شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

وبلاگ یک محیط شخصی است


وبلاگ یک محیط شخصی است
از ورود وبلاگ به دنیای شگفت انگیز اینترنت کمتر از ده سال زمان سپری شده است اما در همین مدت این پدیده نوظهور قرن ۲۱ توانسته است در کشور ما به یک رسانه مهم و پرمخاطب تبدیل شود تا آنجا که با نگاهی گذرا به وبلاگ های به ثبت رسیده می توان به این واقعیت مهم دست یافت اما فارغ از ثبت وبلاگ ها باید به محتوا و موضوعاتی که در این وبلاگ ها به روزرسانی می شود توجه داشت.
در حال حاضر وبلاگ برای کاربران ایرانی همچون دفترچه یادداشتی است که در آن وقایع روزانه خود را به ثبت می رسانند. شیوع این وبلاگ نویسی درمیان کاربران به نوعی باعث شده وبلاگ نویسی کشور ما رو به زردنویسی برود و ادامه همین امر باعث شده به محتوای حرفه یی و تخصصی وبلاگ اهمیت کمتری داده شود. براساس آخرین تحقیقاتی که توسط یک محقق ایرانی در مورد محتوای وبلاگ های فارسی صورت گرفته است، محتوای هزاران وبلاگ فارسی فاقد اهمیت هستند. یکی از کارشناسان علوم ارتباطات در این زمینه می گوید؛ با وجود فعالیت بیش از هزاران وبلاگ فارسی در کشور تاکنون هیچ مرکز پژوهشی در ایران فراز و فرودها و فرآیندهای کلی فضای وبلاگ ها را بررسی نکرده است.
وی در ادامه می گوید؛ از آنجا که تحقیق و پژوهش در حوزه وبلاگ ها کاملاً انفرادی بوده، اظهارنظرهایی که در ارتباط با محتوای وبلاگ ها صورت می گیرد نیز پشتوانه چندان عملی نداشته و می توان گفت این تحقیقات ناشی از استنباط شخصی افراد است. به اعتقاد کارشناسان این حوزه در حال حاضر مساله مهمی که پیش روی وبلاگ نویسی کشور ما است، بحث کپی برداری و تقلید از سایر وبلاگ ها است و می توان گفت بیشتر محتوای وبلاگ ها را، محتوایی تکراری و بی اهمیت تشکیل داده است. شاید وجود چنین شرایطی در فضای وبلاگستان ایران باعث شده است مسوولان این حوزه دست به برگزاری کلاس های آموزش وبلاگ نویسی بزنند؛ که در این میان می توان به برگزاری کلاس های وبلاگ نویسی در فرهنگسرای آی تی، باشگاه وبلاگ نویسان جوان و به تازگی به فرهنگسرای رسانه اشاره کرد.
به گفته یکی از برگزارکنندگان این دوره های آموزشی، این کلاس ها برای بالا بردن کیفیت محتوای وبلاگ های فارسی در دو زمینه قالبی و محتوایی برپا شده است و هدف از برگزاری آنها پروراندن نیروهایی است که بتوانند در فضای وبلاگ دست به تولید محتوای تخصصی و حرفه یی بزنند. گفته می شود فضای وبلاگ ایران از زمان ورود، سه دوره را طی کرده است که سیر ابتدایی آن در واقع همان جدید بودن و ناآشنا بودن این تکنولوژی است. بعد از این دوره سیری است که با تبلیغات گسترده وبلاگ در بین کاربران خیلی سریع رواج پیدا کرد تا جایی که هر یک از کاربران برای خود یک وبلاگ شخصی داشتند. در حال حاضر هم در دورانی هستیم که رشد وبلاگ به آخر خط رسیده است، یعنی دوران تثبیت وضعیت وبلاگ ها.
در حال حاضر وبلاگ داشتن مهم نیست بلکه هم اکنون این مساله حائز اهمیت است که وبلاگ چه محتوایی داشته باشد اما همان طور که دیده می شود در حال حاضر بحث محتوا در فضای وبلاگ آنچنان که باید جدی گرفته نمی شود و چیزی که هم اکنون برای کاربران وبلاگی از اهمیت برخوردار است، تعداد مخاطبان است. یعنی اینکه مطالبی را تولید کنند که بازدید روزانه وبلاگ شان افزایش پیدا کند. همان طور که دیده می شود بعضی از وبلاگ نویسان برای اینکه آمار بازدیدکنندگان خود را بالا ببرند حتی از خبرها و لینک های دروغین نیز استفاده می کنند که وقتی روی آن کلیک می کنیم اصلاً با مطالب دیگری روبه رو می شویم. به اعتقاد کارشناسان برگزاری این کلاس ها تا حدی جلوی انتشار این گونه محتواها را گرفته و باعث افزایش تعداد وبلاگ های حرفه یی و تخصصی می شود.
به اعتقاد بعضی از وبلاگ نویسان، وبلاگ یک پدیده عمومی و شخصی است که تنوع موضوعات آن بسیار بالا است و حتماً نمی توان از یک وبلاگ انتظار محتوایی کاملاً حرفه یی را داشت. در کل در فضای وب هم وجود مطالب غیرحرفه یی لازم و ضروری است و اختصاص دادن محتوای وبلاگ به موضوعات عادی، روزانه، خاطرات و جوک و... در کشورهای دیگر هم وجود دارد و این مساله تنها مختص کشور ما نیست و نمی توان گفت وجود چنین وبلاگ هایی در فضای مجازی بی ارزش و فاقد اهمیت است؛ چرا که افراد با نوشتن وقایع روزانه و خاطرات خود در وبلاگ های شخصی به نوعی خود را به کاربران دیگر می شناسانند و می توانند ذهنیات خود را نیز به دیگران منتقل کنند. در کل این نوع وبلاگ ها به رشد شخصیت افراد کمک شایانی می کند.
به عقیده برپاکنندگان کلاس های آموزشی وبلاگ نویسی، اگر این دوره ها بتوانند آموزش اولیه کار با کامپیوتر، نحوه استفاده از ابزارآلات در محیط اینترنت و همچنین ادبیات، نگارش و مبانی اولیه نوشتن را به کاربران آموزش دهند، می توان گفت تا حدی در زمینه فرهنگسازی در این عرصه موثر و موفق عمل کرده اند.
گفته می شود یکی از عمده ترین مشکلاتی که در حال حاضر در فضای وبلاگ نویسی با آن روبه رو هستیم، این است که هنوز بسیاری از کاربران در بعضی از مسائل فنی مثل درج تصاویر، موسیقی و... مشکل داشته و در کل قدرت آشنایی با مطالب فنی در این حوزه را ندارند. بنابراین این کلاس ها با آموزش این مسائل می توانند تا حدودی موثر واقع شوند. به گفته کارشناسان در حال حاضر باید به شهروندان یاد داد که چگونه بهتر بنویسند و چگونه بتوانند کیفیت مطالب موجود در وبلاگ خود را بالا ببرند. برگزاری این کلاس ها تا حدی می تواند موثر باشد اما در کل این کلاس ها نمی تواند به کاربران این فضا دستور دهد چه چیزهایی را بنویسند و چه چیزهایی را ننویسند چرا که این محیط کاملاً شخصی است و فرد بسته به علاقه خود تصمیم می گیرد چه مطالبی را در وبلاگ خود به نگارش درآورد.
سونیتا سراب پور
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید