شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نوبت مسوولا‌ن است


نوبت مسوولا‌ن است
آخرین برگه رایی که در صندوق ریخته می‌شود آغاز آخرین فصل انتخاباتی است که فارغ از نتیجه‌گیری به نحوی به جمع‌بندی داستان انتخاب مردم معطوف خواهد شد؛ فصلی که در آن مجریان انتخابات، امانتدارانی هستند که مشارکت مردمی را باید با صیانت از رای آنها و سلا‌مت انتخابشان همراه سازند و بی‌توجه به نتیجه‌ای که حاصل می‌شود در شمارش و جمع‌بندی آرا بسان پاسداران اعتماد مردم ظاهر شوند؛ فصلی که همواره درخاطره ملت ثبت می‌شود و در تاریخ می‌ماند و برای آیندگان نقل می‌شود.
‌ فصل حضور مردم به پایان رسیده و اینک فصل امتحان مسوولا‌ن فرارسیده است. این اصل را فراموش نکرده‌ایم که هرجا مردم حضور داشته‌اند انتخاباتی سالم برگزار شده است و مردم خود بهترین حافظان رای خود هستند و حضورشان <‌سلا‌مت>‌را رقم می‌زند اما این نکته را هم باید به خاطر آورد که هرچند حضور پررنگ مردم صیانت از آرای مردم را رقم می‌زند و از تخلف و حرکت‌های غیرقانونی جلوگیری می‌کند، به همان اندازه حرکت نیروهای خودسر بر سلا‌مت انتخابات خدشه وارد می‌کند. حضور مردم به عنوان حافظان رای، وظیفه مجریان وناظران انتخابات را بی‌معنا نمی‌کند. از سوی دیگر قانون انتخابات تعریف روشن و صریحی را از وظایف مجری انتخابات برای صیانت از آرای مردم دارد و مطابق همان قانون، وزارت کشور مسوول برخورد با تخلفات انتخاباتی است و اگر تخلفی در شعب اخذ رای صورت گیرد وزارت کشور باید توسط عوامل اجرایی و فرمانداری‌ها به جلوگیری از ادامه آن تخلف و برخورد با متخلفان بپردازد و البته ناظران شورای نگهبان نیز باید در چارچوب قانون به نظارت بر سلا‌مت انتخابات بپردازند. این موضوعی بود که حزب اعتماد ملی قبل از ۲۴ اسفند آن را مدنظر قرار داد و اکنون که انتخابات برگزار شده است به صحت گفته‌های خود بیش از پیش واقف می‌شود.
‌ اما مجریان و ناظران انتخابات مجلس هشتم گلا‌یه‌هایی را از روند برگزاری انتخابات بر جای گذاشتند. اصلا‌ح‌طلبانی که از ماه‌ها قبل ناظرانی را برای حضور در پای صندوق‌های رای جهت صیانت از آرای خود آماده کرده بودند با برخوردی متفاوت در این زمینه رو‌به‌رو شدند. حزب اعتماد ملی از ماه‌ها قبل حدود ۴ هزار ناظر را برای صیانت از آرا آماده کرده بود که با توجه به بحث‌های هزینه‌ای ۱۴۰۰ نفر از ناظران خود را به ستاد انتخابات کشور معرفی کرد و این درحالی است که تا شب قبل از انتخابات آنها همچنان منتظر دریافت مجوز ورود خود به شعب اخذ رای بودند و به دنبال آن عده‌ای این مجوز را دریافت کردند و عده‌ای از دریافت آن بازماندند. این اتفاق علی‌رغم وعده‌هایی بود که وزیر محترم کشور برای حضور کاندیداهای نمایندگان و ناظران احزاب بر سر صندوق‌های رای داده بود و البته شورای نگهبان نیز این حضور را تاکید کرده بود. دیروز شاهد آن بودیم که تعدادی از ناظران اصلا‌ح‌طلبان در تهران به بهانه‌های واهی از حضور در محل شعبه اخذ رای منع شدند بنابراین در همان اولین ساعات دیروز رئیس ستاد انتخابات حزب اعتمادملی در تهران در نامه‌ای به وزیر کشور و دیگر مسوولا‌ن اجرایی انتخابات خواستار اجرای قانونی شد که حضور ناظران کاندیداها در شعب اخذ رای را بلا‌مانع دانسته بود. علا‌وه بر این برخوردهایی نیز در برخی ازستادها با ناظران انتخاباتی معرفی شده به بهانه‌های واهی صورت گرفت که جای گله‌گذاری دارد. این گله‌گذاری زمانی بیشتر شد که شاهد برخوردهای متناقض و رویه‌های متفاوت دراجرای قانون بودیم در حالی ناظران انتخاباتی حزب اعتماد ملی از شعب اخذ رای اخراج شدند که ناظران گروه‌های خاص سیاسی به توزیع کارت‌های تبلیغاتی خود می‌پرداختند و این برخورد دوگانه جای بسی تامل دارد. این رفتارها برای اصلا‌ح‌طلبانی که با وضعیت موجود و توانایی‌های خود تنها خواستار نظارت بر آرای یک سوم صندوق‌های شهر تهران بودند و از آن منع شدند شائبه‌هایی را برای ما به وجود آورد که به دنبال شنیدن پاسخی برای آن هستند. اما به هر حال با وجود محدودیت‌هایی که برای اصلا‌ح‌طلبان ایجاد شد و البته حرکت‌هایی که ماه‌ها قبل از انتخابات برای دلسرد کردن مردم نسبت به حضور در انتخابات صورت گرفته بود گزارش‌های رسیده حاکی از اقبال مردم به اصلا‌ح‌طلبان بوده است هرچند که تا پایان شمارش آرا و اعلا‌م نتیجه انتخابات در همه حوزه‌های انتخابیه خصوصا شهرهای بزرگ باید منتظر ماند اما حزب اعتماد ملی بارها بر این نکته تاکید کرده بود که حضور گسترده مردم سرنوشتی را به نفع اصلا‌ح‌طلبان رقم خواهد زد و ما نیز بدان پیش‌بینی امیدوار هستیم، پس همانگونه که مردم با حضور خود سلا‌مت انتخابات را تضمین کردند مسوولا‌ن نیز باید امتحان خود را پس داده و از آرای مردم صیانت کنند.
مسعود سلطانی‌فر
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید