جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فواید میوه جات و سبزیجات


فواید میوه جات و سبزیجات
میوه ها و سبزیجات ویتامین ها و مواد معدنی را در بر دارند که در هیچ گونه از مکمل ها یافت نمی شوند. در هر یک از میوه های و سبزی ها با رنگ ها مختلف خواص و مزایای متفاوتی نهفته است، در این مقاله قصد داریم تا چیزهای بیشتری در این مورد یاد بگیریم.
باید بدانید که لازم است بطور روزانه حداقل ۵ وعده میوه و سبزی استفاده کنید.
این روزها به ویژه برای جلوگیری از سرطان پیشنهاد می شود که ۸ تا ۱۳ وعده میوه و سبزی استفاده شود. منظور از هر وعده عبارت است از یک فنجان میوه و سبزی خام یا ۲/۱ فنجان میوه و یا سبزی طبخ شده.
در کنفرانسی که به تازگی برگزار شده بود من از حضار درخواست کردم که هر کسی که تا به آن موقع تنها در رژیم غذایی روزانه خود از یک وعده میوه یا سبزی استفاده کرده، دست خود را بلند کند. نتیجه حیرت آور بود؛ هیچ کس دست خود را بلند نکرد! شاید خیلی غیر معمول نباشد. شیوه مدرن زندگی، ما را به مصرف غذاهای صنعتی سوق می دهد.
برای جلوگیری از بیماری های مزمن، مصرف میوه و بالاخص سبزی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. سبزی ها حاوی مواد ضد اکسنده، مواد معدنی، و فیتو کمیکال ها می باشند که میزان آنها نیز تثبیت شده است و برای بدن مفید می باشند و شکر موجود در آنها نیز متعادل بوده و انرژی بیشتری را برای بدن فراهم می آورند و بجز همه این موارد، سیستم ایمنی بدن را نیز ارتقا می بخشند.
رنگ هایی که در سبزیجات و میوه های مختلف به کار می رود، دارای خواص منحصر بفرد خود هستند که به طریقی خاص به سیستم ایمنی بدن سود می رسانند. باید از رنگ های مختلف استفاده کنید تا بتوانید بالاترین نتیجه را بدست آورید. تحقیقات اخیر دانشمندان حاکی از این امر هستند که مصرف میوه ها و سبزیجات با رنگ های مختلف این امکان را برای افراد فراهم می آورند تا بتوانند تمام مواد مورد نیاز بدن را بدست آورند، امری که با وجود هیچ مکمل و یا ویتامین های ساختگی میسر نخواهد بود. در حدود ۱۲۰۰۰ نوع فیتو کمیکال مختلف توسط داشنمدان کشف شده است اما تا کنون هیچ مکملی ساخته نشده که همه آنها را دارا باشد. لازم به ذکر است که در میوه ها و سبزی های تازه ۱۸۰ نوع ویتامین و ماده معدنی مختلف نیز یافت می شود و بدن ما نیز برای عملکرد مناسب نیازمند آنها می باشد.
رنگ های متفاوت در میوه ها و سبزی ها سبب می شوند که بدن را در برابر محرک های خارجی ایمن تر گردانده و به رفع استرس های مختلف کمک می کنند. خوب بد نیست نگاهی به رنگ های مختلفی که در رژیم غذایی خود استفاده میکنید بیندازید و ببینید آیا از همه رنگ ها استفاده می کنید یا خیر.
● سبز – بروکلی، کلم پیچ، اسفناج، کاهو، جوانه بروکسل
گیاهان سبز به ویژه برای سیستم گردش خون مفید هستند. آنها سرشار از مواد معدنی و انواع مختلف ویتامین های گروه B هستند. برخی از فیتو کمیکال هایی که در گیاهان سبز یافت می شوند عبارتند از: ایندول و سولفورافن که حاوی ساختارهای ضد سرطان می باشند. دانشمندان سعی داشته اند که از آنها به تنهایی در مکمل ها استفاده کنند، اما متوجه شده اند که نتیجه آنها در کنار سایر ترکیبات گیاهی اثر بخش تر خواهد بود.
● قرمز – گوجه فرنگی، هندوانه، کلم قرمز
گیاهان قرمز سرشار از انواع مختلف فیتوکمیکال ها می باشند که این توانایی را دارند تا اثر رادیکال های آزاد را از بین ببرند. یکی از انواع خاص فیتوکمیکال ها با نام لیکوپین از اختلالات مربوط به پروستات به شدت جلوگیری می کند و اثر آسیب هایی که از طریق تشعشعات زیان بخش آفتاب بر روی بدن بوجود می آید را بهبود می بخشد. وجود ماده لیکوپن سبب ایجاد رنگ قرمز در میوه ها می شود.
● نارنجی – هویج، کدو تبنل، کدو مسما، سیب زمینی شیرین، هلو، گرمک
این مواد حاوی کارتنوئید هستند که به بازسازی DNA کمک کرده و در نتیجه از ایجاد سرطان جلوگیری می نمایند. همانطور که مادرها از همان زمان کودکی به ما توصیه می کردند این نوع گیاهان به ویژه برای پیشگیری از بیماری های چشمی مفید هستند و به دید چشم در شب کمک می کنند. میوه هایی که رنگ آنها نارنجی پر رنگ است به بدن در جذب ویتامین A کمک می کنند و از انباشته شدن بیش از حد این بیماری که سبب ایجاد پوکی استخوان می شود نیز جلوگیری می نمایند.
● زرد مایل به سبز – ذرت، نخود، خربزه، آووکادو
این ترکیب زرد و سبز حاوی کاروتنوئید لوتئین می باشد که از ایجاد آب مروارید و بروز لکه های سرطانی بر روی پوست جلوگیری می کند. این نوع میوه ها و سبزی جات همچنین تا حدودی می توانند از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری کنند.
● زرد مایل به نارنجی- پرتقال، آناناس، نارنگی، هلو، انبه، شلیل
این نوع میوه ها سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها می باشند، به ویژه ویتامین C و به حفظ سلامت غشاهای مخاطی کمک می کنند. این مواد همچنین به بافت های اتصالی نیز سود می رسانند، از بیماری های قلبی جلوگیری کرده، گردش خون را تسریع می بخشند و از تورم جلوگیری می نمایند.
● سفید مایل به سبز – پیاز، سیر، گلابی، کرفس، پیازچه
این نوع میوه ها حاوی مقادیر متنوعی از فیتوکمیکال ها می باشند. سیر و پیاز حاوی آلیسین می بشاند که دارای خاصیت ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی می باشند و می توانند عملکر مشابهی مانند یک آنتی بیوتیک خفیف را ایفا کنند. به وعده های غذایی خود مقداری سیر و پیاز اضافه کنید تا خاصیت مسمومیت غذاهای پرچرب را از بین ببرید. کرفس خواص بیشماری دارد و مواد معدنی زیادی را در بردارد به ویژه سدیم که سبب می شود مفاصل از سلامت مناسبی برخوردار شوند.
● قرمز/آبی/بنفش – سیب قرمز، چغندر، زغال اخته، توت فرنگی، آلو برغان، انگور، شاه توت
این میوه ها که دارای رنگ های تیره هستند از آنتی اکسیدان های بیشماری برخوردار می باشند. جریان خون را در رگ ها بهبود می بخشند و از لخته شدن خون جلوگیری می کنند. همچنین حاوی فیتوکمیکال های ضد پیری نیز هستند.
به هر حال زمانی که سالاد درست میکنید مطمئن شوید که تنوع گوناگونی از میوه های و سبزی های مختلف را در آن گنجانده اید. سعی کنید که حداقل ۵ رنگ متنوع در سالاد وجود داشته باشد. از سایر رنگ ها نیز به طور مجزا در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. سعی کنید که هر روزه خودتان را به ۸ تا ۱۳ وعده میوه و سبزی نزدیک تر کنید تا بدن قادر شود، مواد غذایی مورد نیاز خود را بدست آورد.
سوده
منبع : پورتال مردمان


همچنین مشاهده کنید