چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


جبرئیل Gabriel


جبرئیل Gabriel
▪ کارگردان: شین ایبس.
▪ فیلمنامه: شین ایبس، مت هیلتن تاد.
▪ موسیقی: برایان کاچیا.
▪ مدیرفیلمبرداری: پیتر هولاند.
▪ تدوین: آدرین راستیرولا.
▪ طراح صحنه: ویکتور لام.
▪ بازیگران: اندی ویتفیلد[جبرئیل]، دواین استیونسون[شمائیل]، سامانتا نوبل[جید/آمیتیل]، اریکا هینتز[لیلیث]، مایکل پیکریلی[آسمودیوس]، هری پاولیدیس[اوریل]، جک کمپبل[رافائیل]، کوین کاپلند[اهریمن]، برندن کلیکین[بالان]، مت هیلتن تاد[ایتورئیل]، والنتینو دل تورو[بالیل]، گوران دی. کلوئت[مولوک]، امی متیوز[مگی].
▪ ١٠٩ و ١١٣ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ استرالیا.
▪ ژانر: اکشن، ترسناک.
در شهری بی نام که گویی در برزخ قرار دارد، نبرد میان فرشتگان رانده شده از درگاه خداوند و ملک های مقرب ادامه دارد. آنها بر سر روح آدمیان می جنگندند و هدف به دست گرفتن کنترل این شهر است. آخرین بازمانده ملک های مقرب که جبرئیل نام دارد وارد شهر که تاریکی بر آن مستولی شده، می شود تا با غلبه بر فرشتگان رانده شده به رهبر شمائیل نور و روشنایی را بار دیگر به شهر باز گرداند..
● چرا باید دید؟
اکشن مذهبی استرالیایی که به خاطر هزینه اندک تولیدش باید به آن لقب فیلم بی هزینه داد[تنها ٢٠٠ هزار دلار که در هفته اول نمایش اش در استرالیا سه بیش از سه برابر این مبلغ را به دست آورده] اولین فیلم شین جان ایبس در مقام نویسنده، تهیه کننده و کارگردان است که به شیوه HD فیلمبرداری شده است. یک محصول کلیشه ای و اندکی ماتریکس وار که همچون فیلم برادران واچووفسکی کهن الگوی نبرد میان خیر و شر را دیگر بار روایت می کند.
کارگردان جبرئیل کوشیده تا فضایی گوتیک خلق کرده و قصه فانتزی و علمی تخیلی اش را به شکلی خلاقانه سامان دهد، اما ضعف در بازی ها-مخصوصاً شخصیت شمائیل و انتخاب بازیگران نامناسب بدتر از همه سامانتا نوبل در دو نقش جید/آمیتیل در کنار حرکت های سرسام آور دوربین در اطراف شخصیت ها باعث شده تا از قدرت کافی برخوردار نشود.
با این حال دیدن ترکیب هوشمندانه ماتریکس، کلاغ و بلید رانر در یک محصول واقعاً کم هزینه- که باید به خاطر جلوه های ویژه بصری اش ستود ارزش تماشای جبرئیل یا گابریل را دارد.
حتی اگر تنها نقطه قوت فیلم تک سوال فلسفی شمائیل باشد که رنگی جدی بر فیلم می زند-این که چرا باید تا پایان عمر مطیع اوامر شخص یا چیزی به نام خدا بود؟
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید