شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ / Saturday, 17 February, 2018

حاکمیت، آموزش و پرورش، مجلس هشتم


حاکمیت، آموزش و پرورش، مجلس هشتم
اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش در رشد، پیشرفت و تعالی هر جامعه بر کسی پوشیده نیست و این نهاد موثر نقش و جایگاه ارزنده‌ای در توسعه ممالک پیشرفته داشته است. هرچند نهاد تعلیم و تربیت ایران در مقایسه با سایر ملل دنیا دارای تفاوت‌های ویژه‌ای است، ولی این ویژه بودن نه از باب برتری بر سایر نظام‌های تعلیم و تربیت، بلکه ضعفی است که بر نهاد تعلیم و تربیت کشورمان حاکم شده است و با وجود گذشت ۳۰ سال از نظام مقدس جمهوری اسلا‌می، به جای اینکه شاهد توسعه و کمال آموزش و پرورش باشیم، شاهد اضمحلا‌ل این نهاد ویژه و بهتر بگویم مادر تمامی نیاز‌های علمی کشور هستیم.
راستی آیا این سوال پیش نمی‌آید که علت چیست؟ اگر به صورت منصفانه به موضوع بنگریم، مهمترین علت عقب‌ماندگی نظام تعلیم و تربیت، نگرش حاکمیت به این دستگاه عظیم و موثر است. همانگونه که همه می‌دانیم حاکمان در هر جامعه‌ای دارای نفوذ فراوان و تاثیرگذاری بسیار بر‌رشد و توسعه نهادها و مجموعه‌های اجرایی هستند. اگر حاکمان آن جامعه نهادی را به عنوان اولویت خود قرار دهند، قطعا نگاه سایر بخش‌ها به آن نهاد متفاوت و در تصمیم‌گیری‌ها توجه به آن بیشتر خواهد بود. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی با وجود شعاری که از دولتمردان در خصوص اولویت دادن به حل مشکل فرهنگیان و نظام تعلیم و تربیت ابراز می‌شود، ولی در عمل اینگونه نبود و همیشه آموزش و پرورش در زمینه‌های مختلف تصمیم‌گیری در رده‌های پایین قرار می‌گیرد. اگر به این موضوع به دقت توجه کنیم، آموزش و پرورش در نظام مدیریتی، نظام اقتصادی، نظام رفاهی و حتی نظام محتوی کتب درسی با مشکل مواجه شده است. مدیریت‌ها در آموزش و پرورش ناپایدار، به طوری که انتخاب وزیر در تمام دولت‌های بعد از انقلا‌ب به عنوان یک چالش جدی بوده و با وجود تمامی گفته‌ها و نوشته‌ها در جریان تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری، در زمان انتخاب وزیر و معرفی به مجلس تقریبا ضعیف‌ترین افراد ممکن که قرار بوده حتما در کابینه باشند، به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شدند که موید این گفته رای پایین مجالس گذشته به وزرای آموزش و پرورش در تمام ادوار است. اگر دقت کنیم وقتی وزیر آموزش و پرورش از جایگاه مناسبی در مجلس برخوردار نباشد، نظام مدیریتی و حمایت از مدیریت آموزش و پرورش دچار ضعف شده و باعث می‌شود آموزش و پرورش عقب نگه داشته شود. ‌
نظام اقتصادی و رفاهی آموزش و پرورش یکی از دیگر نظام‌های این نظام است که به صورت جدی دارای مساله است. زمانی که معلم دارای دغدغه معیشت، مسکن و در بسیاری از موارد نان شب است، چگونه می‌تواند دانش‌آموزانی با نشاط و خلا‌ق تربیت کند؟ وقتی معلم با هزاران دغدغه وارد کلا‌س درس می‌شود، چگونه می‌تواند دانش‌آموزانی متفکر و محقق تربیت کند؟ و صدها سوال دیگر.... بنابراین به این ترتیب روشن است که نظام اقتصادی و رفاهی آموزش و پرورش اگر ترسیم شود و توسعه یابد می‌تواند از عقب‌ماندگی نظام آموزش و پرورش جلوگیری نماید. نظام برنامه‌ریزی کتب درسی یکی دیگر از نظام‌های آموزش و پرورش است که دچار مساله جدی است. این مساله در اشکال مختلف از جمله میزان، محتوا و شکل کتب درسی مشهود است. کتب درسی به لحاظ حجم صفحات متناسب با نیاز و توان دانش‌آموزان طراحی نشده و محتوای کتب درسی به جای پرداختن به یادگیری مهارت‌های اجتماعی و یادگیری و فعالیت‌های عملی بیشتر، به محفوظات پرداخته شده و تولید اینگونه محتوا روز به روز در حال افزایش است.
اگر حاکمیت نگرش خود را از آموزش پرورش تغییر دهد و عملا‌ خواستار گامی اساسی در تحول نظام تعلیم و تربیت باشد به نظر می‌رسد مهم‌ترین تحول ‌باید در حوزه نظام برنامه‌ریزی تالیف کتب درسی صورت پذیرد. در هر صورت به نظر می‌رسد مجلس هفتم نه تنها گامی در جهت احقاق حقوق فرهنگیان صورت نداد، بلکه از مدافعان واقعی فرهنگیان (اعضای کانون‌های صنفی فرهنگیان) دفاع ننموده و بسیاری از آنان در تبعید، زندان و یا در حال دریافت احکام سنگین جزایی می‌باشند. بنابراین ضرورت دارد مجلس هشتم با مشارکت جدی فرهنگیان و تشکیل فراکسیون قوی و کارآمد از فرهنگیان در تمام برنامه‌های حاکمیتی به نقش و جایگاه آموزش و پرورش بپردازد تا بتواند نقش واقعی خود را کسب نماید. در همین راستا در صورت موفقیت در کسب آرا و ورود به مجلس مهم‌ترین برنامه‌هایی که فراکسیون فرهنگیان دنبال خواهد کرد عبارتند از تشکیل نظام صنفی معلمان، تخصیص ۶‌درصد از تولید ناخالص ملی، برنامه‌ریزی و تدوین قانون مدارس استاندارد.

آرش حبیبی

منبع : روزنامه اعتماد ملی

مطالب مرتبط

رأی رهبری


رأی رهبری
یکی از مسائلی که همواره در انتخابات ریاست جمهوری مطرح بوده و از آن به عنوان عاملی جهت هدایت آرای مردم و نخبگان به سبد کاندیدای خاصی استفاده می‌شود نظر و رأی مثبت مقام معظم رهبری نسبت به یک کاندیدای خاص است.
این در حالی است که رهبری معظم انقلاب تاکنون حداقل دو بار به صورت علنی بر مخفی بودن رأی خویش تأکید کرده‌اند. ایشان در سخنرانی خود در مشهد مقدس و در ابتدای سال جدید فرمودند: «درباره موضع رهبری در مورد انتخابات، گمانه‏زنی و شایعه و اینها همشیه بوده و خواهد بود... بنده یک رأی دارم، آن را در صندوق می‏اندازم. به یک نفری رأی خواهم داد، به هیچ کس دیگر هم نخواهم گفت...» همچنین در سخنان اخیر خود در مرقد حضرت امام خمینی فرمودند: «بنده در این انتخابات یک رأی بیشتر ندارم، آن رأی را هم به نظرم می‌رسد که کسی به طور مشخص نمی‌داند.»
تاکید ایشان بر این مسأله از یک پشتوانه‌ای نظری و یک منطق مدیریتی برخوردار است. که به آنها اشاره خواهیم کرد:
● پشتوانه نظری
در نگاه فقهی ایشان رأی و نظر مردم یکی از پایه‌های مشروعیت حکومت اسلامی است و بر این اساس است که در سخنان خود در مشهد می‌فرمایند: «به هیچ کس دیگر هم نخواهم گفت که به کی رأی بدهید، به کی رأی ندهید؛ این تشخیص خود مردم است.» و یا در سخنانشان در مرقد مطهر امام تاکید کردند که: «من به کسی نمیگویم، نگفته‏ام و نخواهم گفت به چه کسی رأی بدهید، به چه کسی رأی ندهید؛ رأی من مربوط به خود من است. این مال ملت است.» این تأکیدات چنانچه گفته شد بر اساس جایگاه فقهی رأی مردم در حکومت اسلامی از منظر ایشان است.
▪ منطق مدیریتی
نکته دیگری که به عنوان پشتوانه تأکید بر مخفی بودن رأی و نظر رهبری مطرح است، جایگاه و منطق مدیریتی و رهبری جامعه است. به عبارتی در صورت اعلام نظر رهبری در حمایت از یک کاندیدای خاص، میدان انتخابات پیش از آنکه جایگاهی برای رقابت نامزدهای مختلف باشد به میدانی برای تأیید یا رد مواضع رهبری تبدیل خواهد شد و این مسأله‌ایست که هیچ نظام مدیریتی و حکومتی بدان تن نخواهد داد. مسأله زمانی حساس‌تر خواهد شد که کاندیدایی که نظر رهبری موافق با وی تبلیغ می‌شود موفق به کسب آرای لازم نشود در این فرض تعامل رهبری با رییس جمهور منتخب لااقل در افکار عمومی دستخوش چالش‌های متعددی خواهد شد و دشمنان نظام را به طمع خواهد انداخت.
▪ چند تذکر
۱) حضرت امام‌ خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (دامت برکاته) همواره حمایت‌های خویش را از دولت‌های مختلف دریغ نداشته‌اند. این حمایت‌ها به تناسب شرایط زمانی و مکانی، عملکرد دولت‌های مختلف و مهم‌تر از همه نوع رفتار مخالفان دولت‌ها با خدمات آنان در یک سطح نبوده است لکن معمولاً پس از اتمام چهار سال اول ریاست جمهوری و آغاز انتخابات دوره بعد از جانب هواداران رؤسای جمهور کوشیده‌ شده است تا با برجسته کردن این حمایت‌ها به مردم چنین القا شود که نظر رهبری بر تداوم ریاست جمهوری آنهاست. مقام معظم رهبری اما با توجه هوشمندانه به این مسأله همواره از اصل مخفی نگه داشتن رأی و نظر خویش دفاع کرده‌اند. به عنوان نمونه ایشان در سخنان خود در مشهد مقدس می‌فرمایند: «بنده گاهی از دولت حمایت می‌کنم، دفاع می‌کنم؛ بعضی سعی می‌کنند برای این کار معنای نادرستی جعل و ابداع کنند. نه، من از دولت‌ها همیشه دفاع می‌کنم؛ منتها اگر دولتی بیشتر مورد تهاجم قرار گرفت و احساس کردم حملات غیر منصفانه‏ای می‌شود، بیشتر دفاع می‌کنم. من طرفدار اِعمال انصافم؛ من می‌گویم باید منصف باشیم. رفتارها را نگاه کنیم؛ این ربطی به انتخابات ندارد، بحث انصاف و بی‏انصافی است. حمایت کردن از خدمتگزاران در کشور، وظیفه‏ای است که هم من دارم، هم همه دارند؛ این مربوط به اعلام موضع انتخاباتی نیست.»
۲) با توجه به نکات بیان شده در پشتوانه نظری و مدیریتی این موضوع و پیامدهای بی‌توجهی به این پشتوانه‌ها؛ به نظر می‌رسد هیچ یک از کاندیداها و یا حامیان آنها با هیچ منطق و استدلالی (ولو خیرخواهانه) نمی‌بایست تأکیدات صریح و مکرر ایشان بر عدم اطلاع دیگران از رأی رهبری را نادیده گرفته و با این استدلال به دفاع از نامزدی خاص و نفی سایر نامزدها بپردازند.
۳) طبیعی است که اعلام رهبری بر مخفی نگه داشتن رأی خویش لااقل به این معنا خواهد بود که بیش از یک گزینه برای رأی احتمالی ایشان وجود دارد.
۴) آنچه گفته شد البته منافاتی با ارائه ملاک‌ها و معیارهایی برای تشخیص کاندیدای اصلح از جانب رهبری ندارد، لکن در همین مورد نیز حامیان نامزدها می‌بایست پس از اطمینان از تطبیق ملاک‌های مورد نظر رهبری با ویژگی‌های کاندیدای مورد نظر خود از انتساب سلیقه خویش به «رأی رهبری» و تخطئه و نفی سلیقه حامیان سایر کاندیداها، خودداری کرده و پیروی عملی خویش از ولایت فقیه را به نمایش بگذارند.
بر همین مبنا بود که مقام معظم رهبری به حامیان کاندیداها سفارش کردند: «عزیزان من! نامزدهای مختلف هر کدام طرفدارانی دارند، علاقه‏مندانی دارند. علاقه‏مندان این نامزد نمیتوانند اعتراض کنند به علاقه‏مندان آن نامزد که شما چرا به او علاقه‏مندی، به نامزد مورد علاقه من علاقه‏ای نداری. که، این جزو افتخارات کشور ماست. افراد گوناگون می‏آیند؛ با منشهای مختلف، با سلائق مختلف، با شیوه‏های گوناگون کار، در مقابل مردم قرار میگیرند. یک عده این را می‏پسندند، یک عده آن را می‏پسندند، یک عده آن را می‏پسندند. این افتخار است؛ این خوب است. هر کدام از نامزدهای محترم هم طرفدارانی دارند. بعضی‏ها از این طرفداران متعصب هم هستند، خیلی علاقه‏مند سرسختند به آن نامزد خودشان. خیلی خوب، باشند، حرفی نیست؛ اما مواظب باشید، مراقب باشید که این علاقه‏مندی‏ها به اصطکاک نینجامد؛ به اغتشاش نینجامد. شما دارید برای عقیده خودتان، برای ایمان خودتان تلاش میکنید؛ نگذارید دشمنِ این ایمان، دشمنِ این آرمان از شما سوء استفاده کند.»

طلبکارها و بدهکارها در سه اپیزود!
● وقتهایی که طلبکارها و بدهکارها سود می‌کنند؛ وقتهایی که ضرر می‌کنند اول باید بگوییم که دو جور سود و زیان وجود دارد یک سود و زیان، سود و زیانی است که ما به‌ش می‌گوییم سود و زیان، …
وبگردی
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود - تدابیر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز؛ شامل انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی، انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و طرح پیش فروش سکه بهارآزادی در نشست...
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟ - یادآوری سخنی از رئیس جمهور،در برنامه تلویزیونی "دیدگاه"، پیش از انتخابات سال 1392 و نگاهی به نرخ ارز امروز ، 25 بهمن 1396
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!!
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!! - امیرقادری منتقد سینما: حاتمی کیا یک فیلم بد و کاریکاتوری ساخته است
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر - آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سید عباس صالحی وزیر ارشاد برپا شد.