چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


کنترل Control


کنترل Control
▪ کارگردان: آنتون کوربین.
▪ فیلمنامه: مت گرینهال بر اساس خود زندگی نامه دبرا کرتیس"Touching from a Distance".
▪ موسیقی: Joy Division، New Order.
▪ مدیر فیلمبرداری: مارتین روهه.
▪ تدوین: اندرو هولم.
▪ طراح صحنه:کریس روپ.
▪ بازیگران: سام رایلی[ایان کرتیس]، سامانتا مورتون[دبی کرتیس]، کریگ پارکینسون[تونی ویلسون]، الکساندرا ماریا لارا[آنیک اونوره]، جیمز آنتونی پیرسون[برنارد سامر]، جو اندرسون[هوکی]، توبی کبل[راب گرتون]، هری تریدوی[استیو موریس]، اندرو شریدان[تری]، رابرت شلی[توینی].
▪ ١٢١ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ انگلستان، آمریکا، استرالیا، ژاپن.
▪ برنده جایزه کارل فورمن برای بهترین نویسنده تازه کار و نامزد جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن نقش مکمل/مورتون از مراسم بافتا، برنده جایزه بهترین بازیگر و نامزد جایزه بزرگ جشنواره فیلم براتیسلاوا، برنده جایزه بهترین فیلم-بهترین کارگردان-بهترین بازیگر زن/توبی کبل-بهترین بازیگر تازه کار/رایلی-بهترین فیلمنامه و بهترین دستاورد تکنیکی از مراسم فیلم های مستقل بریتانیایی، نامزد جایزه طلایی مراسم Camerimage، برنده دوربین طلایی-نشان سینمای اروپا و جایزه نگاه جوان از جشنواره کن، برنده هوگوی طلایی بهترین بازیگر/رایلی و بهترین فیلمنامه از جشنواره شیکاگو، نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد از مراسم Chlotrudis، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم از جشنواره ادینبرو، برنده جایزه منتقدان برای بهترین فیلم از جشنواره هامبورگ، نامزد ٨ جایزه مراسم انجمن منتقدان فیلم لندن، برنده جایزه محبوب ترین فیلم از جشنواره ملبورن، نامزد بهترین بازیگر مرد از انجمن منتقدان آن لاین، برنده جایزه ویژه بهترین فیلم اول از جشنواره استکهلم.
▪ ژانر: درام، زندگی نامه، موسیقی.
ایان کرتیس جوان تنها و غمگینی است که پس از تحصیل کارمند اداره کاریابی شده و شغل دومی نیز به عنوان شاعر و خواننده گروهی به نام وارشاو[Warsaw] دارد. او با دختری به نام دبی آشنا و عاشق یکدیگر می شوند. پس از ازدواج ایان و دوستانش نام گروه را به جوی دیویژن [Joy Division] تغییر داده و اولین آلبوم خود را منتشر می کنند.
آلبوم با موفقیت روبرو شده و نام گروه بر سر زبان ها می افتد. با افزایش شهرت گروه، زندگی خانوادگی دبی و ایان در آستانه بچه دار شدن از هم گسیخته می شود و با وارد شدن دختری بلژیکی به نام آنیک اونوره به زندگی آنها رو به فروپاشی می گذارد. ایان که میان عشق به دبی و آنیک سرگردان است، با افزایش حملات صرع بیش از پیش دچار مشکل می شود.
ایان پس از مدتی، در حالی که نمی تواند احساسات خود نسبت به این دو زن-هم چنین رفتارش را که بر اثر استفاده از داروهای دارای عوارض جانبی مختل شده- را کنترل کند به خانه برمی گرد و پس از بگومگو با دبی خود را آشپزخانه دار می زند...
● چرا باید دید؟
آنتون یوهانس گریت کوربین فونویلنزوارد متولد ١٩٥٥ زوید-هولاند است. عکاس مشهور هلندی که عکاس هایش از گروه های موسیقی U۲ و R.E.M. و کلیپ هایی که برای گروه های نیروانا، متالیکا و Depeche Mode ساخته، او را به محبوبیت رسانده است. او که از ستایش کنندگان Joy Division است، در اولین فیلمش روی زندگی ایان کرتیس آوازخوان این گروه زوم کرده است.
شخصیت ایان کوین کرتیس[١٥ جولای ١٩٥٦- ١٨ مه ١٩٨٠] چهره اصلی گروه چهار نفره Joy Division اولین بار در سال ٢٠٠٢ در فیلم ۲۴ Hour Party People با بازی شون هریس در فیلمی سینمایی تصویر شد و اینک پس از شش سال فیلمی دیگر درباره مقطع هفت ساله آخر زندگی کرتیس توسط یکی از شیفتگانش ساخته شده است.
گروه Joy Division که توسط منتقدان موسیقی یکی از تاثیر گذارترین و مهم ترین گروه های موسیقی پانک و post-punk ارزیابی شده، بعد از انتشار دو آلبوم با مرگ ایان کرتیس از هم پاشید. اما فیلم کنترل بیشتر به زندگی شخصی کرتیس و رابطه عاشقانه اش با دبی و آنیک، بیماری صرع وی و تباه شدنش می پردازد. فیلمی به غایت فکر شده درباره پشت صحنه دنیای موسیقی که با سرمایه ٤ و نیم میلیون یورو تولید شده و اولین بار در دو هفته کارگردان های جشنوار کن به نمایش در آمد و تحسین منتقدان و تماشاگران بسیاری را جلب کرد.
فیلم ابتدا رنگی فیلمبرداری شد، اما بنا به دلایل فنی-دانه دانه بودن تصاویر مانند فیلم های سوپر ٨- به سیاه و سفید تبدیل شد. همین اتفاق بر تاثیرگذاری و تلخی آن افزوده و آن را بدل به مرثیه ای برای نسلی از دست رفته کرده است.
دوستداران این نوع موسیقی که من در میان شان قرار ندارم دلایل زیادی برای تماشای فیلم دارند، اما توصیه می کنم علاقمندان درام های واقعی نیز شانس تماشای آن را از دست ندهند.
بزرگ ترین نقطه قوت فیلم بازی های حیرت انگیز بازیگران ناشناس آن است که برای حضور در این فیلم نواختن آلات موسیقی و آوازخواندن را یاد گرفته اند. فیلمنامه و کارگردانی هوشمندانه کوربین نیز جای خود را دارد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید