جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مواد لازم جهت تهیه موم شمع


مواد لازم جهت تهیه موم شمع
آشکاراً مهمترین مواد در شمع‌سازی موم می‌باشد، در طرح‌ریزی مقدار و اندازه موم را معین نکرده‌اند چونکه اندازهٔ شمعی را که می‌خواهید بسازید گوناگون است. اگر چه، وقتی که شما دارید شمعی را در ظروف مخصوصی درست می‌کنید روش اندازه‌گیری موم به این طریق می‌باشد که قالب یا ظرف مخصوص را پر از آب کنید و سپس آن‌را اندازه‌گیری نمائید، برای هر ۱۰۰ میلی‌لیتر آب شما به ۹۰ گرم موم سرد نیاز دارید، اگر مومی را که ذوب می‌کنید زیادتر از آنچه که لازم دارید باشد هرگز مشکلی نخواهید داشت زیرا می‌توانید به‌راحتی اضافهٔ آن‌را کنار بگذارید تا سفت شود و دوباره زمانی که نیاز داشتید استفاده نمائید.
- موم پارافین
پارافین موم اصلی می‌باشد که در شمع‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موم بی‌رنگ و بی‌بو با محصولی از روغن خالص می‌باشد. پارافین به‌طور متداول به‌صورت دانه‌های ریز و یا به شکل فشرده و تکه‌ای در بازار به فروش می‌رسد و آن در درجه حرارت بین ۷۱-۴۰درجه سانتی‌گراد (۱۶۰-۱۰۴ درجه فارنهایت) ذوب می‌شود. اغلب شما مجبور خواهید شد که به پارافین اسید استیرین اضافه نمائید اما می‌توانید پارافینی را که قبلاً به آن اسید استیرین اضافه شده خریداری نمائید.
- موم عسل
این موم یک محصول کاملاً طبیعی می‌باشد و می‌توانید آن‌را در نوع طبیعی آن قهوه‌ای، یا سفید شده آن را خریداری نمائید. این موم گران قیمت می‌باشد اما این گرانی تلافی عطرش را می‌کند. این موم را متداولاً با موم‌های دیگر برای اضافه کردن مدت زمان سوخت ترکیب می‌کنند. اگرچه، اگر بیشتر از ۱۰ درصد از موم عسل برای شمع‌هائی که در قالب می‌سازید استفاده شود شما نیاز خواهید داشت که اول قالب را چرب کنید زیرا آن کیفیت چسبندگی دارد.
این موم برای شمع‌هائی که به‌صورت غوطه‌ور کردن می‌سازید بسیار گران است زیرا نیاز دارید که مقدار زیادی از موم را ذوب نمائید، اگر تصمیم‌ گرفته‌اید که از موم عسل شمع را به‌صورت غوطه‌ور کردن بسازید نیازی به مواد رهاکننده (چرب کردن) ندارید.
- موم برای غوطه‌ور کردن و حکاکی
این نوع موم در تکه‌های بزرگ در دسترس می‌باشد. این یک موم ترکیبی می‌باشد که فرمول مخصوصی دارد طوری‌که می‌توانید بدون خرد شدن روی آن حکاکی کنید. و آن کمی کیفیت انعطافی بیشتری از موم عسل معمولی یا پارافین دارد. و علیرغم نامش مجبور نیستید برای ساختن شمع‌هائی که به‌صورت غوطه‌ور ساختن می‌سازید استفاده نمائید ولی در صورت تمایل می‌‌توانید به‌کار ببرید.
- ورقه‌های موم عسل
راه دیگر خرید موم عسل می‌باشد. ورقه‌های موم عسل مخصوص ساختن شمع‌‌های لوله شده که ساده‌ترین نوع شمع‌ها می‌باشند به‌کار می‌روند زیرا به منبع حرارت نیاز ندارند. اگر می‌خواهید شمع باریک بسازید نیاز به تکه‌های باریک خواهید داشت. به‌خاطر دارید که این موم می‌‌تواند به موم اصلی اضافه شود و مدت زمان سوختن را بالا ببرد.
ـ اسید استیرین
این ماده یک افزاینده می‌باشد که به پارافین اضافه می‌شود و کیفیت انقباض را زیاد می‌کند طوری که وقتی که شمع‌های قالبی را می‌سازید بعد از سفت شدن موم به‌راحتی از قالب خارج می‌شود و اغلب کمک می‌کند که شمع چکه نکند. برای راهنمائی، به‌طور متوسط برای هر ۱۰ قسمت موم در حدود یک قسمت استرین باید اضافه کند. اگر مقدار استیرین بیشتر شود، آن می‌تواند ظاهر شمع را تغییر دهد و پایانی مانند صابون داشته باشید. اگر در حال ساختن یک شمع رنگی می‌باشید همیشه رنگ را به استیرین قبل از اضافه کردن موم اضافه نمائید. و زمانی که شمع می‌سازید اول استیرین را ذوب نمائید و سپس موم را به آن اضافه کنید. استیرین چهار کار اصلی انجام می‌دهد، ۱- کمک می‌کند که شمع‌ راحت‌تر از قالب خارج شود، ۲- شمع سفت‌تر شود و طولانی‌تر بسوزد، ۳- رنگ‌ها در موم کامل‌تر حل شوند، ۴- شمع بیشتر مانت به‌نظر آید.
- چسب موم
این ماده یک موم نرم و چسبنده می‌باشد که به شکل جامد در دسترس است. برای به‌کار بردن چسب، شما نیاز به ذوب کردن فقط مقدار کوچکی از آن به‌صورت بن‌ماری دارید که شرح آن در بالا گفته شد، و از این چسب برای چسباندن تکه‌های موم به هم و اغلب برای تزئینتات از قبیل گل‌های خشک یا ورقه‌های فلزی روی شمع استفاده می‌شود.
- خمیر بتونه قالب
خمیر چسبناکی است که به شکل بتونه می‌باشد و برای غیر قابل نفوذ شدن قالب‌ها از آب استفاده می‌شود. و این خمیر ممکن است که چندین بار از آن استفاده شود یعنی با یک‌بار استفاده آن‌را دور نیندازید. و دقت کنید که هنگام برداشتن خمیر تمام آن‌را از روی فیتیله بردارید (حتی اگر یک ذره کوچک از آن باقی بماند مانع سوختن فیتیله می‌شود) و از این خمیر اغلب برای محکم کردن فیتیله در قالب استفاده می‌شود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید