سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

جلای قلب زنگار گرفته، تلاوت قرآن است


جلای قلب زنگار گرفته، تلاوت قرآن است
اول این‌که چگونه با خداوند سخن بگوییم؟ دوم این‌که بهترین انسان‌ها را چگونه بشناسیم. سوم اینکه اراده خود را چگونه تقویت کنیم و چهارم ، رمز عزت و موفقیت در چیست؟ و در پایان ویژگی‌ انسان‌های شر چیست؟
● سخن با خداوند
روزی عده‌ای از عاشقان قرآن با هم سخن می‌گفتند. یکی می‌گفت چگونه با خدای ارحم‌الراحمین سخن بگوییم؟ دیگری می‌گفت گاهی قلب‌های ما را زنگار می‌گیرد یعنی میلی به عبادت و نیایش نداریم و بالاخره نفر سوم گفت فرزندان خود را چگونه تربیت کنیم؟ تصمیم گرفتند که از حضرت محمد(ص) سوال کنند: پیامبر عظیم‌الشان اسلام فرمودند:
هرگاه یکی از شما دوست بدارد که با پروردگارش سخن بگوید، قرآن تلاوت کند.
به راستی قلب‌ها را زنگار می‌گیرد همان‌طور که آهن را زنگار گیرد (آهن با آن محکمی در برابر آب و هوا می‌پوسد و پیامبر بزرگوار با این تعبیر زیبا، بیان می‌کند قلب‌ها این‌گونه می‌شوند) و جلای آنها، قرائت قرآن است که دل را روشن می‌سازد.
فرزندان خود را به سه خصلت تربیت کنید:
الف) دوستی پیامبران
ب) دوستی اهل بیت
ج) دوستی با قرآن و قرائت آن
« ۱) ارشاد القلوب
۲) کنزالعمال
۳) ینابیع الموده ص ۲۷۱»
● شناخت بهترین انسان‌ها
روزی اصحاب در کنار خانه خدا در خدمت حضرت محمد(ص) نشسته بودند که در این هنگام حضرت علی(ع) به سوی آنها حرکت کرد. تا چشم مبارک رسول‌ا...(ص) به این ماه درخشان افتاد فرمودند: برادرم و عزیزم دارد به سوی ما می‌آید. با احترام بلند شدند وبعد از احوالپرسی گرم و صمیمانه، جمله بسیار عجیبی فرمودند: به خدای این کعبه قسم، وا... قسم که این مرد و شیعیانش (پیروانش) در قیامت رستگارند «هم‌الفائزون». سپس رو به اصحاب کردند و فرمودند: او قبل از همه شما به خدای یگانه ایمان آورد؛ قیام او برای اجرای حکم خدا بیش از همه شماست؛ وفایش به عهد الهی از همه بیشتر، قضاوتش به عدالت، مساواتش در تقسیم بیت‌المال از همه زیادتر، عدالتش درباره رعیت و مظلومین از همه فزون‌تر و بالاخره مقاومتش برای اجرای قوانین قرآن از همه بالاتر است. جابربن‌عبدا...انصاری می‌گوید در همین هنگام بود که این آیه مبارکه نازل شد« ان‌الذین امنوا و عملو‌الصالحات اولئک خیر البریة» و(کسانی که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته می‌کنند بهترین آفریدگانند.)
پس از آن هر جا حضرت علی(ع) وارد می‌شد اصحاب رسول خداوند(ص) می‌گفتند: بهترین مخلوق خدای کریم بعد از پیامبر آمد.
«تفسیر نمونه، ذیل سوره مبارکه بینه آیه ۷»
● داستانی برای تقویت اراده
روزی امام صادق(ع) از جایی عبور می‌کردند. ناگهان فردی باشتاب فراوان خود را به امام رساند و گفت: نمی‌توانم خود شخصا با دستم کاری انجام دهم یا به تجارت بپردازم.
حضرت فرمودند: بار را بر سر بگیر و به کار بپرداز تا این‌که از مردم بی‌نیاز شوی.
زیرا رسول‌ا... بهترین مخلوق خداوند، برگردن خود سنگ حمل می‌کرد و به ساختن دیوار می‌پرداخت. آن مرد در حالی که متحیر و مبهوت شده بود، به سخنان گهربار امام گوش فرا می‌داد.
آن حضرت فرمودند: آیا شما از مورچه‌ای ناتوان‌تر هستید که روزی خود را با زحمت بسیار به سوی لانه خویش می‌برد.
● رمز عزت، موفقیت و رستگاری
زیبا سخنی از امام صادق(ع): خدای بی‌نیاز به حضرت موسی وحی کرد: ای موسی آیا می‌دانی که چرا تو را به عنوان سخن خودم انتخاب کردم، موسی کلیم‌ا...، عرض کرد: نه، راز این مطلب را نمی‌دانم. خداوند قادر به او وحی کرد: متواضع تر از تو ندیدم.
ای موسی! هرگاه نماز می‌خوانی، گونه خود را روی خاک و چهره‌ات را روی آن می‌گذاری و سجده‌ات را طولانی می‌کنی.
ان‌الذین عند ربک «همانا آنان که در نزد پروردگار تو هستند».
لایستکبرون عن عبادته «از پرستش او تکبر نمی‌ورزند».
و یسبحونه و له یسجدون «و تسبیحش می‌گویند و برایش سجده می‌کنند».
«سوره اعراف – ۲۰۶»
● ویژگی انسان‌های شر
جوانی را دیدم که از لحاظ بدنی نحیف، از نظر درسی ضعیف، از نظر اخلاقی بداخلاق، از نظر بهداشتی کثیف و شدیدا دچار اوهام و خیال و از نظر کار، بی‌حال و بی‌اراده و از لحاظ خوردن شکمباره و حریص، در عبادات بی‌حال و در امور خیر کاهل، در انجام به موقع نماز بی‌تفاوت بود و در وقت نماز خود را مشغول کار دیگری می‌کرد اما یک حدیث از پنجمین اختر تابناک ولایت امام محمد باقر(ع) او را نورانی کرد، قلبش را روشن کرد، دیدگاهش را وسعت داد و اراده‌اش را همچون کوه استوار و محکم کرد. آن زیبا سخن از امام بزرگوارمان این است که فرمودند: کلید هر شری دو چیز است: یکی تنبلی و دیگری کم حوصلگی، چرا که آدم تنبل هیچ حقی را نمی‌پردازد و انسان کم‌حوصله به هیچ حقی ثابت نمی‌ماند.
«تحف‌العقول.ص۲۵۹»
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید