پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


سفر به پیچ و خم شادی ها


سفر به پیچ و خم شادی ها
نوروز در راه است و از یکی دو روز دیگر سفرهای عیدانه آغاز می شود. مردم در تکاپوی انجام آخرین مراحل خانه تکانی، خرید یا انجام امور اداری هستند. سر حسابدارها شلوغ است چرا که حساب های آخر سال را باید ببندند. کار تا ۱۲ شب هم کفاف نمی دهد خلاصه اینکه همه در جنب و جوش هستند. نشانه جامعه پویا و زنده هم حرکت است و برخلاف بدخواهان خارجی و کج اندیشان داخلی، ایران و ایرانی نه تنها افسرده نیست بلکه همیشه نشان داده که قبراق و پای کار است مثل حماسه دیروز که صف های رای دهندگان فشرده تر از قبل شد. خانم خانه صبح زود بعد از نماز و آماده کردن صبحانه، فرش سالن آپارتمان کوچکشان را به کمک آقای خا نه و پسر و دخترشان شسته و در حیاط مشترک ساختمان پهن کرده و حالا چهار نفری آمده بودند برای رای دادن هر چند حسرت رای دادن به دل محمدجواد ۱۶ ساله و ریحانه ۱۱ ساله ماند.
● عید و سفر
این طور که از آمار بلیت های فروخته شده و پایانه ها، راه آهن و فرودگاه ها پیداست سفرهای نوروزی از فردا رسما آغاز می شود. آنهایی هم که عزم سفر با خودروی شخصی کرده اند از غروب ۲۸ اسفند به سوی مقاصد خود حرکت می کنند. سفر یکی از جذاب ترین و خاطره انگیزترین برنامه های نوروزی خانواده ها است. طبیعت جان گرفته، کوهساران شسته شده از برف و باران، آسمان ابری آفتابی، سرودباران بهاری، جاده های خیس که چند کیلومتر قبل و بعد، اثری از بارندگی نیست، شکوفه درختان، غنچه های نیمه باز، عطر مست کننده گلها، خنده و بازی کودکان، شادی بزرگترها و نفس کشیدن بی سرب کلانشهرنشین ها چیزهایی است که در سفر بیشتر حس می شود و بر حواس پنجگانه اثر مثبت می گذارد.
بعضی مسائل اما سفر را پررنج و زحمت و گاه خطرساز می کند. اینکه همه می خواهند از روز اول تا آخر تعطیلات از شهر خارج و داخل شوند راهبندان های سرگیجه آور به وجود می آورد و از شادی سفر می کاهد. مردم درباره مدیریت و برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی ایده های خوبی دارند اگر چه در وادی عمل، با مشکلاتی مواجه می شوند به ویژه آنهایی که باید از وسایل نقلیه عمومی برای سفر استفاده کنند.
‌● تقسیم ایام سفر
یک راننده اتوبوس بین شهری که معتقد است رانندگان وسایل نقلیه سنگین، بهترین کارشناسان حمل و نقل هستند اما مدرک دانشگاهی ندارند درباره تقسیم بندی مسافران بین خودشان می گوید: «اما تعطیلی کارمند ها کمتر از مشاغل آزاد و معلمان است. بنابراین بهتر است کسانی که در طول ۱۴ روز تعطیلی می توانند به سفر بروند هفته دوم تعطیلات را به مسافرت خود اختصاص دهند یا اینکه روزهای دوم فروردین به بعد سفر را آغاز کنند و بازگشت خود را قبل از ۱۲ فروردین قرار دهند.»
میرزایی نژاد می افزاید: «معمولا از ۲-۳ روز مانده به پایان سال تا دوم فروردین در مسیرهای رفت، انبوه مسافران بی بلیت به ترمینال می آیند اما امکان سفر نمی یابند درحالی که از روز دوم به بعد روال مسافرت ها در مسیر رفت به حالت تقریبا عادی درمی آید.»
سخن او را «احمد رضا پور» راننده مسیر شمال که حالا به مقصد مشهد مسافر می برد تکمیل می کند: «کارمندها مجبورند حداکثر تا چهارم- پنجم فروردین به شهرهایشان برگردند تا بر سر کار حاضر شوند. اما مشاغل آزاد و فرهنگیان می توانند تا ۱۳ فروردین در سفر باشند . بنابراین در مسیر برگشت هم بهتر است کسانی که محدودیتی برای استفاده از تعطیلات ندارند بین ۴ تا قبل از ۱۲ فروردین را برای بازگشت درنظر بگیرند. این طوری مسافران تقسیم می شوند و همه می توانند آسوده تر سفر کنند.»
یک افسر راهنمایی و رانندگی هم می گوید: «مردم باید سفر را بین خود تقسیم کنند در جاده ها با یکدیگر همکاری داشته باشند و همانقدر که مراقب خودرو و جان خود هستند مواظب دیگران هم باشند هرچه باشد آنها هم مثل ما انسانند.»
● آنها که با خودروی خود سفر می کنند
عده ای هستند که با خودروهای خود سفر می کنند. آنها علاوه بر اینکه باید زمان سفر خود را طوری مدیریت کنند که پشت راهبندان ها نمانند نکات دیگری را نیز باید توجه کنند.
الف) تجهیزات فنی از قبیل جعبه ابزار، لاستیک و تیوپ زاپاس، چراغ قوه، زنجیر چرخ، چراغ مه شکن، چادر سفری، پتو و کمی آذوقه خشک همراه داشته باشند و قبل از سفر به لحاظ فنی اتومبیل خود را معاینه و مرتبا باد چرخ ها را کنترل کنند.
ب) با سرعت مطمئنه حرکت کنند، از حرکات زیگزاگ و مارپیچ بپرهیزند، در محل های مناسب خودرو را پارک کنند و در حاشیه خاکی جاده چادر سفری را برافراشته نکنند و خلاصه اینکه کلیه مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمایند.
ج) در جنگل ها آتش روشن نکنند و در جاهای خشک هم پس از جمع کردن بساط غذا، آتش را کاملا خاموش کنند.
د) از ریختن زباله در طول مسیر خودداری کنند تا محیط زیست آلوده نشود.
هـ) نقشه راههای مسیر خود را در اختیار داشته باشند.
● سفر به پهنای ایران
سهمیه بندی بنزین شاید کمی بر مسئله سفر اثر بگذارد اما مطمئنا با تمهیداتی که اندیشیده شده، امکان مسافرت های طولانی هم فراهم است. مردم اما مکان های مشخصی از کشور را برای سفر در نظر دارند در حالی که ما کشوری داریم با یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومترمربع و اقلیم های متفاوت که هر گوشه اش دیدنی های بسیار دارد.
«مصطفی حجتی» اهل بروجرد است او هم مثل همشهری هایش نام «پاریس کوچولو» را برای شهر خود استعمال می کند و می گوید: «تهرانی ها برای تفریح فقط شمال را می شناسند در حالی که بروجرد بسیار سرسبز است و در بهار خیلی دیدنی می شود. فاصله بروجرد تا تهران حدود ۴۰۰کیلومتر است اما فاصله زمانی آن به دلیل خصوصیات مسیر به اندازه مسیر تهران- شمال است.»
او که بسیاری از مناطق ایران را دیده می افزاید: «چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، کرمانشاه، همدان، کرمان، سواحل خلیج فارس، یزد و خوزستان زیبایی های بسیار دارد. هرگوشه ایران، زیبایی خاص خودش را داراست اما مردم فقط نام تهران، اصفهان، شیراز، کیش و شمال را به عنوان شهرهای تفریحی شنیده اند. او در این میان مشهد را استثنا می کند و می گوید: «تنها جایی که اگر هر سال بروی باز هم اشتیاق رفتن داری مشهد امام رضا علیه السلام است. من امسال هم عازم مشهد هستم البته چون شغل آزاد دارم روز سوم چهارم عید حرکت می کنم.»
● سفرهای جوان پسند
بعضی ها می گویند سفر بدون مشخص کردن مقصد خاص زیبایی های خاص خود را دارد. مثل علی محمودنژاد که سال گذشته همراه با همسرش سفر خود را از تهران به چالوس آغاز کرده و با پیمودن شمال و شمال غرب تا کرمانشاه را در نوار غربی کشور پشت سرگذاشته و چون تعطیلات به پایان رسیده به تهران بازگشته است. او می گوید: «از تهران که بیرون رفتیم هدف اولمان شمال بود اما بعد از آن تصمیم گرفتیم شمال نمانیم بنابراین تصمیم گرفتیم تا جایی که تعطیلات اجازه می دهد کشور را بگردیم. به کرمانشاه که رسیدیم ۱۲ فروردین بود. بنابراین سیزدهم برگشتیم و سیزده به در را در راه بودیم. خیلی خوش گذشت.»
او که در دبیرستان تدریس می کند می گوید: «امسال برای سال تحویل خانه هستیم و ۳-۲ روزی به بزرگترها سرمی زنیم بعد می رویم مشهد و در بازگشت، از شمال برمی گردیم ولی شاید هم مسیرمان تغییر کرد.» او به همه کسانی که مثل خودشان سفر می کنند توصیه می کند که نقشه مسیرها را داشته باشند و بااحتیاط برانند.
● ذخیره انرژی برای یکسال
عید مخصوص خانه تکانی تن و دل است. مردم ایران هم توانایی بسیاری در شادی آفرینی دارند چون پویا و پرتحرک بار می آیند. بنابراین می شود از این فرصت برای شاد کردن کل جامعه استفاده کرد. شادی نوروز امسال با طعم شیرین حضور در انتخابات و جشن میلاد حضرت محمد صلی الله علیه و آله و هفته وحدت مقارن شده و شور و سرور در این ایام به اوج خود می رسد بنابراین نباید با به وجود آمدن حوادث رانندگی یا بی احتیاطی در دریا، جنگل و کوهستان آن را به کام خود و دیگران تلخ کنیم بلکه همه باید در شادی همدیگر بکوشیم.
سالی که با ولادت برترین مخلوق خداوند آغاز شود قطعا نیکوست و نیکویی های آن بیشتر از سالهای قبل خواهد بود پس باید از فرصت های چنین سال پربرکتی استفاده کرد؛ از همان روز اول.
با مدیریت سفر و برنامه ریزی برای تعطیلات و تقسیم روزهای تعطیل برای انجام امور مختلف می توان استفاده بهینه را از فرصت عید برد و برای یکسال انرژی بدست آورد.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید