چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

غرش «ببر» در کوهپایه های آلپ


غرش «ببر» در کوهپایه های آلپ
هنوز به دستاوردهایش در یورو ۹۶ افتخار می کند چون خیلی خوب می داند در زمره اعضای اولین تیم مستقل کرواسی پس از تجزیه یوگسلاوی بود. فرازونشیب های ۱۴ سال گذشته، حضور در نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۹۸ و احتمال قبول مربیگری یک تیم لیگ برتری در پایان یورو ۲۰۰۸ از جمله مسائلی است که «اسلوان بیلیچ» سرمربی موفق تیم ملی کرواسی را به تعمق وامی دارد.
● گل سوکر
بیلیچ در این باره گفت: «از اینکه طی نخستین عرض اندام کروات ها در مجامع بین المللی حضور تأثیرگذاری داشتم، واقعاً خوشحالم. در انگلستان، مهد دنیای فوتبال بازی کردم و آنجا لحظات شادی را پشت سر گذاشتم اما بی گمان پس از شکست در مرحله یک چهارم نهایی یورو ،۹۶ بدترین روزهای زندگی خود را به چشم دیدم. نباید مغلوب آلمان می شدیم چون بهتر از آنها بودیم. هنگام گلزنی سوکر در اولدترافورد گویی در آسمان ها بسر می بردم. چه لحظات خوبی... تصور می کردم در حال بازی برای منچستریونایتد هستم! داور سوکر اندکی کروات های حاضر در استادیوم را به وجد آورد و ژرمن های پرتعداد را ساکت کرد. «ماتیاس سامر» ۸ دقیقه بعد گل برتری را درون دروازه کرواسی جای داد اما پیروزی قهرمان آن جام باعث نادیده گرفته شدن پدیده آینده دنیای فوتبال نشد.
● کلاس جهانی
سرمربی کرواسی بین تیم فعلی و آن گروه شگفتی ساز یورو ۹۶ شباهت های بسیاری می بیند. او اظهار داشت: «قدرت، روح تیمی و نوع بازی همتیمی های سابق من شبیه شاگردانم است. شاید بوبان، آسانوویچ، پروسینچکی، بوکسیچ و سوکر از آن کرواسی، یک نمونه ممتاز ساخته بودند اما نسل فعلی برای نمایش توانایی هایشان فرصت بیشتری دارند. استعداد هم نسل های من در آتش جنگ بالکان سوخت. تیم سوم جام جهانی ۱۹۹۸ از عدم آشنایی رقبا با نام کرواسی نهایت بهره را برده و شگفتی بزرگ را رقم زد. به تیم فعلی و این بازیکنان باکلاس دل بسته ام. از آن سال های طلایی زمان زیادی گذشته، با این حال همان روح پیروز را در اطراف کمپ تیم ملی می بینم.»
● فتح جزیره
کرواسی با پیروزی نوبرانه مقابل انگلستان علاوه بر اینکه در صدر جدول گروه E رقابت های مقدماتی یورو ۲۰۰۸ قرار گرفت، میزبان پر امید خود را از حضور در مرحله نهایی رقابت ها بازداشت. برای «بیلیچ» این موفقیت به معنای بالندگی ببرهای جوان هم بود؛ آنچه نسبت به نتیجه ثبت شده روی اسکوربورد اهمیت کمتری داشت. سکاندار فعلی کشتی متلاطم اهالی بالکان پس از پایان جام جهانی ۲۰۰۶ از مربی تیم زیر ۲۱ سال کرواسی به نفر اول کادر فنی تیم بزرگسالان تغییر پست داد و در این سمت یک تابستان دشوار در پیش خواهد داشت. او در این باره اظهار داشت: «هنگامی که در بازی دوستانه شهر لیورنو مقابل ایتالیا برای اولین بار از وجود مودریچ، کورلوکا و ادواردو داسیلوا استفاده کردم، دیوانه خطاب شدم، با این حال اصلاً نترسیدم چون به کار جوانانم اعتقاد داشتم. این افراد نه فقط در فوتبال بلکه در عرصه زندگی کنار من رشد کرده اند. ۳ بازیکن فوق در تیم زیر ۲۱ سال انگلستان منشأ اثرات مثبتی بودند.»
● اعتماد به نفس
تیم مربیگری کرواسی شامل پروسینچکی، جورجویچ، امرمیک و آسانوویچ، یورو ۹۶ را کنار هم سپری کردند. همبستگی دوستان قدیمی، کرواسی را روبه جلو می برد. اگر باور نمی کنید، صحبت های بیلیچ را بخوانید: «خاطرات آن دوران را برای یکدیگر بازگو می کنیم و با خنده های خود، جوانان نسل آینده را می سازیم. کرواسی یک تیم بین المللی با شخصیت است. پیروزی بر بزرگی به نام انگلستان، آغاز سفر در جاده ای نورانی است. هنوز با رقبای بزرگ روبرو نشده ایم اما می دانیم آنها شکست ناپذیر نیستند. شاید فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و... خواب یک پیروزی آسان مقابل کرواسی را ببینند. با وجود این بازیکنان خوب، ناچارید به ما احترام بگذارید!
● الگو
اتریش، آلمان و لهستان آماده اند کرواسی بدون «ادواردو» را له کنند اما مگر می توان ببرهای جوان را بدون دندان (همان اعتمادبه نفس) تصور کرد؟ «بیلیچ» تضمین می دهد تیمش رقیب گردن کلفتی خواهد بود. او گفت: «به دنبال دریافت جواز صعود تا پای جان تلاش می کنیم. پیشگو نیستم اما خیلی خوب می دانم در هر یک از بازی های مرحله گروهی نسبت به رقیبان از شانس برابری برخوردار هستیم. اگر یونان کوچک توانست رقیبان را شگفت زده کند، ما هم قادر به انجام چنین کاری هستیم.»
● گیتاریست
حفظ تمرکز، عامل اصلی موفقیت تلقی می شود. بیلیچ هنگام به دست گرفتن سیم های گیتار آرامش را معنا یافته می بیند. او درباره دلمشغولی های سایر اعضای تیمش گفت: «عده ای گلف بازی می کنند و گروهی هم به فوتبال خیابانی می پردازند. شطرنج و سپری کردن اوقات فراغت در اینترنت دیگر سرگرمی های بازیکنان من است. نواختن گیتار به بیلیچ آرامش خاص می هد! بدون موسیقی شغل موفقی نخواهم داشت.» شاید ترنم سرود ملی کرواسی قبل از انجام اولین بازی یورو ۲۰۰۸ مقابل اتریش، زیباترین موزیکی باشد که بیلیچ می شنود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید