاضر نشدن کاسترو در انظار عمومی، شایعه در مورد وخامت حال وی بالا گرفت.
▪ ۱۹ شهریور ۱۳۵۲ «هنری کیسینجر» گفت واشنگتن در فکر پایان محاصره اقتصادی کوباست.
▪ ۱۵ مرداد ۱۳۵۲ ژنرال «فولجنسیو باتیستا» دیکتاتور کوبا که به دست کاسترو سرنگون شد در شهر «گالدامینا» در جنوب اسپانیا درگذشت.
▪ چهارم مرداد ۱۳۴۹، کاسترو خطاب به مردم کوبا؛ هر وقت دلتان می خواهد مرا عوض کنید!
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید