چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

معرفی ورزشگاه های جام ملت های اروپا


معرفی ورزشگاه های جام ملت های اروپا
سیزدهمین دوره جام ملت های اروپا، از هفتم تا بیست ودوم ژوئن ۲۰۰۸ در ۲ کشور اتریش و سوئیس برگزار خواهد شد. در این رقابت ها ۱۶ تیم اروپایی، برای رسیدن به دیدار پایانی با هم رقابت می کنند. پس از راهیابی ۲ تیم از هر گروه، این رقابت ها به گونه حذفی ادامه خواهد یافت. دیدار نهایی در تاریخ ۲۹ ژوئن، در وین، پایتخت اتریش برگزار می شود. سپردن میزبانی مسابقه های فوتبال به طور همزمان به ۲ کشور، به تدریج به سنت تبدیل می شود. پس از جام ملت های اروپا در سال ۲۰۰۰ که به طور مشترک در هلند و بلژیک برگزار شد، میزبانی جام جهانی فوتبال سال ۲۰۰۲ نیز به طور مشترک به ژاپن و کره جنوبی سپرده شد. امسال نیز رقابت های جام ملت های اروپا در ۲ کشور اتریش و سوئیس برگزار می شود. پایگاه اینترنتی «دویچه وله» به ورزشگاه های کشور اتریش و سوئیس و امکانات و موقعیت آنها نگاهی داشته است.
● ورزشگاه های اتریش
بزرگترین ورزشگاه این دوره از رقابت های جام ملت های اروپا، در وین، پایتخت اتریش قرار دارد. این ورزشگاه گنجایش ۵۰ هزار تماشاگر را دارد و نام آن «ورزشگاه ارنست هاپل» است. هاپل یکی از نام آورترین بازیکنان تاریخ فوتبال اتریش است. وی در سال ۱۹۵۴ با تیم ملی این کشور به مقام سوم جهان رسید اما موفقیت های اصلی هاپل در مقام سرمربی تیم های مختلف باشگاهی و ملی اروپا بود. هاپل یک بار در سال ۱۹۷۰ با تیم هلندی فاینورد روتردام قهرمان جام باشگاه های اروپا و جهان شد و یک بار نیز با تیم آلمانی هامبورگ به نایب قهرمانی همین جام دست یافت. افزون بر آن، هاپل در مقام سرمربی تیم ملی فوتبال هلند، در سال ۱۹۷۸ نایب قهرمان فوتبال جهان شد. ورزشگاه «ارنست هاپل»، تاریخی طولانی دارد. «آنیا ریشتر» عضو کمیته سازماندهی مسابقات در پایتخت اتریش می گوید: «این ورزشگاه ۷۵ ساله است که از آن به عنوان بنای تاریخی محافظت می شود. این جا ورزشگاهی تاریخی است». بیشتر دیدارهای جام ملت های اروپا در اتریش و از جمله بازی های گروه B در این ورزشگاه برگزار خواهد شد. جدال حیثیتی میان اتریش و آلمان در تاریخ ۱۸ ژوئن نیز در همین ورزشگاه انجام خواهد گرفت. افزون بر آن، این ورزشگاه محل برگزاری ۲ دیدار یک چهارم نهایی، یک دیدار نیمه نهایی و سرانجام دیدار پایانی این دوره از رقابت ها خواهد بود.
یکی از ویژگی های این ورزشگاه آن است که در آن به خلاف بسیاری از ورزشگاه های اروپایی، جایگاه یا لژ مخصوصی برای شخصیت های مهم وجود ندارد و به گفته مسئولان، این ویژگی به فضای دوستانه آن یاری می رساند. ورزشگاه «ارنست هاپل» در یکی از زیباترین مناطق وین در نزدیکی رود دانوب واقع شده است. این ورزشگاه برای این دوره از مسابقات بازسازی و به روز شده و اتحادیه فوتبال اروپا، با دادن ۵ ستاره به آن، مسئولان را مفتخر ساخته است. اتریشی ها از این بابت احساس غرور می کنند. دومین ورزشگاه جام ملت های اروپا در اتریش، «ورزشگاه تیوولی» در شهر «اینسبروک» است. این ورزشگاه در سال ۲۰۰۰ برای ۱۵ هزار تماشاگر ساخته شد. مسئولان، گنجایش این ورزشگاه را برای این دوره از مسابقه های جام ملت های اروپا به ۳۰ هزار نفر افزایش داده اند اما پس از مسابقه ها، قرار است این گنجایش دوباره کاهش داده شود. ورزشگاه «تیوولی» با داربست های فلزی نقره ای رنگ خود، به یکی از نمادهای شهر اینسبروک که تاکنون ۲ بار بازی های المپیک زمستانی در آن برگزار شده تبدیل شده است. این ورزشگاه در قلب کوه های منطقه تیرول قرار دارد. دیگر ورزشگاه اتریش، «استادیوم والتس ـ زیتسنهایم» در شهر سالزبورگ یعنی زادگاه «ولفگانگ آمادئوس موتزارت» آهنگساز بزرگ اتریش است. نام این ورزشگاه برگرفته از ناحیه ای در همین شهر است.
این ورزشگاه گنجایش ۱۹ هزار تماشاگر را داشت و مسئولان برای این مسابقه ها، گنجایش آن را به ۳۰ هزار نفر افزایش داده اند. چهارمین ورزشگاه اتریشی میزبان جام ملت های اروپا، ورزشگاه «وورترزه» در شهر «کلاگن فورت» است. این تنها ورزشگاهی است که برای رقابت های امسال ساخته شده و در سپتامبر گذشته مورد بهره برداری قرار گرفته است. این ورزشگاه از یک معماری بسیار نوین برخوردار است و ناظران شکل آن را به یک بشقاب پرنده تشبیه می کنند.
این ورزشگاه گنجایش ۳۲ هزار تماشاگر را دارد اما سکوهای آن پس از مسابقات به ۱۲۵۰۰ کاهش خواهد یافت. این ورزشگاه نیز در یک منطقه زیبای کوهستانی در نزدیکی دریاچه «وورتر» قرار دارد. در کنار اتریش، سوئیس نیز میزبان جام ملت های اروپا در سال ۲۰۰۸ است. این برای کشور کوچک و زیبای سوئیس که مانند اتریش در دامنه رشته کوه های آلپ قرار دارد، رویداد ورزشی بزرگی است. سوئیس یک بار در سال ۱۹۵۴ میزبان جام جهانی فوتبال بود. در آن دوره از مسابقه ها، آلمان با شکست مجارستان توانست «معجزه برن» را بیافریند و قهرمان جهان شود.
● ورزشگاه های سوئیس
بزرگترین ورزشگاه سوئیس، ورزشگاه «سن یاکوب پارک» در شهر بازل (بال) این کشور واقع شده است. این ورزشگاه گنجایش بیش از ۴۲ هزار تماشاگر دارد. سوئیس و جمهوری چک، نخستین بازی جام ملت های اروپا را در تاریخ ۷ ژوئن در این ورزشگاه برگزار خواهند کرد و در مجموع ۶ بازی در آنجا برگزار خواهد شد. ورزشگاه شهر بازل، تنها برای برگزاری مسابقه های فوتبال نیست، بلکه برای مراسم دیگری نیز چون کنسرت ها و گردهمایی ها قابل استفاده است. این ورزشگاه توسط «ژاک هرتسوگ» و «پیر دومویرو» ۲ تن از معماران پرآوازه جهان ساخته و در سال ۲۰۰۴ بهره برداری از آن آغاز شده است. این ۲ معمار بعدها ورزشگاه جدید مونیخ و نیز ورزشگاه بزرگ پکن را برای مسابقه های المپیک ساخته اند.
ورزشگاه شهر بازل از زیرساخت های بسیار نوین برخوردار است و سقف آن برای استفاده از انرژی خورشید مجهز است. در زیر این ورزشگاه یک مرکز خرید بزرگ وجود دارد. اتحادیه فوتبال اروپا، ۴ ستاره به این ورزشگاه داده است. دیگر ورزشگاه سوئیس، «وانکدورف» در برن، پایتخت این کشور است. این ورزشگاه گنجایش ۳۲ هزار تماشاگر را دارد و می تواند افزون بر بازی های فوتبال، برای کنسرت ها و گردهمایی های بزرگ دیگر نیز مورد بهره برداری قرار گیرد. این سومین ورزشگاهی است که در محل کنونی این ورزشگاه ساخته شده است. این ورزشگاه نخست در سال ۱۹۲۵ از چوب ساخته شد. در سال ۱۹۵۴ بازسازی شد و برای مسابقات جام جهانی مورد استفاده قرار گرفت. سرانجام در سال ۲۰۰۱ تخریب و از نو به صورت ورزشگاهی مدرن بازسازی شد.
ورزشگاه «وانکدورف» از سال ۲۰۰۵ مورد بهره برداری قرار دارد. سومین ورزشگاه سوئیس که میزبانی مسابقه های جام ملت های اروپا را برعهده دارد، «ورزشگاه ژنو» است. این ورزشگاه تازه ساز گنجایش ۳۰ هزار تماشاگر را دارد و در نزدیکی مرز فرانسه واقع شده است. تیم باشگاه معروف «سروت ژنو» رکورددار قهرمانی باشگاه های سوئیس ـ که اینک به گونه ای شگفت انگیز در دسته دوم بسر می برد ـ بازی های خانگی خود را در این ورزشگاه برگزار می کند. ورزشگاه ژنو نیز دارای یک مرکز خرید بزرگ است. افزون بر آن، یک هتل بزرگ، چند رستوران، چند ساختمان اداری و نیز یک مرکز فرهنگی، در نزدیکی این ورزشگاه ساخته شده است و به آن فضایی شهری می بخشند. ۳ تیم گروه A متشکل از پرتغال، ترکیه و جمهوری چک، بازی های مقدماتی خود را در این ورزشگاه برگزار خواهند کرد. چهارمین ورزشگاه سوئیس برای برگزاری مسابقه های امسال جام ملت های اروپا، «ورزشگاه لتسی گروند» در شهر زوریخ است. این ورزشگاه نیز گنجایش ۳۰ هزار تماشاگر را دارد و محل برگزاری دیدارهای خانگی باشگاه های پرآوازه «گراس هاپرز» و «اف.سی زوریخ» سوئیس است. در مجموع، ۳ دیدار گروه C در این ورزشگاه برگزار خواهد شد که مهمترین آن، دیدار روز ۱۷ ژوئن میان ایتالیا و فرانسه، یعنی قهرمان و نایب قهرمان جهان است. همه بازی های این گروه که «گروه مرگ» خوانده می شود و متشکل از ایتالیا، فرانسه، هلند و رومانی است، جزو دیدارهای حساس و دیدنی این دوره از مسابقه های جام ملت های اروپا به شمار می رود. مرمت و نوسازی ورزشگاه زوریخ، حدود ۱۷ ماه به درازا کشید و سرانجام در سپتامبر سال ۲۰۰۶ بهره برداری از آن آغاز گردید. این ورزشگاه از یک معماری بسیار مدرن برخوردار است. «لتسی گروند» آوازه خود را مدیون مسابقه های نخبگان ورزش دوومیدانی است که هر ۴ سال یکبار در آنجا گرد می آیند. از سال ۱۹۲۸ تاکنون، ۲۴ رکورد دوومیدانی در این شهر برپا شده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید