پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


امروز چهارشنبه بیست و دوم اسفند سال ۱۳۸۶ هجری شمسی، در تاریخ


امروز چهارشنبه بیست و دوم اسفند سال ۱۳۸۶ هجری شمسی، در تاریخ
امروز چهارشنبه بیست و دوم اسفند سال ۱۳۸۶ هجری شمسی مقارن است با چهارم ربیع الاول ۱۴۲۹ هجری قمری و برابر است با دوازدهم مارس سال ۲۰۰۸ میلادی.
● درگذشت آیت الله کاشانی
در چنین روزی در سال ۱۳۴۰ ه ش آیت الله کاشانی عالم در گذشت . آیت الله حاج سید ابوالقاسم مصطفی کاشانی عالم روحانی و سیاسی شیعه در سال ۱۳۰۰ ه ق قمری در تهران به دنیا آمد. وی در شانزده سالگی به همراه پدر خویش عازم زیارت کعبه شد و در نجف اقامت گزید . کاشانی به همراه پدر خویش و سایر مجتهدین شیعه در آن کشور اسلحه به دست گرفت و علیه استعمار انگلستان وارد جنگ شد . او علاوه بر اینکه عضو هیات عالی دینی انقلابیون بود یکی از چهار عضو کمیته عالی جنگ حکومت انقلاب نیز به شمار می رفت . پس از جنگ که به پیروزی و استقلال عراق انجامید چون انگلیسی ها در تعقیب آیت الله کاشانی بودند و مقدمات دستگیر او را فراهم می کردند ، وی از راه پشتکوه و لرستان به ایران آمد. پس از جنگ جهانی دوم ، نیروهای استعماری آیت الله کاشانی را به بهانه همکاری با آلمانها دستگیر کردند و ۲۸ ماه ایشان را در اراک ، کرمانشاه و رشت زندانی کردند . علت اصلی این توقیف و تبعید آن بود که آیت الله کاشانی مبارزه شدید را علیه نیروهای متجاوز آغاز کرده بود . او در انتخابات دورة پانزدهم مجلس، برای افشا کردن ماهیت قوام بپا خاست و پس از سخنرانی در تهران، عازم مشهد شد . قوام از این اقدام به وحشت افتاد و او را در تیرماه ۱۳۲۵ در بین راه شاهرود ـ مشهد دستگیر کرده و به بهجت آباد قزوین تبعید نمود.آیة الله کاشانی یک سال در تبعید بسر می‎برد تا این که بر اثر فشارهای سیاسی از سوی علما و مردم، در ۲۱ خرداد ۱۳۲۶ آزاد شد و دوباره به تهران برگشت.آیت الله کاشانی پس از آزادی در فعالیت های اجتماعی و مبارزات سیاسی شرکت نموده و در مبارزات نفت به همراهی دکتر محمد مصدق به رهبری امت مسلمان پرداخت . وی در چنین روزی در سال ۱۳۴۰ ه ش در گذشت در حالی که از مال دنیا جز منزلی که آن هم در رهن بود چیزی دیگر نداشت . حضرت آیت الله کاشانی در جریان ملی شدن نفت به طرق مختلف به تقویت دولت مشغول بود و با نفوذ و محبوبیتی که در کشور های اسلامی داشتند ملل مسلمان جهان را به پشتیبانی از مبارزات ملی شدن نفت ایران فرا خواند . در ماجرای فروش اوراق قرضه ملی فتواهای آیت الله کاشانی نقش بسیاری در جهت حمایت از نهضت ایفا کرد . وی روز سی ام تیر طی اعلامیه ای مردم را به تظاهر و مقاومت دعوت کرد و اعلام داشت که اگر پای یک فر انگلیسی به ایران برسد کلیه تاسیسات نفتی کشور را نابود خواهیم کرد. او علاوه بر نمایندگی مجلس شورای ملی در دوره هفدهم به ریاست مجلس نیز انتخاب شد . در ماجرای خلع ید از شرکت سابق نفت انگلستان مکررا با اعلامیه وی تمام کشورتعطیل شد .
( منبع نژد ، محمد ، فرهنگ دانستنیها ، ج ۲)
● تشکیل بنیاد شهید انقلاب اسلامی
در چنین روزی در سال ۱۳۵۸ ه ش بنیاد شهید انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی تشکیل شد . حضرت امام خمینی(ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی درنامه‎ای اظهار داشتند «... ملت شریف ایران می‎داند که نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی مرهون فداکاری قشرهای مختلف ملت است که درصف اول باید ازشهدای انقلاب رحمة الله علیهم و کسانی راکه دراین راه معلول و آسیب دیده‎اند، محسوب داشت. لهذا باید رسیدگی کامل به خاندان شهدا و آسیب دیدگان و معلولین دراین راه چه درحال انقلاب و چه قبل و بعد ازآن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان شود...». این نهاد مقدس با اهدافی نظیر احیاء، حفظ و ترویج فرهنگ شهادت و شهادت طلبی، زنده نگه داشتن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان ، تجلیل و تکریم از خانواده‏های معظم شهدا و رسیدگی به امور مختلف خانواده های شاهد تاسیس شد . بنیاد مزبور تاکنون در حوزه های مختلف مربوط به خود از جمله برنامه‏ریزی و تلاش در جهت احیاء و ترویج فرهنگ شهادت با کمک سایر نهاد های کشوری ، معرفی آثار فرهنگی، ادبی، هنری، وصایا و سیره معنوی شهیدان ، ایجاد موزه‏های شهدا، آراستن فضای کشور به نام و چهره و آثار شهدا پیگیری امور فرهنگی تربیتی و آموزشی فرزندان شهدا و زمینه‏سازی برای رشد وتعالی روحی، اخلاقی و تخصصی آنها ، جمع آوری، تنظیم و تدوین وصایا، زندگینامه و آثار بیش از یکصد هزار تن ازشهدای گرانقدر و طراحی و پیاده نمودن رایانه‏ای ممکن این وصایا و آثار ارزشمند، برگزاری کنگره‏ها، یادواره‏ها، یادبودها و مراسم مربوط به بزرگداشت ‏شهدا، تاسیس دانشگاه شاهد در سال ۱۳۶۸ ، تاسیس گروه سیمای شاهد در سال ۱۳۶۵ ، تشکیل کانون های فرهنگی- هنری ‏تشکیل کلاس‏های آموزش قرآن، حفظ قرائت و مفاهیم وبرگزاری جشنواره‏ها و مسابقات قرآنی ادبی‏هنری ورزشی و..تلاش های شایان توجهی به انجام رسانده است .
● لغو قرارداد سنتو
در چنین روزی در سال امیر عباس انتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت موقت اعلام کرد قرارداد سنتو لغو شده است. قرارداد یادشده یا پیمان مرکزی سنتو اتحادیه ای دفاعی بود که تا اوت ۱۹۵۹ میلادی به پیمان بغداد مشهور بود . این پیمان در بغداد و میان کشور های ترکیه و عراق در سال ۱۹۵۵ میلادی به امضا رسید و در همان سال نیز کشو رهای انگلستان ، پاکستان و ایران نیز به آن ملحق شدند . آمریکا عضو این پیمان نبود ولی نمایندگانی در آن داشت . این پیمان نظامی و اقتصادی در واقع به منظور مبارزه و جلوگیری از نفوذ شوروی در کشور های مذکور منعقد گردیده بود .
● قطع روابط با نژاد پرستان
در چنین روزی در سال ۱۳۵۷ ه ش جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با رژیم نژاد پرست و طرفدار آپارتاید آفریقای جنوبی قطع کرد. البته جمهوری اسلامی ایران ابتدا فروش نفت خود را به این کشور ملغی اعلام نمود .
● هشدار نسبت به پناه دادن شاه ایران
در چنین روزی در سال ۱۳۵۷ ه ش دکتر کریم سنجابی وزیر امور خارجه دولت موقت ، در گفتگوهایی با سفیر مصر بر مبارزات بر حق فلسطینیان در برابر نظامیان رژیم صهیونیستی تاکید کرد. وی در عین حال با انتقاد از اظهارات انور سادات رییس جمهورمصر مبنی بر اینکه وی از شاه ایران به عنوان مهمانی شخصی پذیرایی خواهد کرد و به او پناه خواهد داد ، مصر را از پناه دادن به شاه مخلوع ایران بر حذر داشت و تاکید کرد که پناه دادن به شاه ایران از طرف هر دولت و تحت هر عنوان از نظر دولت ایران محکوم است و در روابط آینده ایران با آن کشور ها تاثیر منفی خواهد داشت .
● مرگ استالین و نفت ایران
در چنین روزی در سال ۱۹۵۳ میلادی، در جلسه شورای امنیت ملی آمریکا مسئله ایران و تأثیر مرگ استالین بر روی نفت ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
● دستگیری دانشجویان در آمریکا
در چنین روزی در سال ۱۳۵۸هجری شمسی دولت آمریکا به تلافی اقدامات مردم ایران در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی بیش از ۴۷ تن از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در این کشور را از دانشگاه اخراج کرد . این امر در رویه کشور بسیار به ندرت اتفاق می افتد .
● تولد گوستاو ارکیرشف
در چنین روزی در سال ۱۸۲۴ میلادی گوستاو کیرشف فیزیکدان آلمانی دیده به جهان گشود. او در حوزه فیزیک نظری و عملی از خود نظریات بسیاری به جای نهاده است که از میان می توان به «تحلیل نور» اشاره کرد .
● تولد پطر کبیر
در چنین روزی در سال ۱۶۸۹ میلادی پطرکبیر امپراتور مشهور روسیه دیده به جهان گشود . وی بعد از خواهرش سوفی با حیله زمام امور را به دست گرفت و برادر خود پطر را که کودک خردسالی بود به یکی از روستاها تبعید کرد و توانست با این حیله تا سال ۱۶۸۹ بر این کشور حکومت کند .اما پطردر هفده سالگی به کمک جمعی از دوستان خود به مسکو حمله کرد و در نتیجه قدرت را به دست گرفت. پطر در دوران خود جنگ های گسترده ای با دیگر دول به راه انداخت و در این حوزه فتوحاتی را به دست آورد . پطر در دوران خود در پیشرفت صنعتی کشورش کوشید اما در حوزه سیاست روش نیاکان خود را به مرحله اجرا گذاشت . پطر در سال ۱۷۲۵ میلادی پس از ۳۶ سال سلطنت در گذشت و چون پسر خود آلکسی را به قتل رسانده بود زنش کاترین اول به کمک منچیکف که یکی از در باریان بود زمام امور را در دست گرفت .
● تولد کمال آتاتورک
در چنین روزی در سال ۱۸۸۱ میلادی کمال آتاتورک نخستین رییس جمهور ترکیه به دنیا آمد. در چنین روزی در سال ۱۸۸۱ میلادی" مصطفی کمال پاشا" مشهور به آتاتورک سردار بزرگ ترک به دنیا آمد . آتاتورک به کمک غرب و انگلستان رژیمی استبدادی را در ترکیه حاکم کرد . وی اساس حکومت خود را اسلام زدایی قرار داد و بر این اساس مدرسه‏های مذهبی را بست، اذان و نماز را به زبان عربی قدغن کرد، نظام حقوقی سوئد را به جای نظام شرع در دادگستری ترکیه رواج داد، خط را عوض کرد، کشف حجاب نمود، پوشیدن لباس غربی را برای هر ترک اجباری ساخت و... . کمال آتاتورک نخست «خلافت‏» را ملغا ساخت وسپس نظام قضایی شریعت را منسوخ کرد و به جای آن قوانین کشورهای غربی را وارد نمود. وی «اوقاف‏» را ملی کرد و تمامی مدرسه‏های دینی را تعطیل کرد. آتاتورک در سال ۱۹۲۴ م. دستور داد هرچیزی که مربوط به تاریخ گذشته ترک‏ها و امپراتوری عثمانی یا درباره اسلام است از برنامه‏های درسی تمامی مدارس حذف گردد. او در سال ۱۹۲۴ م. یک قانون اساسی جدید برای کشور تدیون کرد . این قانون اساسی نمونه کامل اسلام‏ستیزی و غرب‏زدگی مفرط در تمامی زمینه‏هاست.آتاتورک از نظر سیاسی و فرهنگی، از طرفی با تشکیل جمهوری لائیک با اسلام مبارزه کرد و از سویی، علی‏رغم مخالفت‏شدید توده‏های مردم، حتی دانشگاهیان، دستور داد تا رسم‏الخط زبان ترکی از «عربی‏» به «لاتین‏» تغییر یابد. پس از مرگ آتاتورک در سال ۱۹۳۸ م. این سیاست و دوره غرب ‏زدگی در ترکیه به وسیله جانشین او عصمت اینونو ادامه یافت و در نتیجه توده‏های مسلمان ترکیه از رژیم به ستوه آمدند و در نخستین انتخابات نسبتا آزاد در سال ۱۹۵۰ عصمت اینونو یار وفادار کمال آتاتورک را کنار زدند. پس از اینونو، دولت عدنان مندرس روی کار آمد و روند غربگرایی تا حدی تعدیل گردید.
● معاهده قسطنطنیه
در چنین روزی در سال ۱۸۵۴میلادی معاهده تاریخی قسطنطنیه میان کشورهای فرانسه، انگلستان و عثمانی امضا شد. این قرار داد به منظور مبارزه با توسعه طلبی های روسیه صورت گرفت .
● تاسیس دانشگاه وین
در چین روزی در سال ۱۳۶۵ میلادی دانشگاه وین به عنوان یکی از قدیمی ترین دانشگاههای جهان تاسیس شد .
● اخراج از سوریه
در چنین روزی در سال ۱۴۹۶ میلادی یهودیان از سوریه اخراج شدند .
● علیه فرانسه
در چنین روزی در سال ۱۷۹۹ میلادی اطریش علیه فرانسه اعلان جنگ کرد .
● حمله به اطریش
در چنین روزی در سال ۱۹۳۸ میلادی نیروهای آلمانی به اطریش حمله ور شدند .
● شورش عمومی در ایتالیا
در چنین روزی در سال ۱۹۴۵ میلادی حزب کمونیست ایتالیا مردم این کشور را به انجام یک شورش عمومی در ایتالیا علیه دولت فاشیست فرا خواند .
● روز امپراتوری در بریتانیا
در چنین روزی در سال ۱۹۴۵ میلادی امپراطوری اطریش برای نخستین بار در تاریخ روز امپراتوری بر یتانیا را جشن گرفت .
● جنگ با کمونیسم
در چنین روزی در سال ۱۹۴۷ میلادی" ترومن" ، رییس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا نظریه خود را مبنی بر جنگ با کمونیسم ارایه کرد .
هری ترومن در واقع دراین سال اصل سوم خود را اعلام کرده بود. اصول او عبارتند از اصل اول کمک به سازمان ملل . اصل دوم کمک اقتصادی به کشورهای جهان غیر کمونیست، اصل سوم نیرومند ساختن ملل آزادی خواه در برابر تجاوز کمونیسم. اصل چهارم کمک به کشورهای توسعه نیافته بر ای جلوگیری از خطر کمونیسم .
به دنبال نطق «هری ترومن»، رئیس جمهور وقت آمریکا، محور سیاست خارجی این کشور بر کمک اقتصادی، نظامی و فنی به کشورهایی قرار گرفت که یا مانند کشورهای اروپایی در پی جنگ تضعیف شده بودند یا همچون برخی از کشورهای تهی دست جهان سوم، به لحاظ موقعیت استراتژیکی، در معرض خطر نفوذ شوروی قرار گرفته بودند. بر این اساس، ایران نیز مانند ترکیه، یونان، کره جنوب و فیلیپین در شمار کشورهای دریافت کننده کمک ایالات متحده قرار گرفت.
● اخراج کمونیست ها
در چنین روزی در سال ۱۹۵۱ میلادی نیروهای کمونیست از سئول اخراج شدند .
● استقلال موریتانی
در چنین روزی در سال ۱۹۶۸ میلادی موریتانی استقلال خود را از بریتانیا اعلام کرد. به همین دلیل این روز به عنوان روز استقلال این کشور نامیده شده است .
● خلع سوکارنو
در چنین روزی در سال ۱۹۶۷ میلادی پارلمان اندونزی احمد سوکارنو را از قدرت خلع کرد .
● خروج از آنگولا
در چنین روزی در سال ۱۹۶۷ میلادی نیروهای آفریقای جنوبی از آنگولا بیرون آمدند .
● دموکرات مسیحی ممنوع !
در چنین روزی در سال ۱۹۷۷ میلادی ژنرال پینوشه حزب دموکرات مسیحی این کشور را غیر قانونی خواند و فعالیت آن را ملغی اعلام کرد .
● تلاش برای اعاده حیثیت
در چنین روزی در سال ۱۹۷۷ میلادی انور سادات رییس جمهور مصر تلاش کرد تا دوباره حاکمیت سرزمینی اعراب بر سرزمین های اشغالی را از اسرائیل پس بگیرد .
● روز بریتانیای مشترک المنافع
همه ساله چنین روزی به عنوان روز بریتانیای مشترک المنافع و به عبارت بهتر امپراتوری بریتانیا در این کشور گرامی داشته می شود .
● روز ملی در گابن
همه سل چنین روزی به عنوان روز ملی در گابن گرامی داشته می شود .
● روز پادشاه در لیبی
همه ساله چنین روزی به عنوان روز پادشاهی در لیبی گرامی داشته می شود .
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید