پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جسم اسپانیایی، روح ایتالیایی


جسم اسپانیایی، روح ایتالیایی
رافائل بنیتز، سرمربی لیورپول که تیمش با پیروزی یک بر صفر مقابل اینتر در ورزشگاه جوزپه مه آتزا توانست به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند، اظهار داشت علاقه فراوانی به حضور و سرمربیگری در یکی از ۳ تیم باشگاهی بزرگ ایتالیا دارد. به دنبال این اظهارنظر، «کارلو گارگانیز» کارشناس فوتبال ایتالیا هم این سرمربی اسپانیایی را گزینه بسیار مناسبی برای بازگرداندن اقتدار و افتخار به فوتبال شبه جزیره در عرصه رقابت های اروپایی دانست. بدون شک اگر یک سرمربی در دنیای فوتبال امروز وجود داشته باشد که برای فوتبال ایتالیا ساخته شده باشد، آن شخص کسی نخواهد بود جز رافائل بنیتز. این سرمربی ۴۷ ساله از زمان پیوستن به جمع لک لک های آنفیلد در سال ،۲۰۰۴ افتخارات و در عین حال ناکامی های بسیاری را تجربه کرده و به نوعی لحظات پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است. هر چند این مرد اسپانیایی پس از ۴ سال هنوز در کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلستان ناکام بوده و همواره در رده های سوم و چهارم جای گرفته اما باید اعتراف کرد او در سایر جام ها، سرخپوشان را به موفقیت های متعددی رسانده است. حضور بنیتز در لیورپول با تحول عظیم در نحوه بازی و کسب نتیجه این تیم در اروپا همراه بوده است.
باید اذعان داشت هدایت شایسته وی باعث شد لیورپول که تنها از وجود چند ستاره واقعی بهره می برد، به ۲ فینال در لیگ قهرمانان اروپا آن هم طی ۳ سال رسیده و در یکی از آنها موفق به فتح عنوان پرارزش قهرمانی شود تا پنجمین قهرمانی این تیم در معتبرترین تورنمنت باشگاهی در سطح اروپا رقم بخورد اما مشکلی که بسیاری از کارشناسان برای ناکامی بنیتز در رقابت های داخلی انگلستان با وجود موفقیت های فراوان در عرصه رقابت های اروپایی مطرح می کنند، شیوه سرمربیگری او می باشد که تناسبی با سرعت بالای رقابت ها ندارد. بنیتز سرمربی است که اعتقاد خاصی به کارهای تاکتیکی سیستم کاتاناچیو (سیستم خاص دفاعی ایتالیایی ها) داشته و صرفاً مشخص است که بازی نتیجه گرا را به دیدارهای تماشاگرپسند و زیبا ترجیح می دهد. در واقع قدرت لیورپول پشت تصمیمات دوراندیشانه و آنالیزهای درست رافائل بنیتز نهفته شده است. از این رو است که بسیاری وی را سرمربی مناسبی برای هدایت یکی از تیم های باشگاهی در سری A می دانند.
به نوعی سبک بازی تاکتیک گرا و فیزیکی تیم های ایتالیایی همان شیوه مورد علاقه بنیتز می باشد که او از زمان ورودش به آنفیلد آن را به اجرا درآورده است. تدابیر صحیح و هدایت شایسته این تئوریسین اسپانیایی در پیروزی لک لک ها مقابل اینتر ثابت کرد وی قادر است از لیورپول که معمولاً به شیوه سرعتی فوتبال جزیره عادت دارد، تیمی بسازد که قدرت اول فوتبال تاکتیک گرای سری A را به زانو درآورد. حال آنکه اگر او هدایت یکی از تیم های این رقابت ها را به عهده بگیرد، به طور حتم دوران موفق تری را پشت سر خواهد گذاشت. ضمن آنکه این دیدار نشان داد بنیتز در حال حاضر بهترین مربی دنیا از لحاظ به اجرا درآوردن اقدامات تاکتیکی در میدان است. به نوعی باید گفت سرمربی سابق والنسیا که ۲ بار این تیم را به عنوان قهرمانی لالیگا نیز رسانده بود، به شیوه «ایتالیایی خالص» سرمربیگری می کند. او فردی محتاط است که اقدامات دفاعی را در اولویت تصمیمات خود قرار می دهد. به عبارت دیگر او ترجیح می دهد ابتدا بازیکنانش گل نخورند و سپس برای به ثمر رساندن گل تلاش کنند. ضمن اینکه او به فاکتورهای دیگری همچون استراتژی، هوش بازیکنان و درک و ذهنیت آنها از جریان بازی اهمیت زیادی می دهد و این موضوع باعث شده وی بارها به شاگردان خود بگوید «سعی کنید از روی عقل بازی کنید تا از روی احساس.» این تئوری که به نوعی خلاصه شده فلسفه فوتبال ایتالیا است، ثابت می کند چرا سرمربیگری در سری A می تواند بهترین گزینه برای رافائل بنیتز باشد.
البته این تعریف ها و تمجید ها نباید باعث شود از ضعف ها و برخی از نواقص مربیگری این سرمربی اسپانیایی چشم پوشی کنیم؛ هر چند این عیب و نقص ها نیز نخواهد توانست مانع از حضور موفق بنیتز در هدایت یکی از باشگاه های حاضر در سری A شود. گرچه بنیتز در فصل جاری با جذب بازیکنانی همچون فرناندو تورس و خاویر ماسچه رانو تا حدودی به تقویت قدرت تهاجمی لک لک ها کمک کرده اما باید اذعان داشت وی در مجموع، فصل نقل وانتقال پربار و مؤثری را پشت سر نگذاشته است. او با صرف بودجه ای معادل ۳۸ میلیون پوند در ۳ سال نخست حضور خود در آنفیلد، چندین بازیکن در سطح متوسط و با قیمت های نه چندان بالا به خدمت گرفت. در میان این بازیکنان می توان به نام پیتر کراچ با قراردادی به مبلغ ۷ میلیون پوند، مارک گونزالس ۵/۴ میلیون پوند، کرگ بلامی ۶ میلیون پوند، جرمن پنانت ۷/۶ میلیون پوند و درک کوئیت ۹ میلیون پوند اشاره کرد. در واقع باید گفت منطق بنیتز برای جذب مهره های جدید در فصل جاری تقریباً همان منطقی بود که کلودیو رانیه ری، سرمربی یوونتوس و سایر سران این باشگاه برای تقویت ترکیب خود در پیش گرفته بودند. رانیه ری نیز همچون بنیتز در فصل جاری به جای آنکه بودجه نقل و انتقالات را صرف جذب ۲ یا ۳ بازیکن تراز اول کند، به خرید بازیکنان متوسط با دستمزد های پایین روی آورد و ۲۰ میلیونی را که کوبولی گیلی، رئیس یوونتوس در اختیار او قرار داده بود را به خرید مهره هایی همچون مامو سیسوکو اختصاص داد.
این اندیشه می تواند سیاستی مخرب قلمداد شود که می تواند آینده هر باشگاه را به خطر بیندازد. از این رو نه تنها تعداد زیادی از کارشناسان فوتبال ایتالیا بلکه شمار زیادی از هواداران یوونتوس از خرید های اخیر بانوی پیر ناراضی به نظر می رسند و آلسیوسکو ، رانیه ری مدیر ورزشی و سرمربی این باشگاه را مقصر اصلی ناکامی سفیدومشکی پوشان در به وجود آوردن یک ترکیب قدرتمند برای فتح اسکودتو می دانند. این واقعیت که بنیتز توانسته با استفاده از همین بازیکنان متوسط موفق به افتخار آفرینی در عرصه رقابت های لیگ قهرمانان اروپا شود، خود سندی است معتبر بر این موضوع که این سرمربی اسپانیایی، تئوریسین بزرگ و قابلی است اما بنیتز باید بداند در ایتالیا سرمربیان نقش چندانی در جذب بازیکنان جدید ندارند بلکه این رؤسا و مدیران ورزشی باشگاه ها هستند که با مداخله خود بیشترین تأثیر را در انتقال یک بازیکن بر جای می گذارند. بنابراین نقص عملکرد بنیتز در جذب مهره های مؤثر در صورت ورود او به یکی از باشگاه های سری A با توجه به مداخله سایر مسئولان این باشگاه کمرنگ تر می شود. او در صورت ورود به ایتالیا هدایت بازیکنانی را برعهده خواهد گرفت که سران باشگاه به او تحمیل می کنند و تمرکز او تنها به اجرای اقدامات تاکتیکی معطوف خواهد شد تا پرداختن به مسائل حاشیه ای همچون خرید و فروش بازیکنان. اما یک مسأله دیگر که احتمال جدایی بنیتز از لیورپول را افزایش می دهد، عدم وجود رابطه دوستانه و صمیمی میان او و رؤسای باشگاه یعنی تام هیکس و جورج ژیلت می باشد. شایعات اخیر مبنی بر نارضایتی مالکان آمریکایی لک لک ها از عملکرد بنیتز این احتمال را که او در پایان فصل جاری به یکی از باشگاه های سری A بپیوندد را قوت می بخشد.
این در حالی است که خود بنیتز نیز پس از دیدار لیورپول مقابل اینتر گفت: «مایلم در ایتالیا سرمربیگری کنم و دوست دارم در میان تیم های باشگاهی این کشور هدایت یکی از ۳ تیم میلان، اینتر و یا یوونتوس را برعهده بگیرم.» ابراز علاقه و تمایل این سرمربی اسپانیایی به مربیگری در یکی از ۳ باشگاه بزرگ شبه جزیره چکمه ای با ناکامی هر ۳ مربی این تیم ها مصادف شده است. کارلو آنچلوتی، سرمربی میلان هر چند پس از شکست مقابل آرسنال در سن سیرو و حذف از لیگ قهرمانان اروپا با حمایت گالیانی و سیلویو برلوسکنی، نایب رئیس و رئیس این باشگاه مواجه شده اما عملکرد ضعیف قرمزومشکی پوشان در سری A و عدم حضور احتمالی این تیم در جمع ۴ تیم راه یافته به رقابت های لیگ قهرمانان اروپا در فصل آینده، هر لحظه احتمال خروج این سرمربی ایتالیایی را از سن سیرو بیشتر می کند. در سوی دیگر یوونتوس نیز با هدایت کلودیو رانیه ری نتوانسته آنچنان که باید و شاید انتظارات مسئولان و هواداران خود را برآورده سازد. هر چند سفیدومشکی پوشان در بازی اخیر خود مقابل جنوا با نتیجه ۲ بر صفر پیروز شدند اما افزایش فاصله این تیم با صدر جدول و احتمال از دست رفتن جایگاه سوم سری A تا انتهای فصل برای بانوی پیر، ابقای این سرمربی را در تورین با تردید روبرو کرده است. بدون شک سران یوونتوس نمی خواهند ناکامی های آنها طی ۲ ، ۳ فصل گذشته در فصل آینده نیز تداوم یابد.
در نهایت به آخرین گزینه سرمربیگری بنیتز در ایتالیا یعنی اینتر می رسیم. آبی ومشکی پوشان گرچه در رقابت های سری A با هدایت شایسته روبرتو مانچینی همچنان در صدر قرار دارند اما حذف از لیگ قهرمانان اروپا و ناکامی های اخیر در رقابت های داخلی همچون توقف مقابل رم و شکست مقابل ناپولی، هشدار از دست رفتن اسکودتو را برای ماسیمو موراتی به صدا درآورده است. این ناکامی ها و اظهارات اخیر خود مانچینی مبنی بر خروج از اینتر با پایان یافتن رقابت های سری A در فصل جاری، احتمال حضور بنیتز را در ایتالیا قوت می بخشد. تحسین و تمجید گاه و بی گاه ماسیمو موراتی از عملکرد بنیتز در لیورپول نیز از دیگر دلایلی است که برخی ها حضور این سرمربی اسپانیایی در فصل آینده در جوزپه مه آتزا را برای هدایت آبی ومشکی پوشان محتمل می دانند. اینکه بنیتز به کدام یک از ۳ باشگاه اینتر، یوونتوس و میلان خواهد پیوست قابل پیش بینی نیست اما به هر حال نکته مسلم آن است که کوبولی گیلی، موراتی و برلوسکنی در فصل آینده به دنبال سرمربی خواهند بود که برای فوتبال ایتالیا ساخته شده باشد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید