سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

جرارد تشنه ای سیری ناپذیر


جرارد تشنه ای سیری ناپذیر
مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به پایان رسید تا چهره ۷ صعودکننده به مرحله یک چهارم نهایی این رقابت مشخص شود اما همان طور که می دانید نام یک تیم صعود یافته به مرحله بعد هنوز معلوم نشده است و آن صعودکننده، تیمی نیست جز فاتح نبرد آبی ومشکی پوشان شهر میلان و سرخپوشان مرسی ساید انگلستان. در حالی که تیم های رم، بارسلونا، شالکه، فنرباغچه، منچستریونایتد، آرسنال و چلسی، ۷ ضلع مرحله یک چهارم نهایی را تشکیل داده اند، استیون جرارد کاپیتان لیورپول که تیمش در بازی رفت توانسته بود حریف ایتالیایی را با شکست ۲ بر صفر بدرقه کند معتقد است انتظار برای فرا رسیدن زمان برگزاری دیدار با اینتر در حالی که همه تیم های صعود یافته به مرحله بعد مشخص شده اند کار دشواری است.
در شرایطی که او و همتیمی هایش با کسب یک پیروزی ارزشمند مقابل صدرنشین فوتبال ایتالیا تا حدودی از صعود به مرحله بعد آسوده خاطر شده اند و در حالی که ۳ تیم انگلیسی دیگر نام خود را به عنوان برگزارکنندگان مرحله یک چهارم نهایی معرفی کرده اند، سرخپوشان مرسی ساید و در رأس آنها جرارد بی صبرانه در انتظار پیوستن به جمع مدعیان قهرمانی هستند تا بتوانند لیگ برتر انگلستان را به عنوان موفق ترین لیگ باشگاهی در عرصه این تورنمنت مهم اروپایی معرفی کنند.
● بازی انتظار
استیون جرارد کاپیتان لیورپول در مصاحبه با سایت یوفا پیرامون دیدار این تیم با اینتر اظهار داشت: «این دیدار در شرایطی برگزار می شود که تاکنون هرگز آن را تجربه نکرده ام اما باید تمام تلاش خود را برای عبور از سد نهایی و رساندن خود به قرعه کشی مرحله یک چهارم نهایی انجام دهیم. تیم های بزرگ تاکنون به مرحله بعد راه یافته اند و بسیار خوب خواهد بود اگر ما نیزبتوانیم به جمع آنها ملحق شویم.» جرارد که از پیروزی پر گل ۴ بر صفر لیورپول مقابل وستهام در هفته گذشته بسیار راضی به نظر می رسید انتظار برای فرا رسیدن زمان دیدار با آبی ومشکی پوشان شهر میلان را بسیار دشوار توصیف کرد. لازم به ذکر است که استادیوم جوزپه مه آتزا یکی از معدود ورزشگاه های بسیار بزرگ و مطرح در سطح اروپا است که جرارد تاکنون فرصت بازی کردن در آن را نیافته است. از این رو کاپیتان مقتدر لک لک ها بسیار مشتاق و مصمم است تا با بازگشت به رقابت های لیگ قهرمانان اروپا و افتخار آفرینی در ورزشگاه خانگی حریف شانس صعود به مرحله یک چهارم نهایی را برای خود، باشگاه و همتیمی هایش فراهم آورد.
● صبر
صبر درسی است که شاگردان بنیتز در دیدار رفت مقابل قهرمان فصل گذشته رقابت های سری A آموختند. لک لک ها که در دیدار رفت تا آخرین لحظات تلاش خود را قطع نکرده و صبوری خود را حفظ نمودند سرانجام در دقایق پایانی بازی توانستند با به ثمر رساندن ۲ گل دیرهنگام، اینتر را در آنفیلد شکست دهند تا با خیالی نسبتاً آسوده چشم به دیدار برگشت در ایتالیا بدوزند. جرارد در ادامه افزود: «باید به تلاش خود ادامه دهیم و مسیری که پای در آن گذاشتیم را به پایان برسانیم.» کاپیتان لک لک ها که با به ثمر رساندن گل دوم دیدار مقابل اینتر تیر خلاص را به قلب حریف وارد و پیروزی قرمز ها را مسجل کرد افزود: «در فوتبال امروز گل های فراوانی در دقایق پایانی دیدارها به ثمر می رسد. مخصوصاً اگر تیمی مانند اینتر در دقایق ابتدایی دیدار ۱۰ نفره شود. تنها کاری که ما می بایست انجام دهیم صبر کردن بود. پیروزی یک بر صفر نتیجه ای خوب برای لیورپول تلقی می شد اما به ثمر رسیدن گل دوم همه چیز را برای حریف تمام کرد. ضمن آنکه این پیروزی باعث بالا رفتن اعتماد به نفس بازیکنان برای حضوری مقتدرانه در دیدار برگشت شده است. هر چند باید بگویم هنوز هیچ چیز تمام نشده و تکلیف تیم صعودکننده در این هفته مشخص خواهد شد.
● بازی تمام نشده
دیدار ۲ تیم لیورپول و اینتر در لیگ قهرمانان اروپا که تداعی کننده خاطره تقابل این تیم در نیمه نهایی رقابت در سال ۱۹۶۵ می باشد مدرکی مستند برای لک لک های مرسی ساید است تا همه چیز را تمام شده فرض نکنند. در جریان آن رویارویی گرچه قرمزپوشان در آنفیلد توانستند حریف ایتالیایی خود را با شکست ۳ بر یک بدرقه کنند اما این مردان شبه جزیره چکمه ای بودند که در نهایت به فینال این رقابت های اروپایی صعود کردند. جرارد درباره این حادثه گفت: «می توانیم با درس عبرت گرفتن از این دیدار تجربیات فراوانی برای دیدارهای آینده خود کسب کنیم. ناکامی های تیم در سال های اخیر به ما این نکته را گوشزد می کند که هیچ دیداری را تا آن زمان که به پایان نرسیده تمام شده فرض نکنید. از این رو ما نباید به گمان آنکه پیروزی در آنفیلد ما را به مرحله بعد خواهد رساند، حریف را در دیدار برگشت دست کم بگیریم و بلکه باید همانند دیدار رفت فشار حملات و عملکرد خود را در ایتالیا نیز تکرار کنیم. پیام من به عنوان کاپیتان به سایر اعضای تیم این است: نباید با این تصور که برنده این دیدار هستیم پای به جوزپه مه آتزا بگذاریم زیرا هنوز ۹۰ دقیقه پر از مشکل و فشار را پیش رو داریم.
● آمادگی
هواداران لیورپول مسلماً هنوز نسبت به صعود تیم محبوب خود به مرحله بعد تردید دارند. عدم ثبات در عملکرد تیم در خلال رقابت های لیگ برتر انگلستان و شکست تحقیرآمیز مقابل بارنزلی در جام حذفی آن هم در آنفیلد شاید دلیل اصلی این عدم اعتماد هواداران نسبت به راهیابی لیورپول به دور بعد لیگ قهرمانان اروپا بوده باشد اما شاگردان بنیتز در هفته های اخیر ثابت کرده اند که راه صعود و فرار از شکست را به خوبی فرا گرفته اند. لک لک ها پس از پیروزی مقابل اینتر، ۳ برد متوالی دیگر در لیگ برتر انگلستان را جشن گرفته اند که بخش اعظم آن را مرهون درخشش و اوج گیری مجدد فرناندو تورس در به ثمر رساندن گل های حساس می باشند اما نباید از تأثیر حضور و عملکرد موفق استیون جرارد در پرواز مجدد لک لک ها به آسانی عبور کرد. او با ارائه نمایشی قابل تحسین و تغذیه مناسب ماشین گلزنی اسپانیایی تیم خود، سهم بسزایی در تثبیت موقعیت قرمز های مرسی ساید در رده چهارم جدول لیگ برتر انگلستان داشته است. هت تریک تورس در دیدار لیورپول مقابل وستهام نمونه ای بارز از همکاری فوق العاده زوج انگلیسی - اسپانیایی بنیتز بود. این هت تریک از سوی تورس که به دنبال هت تریکی دیگر در دیدار لیورپول و میدلزبرو ثبت شده بود نخستین بار بود که یک بازیکن از لک لک ها توانست در ۲ دیدار متوالی هت تریک کند.
● مثبت
جرارد در مورد آمادگی و همکاری با تورس افزود: «بازی کردن پشت سر تورس برایم بسیار لذت بخش است. زیرا او همیشه آماده گلزنی است. بازی کردن در کنار او فضای مناسب حرکت و گردش به نقاط مختلف زمین را به من می دهد. حرکات رو به جلو و جابجایی های مناسب او در خط حمله به من، آلونسو و ماسچرانو کمک بسیاری می کند. به نظر من لیورپول در حال حاضر واقعاً قدرتمند شده است. با حضور بازیکنانی همچون فرناندو، رایان بابل، درک کوئیت و پشتیبانی من لیورپول شانس زیادی برای صعود به مرحله بعد و به دردسر انداختن اینتر در خانه خودش دارد. فکر می کنم در دیدار برگشت عملکرد مثبتی ارائه دهیم. ثبت یک گل در خانه حریف حکم مرگ را برای اینتر خواهد داشت. نکته مسلم آن است که ما باید از لحاظ دفاعی بسیار قدرتمند ظاهر شده و در عین حال نیم نگاهی به ضد حملات و حرکات هجومی برای مواجه کردن حریف با مشکلات فراوان داشته باشیم.
● افتخار
استیون جرارد، فرمانده فاتحان نبرد استانبول مقابل میلان در فصل ۲۰۰۵- ۲۰۰۴ اعتراف کرد افتخارآفرینی او در لیورپول باعث شده هواداران فراوانی را حتی در خارج از مرزهای انگلستان به خود جذب کند. وی که برای سومین سال پیاپی توانسته بر اساس آراء هواداران فوتبال در سایت یوفا در میان اعضای تیم منتخب قاره سبز قرار بگیرد اما عملکرد قابل تحسین او در رساندن لیورپول به فینال لیگ قهرمانان فصل گذشته مقابل میلان باعث شد که اکثر بازدیدکنندگان این سایت از او به عنوان کاپیتان تیم منتخب اروپا در سال ۲۰۰۷ یاد کنند. استیون جرارد در خصوص این نظرسنجی گفت: «به عهده گرفتن کاپیتانی تیمی که ستارگان بزرگ و مطرحی در آن حضور دارند واقعاً باعث حیرت و افتخار من شد. این افتخاری بزرگ است، مخصوصاً آنکه این انتخاب از سوی هواداران انجام شده است. قرار گرفتن برای سومین سال پیاپی در تیمی که پر از ستارگانی مشهور و پرآوازه است، برایم مایه افتخار و غرور محسوب می شود.
● غرور بیش از اندازه
انتخاب به عنوان کاپیتان تیم منتخب اروپا در سال ۲۰۰۷ تنها افتخار استیون جرارد نیست. فرماندهی شیرهای سپید تحت نظارت فابیو کاپلو افتخاری دیگر بود که کاپیتان لک لک ها ماه گذشته موفق به کسب آن شد. انتظار می رود جرارد با هنرنمایی خود در دیدار برگشت مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان اروپا و حذف قهرمان سری A برگی دیگر به افتخارات خود اضافه کند. شاید کمتر هواداری در زمان عملکرد ضعیف سرخپوشان در مرحله گروهی این رقابت ها یعنی هنگامی که آنها از ۳ بازی نخست خود تنها یک امتیاز کسب کردند گمان می برد که تیم محبوبش شانسی برای صعود به مرحله حذفی را داشته باشد چه برسد به آنکه بتواند حریفی قدرتمند همچون اینتر را در دیدار رفت مرحله یک هشتم نهایی شکست دهد اما بنیتز و شاگردانش در ۴ دیدار متوالی مرحله گروهی پیروز شدند تا برخلاف تصور همگان به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شوند. ثبت ۱۸ گل زده و تنها یک گل خورده نشان از تحولی بزرگ در آنفیلد داشت. جرارد نیز با تأیید این مطلب افزود: «در مرحله گروهی به غرور بیش از اندازه دچار شده بودیم. به عنوان یک تیم فکر می کردیم صعود از مرحله گروهی کار بسیار آسانی باشد و ما به راحتی خواهیم توانست به عنوان صدرنشین به دور بعد راه یابیم اما مارسی، بشیکتاش و پورتو مشکلات فراوانی را برای ما به وجود آوردند و باعث شدند صعود ما از مرحله گروهی بسیار دشوار شود اما خوشبختانه در زمان مناسبی به اشتباه خود پی بردیم و نتیجه آن را در شکست ۸ بر صفر بشیکتاش در آنفیلد مشاهده کردیم.
● فرصت استثنایی
جرارد، سخت مصمم است تا به همتیمی هایش بفهماند دست کم گرفتن حریف در روز سه شنبه عواقب بدی همچون حذف از لیگ قهرمانان اروپا را در پی خواهد داشت. وی که عامل اصلی رسیدن لک لک ها به فینال این رقابت ها در سال ۲۰۰۵ محسوب می شود سعی دارد افتخارآفرینی آن فصل را تکرار نماید. این هافبک ۲۷ ساله که به خوبی راه رسیدن به موفقیت را شناخته است اظهار داشت: «سختکوشی و کمی شانس در طول مسیر لازمه رسیدن تیم به مقصد نهایی است. لیورپول تیم با تجربه ای است و می داند رسیدن به هدف کار بسیار دشواری است اما داشتن اعتماد به نفس لازمه موفقیت می باشد و باور این موضوع که ما توانایی رسیدن به قهرمانی را داریم تأثیر فراوانی در کسب افتخار دارد. فرصت استثنایی برای صعود به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان به دست آورده ایم و نباید به آسانی آن را از دست بدهیم.»
قدرت انگلیسی
● حضور ۳ تیم انگلیسی در مرحله
یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا نشان از اوج گیری فوتبال جزیره در عرصه رقابت های اروپایی دارد. جرارد نیز با صحه گذاشتن بر این مطلب اظهار داشت: «اگر بتوانیم مقابل اینتر موفق شویم، چهارمین تیم انگلیسی خواهیم بود که به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرده ایم. بنابراین دیگر هیچ کس نخواهد توانست این موضوع که لیگ برتر انگلستان در فصل جاری قدرتمند ترین لیگ باشگاهی اروپا است را نفی کند. همچنین معتقدم که این لیگ روزبه روز قدرتمندتر خواهد شد. می دانم بسیار از بازیکنان در سراسر قاره اروپا آرزوی بازی در تورنمنت حساس و بزرگی همچون لیگ قهرمانان اروپا را دارند بنابراین باید هر روز شاهد درخشش و بهبود عملکرد بازیکنان باشیم. برای مثال شکست میلان مقابل آرسنال یک معجزه بود. آرسنال واقعاً در دیدار مقابل میلان قدرتمند ظاهر شد . هنگامی که بازیکنان این تیم با یکدیگر متحد شدند می دانستم که آرسنال بازنده میدان نخواهد بود زیرا پیش از این تجربه بازی مقابل میلان را کسب کرده ام. میلان تیمی بزرگ و غیرقابل شکست است بنابراین معتقدم آرسنال با این پیروزی شایستگی و استحقاق افتخارات بزرگتری را دارد.
● انگیزه
انگیزه واژه ای است که استیون جرارد بیش از هر بازیکن دیگری با آن آشنا است. شکست ۲ بر یک مقابل قرمز و مشکی پوشان میلان در فینال لیگ قهرمانان فصل گذشته در آتن انگیزه فتح مجدد این رقابت ها در دل کاپیتان لک لک ها را دوچندان کرده است چرا که او یک بار طعم شیرین این افتخار را در سال ۲۰۰۵ چشیده است. استیون جرارد در انتها در خصوص انگیزه خود برای فتح مجدد لیگ قهرمانان اروپا گفت: «قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۰۵- ۲۰۰۴ خاطرات فراموش نشدنی را برایم رقم زد. در حال حاضر هیچ چیز برایم به اندازه فتح مجدد لیگ قهرمانان اروپا اهمیت ندارد.»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید